Kleine nieuwtjes

80 waar je 70 mag is een fout. Uw belastingsbrief een dag te laat binnenbrengen is een fout. 200 km/u rijden waar je 70 km/u mag waardoor je 2 auto’s perte total rijdt, meerdere gevels vernielt en ervoor zorgt dat iemand zwaar gewond raakt en operaties moet ondergaan is geen fout. Dat is een zwaar misdrijf en in mijn ogen gewoon poging tot moord. Dat je uzelf tegen een paal wilt plakken heb ik geen probleem mee, maar als je passagiers mee hebt rij je gewoon normaal, punt.

Welke straf is voor u dan gepast? Weekje rijverbod, 500€ boete en zand erover?
Ook zonder passagiers hoort dat niet. Ge kunt nog altijd andere weggebruikers in gevaar brengen. 200 per uur rijden is gewoon crimineel.

80 waar je 70 mag is een fout. Uw belastingsbrief een dag te laat binnenbrengen is een fout. 200 km/u rijden waar je 70 km/u mag waardoor je 2 auto’s perte total rijdt, meerdere gevels vernielt en ervoor zorgt dat iemand zwaar gewond raakt en operaties moet ondergaan is geen fout. Dat is een zwaar misdrijf en in mijn ogen gewoon poging tot moord. Dat je uzelf tegen een paal wilt plakken heb ik geen probleem mee, maar als je passagiers mee hebt rij je gewoon normaal, punt.

Welke straf is voor u dan gepast? Weekje rijverbod, 500€ boete en zand erover?
Ja, want er is niets tussen de straf die jij voorstelt en een levenslang rijverbod.

Wat ik zou voorstellen?

1 maand totaal rijverbod
Verplichte rijvaardigheids- en awarenesscursussen, zelf te betalen
5 jaar enkel rijden in de week (afstemmen op werksituatie) met een wagen die een maximaal vermogen heeft
Een half jaar 3 weekends per maand meedraaien op spoed, zodat hij ziet wat verkeersongevallen teweegbrengen

Zoiets, of een variant daarop.

Alé, weer een klassieke Timothy post. Toegeven dat je regelmatig de wet overtreedt, je geen zak aantrekken van het feit dat je anderen in gevaar brengt en dan dreigen met geweld tegen mensen die het in hun hoofd durven halen om criminelen aan te klagen.

Faut le faire. Al een geluk dat onze maatschappij enigszins optreedt tegen zo' waanzinnig asociaal en gevaarlijk gedrag. Het zou echter nog een stuk meer moeten zijn. Levenslang rijverbod is absoluut het minste waarmee dit bestraft zou moeten worden. Voor mij staat dit gewoon gelijk met poging tot moord. Het is belachelijk hoe lichtzinnig er wordt omgesprongen met dit soort feiten in dit land.
Regelmatig de wet overtreden?

Pak dat ik twee keer per jaar eens een auto test waarmee ik dan eens optrek tot 150 als ik invoeg op de autostrade.

30.000 km per jaar, laatste boete dateert van 14 jaar geleden (en was er eentje van 50 euro, voor 7 km/h te snel, een échte onoplettendheid, vuile crimineel die ik ben. Gelukkig heb ik die auto snel ingewisseld voor eentje met cruise control, dat had ik toen niet).

Grappig dat mensen denken dat je enkel te snel rijden mag ok vinden als je zelf te snel rijdt.
Da’s zoals mensen denken dat je zwartwerk enkel ok vindt als je zelf in het zwart werkt.

Ik ben het niet akkoord met veel regels in onze maatschappij, maar de boetes en straffen zorgen er voor dat ik me aan deze regels hou. Ik ben namelijk niet onbegrensd rijk ofzo.

Probleem is dat als je 200 per uur begint te rijden op een volgebouwde 70 baan, je risico's afwentelt op andere mensen.

Het voertuig kwam daarbij naast de weg terecht tegen een geparkeerde oplegger. Vervolgens ramde de wagen twee woningen om uiteindelijk tientallen meters verder te eindigen tegen een geparkeerde bestelwagen.

En het was dan nog maar 21u30.
Nog geluk dat er geen fietsers of voetgangers waren. Zo leeg is die baan niet.
Eens hoor. Dat ontken ik ook niet. Domme move.

