Kleine nieuwtjes

Ik zit zelf ondertussen al jaren op een overheid.

Ik heb in de privé gezeten.

Ook in een overheidsgerelateerde job een tijd, waar ik tussen statutairen zat die effectief al de clichés bevestigden.
Achteraf bekeken een ware hel. Chaos en gebrek aan visie worden daar niet aanzien als gebreken, maar als een instument om zichzelf veilig te stellen.

Ik heb veel andere kennissen die bij overheden werken. Tot de meest schaamtelijke verhalen toe.

Het verschil is en blijft groot.
En statutair worden blijft een kleine lotto winnen. (Zelf ben ik geen statutair trouwens.)

Ooit 20 jobs tegelijk dat ik dacht van wat voor een gek ben ik nu, en vooral voor wie doe ik het?
Tot ik die vacature bij de overheid zag, go for it dacht ik. Nu is het nog hoogstens 1 job tegelijk, met de nadruk op hoogstens. En gatver ik durf nog te stellen dat ik 1 van de hardste werkers ben daar.

(Ok, dit gaat niet op voor onderwijzend personeel etc, en andere beroepen die dicht bij de burger staan. Dat valt ook onder overheid.)

Ik kijk niet op beroepen neer.
Ik besef wel dat veel mensen stiekem in hun polletjes lachen.

U vastpinnen in een vaste materie waarbij je safe zit tot uw pensioen, rustig werken.
Of in een wereld van presteren, en hopen dat je op uw 50ste niet wordt buitengeshot of een reorganisatie moet meemaken, om dan diep te vallen.
Ik heb onlangs een gebouw bezocht van de overheid waar we een ingrijpende renovatie gaan doen.
Het vetgedrukte viel me op. Oh maar die is ziek vandaag en die moet die deur regelen om open te doen.. ik weet da niet hoor. Ik zal eens gaan vragen bij mijn collega... Oe meneer maar feitelijk is dat dienen kerel van die dienst die toegang heeft tot technische installaties en die is nu net met verlof...

Gast ... we hebben vorige maand afgesproken dat we op die dag komen en dat alles toegankelijk is... los het op.

Finaal na veel vijven en zessen lukte het ineens allemaal wel.
De ambetenarij druipte er vanaf.. (en ja tis nen groten dienst) Anekdotisch i know maar tviel toch op.

Helaas is dit niet echt een belgisch fenomeen. Collega is voor de luxemburgse staat gaan werken en na een jaar is hij het daar gewoon afgebold en terug bij ons komen werken. Veel volk onder hem.. weinig gemotiveerde mensen...

De ambtenaren waar ik dan mee in contact kom en die nooit lijken te stoppen met werken zullen dan uitzonderingen zijn zeker.
Het kan mss anekdotisch zijn he Sir... :D

nee maar tviel echt gewoon op. De angst in de ogen van die van het secretariaat die totaaaaal uit de lucht viel... De schuifelende vijftiger die heen en weer ijsbeerde om te zien bij welke dienst hij nu best kon zijn om dit probleem op te lossen.... De iet wat hogere bediende die al eens kwam polsen waarom die collega zo aant ijsberen was.... De excuses links en rechts....
Tis finaal gewoon maar een sleutel van een deur opendoen.
Is het zo dat in overheidsdiensten iedereen zijn specifiek takenpakket heeft en alles wat daar buiten valt is niet meer de verantwoordelijkheid en een ander moet het maar oplossen?

Het kan mss anekdotisch zijn he Sir... :D

nee maar tviel echt gewoon op. De angst in de ogen van die van het secretariaat die totaaaaal uit de lucht viel... De schuifelende vijftiger die heen en weer ijsbeerde om te zien bij welke dienst hij nu best kon zijn om dit probleem op te lossen.... De iet wat hogere bediende die al eens kwam polsen waarom die collega zo aant ijsberen was.... De excuses links en rechts....
Tis finaal gewoon maar een sleutel van een deur opendoen.
Is het zo dat in overheidsdiensten iedereen zijn specifiek takenpakket heeft en alles wat daar buiten valt is niet meer de verantwoordelijkheid en een ander moet het maar oplossen?
Lijkt me gewoon een communicatiefout. Hier op de universiteit weet je ook nooit van iets als er wat aan het gebouw moet gebeuren, lopen er plots werkmannen in de gang of blijkt dat ze de ramen kwamen poetsen (zie het papier aan de lift, ergens opgehangen in een hoekje ten tijde van veel thuiswerk).

Kans is wel groter in de privé waar het toch net iets competitiever is.

