Kleine nieuwtjes

Dat ze dan maar eens dringend de prijs van strategische geopolitiek en afhankelijkheid van Communistische regimes in hun vergelijkingstabelletje opnemen.
Terechte opmerking.
Ik ben niet technisch aangelegd voor die wifirouters, maar bijvoorbeeld voor de 5G technologie v Huawei (network slicing, bandwith,...) staan zij wel enkele jaren verder dan Ericsson & Nokia (de westerse alternatieven).

Hadden we -als Westen- hier eerder aan moeten denken? Zeer zeker.
Als de publieke tender, opgesteld door Rudy van IT, enkel rekening houdt met techniciteit & prijs (en dus niet geopolitiek in beschouwing neemt), begrijp ik perfect waarom Mark van purchasing enkel daarmee rekening houdt.

Om eerlijk te zijn lijkt het mij een redelijk grote storm in een glas water.
Het is niet alsof die zaken geplaatst worden zoals dat een thuisgebruiker dat neerzet hé. Gewoon zonder configuratie of maatregelen en gewoon plug in het netwerk.

Dit handelt hier over een apart wifi netwerk. Dat op geen enkele wijze is gekoppeld aan het militaire netwerk. Worst case scenario kunnen ze aan de e-mails die je over het netwerk stuurt.

Maar zelfs deze passeren minimaal al over een VPN.

Daarnaast heb je dan ook nog de verschillende maatregelen die je kunt nemen zoals netwerkhardening, en andere cyberveiligheidsmaatregelen die minder diepgaand zijn zoals 2FA, paswoordmanagement, hello world functie uitschakelen (die helpt bij vb de plug en play instellingsmodaliteiten), poorten blokkeren, firewall met poortmanagement voorzien en poorten die niet vrij toegankelijk zijn, timings voorzien waarin communicatie mag verlopen,...

Voor de rest, zie volgend stuk.

Je moet je eens voorstellen dat je op Defensie werkt. Je bent verantwoordelijk voor het aankopen van IT-materiaal. Je ziet duidelijk, zoals iedereen die niet onder een steen heeft geleefd de afgelopen 50 jaar, dat China zich ontpopt toch een strategische aartsrivaal van het Westen. Je ziet duidelijk, zeker wanneer je werkt op defensie, dat er steeds meer cyber-oorlog gevoerd wordt. Je weet héél goed dat in het Communistische China de belangen van de Communistische Staatspartij voorrang hebben op de bedrijfsbelangen van elk Chinees bedrijf, dus ook voorrang hebben op de belangen van Huawei. Enzovoort enzovoort.

En dan heb je zoiets van: "Goh, die Chinese routerkes van het merk Huawei hier, dat zien er mij de geschikte toestellen uit om als een gans netwerk over onze defensie uit te rollen zie. En ze zijn verdomme nog 50 cent goedkoper in den Action dan de Europese/Amerikaanse toestellen! Daar gaat mijn baas content mee zijn!"
En dat die zijn baas dan zoiets heeft van: "Amai proficiat Rudy, dat zien er degelijke Chinese toestellekes uit! Steek ze maar op ons netwerk!".

:wtf: :wtf: :wtf:

Kun je je het gebrek aan strategisch inzicht inbeelden? Hoe diep moet je daarvoor met uw kop in het zand zitten, om daar geen graten in te zien?!

Zelfs ik, als random burger, koop al zo weinig mogelijk Chinese toestellen uit strategische overwegingen. En dan zie je uw eigen defensie dergelijke stoten uithalen. Mannekes toch.

Ik als gewoon burger kan kiezen wat ik koop zonder dat ik mij daarvoor moet verantwoorden. Gewoon een, ik heb daar goesting in, is genoeg. Of ik denk dat er een backdoor zit bij huawei materiaal.

