Kleine nieuwtjes

Enige probleem dat ik nu voorzie is dat stel dat wij toch de kerncentrales zouden behouden. Dan zie ik degenen die de veiling gewonnen hadden en geselecteerd waren nog een schadeloosstelling eisen indien er van hun aanbod geen gebruik gemaakt wordt.

En eigenlijk is dat geld van de staat er alleen om ervoor te zorgen dat ze hun installatie ter beschikking stellen voor wanneer nodig.
Dus wij zitten dan ook nu vast aan die uitgave. Of mis ik iets ?

Maar ach nu gaan we waterstof importeren vanuit Namibië. Wss via een boot maar het is blijkbaar nog nooit gedaan?

En gaat die boot dan CO2-loos zijn?

Waar komt dat klimaatplan plots vandaan?
Zijn ze er vorige week pas aan begonnen ofzo? Geen enkel debat of iets?

Zo zal iedereen vanaf januari 2029 verplicht worden om een elektrische wagen te kopen, tenminste als het een nieuwe wagen is. Voor tweedehandswagens werd vooralsnog geen datum afgeklopt.

Later dan 2027 dus al.

Vanaf 2023 komt er een verplichting tot renovatie voor wie een energieverslindende woning koopt. Wie een woning van label E of lager aankoopt, moet binnen de vijf jaar de nodige inspanningen doen om het gebouw naar niveau D te brengen.

Valt nog mee te leven.

Daarbij zal aardgas verboden worden voor nieuwbouwwoningen. Vanaf 2023 al moet het minstens hybride zijn. In 2026 is het verplicht om een elektrische warmtepomp te gebruiken, volledig fossielvrij. Let wel, voorgaande maatregelen gelden enkel voor nieuwbouw.

Dus niet drastisch alles renoveren. Enkel de nieuwbouw moet volgen.

Voor de landbouw wordt de lat 10 procent hoger gelegd dan oorspronkelijk voorzien.

Arme boeren.

Jambon spreekt over bijkomende klimaatmaatregelen, met inspanningen van alle sectoren, om de uitstoot tegen 2030 te verlagen met 40 procent in plaats van de 35 procent die werd afgesproken in het Vlaamse klimaatplan in 2019. Ter herinnering: Europa vraagt ons land om de CO2-uitstoot met 47 procent te verlagen tegen 2030.

Ik betwijfel of ze het halen.

Dus wie een oude slecht geïsoleerde woning koopt, moet bij renoveren.
Nieuwbouw moet de nieuwe technologieën volgen.

Maar wie dus een slecht geïsoleerde woning reeds heeft, zit nog safe.

--
Edit: toch te renoveren tegen 2030 als je al een woning hebt.
Het artikel werd reeds aangepast.

Laatst bewerkt:

Zo zal iedereen vanaf januari 2029 verplicht worden om een elektrische wagen te kopen, tenminste als het een nieuwe wagen is. Voor tweedehandswagens werd vooralsnog geen datum afgeklopt.

Later dan 2027 dus al.

Vanaf 2023 komt er een verplichting tot renovatie voor wie een energieverslindende woning koopt. Wie een woning van label E of lager aankoopt, moet binnen de vijf jaar de nodige inspanningen doen om het gebouw naar niveau D te brengen.

Valt nog mee te leven.

Daarbij zal aardgas verboden worden voor nieuwbouwwoningen. Vanaf 2023 al moet het minstens hybride zijn. In 2026 is het verplicht om een elektrische warmtepomp te gebruiken, volledig fossielvrij. Let wel, voorgaande maatregelen gelden enkel voor nieuwbouw.

Dus niet drastisch alles renoveren. Enkel de nieuwbouw moet volgen.

Voor de landbouw wordt de lat 10 procent hoger gelegd dan oorspronkelijk voorzien.

Arme boeren.

Jambon spreekt over bijkomende klimaatmaatregelen, met inspanningen van alle sectoren, om de uitstoot tegen 2030 te verlagen met 40 procent in plaats van de 35 procent die werd afgesproken in het Vlaamse klimaatplan in 2019. Ter herinnering: Europa vraagt ons land om de CO2-uitstoot met 47 procent te verlagen tegen 2030.

Ik betwijfel of ze het halen.

Dus wie een oude slecht geïsoleerde woning koopt, moet bij renoveren.
Nieuwbouw moet de nieuwe technologieën volgen.