Ik vermoed dat je kleiner bedoelt, maar mensen vergeten blijkbaar dat "de privé" gigantisch groot is. Dat de privé efficiënt(er) want commercieel/competitief zou zijn, is nog een groter cliché dan dat ze bij de overheid allemaal profiterende luiaards zouden zijn.

Dat zijn toch verhalen die ook in de privé kunnen voorkomen hoor. Ik werk ook bij een overheid in een controlefunctie en moet bij verschillende bedrijven zijn. Groot en klein.

Bij kleinere bedrijven valt het allemaal nog redelijk goed mee gezien men daar mekaar bijna allemaal kent en een directe lijn heeft. Bij grotere bedrijven durft dat wel eens tegenvallen. Je belt naar A, die moet het vragen aan B die in verlof is dus moeten ze het vragen aan C die je doorverbindt met D en uiteindelijk kom je bij K uit die het wel weet. Of uw 'vaste' contactpersoon die om de zoveel maand een andere is en altijd weer opnieuw alles moet leren. Of erger als die contactpersoon op pensioen moet of langdurig ziek is. Blijkt dat die de enige is die van alles op de hoogte is en voor de rest niemand daar. Moeten ze een of andere consultant binnenhalen om het recht te trekken...

Toen ik in de privé werkte ook genoeg incompetentie gezien hoor. Zoon van CEO bvb. werd op een plaats gezet boven ons team en maakte beslissingen voor ons team die totaal onrealistisch waren. Onze teamleader toen heeft zich meermaals zwaar geërgerd aan die zijn onkunde en dat ook geuit. Maar veel kon hij er uiteindelijk niet tegen doen. Shit rolls down hill, weet je wel.

Ik vermoed dat je kleiner bedoelt, maar mensen vergeten blijkbaar dat "de privé" gigantisch groot is. Dat de privé efficiënt(er) want commercieel/competitief zou zijn, is nog een groter cliché dan dat ze bij de overheid allemaal profiterende luiaards zouden zijn.
Als ik me niet vergis (zijn al oude cijfers) dacht ik dat toch een goei 40% van de werknemers betaald werd door de overheid.
edit gevonden
https://www.knack.be/nieuws/belgie/...-door-de-overheid/article-opinion-540341.html

Dat zijn toch verhalen die ook in de privé kunnen voorkomen hoor. Ik werk ook bij een overheid in een controlefunctie en moet bij verschillende bedrijven zijn. Groot en klein.

Bij kleinere bedrijven valt het allemaal nog redelijk goed mee gezien men daar mekaar bijna allemaal kent en een directe lijn heeft. Bij grotere bedrijven durft dat wel eens tegenvallen. Je belt naar A, die moet het vragen aan B die in verlof is dus moeten ze het vragen aan C die je doorverbindt met D en uiteindelijk kom je bij K uit die het wel weet. Of uw 'vaste' contactpersoon die om de zoveel maand een andere is en altijd weer opnieuw alles moet leren. Of erger als die contactpersoon op pensioen moet of langdurig ziek is. Blijkt dat die de enige is die van alles op de hoogte is en voor de rest niemand daar. Moeten ze een of andere consultant binnenhalen om het recht te trekken...

Toen ik in de privé werkte ook genoeg incompetentie gezien hoor. Zoon van CEO bvb. werd op een plaats gezet boven ons team en maakte beslissingen voor ons team die totaal onrealistisch waren. Onze teamleader toen heeft zich meermaals zwaar geërgerd aan die zijn onkunde en dat ook geuit. Maar veel kon hij er uiteindelijk niet tegen doen. Shit rolls down hill, weet je wel.
Ja tis dat wat ik bedoel maar dan bij de overheid. Echt iedereen in de overheid lijkt echt zijn deeltaak te hebben en alles lijkt me zo afgelijnd. Persoon x doet dat en y doet dat maar ergens lijkt er me een ongeschreven regel te zijn dat er nooit geen overlap kan zijn.

Hier opt werk is het allezins niet zo. If you touched it you own it :p

Ja tis dat wat ik bedoel maar dan bij de overheid. Echt iedereen in de overheid lijkt echt zijn deeltaak te hebben en alles lijkt me zo afgelijnd. Persoon x doet dat en y doet dat maar ergens lijkt er me een ongeschreven regel te zijn dat er nooit geen overlap kan zijn.