De overheid moet een volledige tender schrijven. Een volledige tender die zelfs al schrijf je die 100% op maat van CISCO (ik zeg maar iets) wat juridisch gezien NIET mag. Huawei belt naar chinees moerderbedrijf van functie x en y ontbreekt in ons systeem om mee te kunnen doen aan die tender. 1 maand later wordt er desnoods speciale hardware (op zijn minst worden de designspecs opgenomen als mogelijk) voorzien om te produceren waarin die functionaliteiten aanwezig zijn. En dit is geen broodje-aap verhaal. En men heeft huawei materiaal aangeboden tegen de dan goedkoopste prijs.
Wat verwacht jij dat een ambtenaar daaraan kan doen ? Wat zou jij eraan doen indien jij in de plaats van die ambtenaar was ?

Al mag je mij altijd eens uitleggen hoe de IT manager of verantwoordelijke ervoor moet zorgen dat huawei niet zal aangeboden worden ?

Wettelijk gezien mag je ze niet schrappen. Want de wetgever heeft ze niet op een zwarte lijst gezet of er een specifieke wetgeving voorzien zodanig dat die eruit gefilterd wordt.
Er is 1 caveat. Defensie (en nog een paar andere zeer specifieke diensten, niet fod fin of justitie of...) hebben de mogelijkheid om in het belang van de veiligheid van het land een procedure op te starten waarbij ze vb geen prijs vragen aan Huawei. Maar die procedure moet intern EERST goedgekeurd worden, ook door de budgetbeheerders van de staat (Inspecteur van Financiën). Als die zegt, geef mij eens effectieve duidelijke bewijzen dat deze verhaaltjes meer zijn dan een broodje aap en eigenlijk niet gewoon jullie wens om met cisco / avaya materiaal te kunnen spelen? Dan blijft het stil en hoor je krekels want die zijn er niet. Alhoewel die er wel zijn voor CISCO... (maar dan voor de amerikaanse invloedsfeer ;p). Die zegt dan gewoon neen ik keur die uitzonderingsregel niet goed, doe maar gewoon -> een gewone aanbesteding. Politieke druk of een politieke beslissing kan hen dan wel eens passeren (maar dat doet men niet graag... noch snel)

Want zelfs met een offerteaanvraag op kwaliteit zie ik niet hoe je huawei er gaat kunnen uitgooien ? Zeggen van er zijn geruchten dat er backdoors zijn. Dus eruit you go. 4 weken later is de uitspraak van de raad van state daar die zegt dat je de firma er incorrect hebt uitgegooid en dat je hen een schadevergoeding mag betalen of dat je uw tender van begin af aan kunt opnieuw opstarten (yay). Want er zijn geen feiten of effectieve bewijzen die de claim steunen. En in een rechtstaat heb je nog altijd bewijzen nodig ipv geruchten om u ergens op te baseren (of er moet een wet zijn gemaakt die u die mogelijkheid arbitrair geeft). Al zal het dan niet lang duren voordat die wet onder de zoden ligt.

Dus neen, zo gemakkelijk als jij het doet uitschijnen is het allemaal niet.
Maar hey, ik ben benieuwd. Hoe zou jij het doen ?

Terechte opmerking.
Ik ben niet technisch aangelegd voor die wifirouters, maar bijvoorbeeld voor de 5G technologie v Huawei (network slicing, bandwith,...) staan zij wel enkele jaren verder dan Ericsson & Nokia (de westerse alternatieven).

Hadden we -als Westen- hier eerder aan moeten denken? Zeer zeker.
Als de publieke tender, opgesteld door Rudy van IT, enkel rekening houdt met techniciteit & prijs (en dus niet geopolitiek in beschouwing neemt), begrijp ik perfect waarom Mark van purchasing enkel daarmee rekening houdt.

hoe quoteer je geopolitiek en welke weging geef je eraan.
En houdt dit stand onder de toets via de raad van state ? Ik zie persoonlijk niet in hoe je geopolitiek gedeelte kunt meenemen in de offerteaanvraag. Noch hoe je de quoteringssleutel op voorhand gaat opzetten die objectief blijft.

