Kleine nieuwtjes

Dus, dezelfde vraag voor u ook: is dat buikgevoel/vooroordelen of heb je effectief ervaring binnen overheidsdiensten?
Afgaand op de woordkeuze, vermoed ik buikgevoel.
Dus op basis van uw buikgevoel is het buikgevoel?

edit: en ja, ik ben ambtenaar geweest, redelijk lang zelfs. Maar dat lijkt me niet direct een voorwaarde om te mogen schrijven wat ik schreef.

Privé is gericht op omzet, als jij enkel een kostenpost bent en totaal niet bijdraagt aan het jaarlijkse doel dan zal je sneller kritisch beoordeeld worden. Bij de overheid moet je gewoon je job doen, die werken met jaarlijkse budgetten. Uiteraard als je daar geen klop uitsteekt en dit valt op zal je als externe ook geen verlenging van je contract krijgen, maar als je daar gewoon mee gaat met de flow en doet wat ze van jou vragen dan kan je daar lang zitten. Echter als je daar keet begint te schoppen omdat zaken volgens jou efficiënter kunnen of omdat je niet akkoord gaat met bepaalde visies, dan is de kans groot dat je een luis in de pels wordt en dat ze ook van jou af willen.
1) dus wanneer je gewoon uw werk doet dan verwacht jij dat je ergens niet lang zult blijven in de privé?
2) wanneer je een luis bent in de pels van het management in de privé dan zul je er wel lang blijven?

Zie je nu zelf niet dat dit gewoon nonsens is? Of een veralgemening ?

Wat niet wil zeggen dat het compleet onmogelijk is om de randjes ervan af te lopen. Maar uiteindelijk is dit ook gekoppeld aan de bescherming die er aanwezig is bij statutairen (en in mindere mate contractuelen) waardat een objectieve beoordeling dient te gebeuren. En in tegenstelling tot in de privé kun je niet gewoon zeggen van die zijne kop staat mij niet aan, die vliegt. Maar aan de andere kant vind ik dat nu ook niet ineens onlogisch gezien dat je nu eenmaal sterke vakbonden hebt.

Maar het lijkt mij ook enorm moeilijk om iemand te ontslaan in een multinational waar onze vakbonden sterk zijn om die te ontslaan zonder hem of haar een grote zak geld mee te geven omdat zijne kop u niet aanstaat. Dus anders gezegd als je daar geen objectief verantwoordbare reden voor hebt.

En net zoals bij de ambtenaren, als je voldoende bewijzen hebt dat die persoon, gewoon zijn werk niet doet of misbruik maakt van zijn positie dan vliegt die effectief ook al IS die statutair. Al heeft de sterkte van de vakbonden er wel voor gezorgd dat je hem of haar de kansen moet geven om zich te herpakken. Maar als hij of zij die kansen niet grijpt, dan vliegt die onherroepelijk.
En ja ik heb van beiden een voorbeeld gezien in mijn omgeving (stagiair die aangenomen werd in niveau B die weigerde zijn job te doen (en dus negatieve verslagen had), en een niveau A die fraude had gepleegd). Met het feit dat die persoon die misbruik maakte van zijn positie ook nog effectief is aangeklaagd voor de rechtbank en een gevangenisstraf heeft gekregen EN zijn overheidspensioen is kwijtgespeeld en de vakbond zijn handen ervan heeft afgehouden. Maar je moet het natuurlijk wel kunnen objectief bewijzen hé...

Dus op basis van uw buikgevoel is het buikgevoel?
Inderdaad :p

edit: en ja, ik ben ambtenaar geweest, redelijk lang zelfs. Maar dat lijkt me niet direct een voorwaarde om te mogen schrijven wat ik schreef.
Als je ambtenaar geweest bent, zou je moeten weten dat een neutrale of negatieve evaluatie impact heeft op de mogelijkheid om naar een hogere schaal te gaan; en die evaluatie zijn meestal het gevolg van het niet halen van doelstellingen. Wat dus het omgekeerde is van wat je zei, namelijk "Als de doelstellingen niet gehaald worden gaan er geen ambtenaren ontslagen worden of hun loonsverhoging niet krijgen". Ontslagen niet direct, maar meerdere negatieve evaluaties kan weldegelijk tot ontslag leiden.

Ik werk hier in de home office samen met een federale ambtenaar. Daar is niet veel tamzakkerij aan, durf zeggen dat die harder werkt dan ik.

Ok, ik hoor vantijd wel es kafka verhalen over haar dienst, maar de multinational waar ik voor werk moet daar niet voor onderdoen.

