Kleine nieuwtjes

En ook gewoon nog familie.

Hmm, er zijn inderdaad nogal wat prominente politici in Vlaams-Nationalistische hoek die familieleden bij de zwarten hadden, ik vind dan ook dat die politici daar met krachtige woorden afstand van dienen te nemen, zelfs meer dan 75 jaar post WOII.

Maar die logica, pas je die ook toe als het gaat om voorzitters van de jeugdraad en "niet-inwonende familieleden" die mogelijk diep in de cocaïne-maffia zitten?
 
Hmm, er zijn inderdaad nogal wat prominente politici in Vlaams-Nationalistische hoek die familieleden bij de zwarten hadden, ik vind dan ook dat die politici daar met krachtige woorden afstand van dienen te nemen, zelfs meer dan 75 jaar post WOII.

Maar die logica, pas je die ook toe als het gaat om voorzitters van de jeugdraad en "niet-inwonende familieleden" die mogelijk diep in de cocaïne-maffia zitten?
Natuurlijk niet, want dit is een wel erg van de pot gerukte vergelijking...

Ik reken prominente politici in Vlaamsnationalistische hoek niet af op hun familieleden. Hellsdiner vraagt waarom er nog gedweept wordt met collaborateurs, en vaak is dat gewoon om dat dat familie was.
 
Wat voor uitspraak is dat nu weer oO.
Het is al oud nieuws, artikel is zes uren oud op The Guardian en op VRT Nieuws lees je weer niets. En het is niet de eerste keer dat er iets "groots" gebeurt en dat VRT het gewoon staalhard negeert (zoals overstromingen in Pakistan - 1500 doden). Het wordt gewoon behandeld als een fait divers. In een normaal land zou dat hoofdpunt nummer 1 in het nieuws moeten zijn.

Het is toch gewoon zo dat zaken uit bepaalde landen continu worden opgeblazen en dat er in een ander land iemand moord en brand moet schreeuwen tegen dat men daar eens hun aandacht aan besteedt.
 
Het is al oud nieuws, artikel is zes uren oud op The Guardian en op VRT Nieuws lees je weer niets. En het is niet de eerste keer dat er iets "groots" gebeurt en dat VRT het gewoon staalhard negeert (zoals overstromingen in Pakistan - 1500 doden). Het wordt gewoon behandeld als een fait divers. In een normaal land zou dat hoofdpunt nummer 1 in het nieuws moeten zijn.

Het is toch gewoon zo dat zaken uit bepaalde landen continu worden opgeblazen en dat er in een ander land iemand moord en brand moet schreeuwen tegen dat men daar eens hun aandacht aan besteedt.
Ik zie niet in waarom dat hoofdpunt 1 zou moeten zijn ? Ik begrijp perfect waarom dat er aandacht over overstromingen in Italië gesproken wordt en niet over die van Pakistan. Pakistan is een ver van ons bed show en daarnaast ga ik er ook vanuit dat de budgetten niet oneindig zijn en men dus eerder in onze eigen invloedssfeer het budget zal spenderen voor nieuws te laten weten voordat men dat aan andere zaken zal spenderen. Uiteindelijk is informatie over onze eigen aangelegenheden waarvoor je overheidsgeld spendeert iets belangrijker... en logischer.

Op HLN vb, stond het wel : https://www.hln.be/buitenland/beeld...bber-in-china-in-lichterlaaie-staat~a777f5ec/

VB VRT : https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/0...akistan-eisen-al-minstens-1-061-levens-inter/

Dus misschien nog wat tijd geven aan hen, en zien we dat morgen of zo wel figureren? En zien we dat niet, dan is het zo.
 
Je kan wel niet ontkennen dat het Journaal de laatste jaren enorm verkleuterd is. Er wordt amper nog buitenlands nieuws toegelicht (Oekraïne even buiten beschouwing).
Vlamingen liggen blijkbaar niet meer wakker van Afrikaanse hongersnoden of Aziatische moessons. Er is meer aandacht voor de vraag of Niels Destadsbaeder niet zomerhit 2022 moest winnen etc.
 
Je kan wel niet ontkennen dat het Journaal de laatste jaren enorm verkleuterd is. Er wordt amper nog buitenlands nieuws toegelicht (Oekraïne even buiten beschouwing).
Vlamingen liggen blijkbaar niet meer wakker van Afrikaanse hongersnoden of Aziatische moessons. Er is meer aandacht voor de vraag of Niels Destadsbaeder niet zomerhit 2022 moest winnen etc.
Of dat Gertje niet woke genoeg is
 
Er was toch op het nieuws dat er overstromingen zijn in italie??😁
Moeten we geen geld sturen?? Mss krijgen wij dan ook eens geld bij een ramp v h buitenland zoals in pepinster?
 
Ik kijk het journaal nog amper ondanks dat ik dat al decennia deed. Ben nu overgeschakeld naar VTM.
Van VTM verwacht ik ten minste al wat volkers gedoe en daar moet ik mij niet ergeren aan Soenens zijne copy/paste van CNN.
 
