Kleine nieuwtjes

De N-VA met hun de facto klimaatontkenning hangt weer serieus mijn kl*ten uit de laatste tijd. Een bloemlezing van de laatste 2 weken:
- De klimaatmaatregelen "mogen de middenklasse niet raken". Hoezo?! Als het over klimaat en milieu gaat, dan was het adagium altijd dat ze de lagere klasse niet mochten raken en niemand in armoede mocht storten. Nu mag het plots ook de middenklasse niet raken. De bedrijven mag het ook niet te lastig gemaakt worden. Het mag dus eigenlijk niemand raken, alles moet bij het oude blijven. Dit is classic populistisch N-VA. Zoveel mogelijk blokkeren.
- Twee dagen voor de COP26-top moet de regio Vlaanderen nog zijn standpunt gaan beginnen formuleren rond zijn klimaatdoelstellingen. Wallonië, Brussel en het federale niveau gaan eensgezind. Vlaanderen blokkeert opnieuw gans de boel.
- Demir weigert 4 op de 10 windturbines, zoveel mogelijk blokkeren.
- Demir weigert gascentrales met quasi unaniem positieve adviezen, alles blokkeren.
- Demir dreigt met het niet-toelaten van de hoogstnoodzakelijke nieuwe hoogspanningslijnen om de windturbines op zee te ontsluiten. Dreigen om te blokkeren.
- Na voorstander te zijn van de kilometerheffing, hebben ze het terug ingetrokken, hebben ze het opnieuw als mogelijkheid beschouwd, en trekken ze het nu opnieuw terug in. In plaats daarvan zouden ze eerder te vinden zijn voor een "renovatieverplichting". Ha ja, natuurlijk. "Haalbaar en betaalbaar", "het mag de middenklasse niet raken", "het mag niemand in armoede duwen", ... En dan een kilometerheffing afschieten ten voordele van een fucking renovatieverplichting. Want renoveren is goedkoper dan een kilometerheffing natuurlijk. :wtf:
- De introductie van de elektrische wagen aangrijpen om het nut van de kilometerheffing in twijfel te trekken. Zo typisch hé. Het minste sprankeltje hoop vastgrijpen om al de rest van de nodige maatregelen in de vuilbak te mogen gooien. Alsof een file van elektrische wagens minder economische schade veroorzaakt, alsof een desastreuze ruimtelijke ordening met elektrische wagens op de oprit plots geen probleem meer zou zijn, alsof een elektrisch gereden kilometer plots geen energie meer zou kosten, ... Debielen.

N-VA, de vakbond van de babyboomers. De doelbewuste blokkering van alles wat zo dringend moet aangepakt worden. De volgende generatie zal het (gelag) wel betalen. Degoutant partijtje.

Mocht je met het redden van het klimaat evenveel prestige kon winnen als met het Oosterweel-traject die men erdoor heeft geduwd ten koste van de volksgezondheid, de N-VA had al lang de juiste maatregelen genomen en het pad geplaveid.

Laatst bewerkt:
Ik snap de redenering tegen een kilometerheffing omdat er meer elektrische wagens aankomen ook niet echt. Dan ga je dat toch juist wel nodig hebben om de wegvallende accijns/belastingsinkomsten op fossiele brandstoffen te compenseren?

Het algemene doel zou ook sowieso minder wagens op de baan moeten zijn (niet afschaffen op zich hoor). Een elektrische wagen is beter dan een benzinewagen maar nog altijd niet beter dan geen wagen.
En om waardige alternatieven te voorzien heb je dan ook wel de investeringen nodig die een kilometerheffing mee kunnen ondersteunen.

Dit allemaal in theorie natuurlijk, dit is niet zomaar op 1,2,3 ingevoerd zonder wat vallen en opstaan.

Mocht je met het redden van het klimaat evenveel prestige kon winnen als met het Oosterweel-traject die men erdoor heeft geduwd ten koste van de volksgezondheid, de N-VA had al lang de juiste maatregelen genomen en het pad geplaveid.

