Er is wel een verschil qua ernst bij de overstromingen. Er zijn 100 keer meer doden in Pakistan dan in Italië. En qua grondgebied dat (letterlijk) onder water staat, spreken we wel over een zeer groot grondgebied.
Ter vergelijking, de oppervlakte van België is 30.688 km² groot, dus dat is twee keer België dat volledig onder water staat. En dan heb je het nog niet over verwoeste landbouwlanden. En dat zijn dan voornamelijk de regio's waar mensen zich settelen omdat het voor de rest een erg droog land is (normaalgezien), vandaar een erg hoge menselijk tol en waarom dit wel als een zeer groot humanitair drama mag bestempeld worden. Ver-van-ons-bed show vind ik dan helemaal niet terecht.
Laat me duidelijk zijn trouwens, Italië verdient de aandacht ook. Ook die neerslag was lokaal/regionaal enorm. En daar richt ik mijn kritiek niet op. Maar de overstromingen in Pakistan zijn wel nog van een ander kaliber als die in Italië...
Ik denk dus dat dit juist wél hoofdpuntnieuwswaardig is. Als er een zware tsunami of aardbeving die landen treft, komt dat normaalgezien ook in het nieuws, en zijn er tal van acties die we organiseren die we nu allemaal nalaten. En het is de journalistiek en de media-aandacht die uiteindelijk dit soort acties kan inleiden. Als zij het negeren, dan is de bevolking ongeïnformeerd en weet men gewoon niet dat dit soort drama's zich voordoen. Sterker nog, dan blijven mensen ervan overtuigd dat klimaatverandering alleen maar wat "praat" is. Als we dit soort ver-van-ons-bedshows niet rapporteren, dan moet je er niet versteld van staan dat er geen inleving of begrip is van het thema of dat mensen denken dat er geen probleem is. En dit was wel degelijk uitzonderlijk. Bijna alles van Pakistan heeft 5 keer meer water gehad dan normaal deze zomer, en er zijn regio's die op 2 maanden de tijd de neerslag hebben gehad die ze daar normaal mogen verwachten op 17 jaar tijd!