Ppfff zeg die mannen eens om te stoppen met deze idiote ideeën... als ze hun geld dan toch willen wegpissrn.. stort het dan gewoon naar mijn rekening.

 
Ppfff zeg die mannen eens om te stoppen met deze idiote ideeën... als ze hun geld dan toch willen wegpissrn.. stort het dan gewoon naar mijn rekening.

Misschien eerst z'n eigen drank nuttigen dan krijgt hij nog wat waar voor z'n pis.
 
Ik zie niet in waarom dat hoofdpunt 1 zou moeten zijn ? Ik begrijp perfect waarom dat er aandacht over overstromingen in Italië gesproken wordt en niet over die van Pakistan. Pakistan is een ver van ons bed show en daarnaast ga ik er ook vanuit dat de budgetten niet oneindig zijn en men dus eerder in onze eigen invloedssfeer het budget zal spenderen voor nieuws te laten weten voordat men dat aan andere zaken zal spenderen. Uiteindelijk is informatie over onze eigen aangelegenheden waarvoor je overheidsgeld spendeert iets belangrijker... en logischer.

Op HLN vb, stond het wel : https://www.hln.be/buitenland/beeld...bber-in-china-in-lichterlaaie-staat~a777f5ec/

VB VRT : https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/0...akistan-eisen-al-minstens-1-061-levens-inter/

Dus misschien nog wat tijd geven aan hen, en zien we dat morgen of zo wel figureren? En zien we dat niet, dan is het zo.
Er is wel een verschil qua ernst bij de overstromingen. Er zijn 100 keer meer doden in Pakistan dan in Italië. En qua grondgebied dat (letterlijk) onder water staat, spreken we wel over een zeer groot grondgebied.

Fbp9OtjWIAMzo6M

Ter vergelijking, de oppervlakte van België is 30.688 km² groot, dus dat is twee keer België dat volledig onder water staat. En dan heb je het nog niet over verwoeste landbouwlanden. Ter informatie, het zal maanden duren tegen dat al het water is weggetrokken. En dat zijn dan voornamelijk de regio's waar mensen zich settelen omdat het voor de rest een erg droog land is (normaalgezien), vandaar een erg hoge menselijk tol en waarom dit wel als een zeer groot humanitair drama mag bestempeld worden. Ver-van-ons-bed show vind ik dan helemaal niet terecht.

Laat me duidelijk zijn trouwens, Italië verdient de aandacht ook. Ook die neerslag was lokaal/regionaal enorm. En daar richt ik mijn kritiek niet op. Maar de overstromingen in Pakistan zijn wel nog van een ander kaliber als die in Italië...

Ik denk dus dat dit juist wél hoofdpuntnieuwswaardig is. Als er een zware tsunami of aardbeving die landen treft, komt dat normaalgezien ook in het nieuws, en zijn er tal van acties die we organiseren die we nu allemaal nalaten. En het is de journalistiek en de media-aandacht die uiteindelijk dit soort acties kan inleiden. Als zij het negeren, dan is de bevolking ongeïnformeerd en weet men gewoon niet dat dit soort drama's zich voordoen. Sterker nog, dan blijven mensen ervan overtuigd dat klimaatverandering alleen maar wat "praat" is. Als we dit soort ver-van-ons-bedshows niet rapporteren, dan moet je er niet versteld van staan dat er geen inleving of begrip is van het thema of dat mensen denken dat er geen probleem is. En dit was wel degelijk uitzonderlijk. Bijna alles van Pakistan heeft 5 keer meer water gehad dan normaal deze zomer, en er zijn regio's die op 2 maanden de tijd de neerslag hebben gehad die ze daar normaal mogen verwachten op 16 jaar tijd! Dat is dus geen fait divers.
 
Laatst bewerkt:
Er is wel een verschil qua ernst bij de overstromingen. Er zijn 100 keer meer doden in Pakistan dan in Italië. En qua grondgebied dat (letterlijk) onder water staat, spreken we wel over een zeer groot grondgebied.

Fbp9OtjWIAMzo6M

Ter vergelijking, de oppervlakte van België is 30.688 km² groot, dus dat is twee keer België dat volledig onder water staat. En dan heb je het nog niet over verwoeste landbouwlanden. En dat zijn dan voornamelijk de regio's waar mensen zich settelen omdat het voor de rest een erg droog land is (normaalgezien), vandaar een erg hoge menselijk tol en waarom dit wel als een zeer groot humanitair drama mag bestempeld worden. Ver-van-ons-bed show vind ik dan helemaal niet terecht.

Laat me duidelijk zijn trouwens, Italië verdient de aandacht ook. Ook die neerslag was lokaal/regionaal enorm. En daar richt ik mijn kritiek niet op. Maar de overstromingen in Pakistan zijn wel nog van een ander kaliber als die in Italië...

