Kleine nieuwtjes

KLIMAAT Methaansatellieten vinden vuilnisbelten met klimaatimpact van honderdduizenden auto’s

In België is dat gelukkig wel een pak strenger gereguleerd. Er zijn nog wel stortplaatsen, maar dat is voor (technisch) niet-brandbaar afval. De rest wat niet recycleerbaar is gaat allemaal de verbrandingsoven in (met energierecuperatie), waarvoor uiteraard strenge emissienormen bestaan waardoor de uitstoot binnen de perken blijft. De rookgassen worden immers gereinigd. De vlieg- en ketelassen worden opgevangen en herbruikt of daar worden nog kostbare metalen uit gehaald. Onze werkwijze is echter voor heel veel landen simpelweg niet haalbaar of toch niet op korte termijn.
gezus die cijfers .......

Tja, weer een stevig vermoeden welke ideologie achter deze moordaanslag schuilgaat natuurlijk. Dieptriest.

Tja, weer een stevig vermoeden welke ideologie achter deze moordaanslag schuilgaat natuurlijk. Dieptriest.
Ja de Islam natuurlijk, christendom of jodendom krijgt geen kritiek in Rushdie's discours.

kheb beelden van de dader gezien. Een kerel van pakt 30 jaar. Waarschijnlijk nog niet eens geboren als de boek origineel uitkwam...
Das toch wel frappant.

Untitled-design-1-1.png

Ironisch, pleit hij dan voor afgesloten circuits van 4km en virtuele simulatoren om te trainen?

Ironisch, pleit hij dan voor afgesloten circuits van 4km en virtuele simulatoren om te trainen?
"gepassioneerde fietsers die overhoop worden gereden in het verkeer"
En als je dan opzoekt hoe ze ten val zijn gekomen, is het meestal nog door eigen onvoorzichtig gedrag, zelfs al zouden ze technisch in hun recht zijn. Die Benoot, met was was het? 60+kmh? een afdaling op openbare weg nemen en zo een auto verrassen die uit een zijstraat komt. Die jongeman die doodgereden is, met alle respect en naast het feit dat die bestuurder positief testte op cannabis, maar die maakte plots zonder kijken een U-turn vlak voor die auto. Zelfs nuchter rij je die aan.
't Zou al veel schelen moesten ze eens kijken naar hun eigen gedrag op de weg ipv slachtoffertje te spelen. Er zijn ook genoeg wielertoeristen die het wel goed doen, dus het is niet alsof het onmogelijk is.

"gepassioneerde fietsers die overhoop worden gereden in het verkeer"
En als je dan opzoekt hoe ze ten val zijn gekomen, is het meestal nog door eigen onvoorzichtig gedrag, zelfs al zouden ze technisch in hun recht zijn. Die Benoot, met was was het? 60+kmh? een afdaling op openbare weg nemen en zo een auto verrassen die uit een zijstraat komt.
Ik zie niet in waarom een fietser geen 60 km/h mag rijden wanneer de wegcode toelaat om 60 km/h te rijden

Het grootste probleem van zulke ongevallen is mijn ogen gewoon de veel te hoge verkeersdrukte, er zijn gewoon veel te veel voertuigen op de weg waardoor niemand nog enig overzicht kan houden en er aan de lopende band te vermijden ongelukken gebeuren. En jammer genoeg zijn fietsters zwakke weggebruikers waardoor iedere ongeval met een fietser meestal zware gevolgen heeft. Het enige wat ik als oplossing daarvoor zie is gewoon gescheiden fietspaden maar dat vraagt dan een serieuze investering.

Het grootste probleem van zulke ongevallen is mijn ogen gewoon de veel te hoge verkeersdrukte, er zijn gewoon veel te veel voertuigen op de weg waardoor niemand nog enig overzicht kan houden en er aan de lopende band te vermijden ongelukken gebeuren. En jammer genoeg zijn fietsters zwakke weggebruikers waardoor iedere ongeval met een fietser meestal zware gevolgen heeft. Het enige wat ik als oplossing daarvoor zie is gewoon gescheiden fietspaden maar dat vraagt dan een serieuze investering.
Gescheiden fietspaden alleen zijn jammerlijk genoeg geen oplossing. Die zijn vooral waar bebouwing is enorm onveilig, omdat ze door onze ruimtelijke ordening vaak vlak langs woningen liggen, waar dan opritten vlak achter zo'n woning liggen. Ofwel zetten mensen hagen tot tegen het fietspad. De automobilist ziet in zo'n geval gewoon geen fietsers en rijdt blind op het fietspad. Als daar dan net een fietser passeert, heeft die pech.

