Kleine nieuwtjes

Zal ook wel een gevolg zijn van de huidige tijdsgeest.
Alles moet wat softer, minder hiërarchie, gezag in vraag stellen, “mijn-kind-is-een-prins(es)”, niemand heeft gebreken, alleen werkpunten, enz..

(Pas op, ik verafschuw ook misbruik!)

Daarom dat ik het ridicuul vind van zodra het woord migranten valt er direct ene moet afkomen met we hebben al doppers genoeg. Net alsof dat iets exclusief is voor migranten. Dat we van de profiteurs van het systeem afmoeten ga ik enkel beamen.
Vrachtwagenchauffeurs vind je bvb ook onvoldoende.
Ik heb bij de sociale projecten waar ik vrijwillig aan meedeed altijd de indruk gehad dat de echte profiteurs gewoon autochtone bewoners zijn.

VDAB is ook op dat vlak een stelletje onbenullen.
Ik ken een vrouw , Syrisch vluchtelinge. Masterdiploma economie aan de universiteit van Damascus. Dat wordt hier natuurlijk niet erkend, dus wordt ze door de VDAB geduwd in de richting van poetshulp, want die zijn er te weinig. Terwijl bedrijven moord en brand schreeuwen voor gekwalificeerde werkkrachten. Ik zou die zelf niet aanwerven als Master economie, maar zeker wel een kans geven boven een Belg die middelbare studies heeft afgelegd, voor een degelijke, goedbetaalde job als bediende.

Laatst bewerkt:
Vrachtwagenchauffeurs vind je bvb ook onvoldoende.
Ik heb bij de sociale projecten waar ik vrijwillig aan meedeed altijd de indruk gehad dat de echte profiteurs gewoon autochtone bewoners.

VDAB is ook op dat vlak een stelletje onbenullen.
Ik ken een vrouw , Syrisch vluchtelinge. Masterdiploma economie aan de universiteit van Damascus. Dat wordt hier natuurlijk niet erkend, dus wordt ze door de VDAB geduwd in de richting van poetshulp, want die zijn er te weinig. Terwijl bedrijven moord en brand schreeuwen voor gekwalificeerde werkkrachten. Ik zou die zelf niet aanwerven als Master economie, maar zeker wel een kans geven boven een Belg die middelbare studies heeft afgelegd, voor een degelijke, goedbetaalde job als bediende.
Is dat ook niet gewoon bureaucratie? En ook werkgevers zijn deel van het probleem, niet de kwaliteiten tellen maar enkel het papiertje.

En ook werkgevers zijn deel van het probleem, niet de kwaliteiten tellen maar enkel het papiertje.
Die tijd ligt al een tijdje achter ons bij veel bedrijven hoor. Wij kijken nu naar competenties, niet naar diploma's. En die mensen kan je dan begeleiden/opleiden, tot bvb onderhoudstechnieker.
Ok, als we een ingenieur zoeken gaan we geen schoolverlater aanwerven, maar de criteria om hier te starten zijn de voorbije flink aangepast. De VDAB zou daar ook moeten op inspeeen.

Die tijd ligt al een tijdje achter ons bij veel bedrijven hoor. Wij kijken nu naar competenties, niet naar diploma's. En die mensen kan je dan begeleiden/opleiden, tot bvb onderhoudstechnieker.
Ok, als we een ingenieur zoeken gaan we geen schoolverlater aanwerven, maar de criteria om hier te starten zijn de voorbije flink aangepast. De VDAB zou daar ook moeten op inspeeen.
In grote bedrijven misschien wel maar in veel kmo's hoor ik toch nog andere zaken. De omslag begint er wel hier en daar door te komen maar dit is zeker nog niet overal zo. Imo doet vdab ook maar wat de jobmarkt vraagt. Terwijl ze daar eigenlijk boven moeten staan en een meer sturende rol moeten hebben ipv een veredeld interimkantoor

In grote bedrijven misschien wel maar in veel kmo's hoor ik toch nog andere zaken. De omslag begint er wel hier en daar door te komen maar dit is zeker nog niet overal zo.
Goed zo, dan blijven de kandidaten naar ons komen, waar ze sowieso ook beter verdienen.
Imo doet vdab ook maar wat de jobmarkt vraagt. Terwijl ze daar eigenlijk boven moeten staan en een meer sturende rol moeten hebben ipv een veredeld interimkantoor
Ik ben niet echt onder de indruk van de VDAB, zullen we maar zeggen.