Ik denk dus dat dit juist wél hoofdpuntnieuwswaardig is. Als er een zware tsunami of aardbeving die landen treft, komt dat normaalgezien ook in het nieuws, en zijn er tal van acties die we organiseren die we nu allemaal nalaten. En het is de journalistiek en de media-aandacht die uiteindelijk dit soort acties kan inleiden. Als zij het negeren, dan is de bevolking ongeïnformeerd en weet men gewoon niet dat dit soort drama's zich voordoen. Sterker nog, dan blijven mensen ervan overtuigd dat klimaatverandering alleen maar wat "praat" is. Als we dit soort ver-van-ons-bedshows niet rapporteren, dan moet je er niet versteld van staan dat er geen inleving of begrip is van het thema of dat mensen denken dat er geen probleem is. En dit was wel degelijk uitzonderlijk. Bijna alles van Pakistan heeft 5 keer meer water gehad dan normaal deze zomer, en er zijn regio's die op 2 maanden de tijd de neerslag hebben gehad die ze daar normaal mogen verwachten op 17 jaar tijd!

Voor mij moet het niet. Maar kijk de vrt heeft er desondanks artikels aan gewijd (en bij een search was ik er zelfs meerdere tegengekomen gespreid over meerdere dagen...). Zie mijn link hierboven (dat was er 1 van). Dus dat men er niets over zegt is al volledig ontkracht. En uw volledige kritiek is dan ook volledig onterecht.

Sowieso zolang dit de eerste keer is dat Pakistan onder water staat, is dit effectief uitzonderlijk. Enkel wanneer dit meermaals gebeurd kun je langzaamaan beginnen te spreken van niet uitzonderlijk. Voor de rest gaan mensen nu eenmaal meer aandacht schenken aan het nieuws rondom zich. Dan als dat nieuws verafgelegen is. Met daarbij de logische gedachtegang dat men nu eenmaal sneller nieuws gaat rapporteren in omgevingen waar de taal korter bij de bij ons gekende talen ligt. Waardoor ook de iets grotere focus op vb nieuw uit amerika evident is. Dan van regionen waarvoor je specifieke taalkennis nodig hebt zoals vb China (chinees/mandarijns...), pakistan, indië, ... Of je moet tevreden zijn met een nieuwsartikel van vb the guardian dat men voor de vrt dan gewoon even snel vernederlandst en een eigen slag aan geeft. Maar verwachten dat men even diepgaande artikels gaat schrijven waarbij men mensen ter plaatse gaat sturen om de locale impact te zien. Dat lijkt mij gewoon verkeerd om te verwachten.

Net zoals het mij enorm zou verwonderen dat men in Pakistan nieuwsartikels zou hebben over Pepinster dat onder water staat en zich ook eerder op nieuws uit hun eigen land of de omgeving zou focussen of op de grotere entiteiten (zoals VK, Amerika,...) dan het kleine België.

Allez dat is voor mij gewoon begrijpbaar. Als jij daar een ander idee over hebt, geen probleem. Maar rekening houdende met het feit dat budgetten nu eenmaal beperkt zijn en in de toekomst voor de openbare omroep nog beperkter zullen worden... verwacht ik niets anders.
 
Guardian als bron, want Chinese levens zijn voor VRT niet van tel.
Het is al oud nieuws, artikel is zes uren oud op The Guardian en op VRT Nieuws lees je weer niets. En het is niet de eerste keer dat er iets "groots" gebeurt en dat VRT het gewoon staalhard negeert (zoals overstromingen in Pakistan - 1500 doden). Het wordt gewoon behandeld als een fait divers. In een normaal land zou dat hoofdpunt nummer 1 in het nieuws moeten zijn.

Het is toch gewoon zo dat zaken uit bepaalde landen continu worden opgeblazen en dat er in een ander land iemand moord en brand moet schreeuwen tegen dat men daar eens hun aandacht aan besteedt.

Om het crû te zeggen, het is dan ook maar een fait divers. Er zijn dagelijks meerdere grote branden wereldwijd. En uw opmerking over Chinese levens is ook zever want tot op heden zijn er nog geen slachtoffers gemeld.

Waar is uw gefakete verontwaardiging over de brand in een Indisch hotel vorige week die 8 doden eiste? Ahja, nergens, want je wist het waarschijnlijk niet omdat het niet echt de media buiten India gehaald heeft...
De brand in de Vietnamese karaoke bar met 32 doden van vorige week heeft meer internationaal nieuws gehaald maar ook niet zoveel, maar daar zie ik u ook niet over klagen.
Of de brand in de Thaise nachtclub van vorige maand, ahja, die werd wel door VRT gecovered.

Ohja, en van de uitslaande brand in een appartementsgebouw in SOHO van vorige week, vind je ook niets terug op VRT. Dus is niet dat ze enkel aziatische landen negeren. Enkel dus de fait divers die dagelijks wel ergens gebeuren.

[edit]typo in link naar artikel
 
Laatst bewerkt:
De discussie over smartphonegebruik bij kinderen staat nu hier:

 
Terug
Bovenaan