Zoals de jaagpaden? Want daar gebeuren die ongevallen ook he
Ik zie niet in waarom een fietser geen 60 km/h mag rijden wanneer de wegcode toelaat om 60 km/h te rijden
Als hij al de rest ook volgt (voorrangsregels, rijden zo rechts mogelijk rijden, ...)

Gescheiden fietspaden alleen zijn jammerlijk genoeg geen oplossing. Die zijn vooral waar bebouwing is enorm onveilig, omdat ze door onze ruimtelijke ordening vaak vlak langs woningen liggen, waar dan opritten vlak achter zo'n woning liggen. Ofwel zetten mensen hagen tot tegen het fietspad. De automobilist ziet in zo'n geval gewoon geen fietsers en rijdt blind op het fietspad. Als daar dan net een fietser passeert, heeft die pech.
ik doel dan ook op aparte fietswagen naar nederlands model, fietspaden die volledig weg liggen van rijwegen.

En met een auto mag dat wel? Knap staaltje autodenken...

Hoe snel mag een fietser dan wel rijden?
Met de auto noemt dat "aangepast rijgedrag aan de situatie" en mag dat evengoed niet hoor. Je mag niet als een rallypiloot met handrembochten tegen 90 een bergpas ook allen.

Los van of in bepaalde ongevallen de fietser wél of niet in zijn recht is, 4 opmerkingen:
  • De fietsinfrastructuur in dit land is bedroevend: rijd van waar ik woon richting Nederland en je ziet gewoon een dag en nacht verschil tussen deftig afgescheiden fietspaden, veilige oversteekplaatsen, etc. om nog maar te zwijgen van de gruwel die fietsstroken zijn.
    Nu hebben ze hier fietsstraten ingevoerd, enerzijds een verbetering, maar anderzijds toch maar een lapmiddel.

• Wielrenners zijn een ander verhaal, sorry maar vaak als er zelfs wél een fietspad is gaan ze zelfs in kleine groepjes van véél kleiner dan 15 (wegcode) (EDIT: vergeten stukje:) toch in groep op de rijbaan rijden & dat mag niet! Ook op veel andere vlakken is hun gedrag onverantwoord. Ze behandelen de openbare weg als hun persoonlijk trainingscircuit en dat is ze niet, ik ga ook niet langs bepaalde wegen lopen, ga dan op veilig uitgestippelde circuits of desnoods op rollers trainen.

• Nog een ander verhaal zijn al die ouderen die nauwelijks de fysiek hebben om zelf aan 10 km/h te fietsen, die plots aan 25 à 30 km/h met hun elektrische fiets gaan rondrijden, die hebben vaak echter ook het verkeersinzicht als fietser noch het reactievermogen om deftig te reageren in het verkeer. Ik zou bij sommigen zelfs hun rijbewijs voor de wagen terug in vraag stellen.

• En ten slotte: de gruwel van al de "nieuwe" elektrische vervoersmiddelen die je tegenwoordig ziet. Deze week zowel een oudere bejaarde op een elektrische step met een fucking zadel moeten ontwijken (en geen nummerplaat gezien op dat ding) als een jongere op een elektrisch monowheel zonder deftige remmen. Serieus, die zaken zijn onlangs wel beter gereglementeerd, maar graag toch iets meer toepassing in de praktijk.

Laatst bewerkt:
Elke deelnemer aan het verkeer moet zich houden aan de wet, maar als fietser moet ge bovendien wel beseffen dat als ge tegen 60 per uur door straten sjeest ge praktisch onzichtbaar zijt voor anderen (aan kruispunten e.d.). Dat geldt zelfs voor motards. Door uw vorm en de achtergrond is het voor anderen echt moeilijk u te zien en is dat meestal pas de laatste meters dat ge wordt opgemerkt. Dus als fietser is het gewoon niet slim om die snelheid te hebben als ge een kruispjnt nadert, in uw recht of niet.

