Kleine nieuwtjes

Ik heb peststakingen, vnl op de luchthaven, altijd het laagste van het laagste gevonden. Je hebt daar mensen, vaak met kinderen, die lang gespaard hebben om eindelijk eens op reis te kunnen gaan, die eindelijk eens kunnen ontstressen vaak na stressvolle drukke periodes. Die mensen tref je gewoon heel erg hard door dergelijke acties, het is niet meer of minder dan schandalig en kan bij mij op 0,0 begrip rekenen.

Ik heb peststakingen, vnl op de luchthaven, altijd het laagste van het laagste gevonden. Je hebt daar mensen, vaak met kinderen, die lang gespaard hebben om eindelijk eens op reis te kunnen gaan, die eindelijk eens kunnen ontstressen vaak na stressvolle drukke periodes. Die mensen tref je gewoon heel erg hard door dergelijke acties, het is niet meer of minder dan schandalig en kan bij mij op 0,0 begrip rekenen.
Moest het nu een bedrijf zijn dat specifiek op de luchthaven werkt, kan ik het nog snappen (maar evengoed 0.0 begrip). Maar dit gaat gewoon over "de politie" die dan maar de meest hatelijke plek kiezen om actie te gaan voeren. En dat is imo ook gewoon héél dom, want je verliest er de steun van het volk mee. En de politici die die beslissing moeten nemen, gaan veel minder snel in uw voordeel beslissen als ze daarmee tegen de schenen van hun stemmers moeten stampen.

Inderdaad.
Allee stel u nu voor dat ge zoals de meeste mensen 20 dagen verlof hebt.
Ge zijt ne simpele burger die heel het jaar spaart om met zijn kinderen es 2 weken weg te kunnen. Vertrekt schoon op tijd met uwe eigen wagen en door die actie mist ge uw vlucht.
Kunt ge bijleggen voor een extra vlucht en verliest ge 1-2 dagen van uw enige vakantie van dat jaar en ne hoop extra geld.
Echt puur egoïsme.

Inderdaad.
Allee stel u nu voor dat ge zoals de meeste mensen 20 dagen verlof hebt.
Ge zijt ne simpele burger die heel het jaar spaart om met zijn kinderen es 2 weken weg te kunnen. Vertrekt schoon op tijd met uwe eigen wagen en door die actie mist ge uw vlucht.
Kunt ge bijleggen voor een extra vlucht en verliest ge 1-2 dagen van uw enige vakantie van dat jaar en ne hoop extra geld.
Echt puur egoïsme.
Is dat niet altijd de clou bij stakingen van openbare diensten? Ik denk dan aan De LIjn/NMBS/.... Degene die geraakt worden met deze stakingen zijn nooit degene die het kunnen oplossen. Mensen verliezen door stakingen van De Lijn/NMBS evengoed hun vluchten of belangrijke transfers natuurlijk. Al zijn die meestal wel vroegtijdig afgekondigd, maar dan nog.

Is dat niet altijd de clou bij stakingen van openbare diensten? Ik denk dan aan De LIjn/NMBS/.... Degene die geraakt worden met deze stakingen zijn nooit degene die het kunnen oplossen. Mensen verliezen door stakingen van De Lijn/NMBS evengoed hun vluchten of belangrijke transfers natuurlijk. Al zijn die meestal wel vroegtijdig afgekondigd, maar dan nog.

Is het punt niet dat het hier gaat over de politie. Een treinbestuurder of een piloot, sja, veel anders kan die niet doen. Maar de politie heeft het voor het kiezen waar ze een actie opzetten. Zoals anderen hier reeds zeggen is er nog een verschil tussen iemand twee uur te laat op het werk laten komen (waaraan voor sommige ook wel consequenties vasthangen) of in tijden van moordende werkdruk en onmogelijke COVID restricties op reizen mensen doelbewust hun internationale vluchten of treinreizen doen missen

Wat geeft je deze indruk?

We zitten iets hoger dan gemiddeld als het in vergelijking met GDP is. De politie kost ons ongeveer 1% van ons GDP. We zitten natuurlijk redelijk hoog in GDP per capita, dus in absolute cijfers zullen we wat hoger staan in de ranking maar nog steeds niet spectaculair vermoed ik (en de vergelijking met GDP houdt ook meer steek waarschijnlijk).

Ook eens de moeite om door te lezen:

Men spreekt idd van een gebrek aan financiering maar men spreekt ook van aanpassingen. Verder blijkt het ook een moeilijke cijferronde om de exacte kostprijs van onze diensten te berekenen - toch wat verrassend.