Hier opt werk is het allezins niet zo. If you touched it you own it :p
Dat lijkt mij gewoon typerend te zijn aan grote bedrijven. Of de bedrijven waar ver doorgedreven expertise noodzakelijk is. Het is niet alsof je een consultant SAP kwijt kunt in een bedrijf dat nood heeft aan een consultant cobol. Wat niet wilt zeggen dat er geen personen zijn of bedrijven zijn waar mensen meerdere expertises hebben. Maar meestal lijkt dat toch serieus beperkt.

Dat de overheid al werkgever dus niet te onderschatten groot is.
Het is natuurlijk ook een droom dat een groot bedrijf super efficiënt kan werken.
Dat zal op sommige vlakken zo zijn, maar bijlange niet op elk vlak. Dat is ook gewoon niet mogelijk. Want sommige triviale taken zijn door de omvang van het bedrijf vaak een fulltime job.

Het probleem met overheidsdiensten is in mijn ervaring ook niet de kwaliteit of inzet van het personeel. Maar eerder of iemand het zou opvallen mochten enkele van die diensten plots verdwijnen. Het is een beetje een wetmatigheid dat elk nieuw gecreëerd orgaan op korte tijd zichzelf aanziet als absoluut essentieel.

Laatst bewerkt:
Hoeveel consultants werken niet voor de overheid, of hoeveel onderaannemers zijn er niet. Dat zijn in theorie privé jobs maar in de praktijk betaald met overheidsgeld.

Iemand die als freelancer met een hoog tarief terecht komt bij de overheid voor een langlopend (lees: eindeloos) project en zich daar low profile en tegelijk ook zichtbaar kan houden, die heeft een win for life.

Dat bij de overheid het vooral, als in schering en inslag is dat het vierkant loopt en de efficiëntie nihil is.
Dat het in de prive ook kan voorvallen a la bonne heure, maar wel in veel mindere mate.

En dat is gewoon een hoop vooroordelen bij elkaar, met stellingen die je op geen enkele manier hard kan maken.

Hoeveel consultants werken niet voor de overheid, of hoeveel onderaannemers zijn er niet. Dat zijn in theorie privé jobs maar in de praktijk betaald met overheidsgeld.

Iemand die als freelancer met een hoog tarief terecht komt bij de overheid voor een langlopend (lees: eindeloos) project en zich daar low profile en tegelijk ook zichtbaar kan houden, die heeft een win for life.

En hoeveel zijn er zo in de privé? Laat me raden? Je hebt eigenlijk geen enkel idee hoe vaak dat voorkomt bij zowel overheid als privé, maar uw buikgevoel gevoed door jarenlange vooroordelen over de overheid zegt dat het wel zo moet zijn?

En hoeveel zijn er zo in de privé? Laat me raden? Je hebt eigenlijk geen enkel idee hoe vaak dat voorkomt bij zowel overheid als privé, maar uw buikgevoel gevoed door jarenlange vooroordelen over de overheid zegt dat het wel zo moet zijn?
Dat komt gewoon door de serie 'de collega's' Die hebben de geesten gevormd. :unsure:

Maar links en rechts hoor je wel zaken die echt wel niet kunnen in de prive.
-Breien op de dienst douane als er geen werk is. (familie lid op pensioen die geen werk meer had op het einde omdat ze dienst artificieel aan het laten afsterven waren. Dus er was geen werk. Die heeft de laatste 5 jaar geen vinger meer uitgestoken tot aan haar pensioen.)
-Vriend bij het spoor die snachts series er zit door te draaien op de rustige momenten. Akkoord bij treinongelukken is het alle hens aan dek.
-Ploegmaat die voor financiën ging werken waar zijn collega's letterlijk tegen hem komen zeggen dat hij zo hard niet mag werken.
-IT bedrijf die overheidscomputers met ram moet upgraden en blijkbaar gewoon de stoffige computers in de kast die niemand al jaren gebruikt ook moet upgraden. Effe stof afblazern.. Nieuwe latjes erin en hup... weer de kast in.

Ik wil de eerste 3 zaken nog eens zien voorkomen in de prive. Maar daar ging de discussie niet over. Het ging erover dat bij de overheid weinig overlap is in de functies en dat blijbkaar iedereen heel gedefinieerd zijn takenpakketje heeft en daar verder niet kan of mag van afwijken. (voor redenen die me nu onduidelijk zijn.)
Het ging over een deur open doen he. Nu niet de meest complexe zaak ter wereld waar jarenlange universitaire studies voor dienden gedaan te worden.

Nu de overheid is de laatste jaren wel aan een comeback bezig. Minder vastbenoemden en meer contractuelen die gemakkelijker buiten geshot kunnen worden als ze niet voldoen aan de eisen.. Een beetje zoals in de prive. Ook best wel goed voor de pensioenlast.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan