Kleine nieuwtjes

Waar zeg ik dat?
Wel, dat is net hetzelfde he, ik ga er ook niet van uit dat iedereen met een (licht-)bruine huidskleur moslim is. Maar de kans is nu eenmaal groter. Je mag perfect met een hoofddoek zonder religieuze betekenis les geven he...

Ik had trouwens een leerkracht met de typisch VL met Vlaamse leeuw op zijn nummerplaat. Mag dat dan? Want hij geeft geen les naast zijn auto, maar iedereen wist wel zijn overtuiging.

Voorbeelden: sluier bij huwelijk
De hoofddoek van sjeiks
Tulband

Er zijn best veel culturen waar een hoofddeksel eerder een statussymbool is dan een religieus (extreem voorbeeld: 👑)

Ik weet bvb een Indisch koppel dat niet gelovig is, maar wel de traditionele kledij draagt. Ze doen dat dus niet uit religieuze overwegingen. Mag dat dan voor de klas, of niet?
Dus je vergelijkingen zijn:
-> een bepaald christelijk ritueel in een zeer bepaalde context en duurtijd
-> een hoofddeksel gedragen in de woestijn ter bescherming tegen de zon
-> ik vermoed dat je hier de sikhs bedoeld? Dat is wel degelijk een religieus hoofddeksel.

Wel, dat is net hetzelfde he, ik ga er ook niet van uit dat iedereen met een (licht-)bruine huidskleur moslim is. Maar de kans is nu eenmaal groter. Je mag perfect met een hoofddoek zonder religieuze betekenis les geven he...

Ik had trouwens een leerkracht met de typisch VL met Vlaamse leeuw op zijn nummerplaat. Mag dat dan? Want hij geeft geen les naast zijn auto, maar iedereen wist wel zijn overtuiging.
Dus ofwel is het een hoofddeksel -> dat doen "we" hier niet. Leerlingen mogen ook geen hoofddeksel aan.
Ofwel is het een religieus symbool -> neutraliteit.

En een sticker op de auto ga je hier even mee vergelijken? oO

Dus ofwel is het een hoofddeksel -> dat doen "we" hier niet. Leerlingen mogen ook geen hoofddeksel aan.
Ofwel is het een religieus symbool -> neutraliteit.

En een sticker op de auto ga je hier even mee vergelijken? oO
Ik had leerkrachten met hopen die met een hoed rondliepen. Dus dat van dat hoofddeksel klopt niet.

En ik snap niet hoe die auto anders is dan die hoofddoek? Beide zijn in uw definitie toch een teken dat er geen neutraliteit is?

Ik had leerkrachten met hopen die met een hoed rondliepen. Dus dat van dat hoofddeksel klopt niet.

En ik snap niet hoe die auto anders is dan die hoofddoek? Beide zijn in uw definitie toch een teken dat er geen neutraliteit is?
Gij had leerkrachten met hopen die een hoofddeksel ophadden terwijl ze binnen waren en les gaven? Yer havin' a laugh mate .....

Gij had leerkrachten met hopen die een hoofddeksel ophadden terwijl ze binnen waren en les gaven? Yer havin' a laugh mate .....
Terwijl ze rondliepen op school wel. De meesten (niet allemaal) zetten dat af als ze les beginnen geven.

Het hoofddoekverbod is echter niet enkel tijdens het les geven he.
En het hoofddeksel van een sjeik is niet voor de zon he. Dat is oorspronkelijk zo, maar waarom laten ze het dan op staan als ze op reis zijn naar landen met slecht weer?
En een tulband bij sikh wel een religieuze oorsprong, maar in een groot deel van de wereld is dat een politieke oorsprong.

Terwijl ze rondliepen op school wel. De meesten (niet allemaal) zetten dat af als ze les beginnen geven.

Het hoofddoekverbod is echter niet enkel tijdens het les geven he.
En het hoofddeksel van een sjeik is niet voor de zon he. Dat is oorspronkelijk zo, maar waarom laten ze het dan op staan als ze op reis zijn naar landen met slecht weer?
En een tulband bij sikh wel een religieuze oorsprong, maar in een groot deel van de wereld is dat een politieke oorsprong.
Er is geen hoofddoekverbod.

Wat is er mis met een VL en Vlaamse Leeuw op uw auto? Wat zegt dat volgens jou dan?

Je bent heel vreemde vergelijkingen aan het maken en zoeken hoor imo.

Wat is er mis met een VL en Vlaamse Leeuw op uw auto? Wat zegt dat volgens jou dan?

Je bent heel vreemde vergelijkingen aan het maken en zoeken hoor imo.
Vooral omdat al zijn vergelijkingen totnutoe het onderscheid niet maken tussen een publieke functie zoals leerkracht en wat je in je privé doet.

Vooral omdat al zijn vergelijkingen totnutoe het onderscheid niet maken tussen een publieke functie zoals leerkracht en wat je in je privé doet.
Ik vind vnl de vergelijkingen met Sikhs, Arabieren en vooral mensen met kanker ver van de pot gerukt. Enerzijds omdat er nu niet bepaald veel Sikhs of Arabieren hier kandidaat zijn om les te geven en dat vnl Arabieren denk ik, wanneer ze hier les willen geven, er geen probleem mee zullen hebben hun hoofddeksel af te doen.

