the_fox
Well-known member
Het is ondertussen al door anderen gezegd, maar sinds het aan mij gericht is (en je de vorige antwoorden genegeerd hebt), herhaal ik het met plezier:Voorbeelden: sluier bij huwelijk
De hoofddoek van sjeiks
Tulband
Er zijn best veel culturen waar een hoofddeksel eerder een statussymbool is dan een religieus (extreem voorbeeld:)
Ik weet bvb een Indisch koppel dat niet gelovig is, maar wel de traditionele kledij draagt. Ze doen dat dus niet uit religieuze overwegingen. Mag dat dan voor de klas, of niet?
- Het ging over op school, dus ik zie niet in wat het huwelijk ermee te maken heeft?
- Een Keffiyeh is een hoofddeksel, geen hoofddoek.
- Een tulband is een hoofddeksel en geen hoofddoek. En heeft dan een dubbele kans. De tulband die door nomaden in de woestijn gedragen wordt is inderdaad traditioneel tegen zon en zand, deze zou bijgevolg hier niet op school gedragen worden. De Dastar is de benaming voor een tulband door Sikhs gedragen en is weldegelijk religieus.
- Een kroon is een hoofddeksel en geen hoofddoek. Deze en andere statussymbolen bestaan inderdaad maar zullen wederom niet om die reden op Belgische scholen gedragen worden...
Net als heel veel culturen waar die hoofddoek niks met religie te maken heeft trouwens.
Verder is uw opmerking een non-issue had je het artikel gelezen. Daar staat letterlijk in:
Sinds enkel het GO! een overkoepelend verbod heeft, zullen we het verbod er ff bijnemen:In het gemeenschapsonderwijs komen ze sowieso niet aan de bak, tenzij in een beperkt aantal scholen die de hoofddoek toch tolereren. In het katholiek onderwijs mogen scholen zelf bepalen of ze een hoofddoek al dan niet toelaten, maar in veel scholen is het verboden.
Het gaat dus enkel om religieuze symbolen. Wat maakt het dan uit als men in andere culturen bepaalde hoofdDEKSELS opzet om culturele of andere redenen als de discussie gaat over religieuze symbolen?Vanaf 1 september 2013 is het verbod op het dragen van levensbeschouwelijke kentekens van toepassing in alle instellingen van het GO!. Wat houdt het in? In elke instelling van het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap is het leerlingen, cursisten en personeelsleden voortaan niet meer toegelaten om levensbeschouwelijke kentekens te dragen. Het verbod geldt voor alle zichtbare levensbeschouwelijke kentekens. Het verbod is van toepassing tijdens alle onderwijsactiviteiten, zowel binnen als buiten de schoolmuren. Een uitzondering wordt toegestaan aan leerkrachten levensbeschouwelijke vakken. Deze leerkrachten mogen wel levensbeschouwelijke kentekens dragen. Tijdens de levensbeschouwelijke vakken mogen ook de aanwezige leerlingen levenbeschouwelijke kentekens dragen.
)