Kleine nieuwtjes

Achter de protestacties van de politie gaat een breder ongenoegen schuil. Ook de federale ambtenaren zijn boos dat Defensie wel een budget loskreeg voor opslag en hun minister niet. ‘We voelen ons bedonderd’, aldus de christelijke bond ACV.

"zij krijgen wij ook" leeft dus wel. Het steekt zelfs ook bij de federale ambtenaren nu.

Defensie heeft de hele budget pot naar zich toe getrokken.
Wat vooral steekt, is dat De Sutter als minister van Ambtenarenzaken moest meetekenen voor de maaltijdcheques van het burgerpersoneel van het leger, die de algemene ambtenaren dus nog niet krijgen.

-> voor meer informatie zie: natuur & wetenschappen en dan vulkanen & aardbevingen thread. Verder raad lk onderstaand kanaal ook enorm aan met deze video die meer uitleg heeft over de uitbarsting. Verder was het een zeer eventvolle week (maar ook daarvoor verwijs ik naar het topic).

Bart De Wever die de concerten in zijn Sportpaleis niet durft af te gelasten omdat hij daar te populistisch voor is, en daarom maar zijn trouwe partijsoldaat Jambon (de nuttige idioot van de partij) het overlegcomité bij elkaar laat roepen. Dat vond iedereen al vreemd want normaal ging Jambon altijd op de rem gaan staan voor maatregelen.

Om dan doodleuk te constateren dat Jambon daar enkel zat om de evenementen af te gelasten en dat ze voor de rest geen enkele toegeving van hem moesten verwachten. :wtf:

En dan vanaf dag n+1 begon de N-VA al opnieuw te schieten op Vivaldi dat ze er niets van bakken en dat Vandenbroucke niet mag zeggen dat hij teleurgesteld is.

Het gif dat die partij in onze maatschappij spuit is toch echt ongezien. Alleen maar vuile strategieën en degoutante politieke spelletjes, en geen enkele verantwoordelijkheid.

Bart De Wever die de concerten in zijn Sportpaleis niet durft af te gelasten omdat hij daar te populistisch voor is, en daarom maar zijn trouwe partijsoldaat Jambon (de nuttige idioot van de partij) het overlegcomité bij elkaar laat roepen. Dat vond iedereen al vreemd want normaal ging Jambon altijd op de rem gaan staan voor maatregelen.

Om dan doodleuk te constateren dat Jambon daar enkel zat om de evenementen af te gelasten en dat ze voor de rest geen enkele toegeving van hem moesten verwachten. :wtf:

En dan vanaf dag n+1 begon de N-VA al opnieuw te schieten op Vivaldi dat ze er niets van bakken en dat Vandenbroucke niet mag zeggen dat hij teleurgesteld is.

Het gif dat die partij in onze maatschappij spuit is toch echt ongezien. Alleen maar vuile strategieën en degoutante politieke spelletjes, en geen enkele verantwoordelijkheid.

Als elke burgemeester aparte regels gaat uitvaardigen wordt het natuurlijk een heel kluwen.
En VDB is inderdaad fout door zo openlijk kritiek te geven. Zeker al niet op het moment dat er nog niet eens naar gevraagd werd. Maar hij gewoon openlijk op de persconferentie al zijn kritiek gaf. Veel vertrouwen wekt dat niet bij de burger. Toch?

Als elke burgemeester aparte regels gaat uitvaardigen wordt het natuurlijk een heel kluwen.
En VDB is inderdaad fout door zo openlijk kritiek te geven. Zeker al niet op het moment dat er nog niet eens naar gevraagd werd. Maar hij gewoon openlijk op de persconferentie al zijn kritiek gaf. Veel vertrouwen wekt dat niet bij de burger. Toch?
Ik zou niet graag in de schoenen van Decroo en zijn regering staan, maar de afgelopen weken maken zij absoluut geen goede beurt. Dat VDB zijn kritiek openlijk gaf is daar een uiting van.