Of je draait een lege Steenweg op en trekt even op tot een stuk boven de snelheid en laat je meteen weer zakken tot toegestane snelheid.

Ook zonder passagiers hoort dat niet. Ge kunt nog altijd andere weggebruikers in gevaar brengen. 200 per uur rijden is gewoon crimineel.
Germany has entered the chat.

Wie legt die lat op 200 km/h? 120 km/h dateert van de seventies, toen dat echt snel was. Nu haalt de traagste stadsauto dit met overschot.
Auto’s zijn veiliger geworden.
Is 140 crimineel? En 170? En waarom 120 niet? Ik ben er vast van overtuigd dat men bij 70 minder doden zou hebben op jaarbasis dan bij 120. En nog minder bij 30. En nog minder als we de auto verbieden.

Ik ben een gigantische autoliefhebber - niet per sé tuning - en ben al bij menig ander persoon in de wagen gestapt met een performante of speciale of aangepaste wagen. Uiteraard wordt er dan eens op de gas gestampt
Er is natuurlijk wel een verschil hè

Ik ben - net zoals jij - al bij verschillende mensen ingestapt om dan eens te kijken wat die auto kan en ook snelheden boven de 200km/u gehaald

Maar dat is wel nadat ik er om vroeg en de chauffeur akkoord ging. (En mijn vriendin wist waar en bij wie ik zat en waarom)

Dat is een groot verschil vergeleken met vreemden op de achterbank die smeken om te vertragen.
En dat is dan nog bij mensen met circuit ervaring of rally ipv een 22jarige snotneus

dreigen met familie en vrienden te slagen, omdat ze om u geven….
Zal natuurlijk wel moeilijk zijn als je het overleefd vanuit een rolstoel.

Dus dat meisje is zelf verantwoordelijk voor dat ongeval? Ze had niet moeten instappen?
Ze wist de risico’s op voorhand?

als diene gast uwe kleine zou omver rijden zeg jij: “ da zijn de risico’s vant leven, ik begrijp het volledig dat je niet altijd naar een circuit kan gaan, mijn kind had niets te zoeken op straat om 21h30”
De moeilijkheid is hier dat dat meisje blijkbaar ‘stop’ of ‘rij trager’ gezegd heeft. Als dat het geval is ze absoluut niet verantwoordelijk.

Als ik nu straks bij iemand instap en ik moedig die aan om eens te laten zien wat die auto kan… ja, dan moet ik (of mijn familie) achteraf niet komen memmen.

Er is natuurlijk wel een verschil hè

Ik ben - net zoals jij - al bij verschillende mensen ingestapt om dan eens te kijken wat die auto kan en ook snelheden boven de 200km/u gehaald

Maar dat is wel nadat ik er om vroeg en de chauffeur akkoord ging. (En mijn vriendin wist waar en bij wie ik zat en waarom)

Dat is een groot verschil vergeleken met vreemden op de achterbank die smeken om te vertragen
Eens hoor!

Wie legt die lat op 200 km/h? 120 km/h dateert van de seventies, toen dat echt snel was. Nu haalt de traagste stadsauto dit met overschot.
Is 140 crimineel? En 170? En waarom 120 niet? Ik ben er vast van overtuigd dat men bij 70 minder doden zou hebben op jaarbasis dan bij 120. En nog minder bij 30. En nog minder als we de auto verbieden.
Dit gaat niet over 200km/u op een brede autosnelweg zoals het op sommige stukken mag in Duitsland, dit gaat om 200km/u op een provinciebaan, in het donker, met fiets- en voetpaden vlak naast de weg, tussen woonhuizen,... en dan nog met onschuldig volk in uw auto die blijkbaar nog hebben gevraagd om aub langzamer te rijden.

Ik ben wel de eerste om toe te geven dat ik vroeger, toen ik mijn eerste auto had op 18-19 jaar, ook vaak te snel reed. Elk heeft zijn zonden en wanneer ik daar nu aan terugdenk ben ik daar best beschaamd over. Maar, gelukkig was dat met een VW Polo'tje 1.4mpi, met de volle 60pk. Op die leeftijd alle dagen een m4 onder uw kont is onverantwoord als je daar duidelijk zelf niet verantwoordelijk mee om kan. Maar dan nog, op mijn 22ste had ik wel al duidelijk door wat kan en niet kan. En dit is gewoon crimineel gedrag dat hard moet bestraft worden.

