Kleine nieuwtjes

Ik vind dat er nogal overdreven gereageerd wordt op een boutade :). We liggen precies weer meer wakker van Anuna dan van de klimaatverandering zelf.

Maar je mag toch meer en beter verwachten van iemand die zoveel invloed heeft op onze schoolgaande jongeren? Ik heb echt de indruk dat hier die invloed wordt onderschat, zij stelt misschien haar hele leven en zelfs professionele carrière in het teken van het klimaat, zij zal daar dan ook effectief carrière mee kunnen maken, maar dat geldt absoluut niet voor 99,99% van de jongeren die daar achter haar aan het spijbelen zijn.

Dat zij dan met dergelijke fatalistische boodschap komt, en dan mag @Solide die nog downgraden tot een hyperbolische uitspraak, ze heeft wel effectief letterlijk gezegd dat het geen zin heeft een diploma te halen, mag het toch niet verwonderen dat daar reactie op komt? Het discours dat ze brengt is gewoon verkeerd. Het heeft geen zin om een diploma te halen dus spijbelen maar jongens, het is de schuld van de oude witte mannen,... neen, niet iemand waarvan ik wil dat mijn kinderen ze volgen laat staan naar opkijken en doen wat ze hen opdraagt.

Wat bedoel je daar nu juist mee? Die mensen proberen dit al 30-40 jaar duidelijk te maken en niemand heeft geluisterd? Dus waarom zou men dat nu ineens wel doen?

Ik begrijp je punt niet helemaal vrees ik. Dat er voortrekkers zijn voor de klimaatzaak is absoluut een goede zaak én hard nodig, maar ik hoop gewoon dat die wat andere inhoud hebben en een ander discours volgen dan Anuna De Wever.

Laatst bewerkt:
Ik begrijp je punt niet helemaal vrees ik. Dat er voortrekkers zijn voor de klimaatzaak is absoluut een goede zaak én hard nodig, maar ik hoop gewoon dat die wat andere inhoud hebben en een ander discours volgen dan Anuna De Wever.
Mijn punt is dat die 'verstandige mensen' OOK al decennia aan het roepen zijn dat er zaken grondig moeten veranderen en daar luisterde niemand naar. Om dan nu af te komen met 'we luisteren niet naar dit kind, waar zijn de verstandige mensen?' is een beetje heel hypocriet. Dan liever de @Straddle en @MiniJeffrey van deze wereld die er tenminste recht voor uit komen dat zolang ze het zelf goed hebben al de rest mag vergaan.

De Vlaams veestapel moet kleiner. Dus in plaats van een lekker stukje Vlaamse of Belgische biefstuk op je bord zal er gewoon massaal goedkoper vlees uit Zuid-Amerika geïmporteerd worden. Of denken ze dat we hier allemaal plots vegetariër gaan worden?
Europa heeft decennialang landbouwsubsidies gegeven om onze voedselvoorziening ten allen tijde veilig te stellen.
Nu zijn ze dat beleid drastisch aan het afbouwen, in NL overwegen ze zelfs subsidies te geven aan landbouwers om ermee te stoppen.

Ik versta niet hoe dit in het belang is van de bevolking.

Aanvoerlijnen uit het buitenland kunnen ineens wegvallen, we zagen dat tijdens corona ook.
Als je voor uw voedsel dan toch zeker bent, lijkt me wel enorm belangrijk.

Mijn punt is dat die 'verstandige mensen' OOK al decennia aan het roepen zijn dat er zaken grondig moeten veranderen en daar luisterde niemand naar. Om dan nu af te komen met 'we luisteren niet naar dit kind, waar zijn de verstandige mensen?' is een beetje heel hypocriet. Dan liever de @Straddle en @MiniJeffrey van deze wereld die er tenminste recht voor uit komen dat zolang ze het zelf goed hebben al de rest mag vergaan.

Daar ben ik het dus echt niet mee eens. Er zijn nl meer dan voldoende bewegingen, om maar Greenpeace te noemen, die al decennia lang bestaan en veel meer invloed hebben en betekend hebben voor het klimaat dan Anuna De Wever. En waar ook al heel lang naar wordt geluisterd.

Er zijn ook al voor er van Anuna De Wever sprake was klimaatakkoorden gesloten, er werd toen en nu ook reeds naar klimaatwetenschappers geluisterd, mensen met veel meer kennis van zake dan Anuna De Wever.

Dat De Wever voor extra awareness zorgt is waar en zeker goed, maar dan mag ik toch best vinden dat ik haar, oa door haar te extreme en polariserende meningen over ook andere zaken dan klimaat, niet het juiste boegbeeld voor mijn kinderen vind?