Inderdaad :p

Als je ambtenaar geweest bent, zou je moeten weten dat een neutrale of negatieve evaluatie impact heeft op de mogelijkheid om naar een hogere schaal te gaan; en die evaluatie zijn meestal het gevolg van het niet halen van doelstellingen. Wat dus het omgekeerde is van wat je zei, namelijk "Als de doelstellingen niet gehaald worden gaan er geen ambtenaren ontslagen worden of hun loonsverhoging niet krijgen". Ontslagen niet direct, maar meerdere negatieve evaluaties kan weldegelijk tot ontslag leiden.
In heb voor de federale overheid gewerkt en daar gebeurden inderdaad evaluaties maar die hebben in de praktijk amper een impact, je moet meerdere opeenvolgende jaren een uitzonderlijk evaluatie halen om dan 1 jaar anciënniteit extra te krijgen, de moeite niet om je voor in te zetten. Meerdere negatieve evaluaties kunnen inderdaad tot ontslag leiden, da's als sinds jaar en dag zo, alleen gebeurt dat zo goed als nooit (en als je het een beetje slim aanpakt kan je zo'n negatieve evaluaties compleet blokkeren). Op een 50.000 statutaire ambtenaren worden er een paar tiental ontslaan per jaar, da's extreem weinig en beperkt zich waarschijnlijk grotendeels tot mensen die criminele feiten gepleegd hebben.

Zaken die je waarschijnlijk ook wel weet als je ambtenaar bent.

Ik wil daarmee niet bashen op ambtenaren zelf, er zitten daar een meerderheid aan mensen die echt wel goed werk leveren en die in de privé soms zelfs een pak meer zouden kunnen verdienen met hun capaciteiten. Zeker als je ziet waarmee anderen daar kunnen wegkomen, hoe slecht veel zaken georganiseerd worden en hoe veel apathie er heerst, is het bewonderenswaardig dat er nog zo veel zijn die gewoon uit beroepseer en persoonlijke motivatie zich zo hard inzetten.

soep zal wel niet zo heet gegeten worden. Maar ik vraag mij wel af wat het uiteindelijk gaat worden.

soep zal wel niet zo heet gegeten worden. Maar ik vraag mij wel af wat het uiteindelijk gaat worden.
Laten we zeggen dat de lobbygroepen daar nog een serieus stuk van gaan afpitsen en dat de huizen uiteindelijk niet in prijs gaan dalen. aan de andere kant is het voor de bouwsector net goed dat dit verplicht zou worden.

Is vooral weer een mooi voorbeeld van hoe iedereen de mond wel vol heeft van klimaatopwarming maar niet zelf wil betalen ervoor. Dit is in de eerste plaats een pleidooi waarin werknemers en werkgevers beslist hebben dat zij alvast geen inspanningen willen doen.

Verplichte energetische renovatie bij verkoop die dan ook door een professional moet uitgevoerd worden. Zal serieus wat arbeid opleveren
Zie beryl hierboven. Werkgevers en werknemers moeten advies geven over de arbeidsmarkt en omstandigheden, voor suggesties daarbuiten die de werkgevers niet rechtstreeks aanbelangen vertrouw ik hen al heel wat minder.

In heb voor de federale overheid gewerkt en daar gebeurden inderdaad evaluaties maar die hebben in de praktijk amper een impact, je moet meerdere opeenvolgende jaren een uitzonderlijk evaluatie halen om dan 1 jaar anciënniteit extra te krijgen, de moeite niet om je voor in te zetten. Meerdere negatieve evaluaties kunnen inderdaad tot ontslag leiden, da's als sinds jaar en dag zo, alleen gebeurt dat zo goed als nooit (en als je het een beetje slim aanpakt kan je zo'n negatieve evaluaties compleet blokkeren). Op een 50.000 statutaire ambtenaren worden er een paar tiental ontslaan per jaar, da's extreem weinig en beperkt zich waarschijnlijk grotendeels tot mensen die criminele feiten gepleegd hebben.

Zaken die je waarschijnlijk ook wel weet als je ambtenaar bent.

Ik wil daarmee niet bashen op ambtenaren zelf, er zitten daar een meerderheid aan mensen die echt wel goed werk leveren en die in de privé soms zelfs een pak meer zouden kunnen verdienen met hun capaciteiten. Zeker als je ziet waarmee anderen daar kunnen wegkomen, hoe slecht veel zaken georganiseerd worden en hoe veel apathie er heerst, is het bewonderenswaardig dat er nog zo veel zijn die gewoon uit beroepseer en persoonlijke motivatie zich zo hard inzetten.
Voila.
Nu het is allemaal niet objectief meetbaar, dus het bestaat dus ook niet. (En ze lachen verder in hun vuistje.)