Naar een D label is zoiezo iets dat de meeste willen. D is 400 epc. Ik verbruik met 300 epc 2000-2500m3 gas per jaar. Van e of f naar d gaan verdienen je terug op een jaar.

Daarnaast gaat die verplichting wss zoiezo een soft verplichting zijn. Net zoals op bv de verplichte keuring elektriciteit of brand detectors hangen 0 boetes of controles staan (ik heb er in mijn woning nog geen tijd voor gehad bv).

Of de verplichte dakisolatie als je boven 600 epc zit die er al is. Dat verdient zich ook op een jaar terug, maar niemand gaat je boetes geven als je het negeert.

Naar een D label is zoiezo iets dat de meeste willen. D is 400 epc. Ik verbruik met 300 epc 2000-2500m3 gas per jaar. Van e of f naar d gaan verdienen je terug op een jaar.

Daarnaast gaat die verplichting wss zoiezo een soft verplichting zijn. Net zoals op bv de verplichte keuring elektriciteit of brand detectors hangen 0 boetes of controles staan (ik heb er in mijn woning nog geen tijd voor gehad bv).

Of de verplichte dakisolatie als je boven 600 epc zit die er al is. Dat verdient zich ook op een jaar terug, maar niemand gaat je boetes geven als je het negeert.
Die branddetectors

Die gewoon in de gamma halen, daar heb je er die 10 jaar meegaan. Kosten wel 50 euro het stuk.

Gewoon uit de verpakking halen en ergens neerleggen of zetten.
(Een kot boren in uw muur is niet nodig :p)

(Doe maar zetten, minder kans dat er stof invalt ^^, wel hoog genoeg)

Laatst bewerkt:
x

Tot 2030 toch alvast. "Wie al eigenaar is van een woning moet tegen 2030 het energielabel minstens naar D brengen"

Mmm even gekeken in de papieren. Ik zie E-85 + 163.79 Kwh/m³ staan. Het certificaat dateert al wel van 2009. Is dat goed of slecht?
Ik heb er géén enkel verstand van. :tongue:

Die branddetectors

Die gewoon in de gamma halen, daar heb je er die 10 jaar meegaan. Kosten wel 50 euro het stuk.
Ik heb er met een batterij van10 jaar gekocht. Ik heb er 2 hangen.

Laatst bewerkt:
Iedereen elektrisch en toch wilt groen 'duidelijke keuzes maken zoals de slimme kilometerheffing'

Dan heeft dat nog 0 met milieu te maken he

En die eisen voor gebouwen zijn toch echt niet streng, ons oud huurappartement uit de jaren 50 voldeed er al aan (was eerder half open bebouwing dan een echt appartement)

Enige probleem dat ik nu voorzie is dat stel dat wij toch de kerncentrales zouden behouden. Dan zie ik degenen die de veiling gewonnen hadden en geselecteerd waren nog een schadeloosstelling eisen indien er van hun aanbod geen gebruik gemaakt wordt.

En eigenlijk is dat geld van de staat er alleen om ervoor te zorgen dat ze hun installatie ter beschikking stellen voor wanneer nodig.
Dus wij zitten dan ook nu vast aan die uitgave. Of mis ik iets ?
Je gaat inderdaad ook met twee kerncentrales moeten rekenen op die reservecapacuteit.
Alleen zal dit een heel pak minder zijn en zal zo dus ook de waarde van de nodige subsidie kleiner zijn.

Doen alsof twee kerncentrales openhouden de oplossing is is gewoon fout. Het is een deel van de oplossing om capaciteit te voorzien die qua uitstoot super is. Maar ook met deze twee centrales zal er nog klassieke capaciteit nodig zijn. Ook dan zijn er turbojets nodig en gascentrales in open-cyclus. Alleen een heel stuk minder.
Ook dan moet er nog gezocht worden naar hernieuwbare capaciteit.
De verlenging is enkel maar een maatregel die zal zorgen voor meer ademruimte, kostendrukking en heeft aanzienlijk minder impact op de uitstoot.

De mensen verplichten om een elektrische auto te kopen, goed bezig jongens.

Edit: toch te renoveren tegen 2030 als je al een woning hebt.
Het artikel werd reeds aangepast.

Aan wat moet een woning voldoen om die "D" te hebben?

Wij hebben ons huis ruim 7j geleden gekocht en ik heb geen flauw idee welk EPC dit huis had. Laat staan A, B, C, D, E,...