Ik ben niet echt onder de indruk van de VDAB, zullen we maar zeggen.
De VDAB lijkt me gericht op mensen die het echt aan vaardigheden ontbreekt vooral. Het probleem is dat ze zoals je zegt dan ook enkel eenvoudige flowcharts lijken te volgen. Poetshulpen, dat hebben we nodig, of de persoon die voor hen zit nu iemand is zonder diploma middelbaar of met een universitair diploma dat (nog) niet erkend is en drietalig.

In grote bedrijven misschien wel maar in veel kmo's hoor ik toch nog andere zaken. De omslag begint er wel hier en daar door te komen maar dit is zeker nog niet overal zo. Imo doet vdab ook maar wat de jobmarkt vraagt. Terwijl ze daar eigenlijk boven moeten staan en een meer sturende rol moeten hebben ipv een veredeld interimkantoor
De VDAB is de grootste joke die er is. Het is zoals je zegt een veredeld interimkantoor.
Ik weet nog dat men in het middelbaar zei “ja als je afgestudeerd bent en niet verder gaat studeren u zeker inschrijven bij de VDAB!”.
Tot op vandaag geen seconde ingeschreven geweest bij de VDAB en ik zou ook niet weten waarom ik dat zou doen.

MR: belastinghervorming moet belastingverlaging worden​

Een gelekt voorstel voor de brede fiscale hervorming doet de liberalen steigeren. De MR eist een belastingverlaging, anders hoeft het niet.
Als minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) dacht dat hij door de coronacrisis in alle luwte zou kunnen timmeren aan een blauwdruk voor een hervormde personenbelasting, dan is hij een illusie rijker.
La Libre Belgique bracht dit weekend onder de titel ‘big bang fiscal’ een overzicht van wat de expertengroep onder leiding van professor Mark Delanote (UGent) volgens goede bronnen op tafel zou leggen. Zo zouden de progressieve belastingtarieven beperkt worden tot nog drie tarieven, waarbij het laagste tarief van 25 procent op de eerste schijf van 45.000 euro belastbaar jaarinkomen zou slaan, in plaats van 13.440 euro vandaag. Tot 75.000 euro wacht dan een tarief van 45 procent, daarboven 50 procent.
Zo’n aanpassing moet maken dat inkomens veel minder snel tot de hoogste belastingschijven doorgroeien, iets waar de Vlaamse liberalen al lang om vragen. Tegelijk kost dit al snel erg veel geld.
Meteen komen daarom ook pistes op tafel om extra inkomsten te halen uit vermogensbelastingen. Zo stellen de experts voor om reële huurinkomsten aan 30 procent te belasten in plaats van op basis van de gedateerde kadastrale inkomens.
Zou ook worden aanbevolen: een belasting van 25 procent op de meerwaarde bij de verkoop van vastgoed, en een volwaardige meerwaardebelasting op aandelen van 30 procent. De fiscale aftrekbaarheid van het pensioensparen zou uitdoven en eenmanszaken zouden anders belast worden.

Door het lek is het dossier weer sterk gepolitiseerd. Het viel op dat MR-voorzitter Georges-Louis Bouchez er snel bij was om de experts aan te vallen. “De werkgroep heeft het pamflet van links geschreven, niet van de regering. Belastingen naar beneden en taksen afschaffen”, tweette hij. Bouchez blijft erbij dat de fiscale hervorming geen taxshift maar een belastingverlaging wordt, een ‘tax down’. “In dat geval ben ik bereid om veel te bespreken. Maar anders moet Van Peteghem er niet aan beginnen.” (jfa)

Belasting van 25% op de meerwaarde bij verkoop van vastgoed. Dus wanneer iemand een woning erft van zijn ouders of grootouders, dan wordt er eerst en vooral erfbelasting betaald. Als die persoon er niets mee kan doen, en hij wil de woning verkopen, dan wordt op die meerprijs al direct 25% extra belasting geïnd. Hoe zit het met investeringen die je door de jaren heen in die woning gedaan hebt? Als iemand een krot koopt van 150 000 Euro en die heeft dat gerenoveerd voor nog eens 100 000 Euro, dan neem ik aan dat die kosten toch in rekening mogen worden genomen? De kopers van die woning betalen dan uiteraard ook direct registratierechten. Wil je de woning verhuren, dan betaal je 30% op de huurinkomsten. Woning die in verdeeldheid ligt met familie? Wel dan betaal je daar bovenop nog eens een uittredingsvergoeding.