EDIT : daarnaast, in de wetgeving bij een offerteaanvraag waarbij je ook kwaliteit wilt beoordelen zit je grofweg aan 50 / 50. Prijs / kwaliteit. Die kwaliteit ga je echter niet voor de volle 50% op 1 punt mogen zetten. Daar ga je toch wel een paar punten voor naar buiten brengen. Waardoor de effectieve wegingsfactor in het geval van 50% prijs, 50% kwaliteit, en 5 punten waar je een weging aan geeft. Dan zou geopolitiek een invloed hebben van maximaal 1/5de.

Daarnaast, en nu begint de fun, zijn er instructies vanuit juridische oogpunt dat als je kwaliteit geeft dat je moet werken met opdelingen van 20% (omdat men het niet aanneemlijk vindt dat je iemand 21% geeft en vb iemand anders 22%... zeker niet wanneer dat verschil van een percentje dan ook nog eens de beslissing maakt dat het niet HUAWEI wordt maar een andere...). Waarbij het algemeen aanvaardt wordt dat <40% quasi nooit gegeven wordt. Dus schiet enkel nog 60, 80 of 100% van die 1/5de punten over. Wat dus wil zeggen dat het verschil in de weging nog kleiner wordt. En 100%, dat zien juristen dan ook weer niet graag passeren.

Laatst bewerkt:
EDIT : daarnaast, in de wetgeving bij een offerteaanvraag waarbij je ook kwaliteit wilt beoordelen zit je grofweg aan 50 / 50. Prijs / kwaliteit. Die kwaliteit ga je echter niet voor de volle 50% op 1 punt mogen zetten. Daar ga je toch wel een paar punten voor naar buiten brengen. Waardoor de effectieve wegingsfactor in het geval van 50% prijs, 50% kwaliteit, en 5 punten waar je een weging aan geeft. Dan zou geopolitiek een invloed hebben van maximaal 1/5de.

Daarnaast, en nu begint de fun, zijn er instructies vanuit juridische oogpunt dat als je kwaliteit geeft dat je moet werken met opdelingen van 20% (omdat men het niet aanneemlijk vindt dat je iemand 21% geeft en vb iemand anders 22%... zeker niet wanneer dat verschil van een percentje dan ook nog eens de beslissing maakt dat het niet HUAWEI wordt maar een andere...). Waarbij het algemeen aanvaardt wordt dat <40% quasi nooit gegeven wordt. Dus schiet enkel nog 60, 80 of 100% van die 1/5de punten over. Wat dus wil zeggen dat het verschil in de weging nog kleiner wordt. En 100%, dat zien juristen dan ook weer niet graag passeren.
Ik snap dat onze overhe(i)d(en) niet het geld met bakken weg moet gooien, maar ik zie (professioneel gezien) inderdaad dat zij heel vaak focussen op prijs alleen. Ik snap ook dat 'kwaliteit' heel makkelijk te beinvloeden is door de incumbent. Schrijf de tender mee met je klant en je wint garantie.

Als bvb de concurrentie écht dat overheidscontract wilt binnenhalen door een betere offerte neer te leggen, maakt niet uit kwaliteit of prijs, merken we dat ze gewoon die aangeboden prijs last minute laten vallen bij de incumbent, waarop die ietsje zakt in een 'ultimate last offer' en hopla de incumbent wint. En er moet geen groot migratieproject opgestart worden.
En als die incumbent dan huawei gebruikt of niet, da's het laatste waar ze aan denken. "Gewoon niet te veel werk aub."

Precies elke week een nieuwe studie over de gemiddelde inkomens met telkens een ander resultaat.
Zijn toch precies mensen met tijd te veel die altijd maar gelijkaardige studies willen afkomen. Of ligt da aan mij?

Nee merci, de trein is al een overbevolkte hel tijdens de zomer.
Inderdaad, plus om nog maar te zwijgen van bepaalde sujetten waar men gewoon niet meer durft tegen optreden.
Ben maandag op de terugweg van het werk van wagon moeten veranderen omdat een sujet in Brussel Noord opstapte die gewoon luidop Arabische muziek aan het afspelen was alsof hij een radio bij had.

Vandaag? Trein bomvol omdat een andere een technisch defect had. Als daar nog iedereen aan €9/2 maanden bij moet...

