Ik snap niet hoe er überhaupt nog werkzoekenden zijn in België...
- Grote bakkerij hier kan niet meer uitbreiden met extra winkels omdat ze geen personeel vinden om in de winkel te staan, dit is dus louter het verkopen van brood en banket.
- In de particuliere woningbouw is het onmogelijk nog mensen te vinden. Gisteren zag ik in het journaal een Waalse aannemer in Verviers die letterlijk zei dat Waalse jongeren niet meer willen werken in de bouw of renovatie, nochtans werk met HOPEN.
- Op bijna elke bestelwagen van elektriciens, ramenplaatser, loodgieters, ... zie ik een sticker hangen met 'Collega's gezocht!'.
- De slager hier wat verder is moeten sluiten op zondag, omdat ze geen personeel vinden.
- In de Carrefour smeken ze om personeel voor de kassa en de winkelrekken te vullen, die draaien voor 75% op jobstudenten.
- Kippenkraam uit het dorp zoekt al maanden achter volk om mee de markten te doen.
- ...
Ook bij de hogere profielen is de vraag groter dan het aanbod, probeer maar eens een ontwikkelaar te vinden.
Buiten de jobs in de bouw waar technische kennis en ervaring voor nodig is (tenzij je als diender aan de slag gaat), en die tot het hardere werk behoren, zijn dit allemaal eenvoudige jobs die door iedereen kunnen uitgevoerd worden.
Waarom staan er nog zoveel mensen op de dop? Is het verschil tussen een uitkering en de lonen die voor die jobs betaald worden dan zo weinig waardoor doppen loont? Wat kan hier aan gedaan worden, uitkeringen degressief maken of de laagste lonen verhogen?
Moeilijk! Maar deze situatie belemmert wel enorm onze economische groei.