Het aantal plaatsen in Duitsland waar geen snelheidslimiet geldt is wel eerder beperkt en weggelegd voor stukken snelweg zonder al te veel op- en afritten. En hier gaat het over een steenweg in Wetteren.

Ook is het een beetje een vorm van een weinig rationeel verworven recht. Men kan dat moeilijk beperken omdat veel Duitsers dat niet zien zitten, dat maakt het geen geweldig idee.
En het verkeer veel drukker, alsook de infrastructuur vaak veel minder gericht op enkel de wagen.
120 km/u op de autostrade is een keuze, die waarschijnlijk ook weinig rationeel was. Maar dat is nu eenmaal de wet. Sowieso ga je geen landen vinden waar 200 km/u ok is buiten Duitsland, en ook daar zal men je gek (en crimineel) verklaren als je dat op een steenweg in een gemeente doet.

Je bent appelen met peren aan het vergelijken.

Laatst bewerkt:
Dit gaat niet over 200km/u op een brede autosnelweg zoals het op sommige stukken mag in Duitsland, dit gaat om 200km/u op een provinciebaan, in het donker, met fiets- en voetpaden vlak naast de weg, tussen woonhuizen,... en dan nog met onschuldig volk in uw auto die blijkbaar nog hebben gevraagd om aub langzamer te rijden.

Ik ben wel de eerste om toe te geven dat ik vroeger, toen ik mijn eerste auto had op 18-19 jaar, ook vaak te snel reed. Elk heeft zijn zonden en wanneer ik daar nu aan terugdenk ben ik daar best beschaamd over. Maar, gelukkig was dat met een VW Polo'tje 1.4mpi, met de volle 60pk. Op die leeftijd alle dagen een m4 onder uw kont is onverantwoord als je daar duidelijk zelf niet verantwoordelijk mee om kan. Maar dan nog, op mijn 22ste had ik wel al duidelijk door wat kan en niet kan. En dit is gewoon crimineel gedrag dat hard moet bestraft worden.
Als jij met die Polo aan 140 km/h gecrasht zou zijn is de kans wel groot dat er wel een dode onder je inzittenden geweest zou zijn…

Het aantal plaatsen in Duitsland waar geen snelheidslimiet geldt is wel eerder beperkt en weggelegd voor stukken snelweg zonder al te veel op- en afritten. En hier gaat het over een steenweg in Wetteren.

Ook is het een beetje een vorm van een weinig rationeel verworven recht. Men kan dat moeilijk beperken omdat veel Duitsers dat niet ziet zitten, dat maakt het geen geweldig idee.

En het verkeer veel drukker, alsook de infrastructuur vaak veel minder gericht op enkel de wagen.

120 km/u op de autostrade is een keuze, die waarschijnlijk ook weinig rationeel was. Maar dat is nu eenmaal de wet. Sowieso ga je geen landen vinden waar 200 km/u ok is buiten Duitsland, en ook daar zal men je gek (en crimineel) verklaren als je dat op een steenweg in een gemeente doet.

Je bent appelen met peren aan het vergelijken.
Waarom niet, beiden zijn fruit!

Net wat ik zeg: niet rationeel, wel fun én gewild onder een deel van de bevolking. Moet ALLES afgewogen zijn in het leven? Doet me denken aan die disclaimer: leven kan de gezondheid ernstige schade toebrengen (en dit kan je terugbrengen op heel veel dingen: roken, drinken, u niks aantrekken van Corona,…)

Als jij met die Polo aan 140 km/h gecrasht zou zijn is de kans wel groot dat er wel een dode onder je inzittenden geweest zou zijn…
Als ik met die Polo op de autostrade 140km/u reed was ik uiteraard in fout, maar is dat imo nog geen crimineel gedrag vergelijkbaar met 200km/u in een druk woon- en winkelgebied. Daar heb ik nooit aan die snelheden gereden, wees gerust. Ik had nog wel iets of wat verstand in mijn hoofd, ook al was ik jong en onbezonnen.

Allé komaan zeg, 200km/u op die baan is gewoon schandalig, ongeacht de leeftijd en het vermogen van je auto.