Dat mag je mij toch wel een uitleggen. Het is net door oosterweel dat we nu van PFOS afweten.

https://www.hln.be/binnenland/vlaam...ns-alleen-nog-elektrisch-vanaf-2027~a3f5bbf4/

Is die nu gewoon dom, of speelt ze dat alleen maar? Een paar puntjes van kritiek:

1) Vanaf 2025-2026 zal een elektrische wagen ongeveer even veel kosten als een benzine/diesel wagen, blijkt uit cijfers van de sector. Dat gaat over nieuwe modellen die vanaf dan moeten uitkomen he. Niet over de modellen die op dat moment al verkocht worden. 2025, dat is gewoon nog de huidige generatie EV's.

2) Vanaf 2027 wil ze het toepassen, en vanaf 2030 het verbod op verkoop 2e hands. En dan begint ze te rekenen met "vandaag". Je moet rekenen dat wie in 2027 nog een hybride koopt, dat die zijn wagen 3 jaar later niet meer verkocht krijgt he.

3) Er moeten 100k laadpalen bijkomen (20x meer dan er nu staan). Maar over de stroominfrastructuur wordt niet gesproken. Die tijdelijke gas-centrales gaan nogal overuren mogen draaien... Hierbij vergeten ze dan ook compleet dat die technologie continu verandert, een tijdje geleden was 100kW nog snelladen, nu is dat 350kW.

Ik snap dat ge een plan op tafel wilt leggen, maar het zou wel helpen als je eerst even nadenkt.

Goh hier is het van 2025 en in Vlaanderen werken elektrische wagens veel beter dan in Noorwegen dus dat zal wel geen probleem zijn.

Je moet je wagen trouwens niet na 3 jaar verkopen, veel beter voor het milieu als je die op rijdt.

Dat mag je mij toch wel een uitleggen. Het is net door oosterweel dat we nu van PFOS afweten.

Geloof je dat echt? Ik kan me toch moeilijk inbeelden dat de relevante mensen niet naar de zaak Dupont hebben gekeken en vervolgens niet ergens ooit gedacht hebben tiens diezelfde industrie met diezelfde processen staat dat ook niet bij ons in Antwerpen?

Zoals ik het zie heeft Oosterweel het probleem nu incontournable gemaakt. Maar dat men er niet van wist voordien? doubt.

En dan nooit meer verkocht krijgen? Klinkt als de slechtste beslissing ooit?
Als je de auto op rijdt zou dat de beste beslissing ooit zijn.

Echter bij de Belgische & Vlaamse regeringen weet je nooit, dus je kan nu niet iets doen met het oog op 4-5 jaar later, want ze veranderen teveel van mening en dan kom je gekloot uit. Lange termijn visie is echt onbestaande.

Waarom? Dat is enkel een slechte beslissing voor dat klein segment van de bevolking dat identificeert als auto liefhebbers. Als ik een auto koop is dat met het idee dat ik daar op het einde de schrootkost voor krijg.

Daarom dat ik hier ook serieus overweeg om in 2024 een Avant of zoiets te kopen en die dan op te rijden, tegen dat die 'op' is zijn de kinderen het huis uit

Als ge die helemaal oprijdt maakt dat toch niet zo uit?
Vermoed dat er rond die tijd ook serieuze kortingen gaan zijn omdat ze van hunne stock hier afmoeten.
Klopt, maar ge gaat er ook rekening mee moeten houden dat vanaf dan ook meer en meer ICE's geband gaan worden uit regio's. Daarnaast gaat uw tank-infrastructuur een probleem worden (best wel ironisch eigenlijk).
En zelfs al rijd je je wagen op, meestal krijg je daar nog een paar 100-1000 euro van.

Klopt, maar ge gaat er ook rekening mee moeten houden dat vanaf dan ook meer en meer ICE's geband gaan worden uit regio's. Daarnaast gaat uw tank-infrastructuur een probleem worden (best wel ironisch eigenlijk).
En zelfs al rijd je je wagen op, meestal krijg je daar nog een paar 100-1000 euro van.

Klopt, nu tegen dat we die versleten wagens niet meer naar Afrika doen denk ik dat ik er al lang niet meer ben :unsure:

https://www.hln.be/binnenland/vlaam...ns-alleen-nog-elektrisch-vanaf-2027~a3f5bbf4/

Is die nu gewoon dom, of speelt ze dat alleen maar? Een paar puntjes van kritiek:
En hier een linkje naar het volgende voorstel van de Vlaamse regering
Ook renovatieplicht voor wie al ‘energieverslindend’ huis heeft :rofl:

Even een factcheck:
In 2019 waren maar liefst 41% van alle bestaande huizen energieverslindend (13% van de flats)
Woont u in een energieverslindend huis?