Daar ben ik het dus echt niet mee eens. Er zijn nl meer dan voldoende bewegingen, om maar Greenpeace te noemen, die al decennia lang bestaan en veel meer invloed hebben en betekend hebben voor het klimaat dan Anuna De Wever. En waar ook al heel lang naar wordt geluisterd.

Er zijn ook al voor er van Anuna De Wever sprake was klimaatakkoorden gesloten, er werd toen en nu ook reeds naar klimaatwetenschappers geluisterd, mensen met veel meer kennis van zake dan Anuna De Wever.

Dat De Wever voor extra awareness zorgt is waar en zeker goed, maar dan mag ik toch best vinden dat ik haar, oa door haar te extreme en polariserende meningen over ook andere zaken dan klimaat, niet het juiste boegbeeld voor mijn kinderen vind?
CO2 uitstoot is enkel verhoogd, dus nee er is niks geluisterd noch bereikt.

Toch typisch Vlaanderen dat we collectief bozer zijn om een hyperbolische uitspraak van een 20-jarig meisje dan om het feit dat de klok op 5 na 12 staat en de populairste politici in ons land nog steeds 'ecorealisme' prediken. De boodschap van De Wever is ook niet aan jou of ik gericht, wel aan de volgende generatie die de klimaatverandering hopelijk iets serieuzer gaat nemen.

Toch typisch Vlaanderen dat we collectief bozer zijn om een hyperbolische uitspraak van een 20-jarig meisje dan om het feit dat de klok op 5 na 12 staat en de populairste politici in ons land nog steeds 'ecorealisme' prediken.
Toch typisch hier dat bepaalde uitspraken weg gelachen worden omdat ze van een bepaalde kant komen terwijl die niets te maken hebben met de vergelijking die ze proberen te maken :sarcastic:

Zeg mij eens hoe Vlaanderen collectief bozer is hiervoor? Er zijn een paar mensen die er zich over uitspreken.
Zeg mij eens hoe Vlaanderen collectief niet bozer is over de huidige klimaatcrisis?

Of moeten we deze hyperbool van jou ook niet serieus nemen, net zoals die van De Wever?

De boodschap van De Wever is ook niet aan jou of ik gericht, wel aan de volgende generatie die de klimaatverandering hopelijk iets serieuzer gaat nemen.
Oei, ik dacht da de boodschap van De Wever aan iedereen gericht was en voornamelijk de huidige regerende macht omdat ze toch zegt dat er nu actie moet ondernomen worden? En aan alle mensen die momenteel leven om het ook samen aan te pakken?
En ja, zelfs die 1e hyperbool slaat daar op.

dat die afspraak afgekeurd wordt zegt toch niets over hoe we over het klimaat denken. Die uitspraak was fout. punt uit. Als boegbeeld en zelfverklaard woordvoerster moet ze nadenken over wat ze zegt en hoe ze het zegt en moet ze er ook maar tegen kunnen dat ze afgestraft wordt voor foute uitspraken.

Europa heeft decennialang landbouwsubsidies gegeven om onze voedselvoorziening ten allen tijde veilig te stellen.
Nu zijn ze dat beleid drastisch aan het afbouwen, in NL overwegen ze zelfs subsidies te geven aan landbouwers om ermee te stoppen.

Ik versta niet hoe dit in het belang is van de bevolking.

Aanvoerlijnen uit het buitenland kunnen ineens wegvallen, we zagen dat tijdens corona ook.
Als je voor uw voedsel dan toch zeker bent, lijkt me wel enorm belangrijk.
Als het gaat om de zekerheid dat er voldoende voedsel is dan is het afbouwen van de veestapel een goede zaak. Om vlees te kweken wordt eigenlijk voedsel vernietigd, als je het uitdrukt in calorieën. Je moet ongeveer 25 calorieën aan voeder opofferen op 1 calorie rundsvlees te krijgen. Soms gaat die vergelijking niet helemaal op omdat het voeder dat gebruikt wordt niet zou vervangen kunnen worden door gewassen voor menselijke consumptie (bvb gras dat groeit op een rotsachtige bodem), maar zeker in het geval van Vlaanderen en Nederland is dat amper het geval, bijna al onze grond is geschikt voor de kweek van gewassen voor menselijke consumptie.

Anuna De Wever zou de reden zijn waarom ik niet meedoe aan een klimaatmars , duidelijk beschermd van hogerhand .

dat die afspraak afgekeurd wordt zegt toch niets over hoe we over het klimaat denken. Die uitspraak was fout. punt uit. Als boegbeeld en zelfverklaard woordvoerster moet ze nadenken over wat ze zegt en hoe ze het zegt en moet ze er ook maar tegen kunnen dat ze afgestraft wordt voor foute uitspraken.
Maar hoezo afgestraft? Wilt ge ne keer een tets op haar gat gaan geven of wat?
Stop toch gewoon allemaal met het in het belachelijke te trekken.