Net wat ik zeg: niet rationeel, wel fun én gewild onder een deel van de bevolking. Moet ALLES afgewogen zijn in het leven? Doet me denken aan die disclaimer: leven kan de gezondheid ernstige schade toebrengen (en dit kan je terugbrengen op heel veel dingen: roken, drinken, u niks aantrekken van Corona,…)
Er zijn zwaargewonden, twee huizen onbewoonbaar verklaard, een gaslek.

Lijkt me dat er gradaties zijn in "risicovol gedrag" en dit soort zaken nooit of te nimmer ok zijn. Dat is nu eenmaal lid zijn van een samenleving. Dat zoiets "gewild" is onder een deel van de bevolking, who cares? Misschien wil een deel van de bevolking ook de schoonmoeder vermoorden.

Je bent hier weer de zotste sprongen aan het maken om een reactie uit te lokken lijkt het.

Als dat een argument is, moeten we moord ook toelaten!

Overigens, omdat "vroeger alles beter was" toen er nog geen regels waren enz., terwijl de maatschappij nu toch zo haatdragend is. Het drama van Walfergem:
Kort na de middag van 25 april 1966 vond aan de drukke Brusselsesteenweg in Walfergem een groot ongeluk plaats.[1][2][3][4][5] Een bakkerijwagen van De Man uit Zellik reed tegen 100 km/u in op een klasje en hun lerares die buiten voor het schoolgebouw over het verkeer leerden. Tien kinderen van het klasje verloren het leven. De lerares en vier andere kinderen waren er zwaar aan toe, maar herstelden van hun ernstige verwondingen. De man achter het stuur had gedronken; hij had 2,25 promille alcohol in z’n bloed. De verontwaardigde en kwade menigte, die zich snel had gevormd aan het schoolgebouw, had aanvankelijk de intentie om de man te lynchen, maar de dader werd al snel opgepakt door de politie en weggevoerd.
Risico's van het leven hé.

Er zijn zwaargewonden, twee huizen onbewoonbaar verklaard, een gaslek.

Lijkt me dat er gradaties zijn in "risicovol gedrag" en dit soort zaken nooit of te nimmer ok zijn. Dat is nu eenmaal lid zijn van een samenleving. Dat zoiets "gewild" is onder een deel van de bevolking, who cares? Misschien wil een deel van de bevolking ook de schoonmoeder vermoorden.

Je bent hier weer de zotste sprongen aan het maken om een reactie uit te lokken lijkt het.
Echt hé.

"Allé zeg, laat de mensen toch eens straatracen, het is fun en gewild door een deel van de bevolking, je gaat dat die mensen toch niet afnemen zeker. Tsss, tegenwoordig moogt ge niks meer zeg... :sarcastic:"

Nu, in het licht van dit voorval, waarom de wetgeving niet veranderen en een maximale vermogensgrens onder een bepaalde leeftijd vastleggen? Voor motoren is dat nu toch ook nog zo dacht ik?

Niet dat dit uiteraard alle snelheidsduivels eruit gaat halen, er zijn ook boven pakweg 25 jaar veel mensen die te snel rijden. Maar een auto met >200pk aan vermogen onder je kont op jonge leeftijd is voor de meesten gewoon onverantwoord.

Echt hé.

"Allé zeg, laat de mensen toch eens straatracen, het is fun en gewild door een deel van de bevolking, je gaat dat die mensen toch niet afnemen zeker. Tsss, tegenwoordig moogt ge niks meer zeg... :sarcastic:"

Nu, in het licht van dit voorval, waarom de wetgeving niet veranderen en een maximale vermogensgrens onder een bepaalde leeftijd vastleggen? Voor motoren is dat nu toch ook nog zo dacht ik?

Niet dat dit uiteraard alle snelheidsduivels eruit gaat halen, er zijn ook boven pakweg 25 jaar veel mensen die te snel rijden. Maar een auto met >200pk aan vermogen onder je kont op jonge leeftijd is voor de meesten gewoon onverantwoord.
Omdat het allemaal niet zo simpel is.
1) Wat is "jonge leeftijd"?
2) Het is nu niet dat pakweg een Lotus Elise of Mazda MX5 nu plots veilige auto's worden.

Terug
Bovenaan