Het pensioensparen dat plots niet meer fiscaal aftrekbaar zou zijn, reden om te stoppen zeker?

Belasting van 25% op de meerwaarde bij verkoop van vastgoed. Dus wanneer iemand een woning erft van zijn ouders of grootouders, dan wordt er eerst en vooral erfbelasting betaald. Als die persoon er niets mee kan doen, en hij wil de woning verkopen, dan wordt op die meerprijs al direct 25% extra belasting geïnd. Hoe zit het met investeringen die je door de jaren heen in die woning gedaan hebt? Als iemand een krot koopt van 150 000 Euro en die heeft dat gerenoveerd voor nog eens 100 000 Euro, dan neem ik aan dat die kosten toch in rekening mogen worden genomen? De kopers van die woning betalen dan uiteraard ook direct registratierechten. Wil je de woning verhuren, dan betaal je 30% op de huurinkomsten. Woning die in verdeeldheid ligt met familie? Wel dan betaal je daar bovenop nog eens een uittredingsvergoeding.

Het pensioensparen dat plots niet meer fiscaal aftrekbaar zou zijn, reden om te stoppen zeker?

In bepaalde gevallen wordt de meerwaarde bij verkoop van vastgoed nu al belast. Daar werkt men met een forfaitaire kost om de fiscale meerwaarde uit te rekenen of je kan de kosten bewijzen aan de hand van facturen van aannemers als het forfait lager zou liggen
(Geen facturen van materiaal! Dus doehetzelvers worden hier wel benadeeld).

Moest men ook zo'n systeem invoegen in de toekomst (Het zijn pistes dus veel details ga je nu niet vinden), dan gaat men zeker en vast ook met een kostenforfait werken of/en werkelijke kosten bewijzen aan de hand van facturen.

Dus wanneer iemand een woning erft van zijn ouders of grootouders, dan wordt er eerst en vooral erfbelasting betaald. Als die persoon er niets mee kan doen, en hij wil de woning verkopen, dan wordt op die meerprijs al direct 25% extra belasting geïnd

Waarschijnlijk zou het dan de meerwaarde zijn tussen de vastgestelde waarde voor de erfenisrechten en de verkoopsprijs. ook weer met bepaalde forfaitaire kosten.

Ik zie dat nooit gebeuren in België. De bankensector is te belangrijk in België.

De VDAB is de grootste joke die er is. Het is zoals je zegt een veredeld interimkantoor.
Ik weet nog dat men in het middelbaar zei “ja als je afgestudeerd bent en niet verder gaat studeren u zeker inschrijven bij de VDAB!”.
Tot op vandaag geen seconde ingeschreven geweest bij de VDAB en ik zou ook niet weten waarom ik dat zou doen.
Is of was dat niet vooral relevant omdat je pas recht hebt op een werkloosheidsvergoeding (na x maanden) wanneer je ingeschreven was bij de VDAB?
Stel dat je er lang over doet om een job te vinden, kan het dus zinvol zijn om je gewoon in te schrijven zodat die wachttijd begint te lopen vooraleer je in aanmerking komt voor een uitkering.

Ah, twas al een tijd geleden dat er nog is vdab bashing was :) Over wat gaat het? Dat vdab meer moet inspelen op wat? competenties? Lijkt me dat ze daar al heel wat mee bezig zijn, gezien je als werkgever een hele rits competenties kunt aanduiden als je een jobopening plaatst. Je moet natuurlijk die functionaliteit wel gebruiken hé.

Dus jij hebt nog geen 1 maand een uitkering gehad? Goed voor u, maar vdab inschrijving is verplicht als ge uitkeringen wilt hebben.

Is of was dat niet vooral relevant omdat je pas recht hebt op een werkloosheidsvergoeding (na x maanden) wanneer je ingeschreven was bij de VDAB?
Stel dat je er lang over doet om een job te vinden, kan het dus zinvol zijn om je gewoon in te schrijven zodat die wachttijd begint te lopen vooraleer je in aanmerking komt voor een uitkering.
Klopt.

