Kleine nieuwtjes

En om die reden neem ik zo weinig mogelijk de binnenste band, in Nederland is dergelijke vorm van voorsorteren wél verplicht, wordt ook vaak afgedwongen, maar hier in België is het vragen om slachtoffer te worden van mensen die over de buitenste band vliegen en als gevolg met dure schade aan je wagen te zitten... dus blijf ik ook op de buitenste band.
Als je dure schade hebt, dan is dat omdat je de voorangszregels negeert, niet omdat de andere iets fout doet.

'Slachtoffer worden' door zelf bewust een simpele verkeersregel te negeren is de waarheid verkrachten

Dat is niet van niet snapppen. Veel automobilisten hebben op rotondes schrik dat ze niet terug naar de buitenrand geraken om hun afslag te halen en nog een rondje te moeten rijden.
Het systeem van dergelijke rotondes is hier dan ook weer op zijn Belgisch aangepakt. In Nederland zetten ze gewoon blokken waardoor je niet anders kan dan de correcte baan nemen. In België gewoon een lijn schilderen en voila, opgelost.

In belgie zitten we gewoon met een bevolking die geen deftige rotondes gewoon is. we hadden vroeger geen dubbele rotondes en nu nog zitten we met een mix van allerlei rotondes. Allez, ge moet die rotonde voorbij de Weba in Gent maar eens pakken. https://goo.gl/maps/tdcWbbms52p9HUty5 das van 2 vakken erop naar geen wegmarkering op de rotonde en te smal voor camion plus wagen naast elkaar. Dat zijn gewoon slecht ontworpen rotondes en belgie staat er vol mee. Das toch logisch dat de helft niet weet hoe het werkt als ze dan wel eens op een deftig rond punt komen?

Als je dure schade hebt, dan is dat omdat je de voorangszregels negeert, niet omdat de andere iets fout doet.

'Slachtoffer worden' door zelf bewust een simpele verkeersregel te negeren is de waarheid verkrachten

Fair enough, maar aangezien voorrang moeten geven op de binnenste ring van een rotonde gaat van het risico tot lang vast te zitten tot het risico dat je bij brute pech ook nog eens volledig in fout bent als er iemand te hard komt aangevlogen op de buitenste ring, neem ik die dus niet, want hoewel jij dan verantwoordelijk gehandeld zou hebben door een betere doorstroming van het verkeer te garanderen en voorzichtig te kijken of er iemand aankomt maar dan toch iemand missen die er te hard aangevlogen komt en z'n voorrang neemt, dan ben jij in fout... een dubieuze situatie.

Aangezien er géén verkeersregel is die stelt dat ik verplicht de binnenste ring zou moeten nemen, omzeil ik dus dit probleem.

In Nederland neem ik wél de binnenste ring op rotondes omdat daar deftig wordt voorgesorteerd, hier niet. Daar (in NL) heb je dan overigens ook vaak géén keuze om de buitenste ring wél te nemen als je toch op de tweede of derde afslag moet zijn.

Het systeem van dergelijke rotondes is hier dan ook weer op zijn Belgisch aangepakt. In Nederland zetten ze gewoon blokken waardoor je niet anders kan dan de correcte baan nemen. In België gewoon een lijn schilderen en voila, opgelost.

Dit dus.

Het Nederlandse voorbeeld heeft ook zijn nadeel voor motorrijders ,en uitzonderlijk vervoer

Het betert wel. In belgie beginnen ze stelselmatig ook zachte bermen te plaatsen op bestaande rotondes zodat mensen de maximale capaciteit ervan leren benutten. Op rotondes waar vroeger files waren is dat probleem nu van de baan.

Ik laat die binnenste rijstrook van een rotonde ook links liggen, als het kalm is dan heeft het geen zin en als het druk is dan is het te riskant om op zo'n korte afstand twee extra manoeuvres uit te voeren.

