Ik zou zo'n systeem pervers vinden in een land waar je een systeem van bedrijfswagens hebt die voor velen de facto salariswagens zijn (de echte zelfstandige misgun ik z'n camionet niet, noch de thuisverpleegkundige haar/zijn wagen om patiënten te bezoeken noch zelfs de vertegenwoordiger z'n mobiel bureau met leren zetels).
Er is reeds een systeem van kilometerheffing: de accijnzen op brandstof. Deze houden reeds rekening met verbruik zowel qua afstand als qua zuinigheid van de motor. Zijn ze te laag in functie van de milieu-kost? Dan is het misschien te overwegen deze inderdaad nog verder te verhogen, maar dan voor iedereen voelbaar: lees: schaf de tankkaarten voor salariswagenchauffeurs maar eerst af. Want nu voelt een deel van de bevolking de stijgende prijzen aan de pomp eenvoudigweg niet. Als we in elke wagen een kleine GPS gaan inbouwen onder controle van de overheid om rekeningrijden in te voeren, kan je eerst voor mensen die de wagen echt nodig hebben wél perfect de gedane werk (en niet woon-werk) kilometers vergoeden, en de onbeperkte tankkaart voor consultants, bedrijfsleiders, etc. met onmiddelijke ingang afschaffen.
De verkeersbelasting zou dan zogezegd worden afgeschaft... wie gelooft dat dat een nuloperatie zou worden, zie de woonbonus versus de kleine inperking van de registratierechten én daarenboven het voortbestaan van de woonbonus voor de tweede woning op een ander regeringsniveau. De Brusselse stadstol was/is in de planningsfase ook reeds een belastingverhoging.
Uiteraard, op het vlak van de woonbonus zijn ze ook geplooid. Op het vlak van de elektriciteitsfactuur traden ze ook pas op nadat het federale toch ook iets deed. Dat vlak is de N-VA helaas een neoliberale partij.
Ik neem graag de trein, ik pendel ook voor m'n werk in normale tijden... maar véél stations zijn helaas een voorbeeld van hoe het niet moet. Met als immense uitschieter Brussel-Noord, maar zelfs in Hasselt kan je je 's avonds nog nauwelijks veilig voelen op bepaalde momenten.
Junkies, daklozen, illegalen maken de buurt gewoon onveilig, en er is nu al te weinig controle in de stations en op de trein, en dan heb je nog dwazen zoals Paul Magnette die de trein voor iedereen gratis willen maken, dan zit dat soort volk dus ook zonder enige controle op de trein zonder enige rem. Nu zit je op de trein nog relatief veilig en rustig omdat er een zekere instapbijdrage is, dat volledig gratis maken en de kortste keren zijn je treinen zoals je stations.