Nu goed dit is uiteindelijk 'maar' een voorstel en HLN is de drama krant bij uitstek.
Als ik de reacties lees van de gemiddelde HLN'er dan kan zeker de helft van die mensen dat ook niet betalen. :tongue:

Dit is wel wéér typisch België (eigenlijk Vlaanderen, want no way dat Brussel en Wallonië mee doen). Momenteel zijn we één van de slechtste leerlingen zijn van Europa op vlak van klimaatdoelstellingen. En nu gaat Vlaanderen ineens voorstellen op tafel leggen die ambitieuzer zijn dan de beste leerlingen van héél Europa.

En hier een linkje naar het volgende voorstel van de Vlaamse regering
Ook renovatieplicht voor wie al ‘energieverslindend’ huis heeft :rofl:
Dan rest nog maar de vraag met welke manschappen we dat allemaal gaan controleren. Het enige dat ik me zou kunnen indenken is een verplicht energieprestatiecertificaat om de zoveel jaar, dat je ook zelf bij je gemeentehuis of online moet indienen. Daar gaat dan ook weer mee gefraudeerd worden wegens het niet kunnen betalen van de nodige inspanningen.

Ik denk niet dat mijn huidige nog iets waard is. 🤣 De garage neemt die steeds wel over bij aankoop van een nieuwe en krijg je wat korting. Juist de staalprijs of zo Is het dan nog zekers.

(Is verre van een dure luxebak dus.☺)

Zonder rekeningrijden is het verplichten van elektrische wagens een maatregel van niets. Zonder financiële incentive gaat verplichte renovatie dode letter blijven.

Vooral maatregelen die op papier mooi klinken dus.

Zonder rekeningrijden is het verplichten van elektrische wagens een maatregel van niets. Zonder financiële incentive gaat verplichte renovatie dode letter blijven.

Vooral maatregelen die op papier mooi klinken dus.
Mensen die een bestaande woning aankopen, deze verplicht laten renoveren -indien het energielabel F is- is op termijn wél realistisch.

Dit zal de waarden van energieverslindende woningen gewoon 'iets' naar beneden halen hé. Stel de waarde van een woning wordt geschat op 400k maar het kost 30k om deze te renoveren (wegens energielabel F). Dan ga je die woning nog theoretisch kunnen verkopen aan 370k hé.
(Dat is de theorie alvast, in de praktijk wordt een woning verkocht aan de prijs die mensen er aan willen geven natuurlijk).

Nieuwe woningen verplichten van minstens energielevel E te hebben kan ook nog wel -denk ik. Dan zal de bouwheer dat moeten naleven.

Maar om mensen verplichten hun bestaande woning die ze momenteel nog aan het af betalen te zijn, te renoveren?
Dat lijkt me onrealistische propaganda .. Wanneer komen de verkiezingen er alweer aan? :)

Mensen die een bestaande woning aankopen, deze verplicht laten renoveren -indien het energielabel F is- is op termijn wél realistisch.

Dit zal de waarden van energieverslindende woningen gewoon 'iets' naar beneden halen hé. Stel de waarde van een woning wordt geschat op 400k maar het kost 30k om deze te renoveren (wegens energielabel F). Dan ga je die woning nog theoretisch kunnen verkopen aan 370k hé.
(Dat is de theorie alvast, in de praktijk wordt een woning verkocht aan de prijs die mensen er aan willen geven natuurlijk).

Nieuwe woningen verplichten van minstens energielevel E te hebben kan ook nog wel -denk ik. Dan zal de bouwheer dat moeten naleven.

Maar om mensen verplichten hun bestaande woning die ze momenteel nog aan het af betalen te zijn, te renoveren?
Dat lijkt me onrealistische propaganda .. Wanneer komen de verkiezingen er alweer aan? :)

Vooral een goed idee om armere mensen te treffen die wel net voldoende centen om een huis te kopen en dan 15 jaar bezig zijn om alles te renoveren omdat ze het zelf moeten doen.
En om de huurprijzen nog wat omhoog te drijven van oudere appartementen waarin ook vaak armere mensen wonen.

Terug
Bovenaan