Anderzijds en vooral omdat je echt wel het verschil ziet tussen een moslima en haar hoofddoek en iemand die chemo heeft gehad en daarom haar of zijn kale hoofd bedekt. Die vergelijking alleen al. :unsure:

En dan de Vlaamse sticker op de auto. Hoezo is dat uw overtuiging kenbaar maken? Welke overtuiging dan? Dat je Vlaams bent? Is daar iets fout mee dan? Of is er het vooroordeel dat eenieder met een Vlaamse sticker op zijn auto een extreemrechtse separatistische VB'er is? Een vooroordeel bijna net zo eng als dat waarbij eenieder die Mohamed heet en een bruine huidskleur heeft wel moslim moet zijn.

Je kan er toch niet van uitgaan dat het voor een meerderheid goedkoper zal zijn?
Wie weet wordt het voor een heel kleine groep echt ongelofelijk veel goedkoper en voor de grootste groep een klein beetje duurder.
Dan zou je alsnog budget neutraal kunnen uitkomen terwijl de grootste groep meer geld kwijt is.
Maar is het niet de bedoeling dat buitenlandse wagens ook de kilometerheffing gaan moeten betalen. Dan gaat de gemiddelde Belg juist minder betalen in geval van budgetneutraliteit. Los van de kilometerheffing heb ik eigenlijk nooit begrepen waarom België geen wegenvignet invoert zoals vele andere Europese landen, daar haal je toch gemakkelijk een mooi bedrag mee op van buitenlanders zonder dat dat veel moeite kost. Gewoon zorgen dat je genoeg verkooppunten hebt aan de grenzen (en eventueel nog wat controle op de grote snelwegen) en dat levert dan jaarlijks een mooi bedrag op. Of heeft dat miss juist negatieve effecten heeft op de economie?

Hoezo? Vlaamse Leeuw sticker op auto van leerkracht op school. Hoe is dat geen publieke functie?
En als je uw Belgische identiteit (de B) overplakt met de Vlaamse, dan is dat een symbool dat je een flamingant bent. Bijgevolg een politieke strekking. Of gaan we hier ook zeggen dat een hakenkruis toch geen teken van nazisme is?

Hoezo? Vlaamse Leeuw sticker op auto van leerkracht op school. Hoe is dat geen publieke functie?
En als je uw Belgische identiteit (de B) overplakt met de Vlaamse, dan is dat een symbool dat je een flamingant bent. Bijgevolg een politieke strekking. Of gaan we hier ook zeggen dat een hakenkruis toch geen teken van nazisme is?
Gezus uw vergelijkingen man....

Ook al gebruikt hij die auto om er mee te gaan werken, het blijft in de privé-sfeer hangen he. Zoals je zelf al zei, ziet niemand die sticker terwijl hij voor de klas staat.

Maar waarom zou een Vlaamse Leeuw op uw auto automatisch een politiek symbool zijn? Is gewoon die B behouden dat dan ook? Waarom mag of kan je niet gewoon fier zijn als Vlaming en daarom die sticker plakken?

Doet me denken aan een collega vroeger, die vond het "OMG, zo graaf, cool dat die dat durft, lache giere brulleuh..." toen een andere collega met bruine huidskleur met een paraplu in geel en zwart met Vlaamse Leeuw op door de winkelstraat liep. Waarom? Dat is gewoon de Vlaamse vlag, wat is daar mis mee?

Helaas weer een dode bij een doop...
Benieuwd naar de echte oorzaak.
Genre Dia of een dom ongeluk...

Helaas weer een dode bij een doop...
Benieuwd naar de echte oorzaak.
Genre Dia of een dom ongeluk...
Gewoon hoog tijd dat ze dat totaal achterhaald en belachelijk gebruik gaan verbieden. Hoe veel schachtentemmers omgaan met die "macht" die ze hebben, ik walg daar echt van.

Ook gewoon nooit begrepen wat er zo plezant kan zijn aan u een ganse week belachelijk te laten maken om er nadien te mogen "bijhoren".

Ik weet niet hoe je de middenklasse gaat ontzien als je het klimaatprobleem wilt aanpakken.

Daarnaast lijkt het mij dat het juist wel nuttig gaat zijn om een slimme verkeersbelasting te hebben wanneer wij gaan rijden met elektrische voertuigen. Of hoe ga je de taksen die de overheid nu binnenkrijgt op benzine anders recupereren...

Gewoon hoog tijd dat ze dat totaal achterhaald en belachelijk gebruik gaan verbieden. Hoe veel schachtentemmers omgaan met die "macht" die ze hebben, ik walg daar echt van.

Ook gewoon nooit begrepen wat er zo plezant kan zijn aan u een ganse week belachelijk te laten maken om er nadien te mogen "bijhoren".
Best nog even afwachten op doodsoorzaak he. Hoewel het natuurlijk veel toeval zou zijn, kan het ook gewoon een natuurlijke dood zijn.

Best nog even afwachten op doodsoorzaak he. Hoewel het natuurlijk veel toeval zou zijn, kan het ook gewoon een natuurlijke dood zijn.

Uiteraard, maar mijn afkeer voor alles wat met studentendopen te maken heeft komt niet voort uit dit of andere voorvallen.

Terug
Bovenaan