Nu, zelf ook echt geen goeie ervaringen met de VDAB. Totaal geen segmentatie. Of je nu twee masterdiploma's hebt en nog maar net op de arbeidsmarkt komt of niet eens je middelbare school hebt afgemaakt, of je hebt al dertig jaar werkervaring, de aanpak is krak hetzelfde. Ook als werkgever geen goeie ervaringen mee. Hun 'experts' kennen hun eigen programma's en eigen regelgeving niet, hun opvolging van werkzoekenden is een grap, ...

Ah, twas al een tijd geleden dat er nog is vdab bashing was :) Over wat gaat het? Dat vdab meer moet inspelen op wat? competenties? Lijkt me dat ze daar al heel wat mee bezig zijn, gezien je als werkgever een hele rits competenties kunt aanduiden als je een jobopening plaatst. Je moet natuurlijk die functionaliteit wel gebruiken hé.
Ik vermoed dat het vooral over anekdotes gaat. Anekdotes zoals mijn vrouw die naar een paar onzinnige cursussen werd gestuurd, waar het dan over complete basics ging zoals een cv schrijven, terwijl het hare in orde was, omringd door mensen die daarvoor te lomp waren (of dat lieten uitschijnen). Of bij een gesprek met zo'n begeleider gewoon in het Frans worden aangesproken. Als dat niet je eerste gesprek is, en er dus een dossier bestaat waar als talen Spaans, Engels, Nederlands opstaat vind ik dat wel nogal een flater eerlijk gezegd. De indruk was dan toch ook dat haar dossier niet echt werd bekeken, er zat gewoon iemand met een bruin kleurtje dus die zal wel Frans praten en ergens kunnen gaan poetsen.

Uiteraard zullen er ook wel mensen rondlopen die er wat meer moeite insteken, en begrijp eigenlijk wel dat je als werknemer daar nogal afgestompt geraakt door wie je ziet passeren. Ik denk dat het ook vooral aan de communicatie ligt: iemand met een (gewild) diploma en ok vaardigheden gaat volgens mij weinig meerwaarde ondervinden bij al die activiteiten.

Ik vermoed dat het vooral over anekdotes gaat. Anekdotes zoals mijn vrouw die naar een paar onzinnige cursussen werd gestuurd, waar het dan over complete basics ging zoals een cv schrijven, terwijl het hare in orde was, omringd door mensen die daarvoor te lomp waren (of dat lieten uitschijnen). Of bij een gesprek met zo'n begeleider gewoon in het Frans worden aangesproken. Als dat niet je eerste gesprek is, en er dus een dossier bestaat waar als talen Spaans, Engels, Nederlands opstaat vind ik dat wel nogal een flater eerlijk gezegd. De indruk was dan toch ook dat haar dossier niet echt werd bekeken, er zat gewoon iemand met een bruin kleurtje dus die zal wel Frans praten en ergens kunnen gaan poetsen.

Uiteraard zullen er ook wel mensen rondlopen die er wat meer moeite insteken, en begrijp eigenlijk wel dat je als werknemer daar nogal afgestompt geraakt door wie je ziet passeren. Ik denk dat het ook vooral aan de communicatie ligt: iemand met een (gewild) diploma en ok vaardigheden gaat volgens mij weinig meerwaarde ondervinden bij al die activiteiten.
Jah. Dat is zo. Tot nog niet zo lang geleden dacht vdab zelf: hoogopgeleiden? Moeten we daar iets voor doen?

Het antwoord is: ja en nog geen klein beetje. Het probleem is dat ze lang eigenlijk daarop niet gefocussed hadden en dus als enige antwoord klaarhadden om die mensen dan maar te steken in een klas vol truckers en bouwvakkers met een opleiding "werk aan je cv". Tegenwoordig organizeren ze al events en jobbeurzen enkel voor hoogopgeleiden enzo..

Dus jij hebt nog geen 1 maand een uitkering gehad? Goed voor u, maar vdab inschrijving is verplicht als ge uitkeringen wilt hebben.
Nog nooit van een uitkering genoten nee. Zoals het er nu naar uit ziet zal ik dat ook niet moeten doen, maar mocht het nodig zijn dan ben ik razendsnel ingeschreven hoor.

De vraag is eerder wat kan de VDAB voor mij betekenen? In mijn ogen kunnen ze mij niks bieden. Dingen zoals een CV opstellen, sorry hoor maar dat is geen rocket science.

Terug
Bovenaan