We hebben ook meer agenten/inwoner dan NL, D en FR, uiteraard niet bevorderlijk voor het loon dat men kan besteden per agent.

Het loon van een agent omvat ook best wat premies - best fors op basis van onderstaande gegevens.

Een probleem met meerdere laagjes dat mss iets te eenvoudig wordt voorgesteld, zowel door vakbonden als politici.

Ook eens de moeite om door te lezen:

Men spreekt idd van een gebrek aan financiering maar men spreekt ook van aanpassingen. Verder blijkt het ook een moeilijke cijferronde om de exacte kostprijs van onze diensten te berekenen - toch wat verrassend.

We hebben ook meer agenten/inwoner dan NL, D en FR, uiteraard niet bevorderlijk voor het loon dat men kan besteden per agent.

Het loon van een agent omvat ook best wat premies - best fors op basis van onderstaande gegevens.

Een probleem met meerdere laagjes dat mss iets te eenvoudig wordt voorgesteld, zowel door vakbonden als politici.
Bovendien erg ironisch om de luchthaven te kiezen voor hun acties terwijl daar net de afdeling (luchthavenpolitie Zaventem) zit die onder vuur ligt omwille van een graaicultuur. Een jeugdkennis, waarmee ik ben opgegroeid in een dorp rond de luchthaven, werkt er en heeft straffe verhalen over decadente - overbodige - buitenlandse reisjes waar die flikken premies opstrijken vanwege een buitenlands verblijf én dan ook nog 's de kosten uit de pan laten swingen: business class vluchten, exclusieve hotels, restaurants, stripclubs en call-girls... Die mannen hun zakenreizen zien eruit als een trip van een rockgroep.

Ik heb niks tegen een premie voor een buitenlandse missie en ze mogen gerust in het nodige comfort reizen. Echter, overbodige tripjes en een decadente levensstijl bekostigen met belastingsgeld gaat er wat over. Ah en google gerust 's op graaicultuur luchthavenpolitie of zo... Heb zelf geen zin om een bron te zoeken en mijn bron zijn voornamelijk toogpraat van een jeugdvriend (dus niet super betrouwbaar al heeft die geen reden om over zoiets te liegen / op te scheppen).

Is het punt niet dat het hier gaat over de politie. Een treinbestuurder of een piloot, sja, veel anders kan die niet doen. Maar de politie heeft het voor het kiezen waar ze een actie opzetten. Zoals anderen hier reeds zeggen is er nog een verschil tussen iemand twee uur te laat op het werk laten komen (waaraan voor sommige ook wel consequenties vasthangen) of in tijden van moordende werkdruk en onmogelijke COVID restricties op reizen mensen doelbewust hun internationale vluchten of treinreizen doen missen
De politie heeft ook geen stakingsrecht dacht ik, dus die kunnen dan toch enkel hun job doen op een manier die mensen stoort om gehoord te worden? Bij werkweigering kunnen die dacht ik gewoon opgevorderd worden.

En als andere sectoren staken, wie wordt dan lastig gevallen? Toch ook de burger.

Niet vergeten dat de politie gewoon opgevorderd wordt wanneer ze staken

De politie heeft ook geen stakingsrecht dacht ik, dus die kunnen dan toch enkel hun job doen op een manier die mensen stoort om gehoord te worden? Bij werkweigering kunnen die dacht ik gewoon opgevorderd worden.

Algemene ziekte lijkt me dan een optie.

Het zal nooit proper zijn een dergelijke actie, in welke vorm dan ook, maar er zijn voor de politie dermate veel mogelijke opties dat een blokkade van de gang van zake in de drukste luchthaven van het land een gemakkelijkheidsoplossing is.

Algemene ziekte lijkt me dan een optie.

Het zal nooit proper zijn een dergelijke actie, in welke vorm dan ook, maar er zijn voor de politie dermate veel mogelijke opties dat een blokkade van de gang van zake in de drukste luchthaven van het land een gemakkelijkheidsoplossing is.
Da's niet gewoon niet proper, da's sociale fraude.

Da's niet gewoon niet proper, da's sociale fraude.

Mja. Als ik me goed herinner heeft men binnen de politie daar reeds gebruik van gemaakt in het verleden.

Zoals ik reeds zei, er is geen goede oplossing, maar er kan wel gekeken worden naar welke impact een actie zal hebben.

Mja. Als ik me goed herinner heeft men binnen de politie daar reeds gebruik van gemaakt in het verleden.

Zoals ik reeds zei, er is geen goede oplossing, maar er kan wel gekeken worden naar welke impact een actie zal hebben.
Ze hebben dat idd al gedaan. Maar door jezelf onterecht ziek te melden stel je jezelf, en eventueel je dokter, open aan vervolging. wat ze nu gedaan hebben is, vermoed ik, helemaal wettelijk en alvast zeker geen fraude. Vanuit hun standpunt is het soort actie dat ze doen dus zeker niet helemaal eender.