En bijkomend. Stel dat we al D hebben, maar we willen zonnepanelen plaatsen. Hebben we dan ook recht op die 20.000 renteloze lening?
Idem voor bvb een nieuw dak (geïsoleerde platen ipv de huidige asbesthoudende golfplaten) op onze hangar. (Die vast aan ons huis hangt)

De echte grote vervuilers, landbouw en vooral veeteelt blijven buiten schot. Zet beter die gasten hun subsidies op nul en je bespaart miljarden euro’s en hopen CO2 uitstoot. Win-win noemen ze dat.

De echte grote vervuilers, landbouw en vooral veeteelt blijven buiten schot. Zet beter die gasten hun subsidies op nul en je bespaart miljarden euro’s en hopen CO2 uitstoot. Win-win noemen ze dat.
Het afschaffen van de subsidies zou neerkomen op een de facto afschaffing van de sector. Hoewel de subsidies vermoed ik vooral naar akkerbouw gaat en minder naar veeteelt is veeteelt ook afhankelijk van de akkerbouw. Da's een sector van 5 miljard euro toegevoegde waarde in Vlaanderen met een gelieerde voedingssector van nog eens 8 miljard die ook zware klappen zou krijgen.

Op zich zijn dat inderdaad misschien het soort drastische beslissingen die nodig zijn als we echt CO2 neutraal willen worden. Echter zou het op het vlak van CO2 geen enkel effect hebben als we ook niet tegelijkertijd oa onze vleesconsumptie aan banden zouden leggen. De landbouwsector staat wereldwijd wat onder druk, het buitenland zal meteen klaar staan om de eigen productie op te schalen om naar ons te kunnen exporteren.

Da's natuurlijk een beetje een algemene kritiek op het CO2 beleid, we focussen nu enorm op CO2 uitstoot binnen de Europese grenzen. Als je als staalfabrikant een fabriek hebt in het Ruhrgebied is dat Europese CO2, verplaats die fabriek naar China en importeer het staal en de Europese uitstoot is verminderd. In de realiteit heeft dat uiteraard geen enkele impact (behalve dat productie geografisch verschuift) maar da's hoe we onze incentives voor CO2 reductie nu opbouwen.

Volgens mij wil men daarmee ook impliciet het fileprobleem oplossen daar niet iedereen in staat zal zijn een EV aan te schaffen en/of deze op te laden. We gaan terug naar de jaren 50 waar enkel de betere burger over een wagen beschikte. Jan en klein Pierke zullen de fiets of de bus kunnen nemen.

Het afschaffen van de subsidies zou neerkomen op een de facto afschaffing van de sector. Hoewel de subsidies vermoed ik vooral naar akkerbouw gaat en minder naar veeteelt is veeteelt ook afhankelijk van de akkerbouw. Da's een sector van 5 miljard euro toegevoegde waarde in Vlaanderen met een gelieerde voedingssector van nog eens 8 miljard die ook zware klappen zou krijgen.

Op zich zijn dat inderdaad misschien het soort drastische beslissingen die nodig zijn als we echt CO2 neutraal willen worden. Echter zou het op het vlak van CO2 geen enkel effect hebben als we ook niet tegelijkertijd oa onze vleesconsumptie aan banden zouden leggen. De landbouwsector staat wereldwijd wat onder druk, het buitenland zal meteen klaar staan om de eigen productie op te schalen om naar ons te kunnen exporteren.

Da's natuurlijk een beetje een algemene kritiek op het CO2 beleid, we focussen nu enorm op CO2 uitstoot binnen de Europese grenzen. Als je als staalfabrikant een fabriek hebt in het Ruhrgebied is dat Europese CO2, verplaats die fabriek naar China en importeer het staal en de Europese uitstoot is verminderd. In de realiteit heeft dat uiteraard geen enkele impact (behalve dat productie geografisch verschuift) maar da's hoe we onze incentives voor CO2 reductie nu opbouwen.

Wij voeren nu al zeer veel rundsvlees in vanuit Zuid-Amerika, dit zou enkel nog maar toenemen indien we de veestapel hier aan banden leggen.
En dit gaat zoals je zegt op voor alle sectoren.

Enige oplossingen die ik zie zijn 1) onze consumptie verminderen, al is dat voor bijvoorbeeld staal en andere levensnoodzakelijke dingen geen optie, en 2) productie zoveel mogelijk terug naar Europa halen en dit hier doen volgens onze normen en op een duurzame manier.