De NMBS heeft dan nog het "lef" om van de die belachelijke affichetjes op te hangen met "Bedankt om je muziek stiller te zetten" met een cartooneske voorstelling van 2 metalheads.. Het is NOOIT metal- of rockmuziek geweest die ik mensen luidop heb horen afspelen op de trein, maar altijd ofwel Arabische muziek of één keer Franstalige rapmuziek.

Precies elke week een nieuwe studie over de gemiddelde inkomens met telkens een ander resultaat.
Zijn toch precies mensen met tijd te veel die altijd maar gelijkaardige studies willen afkomen. Of ligt da aan mij?

Damn, ik zit eronder 🤐, en dan zitten mensen die niet werken ook nog in dat gemiddelde?
Met de verschillende fiscaliteit tussen generaties mer de afschaf van de woonbonus vind ik wel dat je verschillende generaties niet meer correct kan vergelijken na aftrek van belastingen. De oude, goeie woonbonus scheelt al snel €100 per maand. Ik heb die van €890 per jaar nog, dus misschien niet te luid klagen, maar anderen (waaronder m'n zus) hebben dat compleet niet. Je kan dat echt niet meer eerlijk noemen, wanneer dat om dergelijke bedragen gaat denk ik dan.

Over je netto koopkracht tja... een lager loon mét sociaal tarief kan tegenwoordig interessanter zijn dan een hoger, maar nog steeds laag loon erzonder. Ik zit nog wel ietsje verder denk ik dan, maar wees maar eens die pechvogel die net € 100 te veel verdient voor het genereuze sociale tarief waarmee je als snel honderden euro's per jaar bespaart.

Maar inderdaad, zo'n gemiddelde wilt niet alles zeggen... Wel typerend voor de politieke clusterfuck van dit land dat we natuurlijk en een Belgisch dienst voor statistiek (Statbel) maar ook een Statistiek Vlaanderen hebben... Het verschil? Tja, die laatste ambtenaren krijgen waarschijnlijk wel maaltijdcheques, federale ambtenaren niet. 😅

Laatst bewerkt:
Ik snap dat onze overhe(i)d(en) niet het geld met bakken weg moet gooien, maar ik zie (professioneel gezien) inderdaad dat zij heel vaak focussen op prijs alleen. Ik snap ook dat 'kwaliteit' heel makkelijk te beinvloeden is door de incumbent. Schrijf de tender mee met je klant en je wint garantie.

De enigste manier om kwaliteit objectief te beoordelen is op basis van normen, certificaten of testen. Dat is het enigste waar je universeel een akkoord over kan krijgen. Maar zelfs daar is dit allemaal niet evident noch garanderend dat het perfect kwalitatief is.

Bij al de rest maak je al een verengende keuze. Wat objectief gezien mag, zolang er minimaal 3 producten zijn die er aan voldoen. Dat is dan ook hetgeen je het meeste gaat tegenkomen in een lastenboek, maar waar dan prijs bij meekomt (is het zekerste dat je iets iets of wat deftig krijgt). Juist omdat kwalitativiteit op een andere manier omschrijven gewoon onbegonnen werk is, wetende dat je uw puntenquotering ook op voorhand moet uitschrijven en publiceren wegens transparantie. Bij dat laatste loop je dan ook nog eens het risico dat men producten gaat aanbieden die goed scoren op de puntenboom... En laat ons eerlijk zijn, ik ken geen enkele techneut die dat op voorhand perfect kan opmaken. Geen enkele techneut is expert in alles. Zelfs experten zijn maar expert in een subniche.

En zelfs bij experten ga je vooroordelen hebben over bepaald zaken.
Vb chinees materiaal : dat is boecht. Terwijl mijn ervaring eigenlijk eerder is dat kwaliteit - technisch gezien dat super materiaal kan zijn (hun ingenieurs zijn ondertussen ook capabel hoor...). Maar je moet het niet gebruiken als de gemiddelde consument. Ergo plof en daar staat het en liefst ook nog volledig automagisch geconfigureerd. Hoe, me don't care het moet gewoon werken.

