Kleine nieuwtjes

3) Er moeten 100k laadpalen bijkomen (20x meer dan er nu staan). Maar over de stroominfrastructuur wordt niet gesproken. Die tijdelijke gas-centrales gaan nogal overuren mogen draaien... Hierbij vergeten ze dan ook compleet dat die technologie continu verandert, een tijdje geleden was 100kW nog snelladen, nu is dat 350kW.
En nog iets belangrijk als aanvulling hierbij: gaat dat voldoende zijn?
Een groot deel (mogelijks zelfs het merendeel) van de Belgen woont op een locatie zonder vaste parkeerplaats of mogelijkheid om een private laadpaal aan zijn parkeerplek te zetten. Dan denk ik aan rijhuizen zonder garage of appartementen die gezet zijn voordat het voorzien van staplaatsen verplicht was. En in sommige appartementsgebouwen zal het ook al moeilijk zijn om een laadpaal in de garage te plaatsen op de eigen teller...

Kunt wel een teller zetten na een aftakking van de gemeenschap natuurlijk. En dat laten opnemen in de statuten.

Moet zelfs niet. Sinds recente wetswijziging moogt ge voor nutsvoorzieningen kabels trekken.
Al staan veel blokken niet te springen om elektrische wagens ondergronds te zetten ivm het moeilijk blussen. Maar goed das eeen andere discussie.

Kunt wel een teller zetten na een aftakking van de gemeenschap natuurlijk. En dat laten opnemen in de statuten.

En de kost voor die B diff op de algemene rekening zeker. Je krijgt in de meeste blokken nog geen gelijkgestemdheid om een oud slot in een deur te vervangen.

En de kost voor die B diff op de algemene rekening zeker. Je krijgt in de meeste blokken nog geen gelijkgestemdheid om een oud slot in een deur te vervangen.
Eerst de stemming organiseren.
Dan indien geen akkoord naar de vrederechter gaan.
Vrederechter gaat dit goedkeuren ook al wil de algemene dit niet.

Geloof je dat echt? Ik kan me toch moeilijk inbeelden dat de relevante mensen niet naar de zaak Dupont hebben gekeken en vervolgens niet ergens ooit gedacht hebben tiens diezelfde industrie met diezelfde processen staat dat ook niet bij ons in Antwerpen?

Zoals ik het zie heeft Oosterweel het probleem nu incontournable gemaakt. Maar dat men er niet van wist voordien? doubt.
Dat de beleidsmakers er van wisten dat zal wel een feit zijn.
Maar ik bedoelde de man in de straat, de man die nu zijn huis verkoopt of zijn huurcontract ontbindt.

Ben eens benieuwd hoe ze zo'n verplichte renovatie zouden implementeren. Ik mag hopen dat ze niet met nog extra subsidies allerhande gaan afkomen die de rest van de samenleving dan weer mag meebetalen zoals de huidige maatregelen tegen de hogere energieprijzen - het (a)sociaal tarief - of de vroegere subsidies voor zonnepanelen die we nog steeds afbetalen via onze stroomfactuur. Als ik hier in een aantal threads kijk dan betaal ik als alleenstaande een stevigere hypotheek (ongeveer € 800), maar ik weet ook waarom ik die betaal: bewust een nieuwbouwappartement gekocht met goede isolatie (en ik wou ook een eigen tuintje), dus ik heb reeds energielabel A. Maar je kan eigenlijk evengoed iets oud kopen en daarna isoleren, dan krijg je natuurlijk weer een zoveelste subsidie/premie, in dit geval de "Vlaamse energielabel-premie"...

Achteraf beschouwd had ik ook beter een oude woning gekocht en opgelapt, maar ik had destijds weinig vrije tijd om veel zelf te kunnen doen, en nu heb ik er helaas te veel, maar goed gekocht is gekocht natuurlijk, snel terug verkopen verrijkt vooral de notaris en overheid, maar je verarmt jezelf.

Mij lijkt een verplichte renovatie van oude woningen die doorverkocht worden wél zinvol, maar dan wel zo geïmplementeerd dat dit gewoon van de waarde afgaat van de verkopers, doorgaans babyboomers die winst genoeg maken met de verkoop van vastgoed dat geëxplodeerd is qua prijs (niet alleen door inflatie, ook ten opzichte van het modale jaarinkomen) sinds zij die hebben neergezet.

Laatst bewerkt:
Het is allemaal totaal niet realistisch.

Zowel niet in Belgenland, als wat men wereldwijd wilt bekomen.

"Nog 8 jaar hebben onze politici om het tij te keren en de opwarming van de aarde tot 1,5 graden te beperken. Tegen dan moet de uitstoot van de broeikasgassen worden gehalveerd. Dat zei Lambert Schoenmaekers vanmiddag in de TVL-studio. Hij is één van de mede-oprichters van de Klimaatzaak. De milieutop in Glasgow wordt algemeen aanzien als de laatste kans om het tijd te keren. Het is erop of eronder voor onze kinderen en de generatie die na ons komt. De vooruitzichten zijn niet goed. In 2021 zal de wereldwijde CO2-uitstoot nog stijgen. "

8 jaar, yeah right, dat halen we echt

Beter artikel over die 8 jaar:

Laatst bewerkt:
Blij dat dat australisch meisje gezond en wel is teruggevonden!

Maar wat een rare situatie. Ontvoerd en 900km zuidelijker teruggevonden op amper een paar km van haar ouderlijke thuis.

Verdomme wat haat ik toch politici die uitspraken doen over zaken waar ze echt geen reet van kennen.

"Het is een beperkte meerkost, maar die investering wint zich later terug”, is bij Somers te horen.

Een beperkte meerkost? Hoezo is 5.000€ tot 10.000€ meerkost voor een L/W warmtepomp een beperkte meerkost? En neen, je haalt die investering er niet snel uit. Het duurt tientallen jaren om die investering terug te verdienen, en tegen dan is die warmtepomp aan vervanging toe.

Het is blijkbaar heel erg simpel voor de heren en dames politici: de eindfactuur voor alle voorgestelde maatregelen ligt bij de werkende bevolking, zij die nu al kapotbelast worden. Maar als regering wel gascentrales bijbouwen. En zich dan maar op de borst kloppen dat ze beter gaan doen dan wat Europa vraagt. Bende idioten bijeen ja. :angry:

Verdomme wat haat ik toch politici die uitspraken doen over zaken waar ze echt geen reet van kennen.

"Het is een beperkte meerkost, maar die investering wint zich later terug”, is bij Somers te horen.

Een beperkte meerkost? Hoezo is 5.000€ tot 10.000€ meerkost voor een L/W warmtepomp een beperkte meerkost? En neen, je haalt die investering er niet snel uit. Het duurt tientallen jaren om die investering terug te verdienen, en tegen dan is die warmtepomp aan vervanging toe.

Het is blijkbaar heel erg simpel voor de heren en dames politici: de eindfactuur voor alle voorgestelde maatregelen ligt bij de werkende bevolking, zij die nu al kapotbelast worden. Maar als regering wel gascentrales bijbouwen. En zich dan maar op de borst kloppen dat ze beter gaan doen dan wat Europa vraagt. Bende idioten bijeen ja. :angry:

Vergeet ook niet te sparen voor uwe elektrische wagen ondertussen.
Want voor uwe auto gaat ge binnenkort niks meer krijgen als ge em wilt verkopen en het komt erdoor dat in 2030 ook tweedehands je die niet meer kan verkopen.

Want voor uwe auto gaat ge binnenkort niks meer krijgen als ge em wilt verkopen en het komt erdoor dat in 2030 ook tweedehands je die niet meer kan verkopen.
Vergeet uw reeds aangekochte op lening energieverslindende woning ook niet te renoveren naar de huidige energienormen.

Ik vind het vooral raar dat ze dus verwarming, warm water en transport volledig op elektriciteit willen. én tegelijk de elektriciteitsproductie onderuit gaan halen. én tegelijk ook niet willen investeren in een upgrade van het elektriciteitsnet om met lokale energieproductie om te kunnen.
Ik vraag me ook echt af hoe de overheid dat juist ziet, want mensen met zonnepanelen en een warmtepomp weten nu al dat ze gezien zijn omdat die 2 niet op dezelfde moment operationeel zijn (zonnepanelen in zomer, warmtepomp in winter). Ze gaan nu iedereen verplichten een warmtepomp te zetten, en die hebben allemaal datzelfde probleem.
De overheid voorziet voor de energieproductie dan een mix van zonne- en wind-energie, en gascentrales "beperkt als er tekorten zijn". Aangezien zonne-energie wegvalt zowel lokaal als centraal, zijn er heel de winter lang tekorten he. En heel de zomer lang overschot...

Ja mensen die net gekocht hebben, staan al direct voor renovaties.

Elektrisch rijden terwijl de kerncentrales in 2025 dicht gaan.

Half België kan het financieel allemaal niet eens aan.

En in tussentijd zal veel nog duurder worden, de grondstoffen-en energieprijzen zullen nog exploderen.

Als je dan dit ook leest in dat artikel:

De politiek gevoelige discussie over de veestapel - CD&V-minister Hilde Crevits wil geen boze boeren aan haar kabinet - wordt mogelijk geëvacueerd naar een later tijdstip. Andere maatregelen zouden dat dan moeten compenseren. Er wordt onder meer ook gekeken naar de industrie: als ze geen grotere groene inspanningen doen om energie te besparen en minder CO2 uit te stoten, riskeren ze subsidies kwijt te geraken.

