Je gaat inderdaad ook met twee kerncentrales moeten rekenen op die reservecapacuteit.
Ja, maar dat bedoelde ik niet

. Er was zelfs nu al eens reservecapaciteit nodig, 2017 of 2018 is het zelfs even voorgevallen.
Al had ik sowieso al onze huidige kerncentrales gewoon verlengd, ipv die stop te zetten, maar dat is een andere discussiepunt.
Alleen zal dit een heel pak minder zijn en zal zo dus ook de waarde van de nodige subsidie kleiner zijn.
Ja dat klopt allemaal. Maar mijn punt is, dat met hun betekening en selectie van de capaciteit die ze nu hebben gedaan. Die vergoeding voor die +/-4.4GW nu vast ligt. Toch ? Als je dan ook nu zou zeggen van we gebruiken er nog maar 1.2GW van. Dan vragen de bedrijven die hun goedkeuring hebben gekregen bij die marktbevraging onlangs een schadeloosstelling indien wij hun selectie gaan teniet doen. En als we hun selectie niet teniet gaan doen, dan gaan ze er nog altijd vanuit dat zij nog altijd hun miljoentjes krijgen.
En engie kan dan hun gascentrales ook nog eens zetten + subsidie krijgen EN geld trekken voor het onderhandeld hebben van 2 kerncentrales open te houden. Die lopen passeren dan dubbel tot trippel langs de kassa...
Doen alsof twee kerncentrales openhouden de oplossing is is gewoon fout. Het is een deel van de oplossing om capaciteit te voorzien die qua uitstoot super is. Maar ook met deze twee centrales zal er nog klassieke capaciteit nodig zijn. Ook dan zijn er turbojets nodig en gascentrales in open-cyclus. Alleen een heel stuk minder.
Mja, dat zal toch ook afhangen van hoe snel onze transitie gebeurd, niet? Als wij binnen 5 jaar bij wijze van spreken 30% van onze voertuigen op elektriciteit hebben rijden, dan moet dat toch ook al een serieuze impact hebben op de stroom die wij nodig hebben... en de capaciteit die wij dan ook in reserve moeten houden. Vooral voor de windloze uren/dagen in de winter.
De verlenging is enkel maar een maatregel die zal zorgen voor meer ademruimte, kostendrukking en heeft aanzienlijk minder impact op de uitstoot.
Ja, daar discussieer ik niet over

. Maar waarover ik het had, was de vraag die ik hierboven nog eens uitgeklaard heb.
Volgens mij is dat een probleem wat de politiek heeft geïntroduceerd indien ze al van het begin de kernuitstap in vraag hadden gesteld, en de markt had laten beslissen (op voorwaarde dat er een deftige belasting was op CO2 uitstoot)