De privé betaalt vaak idd beter naargelang capaciteiten.
Maar brengt ook veel meer risco's mee, + de druk om te presteren is vaak ook hoger.
Rust is ook een extra legaal voordeel, maar bovenal is de zekerheid een heel mooi legaal voordeel, zeker op latere leeftijd.

Ik ken er genoeg die op hun 50ste ergens zijn buiten gezwierd, die cursusjes weer mochten gaan volgen, en dan voor een veel lagere pré uiteraard.
Vaak shitjobjes opvullen na de zoveelste sollicitatie. (De vakbond jaja, die doet in de vele gevallen ook niet veel hoor, en al helemaal niet voor individuele gevallen, werkgevers kunnen best creatief zijn in het buitengooien van mensen.)
Bij de overheid rond hun 50ste, dan staat uitbollen tot het pensioen helemaal in de ogen gebrand.

Soit, als je te veel kritiek hebt op een systeem, is soms de beste oplossing er zelf deel van uit te maken en uw bloeddruk gaat naar omlaag.

---
Als ik bij ons zie.

Een typisch voorbeeld, de pauzes.
De middagpauze, normaal is dat een 30 min.
Reken maar op 45 min. minstens tot vaak een uur. Dan maken ze nog een wandelingetje op de domeinen.

's morgens hangen ze daar ook vaak koffie te zuipen tot 20-30 minuten toe.
In de namiddag ook nog wel eens.

Dat is in de privé echt niet waar.
Daar was het 30 min. stipt, was dan ook met een tikklok.
Tussendoor kreeg je nog wel eens een 10 minuten, zonder de tikklok te hoeven passeren, maar max 10 minuten.
Die teamleaders stonden echt achter de deuren te wachten stiekem met de horloge erbij. En owé 1 minuut te veel, ze riepen de mensen bij zich.
(Ok, zo strikt is het nu ook niet in alle bedrijven, maar zo royaal als bij de overheid is enkel bij overheid.
En als je bijzonder strikt wilt, moet je op een familiebedrijf zijn.
Een gepensioneerde vader die daar nog wat rondliep en controleerde. Die ging dan achter iemand staan een tijd, minuten aan een stuk zelfs, en die zei uiteindelijk: "seg zijt ge wel aan het werken?")

De helpdesk, zit vol met afdankers.
Werkt voor geen meter.
Te koppig om ook de materie en de toepassingen te willen leren.
Er komt een telefoon binnen, wat doen die, die nemen die op en leggen meteen weer in, zodat het wordt doorgeschakeld.
Kan men dus niets tegen doen, men kan die niet buiten gooien.
Hebben ze niet beter gevonden om er wat nieuwelingen naast te zetten, maar die moeten ondertussen al zeer gedemotiveerd zijn, begrijpelijk.
Moet zowaar overal een plaag zijn.

En zoveel meer.

En vaak nog durven klagen. Veel mensen beseffen vaak niet in welke bevoordeelde positie ze zitten, zouden het elders geen 2 dagen volhouden.
Ja bij privé bedrijven gaat er ook wel wat mis, maar die moeten nu eenmaal toch naar winst streven. Bij de overheid is het gewoon systematisch profiteren.
(En als we onze directeur mogen geloven, zijn we effectief nog 1 van de betere agentschappen naar wat hij gelang ooit al heeft gezien.)

Laatst bewerkt:
Is vooral weer een mooi voorbeeld van hoe iedereen de mond wel vol heeft van klimaatopwarming maar niet zelf wil betalen ervoor. Dit is in de eerste plaats een pleidooi waarin werknemers en werkgevers beslist hebben dat zij alvast geen inspanningen willen doen.
Wat een raar idee ook dat zoiets van werkgevers zou moeten komen. Dat is exact hetzelfde als daar zou staan "voetbalclubs vinden dat parlementsleden een vliegtaks moeten betalen". Ik kan honderden compleet irrelevante dingen roepen die niks met mijn domein te maken hebben...

Voila.
Nu het is allemaal niet objectief meetbaar, dus het bestaat dus ook niet. (En ze lachen verder in hun vuistje.)

De privé betaalt vaak idd beter naargelang capaciteiten.
Maar brengt ook veel meer risco's mee, + de druk om te presteren is vaak ook hoger.
Rust is ook een extra legaal voordeel, maar bovenal is de zekerheid een heel mooi legaal voordeel, zeker op latere leeftijd.