Ik laat die binnenste rijstrook van een rotonde ook links liggen, als het kalm is dan heeft het geen zin en als het druk is dan is het te riskant om op zo'n korte afstand twee extra manoeuvres uit te voeren.
Maar eigenlijk zijn het geen 2 maneuvers.
Op een deftige dubbele rotonde dien je enkel en alleen met de binnenband rekening te houden om je voorrang te nemen want de buitenband rijdt er toch vanaf.
Het probleem nu is dat automobilisten op de buitenband niet gedwongen worden om af te slaan waardoor ze het systeem om zeep helpen.
Of nog erger, de infrastructuur dwingt binnen- en buitenband rijder naar een afslag met slechts 1 rijstrook.

Recent voorbeeld van hoe het wel moet is de rotonde aan Staaien in sint-truiden. Als je daar op de buitenband blijft rij je de eerstvolgende afslag er automatisch terug vanaf. De pijlmarkering maakt dat ook duidelijk.

Laatst bewerkt door een moderator:
Voor uitzonderlijk vervoer kan ik begrijpen. Voor motorrijders niet aangezien die zich aan dezelfde regels moeten houden.
Een motorrijder die in België moet uitwijken of slipt om voor het even welke reden, haalt het er vaker levend vanaf. Als daar echter zo'n rotondeblokken als wegmarkering staan, is dit een dodelijke catapult.

Ik dacht dat Nederland daarom dat ook niet altijd toepast.

En onze gewestwegen, waar de meeste van die dubbelrondes zijn, hebben vaak de functie van baan voor uitzonderlijk vervoer, waardoor dat dus meestal niet mogelijk is ik vermoed dat men in Nederland dat veel minder vaak als probleem heeft, gezien de betere ruimtelijke ordening.

Maar eigenlijk zijn het geen 2 maneuvers.
Op een deftige dubbele rotonde dien je enkel en alleen met de binnenband rekening te houden om je voorrang te nemen want de buitenband rijdt er toch vanaf.
Ook op een deftige dubbele rotonde kan het zijn dat:
- iemand net de rotonde op kwam rijden en nog niet op de binnenband is geraakt wegens te druk
- twee mensen achter elkaar afrijden en de ene (als er 2 baanvakken zijn na de afrit)het linkerbaanvak en de andere het rechterbaanvak neemt.
- iemand altijd met elk manoeuvre rekening moet houden. Ja, het zijn 2 manoeuvres.

Op een deftige dubbele rotonde dien je ook met deze situaties rekening te houden. En niet 'de wegcode pas ik toe zoals ik het wil en als ik van een rotonde eraf wil, dan doe ik dat ook zelfs al moet ik voorrang verlenen'

Ook op een deftige dubbele rotonde kan het zijn dat:
- iemand net de rotonde op kwam rijden en nog niet op de binnenband is geraakt wegens te druk
- twee mensen achter elkaar afrijden en de ene (als er 2 baanvakken zijn na de afrit)het linkerbaanvak en de andere het rechterbaanvak neemt.
- iemand altijd met elk manoeuvre rekening moet houden. Ja, het zijn 2 manoeuvres.

Op een deftige dubbele rotonde dien je ook met deze situaties rekening te houden. En niet 'de wegcode pas ik toe zoals ik het wil en als ik van een rotonde eraf wil, dan doe ik dat ook zelfs al moet ik voorrang verlenen'
- Je gaat die 'in principe' altijd voor zijn. Als een andere bestuurder van de vorige oprit niet eens de binnenbaan bereikt heeft, zou die geen contact mogen kunnen maken op het punt dat jij erop rijdt. Als die dat wel kan (vb. omdat de opritten zo dicht bij elkaar liggen), dan was de keuze voor een dubbele rotonde fout (daarom schreef ik deftig) of het moet er eentje zijn met verkeerslichten zoals in Geel.
- Die 2 mensen rijden er beiden (links van je) van de rotonde af via linker- en rechter baanvlak en gaan je niet kunnen kruisen bij het oprijden aangezien je zelf altijd naar rechts rijdt.
- 1 handeling is volgens mij altijd 1 manoeuver. Als je eerst op de buitenband rijden en daarna invoegt op de binnenband zijn het inderdaad twee manoeuvers maar dan gebruik je de rotonde verkeerd. Je hoort de buitenband enkel te kruisen om je naar de binnenband te begeven. Het passeren van de buitenband rijstrook is geen extra manoeuver.
Als je op een kruispunt links afslaat noemen we dat ook geen 2 manoeuvers omdat je daarbij de rijstrook van de tegenligger kruist (of 3 wanneer je ook nog een fietspad kruist).