De manier hoe het geframed wordt in de media is gewoon niet wat ze bedoelt, dat is toch ook gewoon duidelijk. En het wordt voor meerdere mensen gewoon gebruikt om het maar niet over de kwestie zelf te hebben. Ik vind het echt belachelijk om er zo hard op in te gaan alsof het allemaal zo dramatisch is, terwijl het iets van niets is. Is gewoon volledig buiten proportie getrokken. Gewoon weer de zoveelste "twitter-rel" waarbij alles in een zwart-wit context getrokken wordt, die er niet is.

Maar hoezo afgestraft? Wilt ge ne keer een tets op haar gat gaan geven of wat?
Stop toch gewoon allemaal met het in het belachelijke te trekken.

De manier hoe het geframed wordt in de media is gewoon niet wat ze bedoelt, dat is toch ook gewoon duidelijk. En het wordt voor meerdere mensen gewoon gebruikt om het maar niet over de kwestie zelf te hebben. Ik vind het echt belachelijk om er zo hard op in te gaan alsof het allemaal zo dramatisch is, terwijl het iets van niets is. Is gewoon volledig buiten proportie getrokken. Gewoon weer de zoveelste "twitter-rel" waarbij alles in een zwart-wit context getrokken wordt, die er niet is.
afgestraft in de zin dat ze er op wordt gewezen dat haar uitspraak niet correct is. Dat moet toch gewoon kunnen?

En wat ik in het vet zette, is een veronderstelling van u. Kunt ge dat bewijzen?

Nogmaals: als ge een woordvoerster zijt, is het normaal dat ge moet letten op wat ge zegt. Ik kan begrijpen dat het 'in the heat of the moment' was, maar het blijft verkeerd.
De zin 'want als het klimaat fucked is, is ons diploma niets waard', klopt gewoonweg niet. Zie mijn eerdere post. Haar kennis (en die van andere jongeren) gaat alleen maar belangrijker zijn, in de strijd tegen de gevolgen van dat fucked up klimaat. Het is niet dat we nog maar vijf jaar te leven hebben en de aarde dan ontploft.

En het grappige is dat ge zelf mee voeding blijft geven aan de discussie.

afgestraft in de zin dat ze er op wordt gewezen dat haar uitspraak niet correct is. Dat moet toch gewoon kunnen?

En wat ik in het vet zette, is een veronderstelling van u. Kunt ge dat bewijzen?
Ik quote niet alleen u...
Nogmaals: als ge een woordvoerster zijt, is het normaal dat ge moet letten op wat ge zegt. Ik kan begrijpen dat het 'in the heat of the moment' was, maar het blijft verkeerd.
De zin 'want als het klimaat fucked is, is ons diploma niets waard', klopt gewoonweg niet. Zie mijn eerdere post. Haar kennis (en die van andere jongeren) gaat alleen maar belangrijker zijn, in de strijd tegen de gevolgen van dat fucked up klimaat. Het is niet dat we nog maar vijf jaar te leven hebben en de aarde dan ontploft.
En daar ga ik ook mee akkoord, maar vind het ronduit belachelijk om het zo op te blazen. Het is duidelijk niet zo bedoeld.
En het grappige is dat ge zelf mee voeding blijft geven aan de discussie.
En het triestige is dit soort comments.

Toch typisch Vlaanderen dat we collectief bozer zijn om een hyperbolische uitspraak van een 20-jarig meisje dan om het feit dat de klok op 5 na 12 staat en de populairste politici in ons land nog steeds 'ecorealisme' prediken. De boodschap van De Wever is ook niet aan jou of ik gericht, wel aan de volgende generatie die de klimaatverandering hopelijk iets serieuzer gaat nemen.

Maar het is toch helemaal niet omdat je vindt dat een uitspraak of de algemene houding van ADW niet is zoals het zou moeten zijn, dat je automatisch ook de algemene boodschap van klimaatactivisten zou gaan negeren of in het belachelijke trekken?

Waarom moet het toch steeds weer dat of verhaal zijn? Of je bent voor, of je bent tegen. Dat is toch gewoon geweldig polariserend en hokjesdenken? Ik kan perfect bezorgd zijn met het klimaat, mijn steentje daaraan bijdragen, en het toch niet eens zijn met de uitspraken van ADW.

En net zoals die verstandige mensen gaat anuna niet echt iets veranderen.
Behalve dat x aantal personen geen diploma gaan halen.

Als je echt denkt dat omdat een paar jongeren en andere mensen daar wat "staan te schilderen" dat men dat nu ineens wel gaat serieus nemen ?
Niet serieuzer dan anders.