Het rommelt daar ook aan alle kanten. Advies vragen, maar voor maar 10% opvolgen, geen eensgezindheid binnen de groep. Naar de burger toe komen al die opeenvolgende bijeenkomsten ook helemaal niet goed over.

Laatst bewerkt:
Het feit dat alles open en bloot in de media verschijnt tijdens en nog voordat het overlegcomité samenzit, geeft gewoon aan dat de sfeer daar enorm slecht is. Serene onderhandelingen kan je dan al niet meer voeren...
En al die indianenverhalen die erbij gehaald worden als 'verklaring' helpen de zaak ook natuurlijk niet.

Het feit dat alles open en bloot in de media verschijnt tijdens en nog voordat het overlegcomité samenzit, geeft gewoon aan dat de sfeer daar enorm slecht is. Serene onderhandelingen kan je dan al niet meer voeren...
En al die indianenverhalen die erbij gehaald worden als 'verklaring' helpen de zaak ook natuurlijk niet.

Inderdaad.
En zolang is het niet meer tot de volgende verkiezingen dus beter gaat het sfeertje en de profileringsdrang er niet op worden.

Terwijl voor al die partijen in de regering aantonen dat samenwerken werkt en loont het beste recept tot goeie verkiezingsresultaten is. Hoe meer ze zichzelf profileren en hun coalitiepartners in vraag stellen, hoe meer ze in de kaarten spelen van de oppositie.

Sja... Is het zo verwonderlijk dat een meerkoppige (ideologische) draak als Vivaldi met zichzelf in de knoop ligt? Nu goed, het is niet alsof ze echt geholpen worden door bijvoorbeeld de Vlaamse regering.

Terwijl voor al die partijen in de regering aantonen dat samenwerken werkt en loont het beste recept tot goeie verkiezingsresultaten is. Hoe meer ze zichzelf profileren en hun coalitiepartners in vraag stellen, hoe meer ze in de kaarten spelen van de oppositie.
Stond natuurlijk ook in de sterren geschreven:
Aan Waalse kant zit je met de PS en Ecolo die geen stemmen willen verliezen aan de PTB. Daarnaast nog de MR die hieraan tegengewicht wil bieden en bij monde van Bouchez af en toe ballonnetjes oplaat.
Aan Vlaamse kant zit je met de minderheidspartijen die vis noch vlees zijn en en zich willen profileren ten opzichte van elkaar maar zeker ook ten opzichte van de N-VA en het VB die notabene in de oppositie zitten.
De federale regering heeft het door Corona nochtans heel makkelijk gehad omdat er in feite geen beleid moest gevoerd worden, enkel crisismanagement waarbij het dan vooral bij de communicatie fout loopt.
Van echt beleid is er nog geen sprake geweest en de enkele zaken die toch al zijn komen boven drijven geven geen proper beeld van de samenhang van de coalitie:
- Kernuitstap waarbij groen dogmatisch blijft vasthouden en onvolledige/oude rapporten indient met MR die dan tegen de Kernuitstap is.
- Pensioenplannen die copy paste PS programma lijkt dat niet besproken is met de coalitiepartners maar toch wel al in de media gelanceerd wordt.

Het is inderdaad geen schoon beeld maar had men met dergelijke coalitie dan iets anders verwacht?

Het is inderdaad geen schoon beeld maar had men met dergelijke coalitie dan iets anders verwacht?
Anderzijds ligt dat volgens mij ook gewoon aan de politieke cultuur van vandaag waar iedereen 7/7 en 24/24 zaken kan verklaren of claimen op (sociale) media. Puur op basis van (rechtstreekse) cijfers winnen zowel de politci (meer exposure en bekendheid) en media (meer clicks of kijkers), maar op lange termijn komt dat echt de kwaliteit van het beleid/de beslissingen en het vertrouwen van de burger niet ten goede denk ik.

We moeten ook onze Zweedse coalitie niet vergeten, een soort van droomregering op voorhand en op papier, waar dat soort profilering evengoed tot problemen heeft geleid.