En ja, je dient met iedere situatie rekening te houden. Ik ben op een rotonde ook al spookrijders tegegekomen maar dat verandert niets aan hoe een dubbele rotonde werkt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Eigenlijk zie ik daar zelden een fietser op dat stuk.
Meestal het probleem. In 90% van de gevallen dat een automobilist mij mijn voorrang niet gaf is omdat hij me gewoon niet zag. Zelfs niet nadat ik bel en hem naroep. Ik kan me goed inbeelden dat heel veel automobilisten een negatief beeld van fietsers hebben terwijl ze zelf al tientallen keren bijna een fietser doodreden zonder het ooit beseft te hebben.

Denken ze met het verbieden van die Frontnacht het fascisme een harde klap toegediend te hebben?
Ik kan het eigenlijk niet beter uitleggen dan gewoon het wiki artikel over 'normalisering' te citeren.
Normalisatie, normalisering of standaardisatie is breed genomen een proces dat erop is gericht om iets meer 'normaal' te maken, wat meestal inhoudt dat het wordt geconformeerd aan een regelmatigheid, regel of norm of dat het teruggebracht wordt vanuit een bestaande afwijkende staat.
Elke opportuniteit om fascisten te 'normaliseren' moet hen ontnomen worden. Een actief signaal moet telkens gestuurd worden dat dergelijk gedachtegoed niet aanvaardbaar is.

Goed initiatief. Ongetwijfeld zitten hier in het brutoloontopic veel BG'ers die denken dat hun jacuzzi, zwembad en sauna en gazonbesproeiing basisbehoeften zijn en hier erg over gaan klagen, en dat maakt het natuurlijk een extra mooi initiatief.

Laatst bewerkt:
Nee, dat is geen tweet om immigratie in vraag te stellen, dat is is racistische en populistische kul. Potje roeren om wat in het nieuws te komen en en passant nog eens een paar bevolkingsgroepen nog meer beschimpen zonder reden. Ook nog eens puur getroll, want zijn vriendin was hij al kwijt in dit geval, of mis ik? Zo zou ik het benoemen voor gewone mensen, laat staan voor volksvertegenwoordigers waarvan ik een hogere standaard verwacht.
Zijn vriendin (partner) komt uit een familie die fortuin aan het maken is in de gokindustrie. Aan de deuren van de speelhallen langs Belgische steenwegen zal je echter geen discriminatie tegenkomen. Iedereen is er welkom zolang het geld maar rolt. Dries is een platte opportunist dus zal daar zijn wetenschappelijk experiment vast niet uitvoeren. Helemaal eens met je post.

...

En ja, je dient met iedere situatie rekening te houden. Ik ben op een rotonde ook al spookrijders tegegekomen maar dat verandert niets aan hoe een dubbele rotonde werkt.
Maar dat is niet hoe een dubbele rotonde werkt volgens de wegcode, want die plaatst geen verplichtingen :p

Dat is hoe een dubbele rotonde optimaal werkt, maar ze werkt evengoed zonder die verplichtingen...

Maar dat is niet hoe een dubbele rotonde werkt volgens de wegcode, want die plaatst geen verplichtingen :p

Dat is hoe een dubbele rotonde optimaal werkt, maar ze werkt evengoed zonder die verplichtingen...
Een deftige dubbele rotonde doet dat wel he. Met zachte bermen en geverfde pijlen ben je volgens de wegcode verplicht om die wegmarkeringen te volgen.
Anders gaan mensen instinctief die binnenband blijven mijden omdat je daar je voorrang ook verliest aan besuurders op de buitenband en zo leren ze het nooit.

Als dat doorbreekt, hebben die Chinezen een giga voorsprong.

Terug
Bovenaan