In ieder geval de dochter van een collega die 3 jaar geleden heeft meegedaan aan de klimaatmarsen. Is ondertussen een reis naar Spanje met het vliegtuig aan het plannen. Heeft een diesel wagentje gekocht want goedkoop. En rijdt nu van hot naar her voor het minste. En eet evengoed nog haar dagelijks goed stuk vlees. Of koopt de zoveelste brol die een week later aan de kant ergens ligt te schimmelen.
Klimaat, niet als het mijn gemak raakt zunne.
Maar ja omdat mensen naar buiten komen, effe een dagje congé nemen, wat roepen en leut verkopen, dan is dat omdat zij effectief iets geven om het klimaat. Op het nieuws van gisteren was dat gewoon de vibe die ik leek te zien. Niet meer en niet minder.

Wil je iets doen voor het klimaat. Doe dan elke week een klimaatmars langs de autostrades op de berm waar je tegelijkertijd het afval opraapt.
Dan doe je nog iets nuttigs.

Nu negeert gewoon de meerderheid dit (ik inclusief) behalve een paar politiekers die wat blaten dat ze het signaal gehoord hebben terwijl ze effectief gewoon business as usual doen.

Iets anders verwachten is een utopie, zolang het niet in lijn ligt met het egocentrisme van de mens.

En ik verwacht van de toekomstige jeugd net zo min dat ze hun gemak vrijwillig gaan opofferen voor het milieu.

Maar het is toch helemaal niet omdat je vindt dat een uitspraak of de algemene houding van ADW niet is zoals het zou moeten zijn, dat je automatisch ook de algemene boodschap van klimaatactivisten zou gaan negeren of in het belachelijke trekken?

Waarom moet het toch steeds weer dat of verhaal zijn? Of je bent voor, of je bent tegen. Dat is toch gewoon geweldig polariserend en hokjesdenken? Ik kan perfect bezorgd zijn met het klimaat, mijn steentje daaraan bijdragen, en het toch niet eens zijn met de uitspraken van ADW.
Ik merk enkel op dat de klimaatacties van jongeren steevast meer negatieve reacties opwekken dan het discours dat door de politiek gevoerd wordt. Dat onze politici de klimaatproblematiek minimaliseren vinden we blijkbaar ok, dat de volgende generatie hun ongenoegen uit door protesten en spijbelacties vinden we dan weer niet ok. Nee, dan gaat het altijd over 'waarom doen ze dit niet in het weekend' of 'ze laten afval rondslingeren' of 'ze hebben geen gedetailleerd plan'. Altijd die excuses zoeken om een goed doel af te breken, ik vind dat een zeer cynische houding.

N-VA en Vlaams Belang zien dit cynisme overigens ook en zetten zich af tegenover de klimaatbewegingen met hun ecorealisme. Met andere woorden, ingrijpende en noodzakelijke veranderingen zullen pas gebeuren wanneer het te laat is. Maar nee, laat ons liever boos worden over de klimaatspijbelaars.

Ik hoop dat de volgende generatie de klimaatverandering kan tackelen door middel van nieuwe uitvindingen, nieuwe processen en betere wetgevingen. Dingen die je meestal kan bereiken met een diploma.
Ergens hoop ik ook dat de nieuwe generatie ook de financiële middelen heeft om de energievriendelijke keuzes te maken. Die warmtepomp in de goed geïsoleerde woning met zonnepanelen volledig in regel met de reeds stevige wetgevingen kost nu eenmaal ook geld. Dingen die je meestal (maar niet altijd) kan bereiken met een diploma.

Finaal moeten we ook zien dat we als maatschappij evolueren, ons economisch dood knijpen terwijl emerging markets het niet zo nauw nemen met de ecologische regelgeving onze inspanningen teniet doen lijkt me nu ook niet zo efficient.... Of zoals hier aangehaald in het topic.... hoe garandeer je dat wat hier verboden is (vlees) niet geimporteerd wordt uit landen met minder strikte wetgevingen.

Anuna zou potverdikke moeten oproepen, Studeer! Word ingenieur/wetenschapper/beleidsmaker/bedrijfsleider in ecologische diensten en producten.

Laatst bewerkt:
Ik vind dat ze met haar puberale en impulsieve uitspraken de klimaatzaak toch meer kwaad dan goed doet.

Heel jammer dat zij steeds als boegbeeld naar voren wordt gebracht.
Ik vind die uitspraak ook maar niets, ook al wordt ze nogal uit de context getrokken. Maar uiteindelijk is het ook gewoon een vrij mondige jongere, daar moet je ook geen genuanceerde standpunten van verwachten. Het is niet of er is ergens een selectieprocedure geweest om haar nu woordvoerder te maken.

En eerlijk, er lopen verkozen, betaalde politici rond die ook al eens zo'n dwaze uitspraak verkopen. Ik heb toch ook wel de indruk dat wanneer dit relatief onnozel wicht dat doet er meer mensen schande spreken.

Terug
Bovenaan