Sja... Is het zo verwonderlijk dat een meerkoppige (ideologische) draak als Vivaldi met zichzelf in de knoop ligt? Nu goed, het is niet alsof ze echt geholpen worden door bijvoorbeeld de Vlaamse regering.
Ik zie geen enkel verschil met de Vlaamse regering die buiten op ethisch vlak eigenlijk elkaars beste vrienden zouden moeten zijn.

Ik zie geen enkel verschil met de Vlaamse regering die buiten op ethisch vlak eigenlijk elkaars beste vrienden zouden moeten zijn.

Je ziet in z'n geheel geen verschil? Zijn er binnen de Vlaamse regering gelijkaardige tegengestelde karakters zoals een Paul Magnette en een GLB? Ik vind de Vlaamse regering ideologische toch een coherenter geheel vormen.

Je ziet in z'n geheel geen verschil? Zijn er binnen de Vlaamse regering gelijkaardige tegengestelde karakters zoals een Paul Magnette en een GLB? Ik vind de Vlaamse regering ideologische toch een coherenter geheel vormen.
Ideologisch vormen ze een coherenter geheel, maar zie je dat ook in de praktijk? In de beleidsvoering? Ik niet hoor. Ze steken daar elkaar nog meer stokken in de wielen dan federaal.

Ideologisch vormen ze een coherenter geheel, maar zie je dat ook in de praktijk? In de beleidsvoering? Ik niet hoor. Ze steken daar elkaar nog meer stokken in de wielen dan federaal.

Ik vind het eerlijk gezegd steeds moeilijker om mezelf nog een afgewogen beeld voor te kunnen houden van hoe goed een regering in dit land nog presteert. Een zekere vorm van politieke moeheid bekruipt mij steeds vaker.

Ik vind het eerlijk gezegd steeds moeilijker om mezelf nog een afgewogen beeld voor te kunnen houden van hoe goed een regering in dit land nog presteert. Een zekere vorm van politieke moeheid bekruipt mij steeds vaker.
Absoluut mee eens. En ik snap niet dat onze politieke partijen dat zelf niet inzien, of als ze het inzien, ze niet in staat zijn om dat te overstijgen.

Dat is ook voor een deel gewoon eigen aan het politieke spel natuurlijk.
Het is zeker niet dat we daar als enige land last van hebben. Niet dat het een excuus is, se.

Ik erger mij aan het feit dat VdB daar openlijk op de persconferentie zat te kakken op de maatregelen dat ze niet voldoende zijn. Dude, ge hebt ze net zelf beslist, jij zat toch mee aan tafel? Als je als regering al geen boodschap van eenheid kan overbrengen (nl.: dit zijn de maatregelen waar wij ons allen in kunnen vinden, gegeven de spreidstand zorg <> economie) hoe verwacht je dan dat de bevolking deze aanneemt?

Anderzijds ligt dat volgens mij ook gewoon aan de politieke cultuur van vandaag waar iedereen 7/7 en 24/24 zaken kan verklaren of claimen op (sociale) media. Puur op basis van (rechtstreekse) cijfers winnen zowel de politci (meer exposure en bekendheid) en media (meer clicks of kijkers), maar op lange termijn komt dat echt de kwaliteit van het beleid/de beslissingen en het vertrouwen van de burger niet ten goede denk ik.

We moeten ook onze Zweedse coalitie niet vergeten, een soort van droomregering op voorhand en op papier, waar dat soort profilering evengoed tot problemen heeft geleid.
Goh, in het begin zat het bij de Zweedse coalitie wel goed denk ik omdat ze een programma had waar iedereen kon achter staan. Maar inderdaad het laatste jaar ging het enorm moeizaam in die mate dat er weinig of niets nog in uitvoering geraakte niettegenstaande er wel bepaalde zaken afgesproken waren. Dit heeft dan geleid tot heel die Marrakech situatie en exit N-VA.
Ik denk dat zolang we met een hoop kleine partijen zitten we altijd dat geknok en profileringsdrang gaan zien...

Terug
Bovenaan