Een combinatie van beiden is de meest wenselijke, want de reden dat landen zoals China maar blijven uitstoten is omdat wij niet stoppen met onze vraag naar goedkope en snel gefabriceerde spullen. Ik ben er echt een voorstander van om onze kenniseconomie even een halt toe te roepen en terug meer te investeren in een maakeconomie, beiden kunnen hand in hand gaan. We zullen er dan wel mee moeten leven dat alles terug wat duurder zal worden, maar mensen moeten zich realiseren dat een kurkentrekker kopen voor € 1,00 echt niet normaal is...

Laatst bewerkt:
Ze verplichten u niet op een elektrische auto te kopen. Ze verbieden u om een nieuwe ICE-auto in te schrijven. Groot verschil.

Met die maatregel kan ik best leven, het probleem is dat er in alle talen gezwegen wordt over het voorstel voor de 2e hands markt.

Ik heb het hier nog al gezegd, maar sommigen leven blijkbaar nog steeds in de illusie dat men dit probleem kan oplossen en dat alles even goedkoop kan blijven.

Ja bouwen en wonen gaat duurder worden, onbereikbaar voor de meesten
Ja vlees gaat duurder worden
Ja vervoer gaat duurder worden

En dat is imo ok zolang we ook de google, amazon, Engie, etc van deze wereld doen betalen

De politicus die dat eens vlakaf zegt krijgt mijn stem.

Ze verplichten u niet op een elektrische auto te kopen. Ze verbieden u om een nieuwe ICE-auto in te schrijven. Groot verschil.

Met die maatregel kan ik best leven, het probleem is dat er in alle talen gezwegen wordt over het voorstel voor de 2e hands markt.

Ik kan niet onmiddellijk iets vinden over de 2dehands markt. Welk voorstel is dat?

Je gaat inderdaad ook met twee kerncentrales moeten rekenen op die reservecapacuteit.
Ja, maar dat bedoelde ik niet ;). Er was zelfs nu al eens reservecapaciteit nodig, 2017 of 2018 is het zelfs even voorgevallen.
Al had ik sowieso al onze huidige kerncentrales gewoon verlengd, ipv die stop te zetten, maar dat is een andere discussiepunt.

Alleen zal dit een heel pak minder zijn en zal zo dus ook de waarde van de nodige subsidie kleiner zijn.
Ja dat klopt allemaal. Maar mijn punt is, dat met hun betekening en selectie van de capaciteit die ze nu hebben gedaan. Die vergoeding voor die +/-4.4GW nu vast ligt. Toch ? Als je dan ook nu zou zeggen van we gebruiken er nog maar 1.2GW van. Dan vragen de bedrijven die hun goedkeuring hebben gekregen bij die marktbevraging onlangs een schadeloosstelling indien wij hun selectie gaan teniet doen. En als we hun selectie niet teniet gaan doen, dan gaan ze er nog altijd vanuit dat zij nog altijd hun miljoentjes krijgen.

En engie kan dan hun gascentrales ook nog eens zetten + subsidie krijgen EN geld trekken voor het onderhandeld hebben van 2 kerncentrales open te houden. Die lopen passeren dan dubbel tot trippel langs de kassa...

Doen alsof twee kerncentrales openhouden de oplossing is is gewoon fout. Het is een deel van de oplossing om capaciteit te voorzien die qua uitstoot super is. Maar ook met deze twee centrales zal er nog klassieke capaciteit nodig zijn. Ook dan zijn er turbojets nodig en gascentrales in open-cyclus. Alleen een heel stuk minder.
Mja, dat zal toch ook afhangen van hoe snel onze transitie gebeurd, niet? Als wij binnen 5 jaar bij wijze van spreken 30% van onze voertuigen op elektriciteit hebben rijden, dan moet dat toch ook al een serieuze impact hebben op de stroom die wij nodig hebben... en de capaciteit die wij dan ook in reserve moeten houden. Vooral voor de windloze uren/dagen in de winter.

De verlenging is enkel maar een maatregel die zal zorgen voor meer ademruimte, kostendrukking en heeft aanzienlijk minder impact op de uitstoot.
Ja, daar discussieer ik niet over ;). Maar waarover ik het had, was de vraag die ik hierboven nog eens uitgeklaard heb.
Volgens mij is dat een probleem wat de politiek heeft geïntroduceerd indien ze al van het begin de kernuitstap in vraag hadden gesteld, en de markt had laten beslissen (op voorwaarde dat er een deftige belasting was op CO2 uitstoot)

Terug
Bovenaan