Mocht ik willen staken om druk te zetten zou ik de piste van gerichte controles overwegen, dat krijgt meteen een internationaal karakter als er een paar 10 tallen km file van vrachtwagens, schepen etc staat ... zeker nu in combinatie met de bevoorradingsproblemen die er al zijn door corona en de feestdagen in het verschiet.

Dus grensovergangen, havens, stations, grote industriezones en tunnels.

Ge moet België op de kaart zetten hé mannekes, chaos is de oplossing voor u probleem

Ze kunnen toch de gemeentehuizen, parlementen en de senaat blokkeren en extra toegangscontrole doen, elke burgemeester, gemeenteraadslid, senator en parlementslid elke dag fouilleren laten blazen als ze toekomen/vertrekken,..., de burger die op vakantie vertrekt kan aan hun loon niks veranderen.

Ze kunnen toch de gemeentehuizen, parlementen en de senaat blokkeren en extra toegangscontrole doen, elke burgemeester, gemeenteraadslid, senator en parlementslid elke dag fouilleren laten blazen als ze toekomen/vertrekken,..., de burger die op vakantie vertrekt kan aan hun loon niks veranderen.

Ik zie de meerwaarde niet, mogelijks moeten deze mensen zelfs niet eens aanwezig zijn om hun loon te krijgen - in plaats van extra druk is dat gewoon extra betaald verlof voor velen.

En wat zou jij persoonlijk van politici vinden die toegeven aan die eisen en meer van ons geld aan de politie geven louter omdat ze zelf persoonlijke ongemakken willen vermijden?

Ik denk dat zo'n strategie net een omgekeerd effect zou hebben, weinig politici gaan publiekelijk de schijn willen wekken dat hun persoonlijk belang boven het algemeen belang staat. Zelfs als ze persoonlijk misschien vinden dat er best wel meer geld naar de politie mag gaan ze dat misschien niet meer durven toegeven in zo'n situatie.

Ik zie de meerwaarde niet, mogelijks moeten deze mensen zelfs niet eens aanwezig zijn om hun loon te krijgen - in plaats van extra druk is dat gewoon extra betaald verlof voor velen.
Ik zie de meerwaarde ook niet van een luchthaven te blokkeren om meer loon te krijgen, het enige wat nu wel bereikt is dat je veel mensen geambeteerd hebt die -niets- aan het loon van een agent kunnen veranderen. Als ze politici ambeteren heeft de gewone burger er tenminste geen last van.

En wat zou jij persoonlijk van politici vinden die toegeven aan die eisen en meer van ons geld aan de politie geven louter omdat ze zelf persoonlijke ongemakken willen vermijden?

Ik denk dat zo'n strategie net een omgekeerd effect zou hebben, weinig politici gaan publiekelijk de schijn willen wekken dat hun persoonlijk belang boven het algemeen belang staat. Zelfs als ze persoonlijk misschien vinden dat er best wel meer geld naar de politie mag gaan ze dat misschien niet meer durven toegeven in zo'n situatie.
Hetzelfde als hierboven, wat heeft de gewone burger ermee te maken dat de politieagent vindt dat hij niet genoeg loon krijgt? Kan de gewone burger op hun eisen ingaan?
Als Jan met de pet lang genoeg gepest is geweest kan "de politiek" de redder spelen die de situatie ontmijnt (die ze zelf gecreëerd heeft)

De politie kan nog drie jaar elke dag aan de luchthaven gaan staan om mensen te ambeteren, geen enkele mens die zijn vlucht mist is in staat het loon van een agent ook maar met 1 centiem te verhogen.

En als ze die loonsopslag niet verdienen of als ze het wél verdienen maar we dat budgettair niet rondkrijgen dan is het ook de politiek die dat maar moet zeggen en uitleggen. Daarvoor betalen we ze toch?
Hoedanook zie ik niet in welke positieve bijdrage het blokkeren van de luchthaven of het pesten op de ene of andere manier van de gewone burger tot het verkrijgen van een hoger loon heeft, maar jullie mogen je eigen visie hebben natuurlijk.

Ja maar goed je snapt toch ook wel waarom men dit doet?
Slagkracht als je staakt en niemand of iemand ziet het en geeft er om is nihil.
Nu gaat de staking lustig over de tongen en zijn de vakbonden, werknemers en klanten boos. Dus de kans dat de werkgevers willen spreken is wel een pak groter.

Terug
Bovenaan