Elke deelnemer aan het verkeer moet zich houden aan de wet, maar als fietser moet ge bovendien wel beseffen dat als ge tegen 60 per uur door straten sjeest ge praktisch onzichtbaar zijt voor anderen (aan kruispunten e.d.). Dat geldt zelfs voor motards. Door uw vorm en de achtergrond is het voor anderen echt moeilijk u te zien en is dat meestal pas de laatste meters dat ge wordt opgemerkt. Dus als fietser is het gewoon niet slim om die snelheid te hebben als ge een kruispjnt nadert, in uw recht of niet.
Dat is nog iets anders dan de schuld van dat ongeval bij de fietser leggen omdat de automobilist verrast wordt aan dat kruispunt (lees : onvoldoende afremt om een deftig beeld van de weg te bekomen).
En het was in het geval van Benoot geen kruispunt, gewoon iemand die van een parking afgereden kwam.
Met de auto noemt dat "aangepast rijgedrag aan de situatie" en mag dat evengoed niet hoor. Je mag niet als een rallypiloot met handrembochten tegen 90 een bergpas ook allen.
Ken jij de plaats waar Tiesj Benoot werd aangereden? Het was, zoals ik al aangegeven had, trouwens geen kruispunt, de wagen kwam gewoon van een parking afgereden.

Ik stel voor dat jullie allemaal met jullie wagen vanaf nu voor iedere parking/oprit afremmen tot 30 km/h

Dat is nog iets anders dan de schuld van dat ongeval bij de fietser leggen omdat de automobilist verrast wordt aan dat kruispunt (lees : onvoldoende afremt om een deftig beeld van de weg te bekomen).
En het was in het geval van Benoot geen kruispunt, gewoon iemand die van een parking afgereden kwam.

Ken jij de plaats waar Tiesj Benoot werd aangereden? Het was, zoals ik al aangegeven had, trouwens geen kruispunt, de wagen kwam gewoon van een parking afgereden.

Ik stel voor dat jullie allemaal met jullie wagen vanaf nu voor iedere parking/oprit afremmen tot 30 km/h
Als dat buiten de bebouwde kom was, mag je daar 90. Als je daar met een performance wagen de bochten ook af snijdt, zal je daar ook wel tegen 90 voorbij kunnen vliegen dan. Hoewel je niet in fout bent, is het wel gewoon onverantwoord.

Ik heb vorige week een rondrit gedaan met de auto in regio Aarschot. Dat ligt vol met Holle wegen waar je niet kan kruisen, en je mag daar overal 70. Je moet echter oerdom zijn om daar 70 te rijden, want als er na een blinde bocht een tegenligger is, zit je er gegarandeerd op. Dat is gewoon aangepast gedrag aan de weg...

Kruispunt of parking: dat blijft hetzelfde. Er zijn studies naar gedaan (i.v.m. motards) en waarom die dikwijls niet gezien worden en iemand dus ineens van een parking rijdt vlak voor een moto.
Er is zoiets als inattentional blindness en looked but failed to see. De chauffeur ziet de motard/fietser maar de hersenen filteren die weg.

Das gewoon iets wat ge als fietser moet beseffen. Als ge tegen 60 sjeest zijt ge onzichtbaar voor een deel van de automobilisten ook al zijn ze alert. Ge zijt als fietser misschien in uw recht om 60 te rijden, maar t is gewoon dom om het te doen in een omgeving met kruispunten/parkings/opritten. Doe dat op de rechte ononderbroken stukken maar zodra ge een auto ziet aan een oprit/kruispunt remt ge best af (en indien mogelijk laveren op je baanvak zodat je 'los' komt van de achtergrond). Das defensief rijden. Misschien niet leuk, maar beter dan onder een auto belanden.

Als dat buiten de bebouwde kom was, mag je daar 90. Als je daar met een performance wagen de bochten ook af snijdt, zal je daar ook wel tegen 90 voorbij kunnen vliegen dan. Hoewel je niet in fout bent, is het wel gewoon onverantwoord.

Ik heb vorige week een rondrit gedaan met de auto in regio Aarschot. Dat ligt vol met Holle wegen waar je niet kan kruisen, en je mag daar overal 70. Je moet echter oerdom zijn om daar 70 te rijden, want als er na een blinde bocht een tegenligger is, zit je er gegarandeerd op. Dat is gewoon aangepast gedrag aan de weg...
Dus jij weet dat hij bochten aan 't afsnijden was? Knap.
Er is in Livigno maar een baan. Ik ga ervan uit dat hij geen 67 reed in het centrum (wat ook gewoon niet OK zou zijn). Maar die weg buiten de bebouwde kom zou ik ook gewoon 60-70 km/h rijden op mijn fiets...

Terug
Bovenaan