Als bvb de concurrentie écht dat overheidscontract wilt binnenhalen door een betere offerte neer te leggen, maakt niet uit kwaliteit of prijs, merken we dat ze gewoon die aangeboden prijs last minute laten vallen bij de incumbent, waarop die ietsje zakt in een 'ultimate last offer' en hopla de incumbent wint. En er moet geen groot migratieproject opgestart worden.

Ik dacht mij te herinneren dat het principe van een BAFO (of een ultimate last offer) dat dit enkel van tel is in een onderhandelingsopdracht. Waarbij je in principe van een papiertje van 1 pagina kunt starten, om dat in meerdere rondes (zolang jij het nodig acht) uw oplossing onderhandeld hebt. Waarbij je eens de oplossing die jij wilt duidelijk is, je dan aan elke partij die doorgeeft en dat ze hun offerte mogen indienen op basis van die gemeenschappelijke consensus als dit wil ik.
En dat je dan elk nog eens hun BAFO kunt laten indienen bij de verificatie.

Maar bij mijn weten kan dit enkel bij een onderhandelingsprocedure. En de toelating om naar een onderhandelingsprocedure over te gaan is serieus gelimiteerd. Dit kan je niet zomaar doen (het belang van de staat is daar vb 1 van. Maar dat dit de reden daarvoor is, moet dus goedkeuring voor gevraagd worden aan die IF). Dus niet echt evident om dat voor het minste te doen.

Maar zelfs dan nog, is het aantal bafo's beperkt en is het helemaal niet toegelaten om de BAFO van de tegenstrever te communiceren. Ik geloof zelfs dat op dit moment via het online platform dat hiervoor gebruikt wordt, er een datum wordt aangegeven waar elke firma zijn BAFO of hoe je het ook wilt noemen moet indienen en dat daaruit dan de firma gekozen wordt die de beste prijs heeft ingediend. Dus daarmee tegenwoordig nog foefelen lijkt mij moeilijk.

En als die incumbent dan huawei gebruikt of niet, da's het laatste waar ze aan denken. "Gewoon niet te veel werk aub."

Is niet mijn ervaring. Mijn ervaring is eerder dat die beheersystemen geoptimaliseerd zijn indachtig het eigen ecosysteem. Compatibiliteit, bruikbaarheid / functionaliteit van alle toeters en bellen over de grenzen heen van de ecosystemen is niet gegarandeerd. Of je dat nodig hebt, laat ik in het midden.

Ik kan dan ook begrijpen waarom iemand verkiest om niet ineens een installbase van een paar miljoen € aan actief materiaal de vuilbak in te kieperen omdat een firma deze keer heeft aangeboden met huawei dan met cisco. En je dus bij het uitvallen van een switch die stack aan CISCO switchen het toch wel niet onmogelijk is om daar een HUAWEI switch in te vlammen die samenwerkt met de andere CISCO switchen terwijl het volledig geheel van services en configuraties wel moet blijven werken zoals voorzien.

Daarnaast moeten we ook eerlijk zijn. Ik als techneut... als iets perfect werkt zoals het moet... dan sta ik niet te springen om dat te veranderen... ik blijf daar dan liever met mijn handen af tot op het moment dat het systeem echt maar dan ook echt de pijp aan maarten heeft gegeven of ik wegens de noodzakelijke functionaliteit er ook niet meer omheen kan. Aan de andere kant, niet echt raar, zou ik zeggen. Als een toestel na 10 jaar nog 100% voldoet voor zijn functionaliteit... en jij reservetoestelen klaar hebt liggen, waarom zou je dat dan na 5 jaar vervangen ? Elk jaar dat dat toestel doordraait zonder stuk te gaan (en dat zelf wat preventief te onderhouden) is pure winst voor de overheid (op voorwaarde dat je een wat competente en gedreven ICT dienst hebt). Terwijl als je dan gaat werken met zo'n omnium contract dan steekt de firma van dat omnium contract na 5j gewoon een nieuwe switch erin. Belandt de oude switch op het stort terwijl eigenlijk functioneel gezien die oude switch nog perfect meekan. Zoiets zou ik dan zonde noemen.

En ik noem dat niet het principe van zo weinig mogelijk werk creëren. Voor mij is dat eerder het principe van stabiele, goed draaiende systemen gekoppend aan een bepaalde methodiek (configuratiebackups voorzien zodanig dat als 1 switch het begeeft, je gewoon een vroegere state op een nieuwe exact dezelfde kunt opladen en dat werkt - terwijl als je er dan een ander model moet gaan insteken... dan begint het geklooi en gezoek en dus ook de inefficiëntie) niet verknoeien. Al vormt het niet noodzakelijke een probleem om dat aan te passen. Je moet er gewoon in de totaliteit van het systeem rekening mee houden.

Laatst bewerkt:

Historisch toch wel.
Met alle chinezen maar niet met den deze. :unsure:
Nee, alle gekheid op een stokje maar is dit niet een probleem dat ieder land zal treffen binnen korte tijd. Imo hebben we er hier in europa al meer last van.

Nee, alle gekheid op een stokje maar is dit niet een probleem dat ieder land zal treffen binnen korte tijd. Imo hebben we er hier in europa al meer last van.
Ik weet het wel, maar 15 jaar geleden was het nog van China's populatie groeit enorm. Ik wist dat het achteruitging, anders ga je niet afstappen van éénkindpolitiek, maar ze zeggen zelf dat het sneller gebeurt dan verwacht.

In Europa blijft de populatie toenemen (al hebben we de surplus vooral door immigratie)

Dat keerpunt komt bijna een decennium eerder dan verwacht. In 2019 was de prognose van de academie nog dat de bevolking pas in 2029 een piek zou bereiken van 1,44 miljard. En de Verenigde Naties verwachtten de piek zelfs nog later, in 2031-32, met een totaal van 1,46 miljard inwoners.

Het team van de Academie voor Sociale Wetenschappen voorspelt na 2021 een jaarlijkse gemiddelde daling van 1,1 procent, waardoor de Chinese bevolking in 2100 zal teruglopen tot 587 miljoen, minder dan de helft van wat ze nu is.

Die voorspelling is gebaseerd op de redelijke aanname dat het totale Chinese vruchtbaarheidscijfer daalt van 1,15 naar 1,1 tegen het einde van dit decennium en daar blijft tot 2100.

In het artikel: "Het gemiddelde netto huishoudinkomen in Vlaanderen bedraagt 2.419 euro per persoon per maand."

In dat waarop het gebaseerd is: "In 2021 lag het gemiddelde netto equivalente huishoudinkomen in het Vlaamse Gewest op 2.419 euro per maand. Bij de berekening van het huishoudinkomen worden alle inkomens van alle leden van het huishouden meegeteld."

In het artikel per persoon, in de studie zelf is het van alle leden samen.

Niveau van journalistiek lijkt me de laatste jaren toch te dalen... 😅

Vorige studie (2 weken geleden?) nog duidelijk in de hogere middeklasse, nu nog maar net boven het gemiddelde

Het kan verkeren in het leven :headshake:

Vorig jaar bleek wel een atypisch jaar te zijn qua geboortecijfers. Zoals het artikel zegt zal de coronaboom er voor iets tussen zitten, maar dat effect zal wel weer afzwakken.

Vorige studie (2 weken geleden?) nog duidelijk in de hogere middeklasse, nu nog maar net boven het gemiddelde

Het kan verkeren in het leven :headshake:
Zoals @TNTim al zei trekt dat artikel op geen kloten, en is het de journalist van HLN ontgaan wat "huishoudinkomen" betekent. Dat bedrag van 2419 euro per maand is dus voor het gehele huishouden samen, niet per persoon in het huishouden (dat zou nogal absurd zijn).

Statistiek Vlaanderen heeft ook een artikel over het gemiddeld beroepsinkomen, dus enkel kijkende naar de werkende bevolking, en dan ligt het gemiddelde inkomen op netto 2388 euro.

Terug
Bovenaan