Ze zouden verdomme eerst moeten kijken naar wat ze op grote schaal moeten doen, wat daar een impact heeft, ipv de "makkelijke" oplossing voor hen, nl de particuliere werkende mens de maatregelen en factuur voorschotelen.

Ik vind het vooral raar dat ze dus verwarming, warm water en transport volledig op elektriciteit willen. én tegelijk de elektriciteitsproductie onderuit gaan halen. én tegelijk ook niet willen investeren in een upgrade van het elektriciteitsnet om met lokale energieproductie om te kunnen.
Ik vraag me ook echt af hoe de overheid dat juist ziet, want mensen met zonnepanelen en een warmtepomp weten nu al dat ze gezien zijn omdat die 2 niet op dezelfde moment operationeel zijn (zonnepanelen in zomer, warmtepomp in winter). Ze gaan nu iedereen verplichten een warmtepomp te zetten, en die hebben allemaal datzelfde probleem.
De overheid voorziet voor de energieproductie dan een mix van zonne- en wind-energie, en gascentrales "beperkt als er tekorten zijn". Aangezien zonne-energie wegvalt zowel lokaal als centraal, zijn er heel de winter lang tekorten he. En heel de zomer lang overschot...
Oh, maar daar staan ze niet bij stil hé. Ze kennen er ook niks van, zie de uitspraak van Somers, volgens hen is zo een L/W warmtepomp "gratis energie uit de buitenlucht". :sarcastic: Dat dat ding in de winter tonnen elektriciteit verslindt beseffen ze niet natuurlijk, daarvoor zouden ze te goed geïnformeerd moeten zijn of wat verder moeten nadenken natuurlijk.

Maar wat gaan ze dan doen, als ze merken dat iedereen plots, op hetzelfde moment, veel te veel elektriciteit nodig heeft en gebruikt en de productie dat niet aan kan: piektarieven. Extra belasten. Dat is dan hun oplossing. :wallbash:

Ik moet hier stoppen want ik ga mijn toetsenbord kapot helpen zo... kwaad word ik van dergelijke blinde idioterie.

Zijn die hoogrendements condensatieketels in over geïsoleerde energiezuinige nieuwbouwwoningen dan het probleem?

Zijn die hoogrendements condensatieketels in over geïsoleerde energiezuinige nieuwbouwwoningen dan het probleem?
Dit dus hé. Onze nieuwbouwhuizen zijn al bij de best geïsoleerde ter wereld, de energiebehoefte daarin is al zodanig laag. Maar zouden ze daar al eens een berekening van hebben gemaakt, wat de impact is van die verplichte warmtepomp in een nieuwbouw tov een aardgasketel, met dergelijk laag energieverbruik? Of zou dat teveel gevraagd zijn van een regering, en gaan ze liever af op buikgevoel en gelobby van de warmtepomp producenten?

Terwijl die perfect geïsoleerde nieuwbouw bij ons, door alle maatregelen en streng E en S peil, qua bouwkost ook al gigantisch duur is. Maar nee, 5.000€ tot 10.000€ extra voor die warmtepomp, die peulschil kan er nog wel bij voor de heren en dames politici. Voor hen is dat natuurlijk ook maar een maandje of minder werken...of gewoonweg aanwezig zijn in het parlement.

En van dit soort argumenten krijg ik het ook:

Dat er een renovatieplicht komt voor wie een oud huis koopt, lijkt vast te staan. Maar als je dat doet, dan moet je ook kijken naar wie een nieuwbouwhuis neerpoot, klinkt het bij de Vlaamse liberalen. Die komen met een nieuw voorstel op de proppen. Tegen 2023 willen ze “fossielvrije” verwarming verplichten bij iedereen die een nieuw huis laat bouwen. Enkel warmtepompen en andere verwarmingsmethoden op elektriciteit zouden nog zijn toegestaan. Nieuwe stookolieketels waren al bij decreet vanaf 2022 verboden, een jaar later zou ook een nieuwe aardgasaansluiting niet meer kunnen.

Daarmee willen ze inspelen op de trend om van gas naar elektriciteit over te schakelen. Dat zou in het volledige kostenplaatje van een nieuwbouw ook geen al te geweldige meerkosten mee mogen brengen, schatten ze. En op termijn zal je het effect ook zien in de energiefactuur. Zeker nu iedereen wel doorheeft dat de gasprijzen venijnig kunnen schommelen.

Dus het logischere en goedkopere alternatief, zodanig duur gaan maken dat het andere plots interessant wordt.

Maar die gasprijzen die zo venijnig kunnen schommelen, moeten ons dan wel van stroom voorzien in de nabije toekomst?

Terug
Bovenaan