Ik ken er genoeg die op hun 50ste ergens zijn buiten gezwierd, die cursusjes weer mochten gaan volgen, en dan voor een veel lagere pré uiteraard.
Vaak shitjobjes opvullen na de zoveelste sollicitatie. (De vakbond jaja, die doet in de vele gevallen ook niet veel hoor, en al helemaal niet voor individuele gevallen, werkgevers kunnen best creatief zijn in het buitengooien van mensen.)
Bij de overheid rond hun 50ste, dan staat uitbollen tot het pensioen helemaal in de ogen gebrand.

Soit, als je te veel kritiek hebt op een systeem, is soms de beste oplossing er zelf deel van uit te maken en uw bloeddruk gaat naar omlaag.

---
Als ik bij ons zie.

Een typisch voorbeeld, de pauzes.
De middagpauze, normaal is dat een 30 min.
Reken maar op 45 min. minstens tot vaak een uur. Dan maken ze nog een wandelingetje op de domeinen.

's morgens hangen ze daar ook vaak koffie te zuipen tot 20-30 minuten toe.
In de namiddag ook nog wel eens.

Dat is in de privé echt niet waar.
Daar was het 30 min. stipt, was dan ook met een tikklok.
Tussendoor kreeg je nog wel eens een 10 minuten, zonder de tikklok te hoeven passeren, maar max 10 minuten.
Die teamleaders stonden echt achter de deuren te wachten stiekem met de horloge erbij. En owé 1 minuut te veel, ze riepen de mensen bij zich.
(Ok, zo strikt is het nu ook niet in alle bedrijven, maar zo royaal als bij de overheid is enkel bij overheid.
En als je bijzonder strikt wilt, moet je op een familiebedrijf zijn.
Een gepensioneerde vader die daar nog wat rondliep en controleerde. Die ging dan achter iemand staan een tijd, minuten aan een stuk zelfs, en die zei uiteindelijk: "seg zijt ge wel aan het werken?")

De helpdesk, zit vol met afdankers.
Werkt voor geen meter.
Te koppig om ook de materie en de toepassingen te willen leren.
Er komt een telefoon binnen, wat doen die, die nemen die op en leggen meteen weer in, zodat het wordt doorgeschakeld.
Kan men dus niets tegen doen, men kan die niet buiten gooien.
Hebben ze niet beter gevonden om er wat nieuwelingen naast te zetten, maar die moeten ondertussen al zeer gedemotiveerd zijn, begrijpelijk.
Moet zowaar overal een plaag zijn.

En zoveel meer.

En vaak nog durven klagen. Veel mensen beseffen vaak niet in welke bevoordeelde positie ze zitten, zouden het elders geen 2 dagen volhouden.
Ja bij privé bedrijven gaat er ook wel wat mis, maar die moeten nu eenmaal toch naar winst streven. Bij de overheid is het gewoon systematisch profiteren.
(En als we onze directeur mogen geloven, zijn we effectief nog 1 van de betere agentschappen naar wat hij gelang ooit al heeft gezien.)
Dat is toch wel weer alles veralgemenen. Precies of iedereen in de privé met een tikklok werkt en alles op de seconde is berekend. Ik werk in de privé en kan uit eigen keuze mijn middagpauze invullen, ik kan met gemak een middagpauze van 3 uur nemen zonder dat er iemand gaat komen klagen.

Dat is toch wel weer alles veralgemenen. Precies of iedereen in de privé met een tikklok werkt en alles op de seconde is berekend. Ik werk in de privé en kan uit eigen keuze mijn middagpauze invullen, ik kan met gemak een middagpauze van 3 uur nemen zonder dat er iemand gaat komen klagen.
Ja dat kan ik ook, gewoon s avonds 3h langer werken dan.

Maar ik vermoed dat jij uw uren wel dient te halen in het totaal, of toch enig resultaat moet neerleggen tegen een vrij strikte deadline ^^

Bij de overheid, die ruime pauzes, welteverstaan, die worden echt niet ingehaald he. :ROFLMAO:

En dat mag nog altijd overal in alle studio's blijven opdraven als boegbeeld.
Ongelofelijk toch. Ik hoop echt dat men beetje bij beetje gaat beginnen zien en inzien wat voor iemand dit eigenlijk is. Een persoon met veel te extreme meningen die men op dit moment gewoon nog altijd een veel te groot podium geeft, alsof zij de stem van de jeugd en de klimaatbeschermers is. Hopelijk dooft ze stilletjes uit naar de marge en nemen andere, slimmere en meer verantwoordelijke mensen het van haar over binnen de klimaatbeweging. Want dat verdient echt gewoon beter dan dit.

Terug
Bovenaan