Kleine nieuwtjes

Tja, hellhole Brussel met z'n 'milde' - lees lakse - rechters, nog zo ééntje van vandaag: Rechtbank mild voor jongeren die MIVB-controleurs aanvielen: één in plaats van drie jaar cel
In een stad waar groepsverkrachters ervan afkomen met een opstelletje, zal het onderzoeken van een verkrachter op z'n eentje geen prioriteit zijn natuurlijk. Hoewel je de politie dat niet kwalijk kan nemen natuurlijk, het is gewoon een krom gerecht. (Voor de duidelijkheid: die protesterende vrouwen hebben uiteraard 100% gelijk, als één van die slachtoffers ook effectief die man z'n lul eraf zou snijden, ik zou het haar niet kwalijk nemen).

Bart De Pauw heeft de brute pech dat z'n proces in Mechelen plaatsvindt en niet in Brussel.

Tja, hellhole Brussel met z'n 'milde' - lees lakse - rechters, nog zo ééntje van vandaag: Rechtbank mild voor jongeren die MIVB-controleurs aanvielen: één in plaats van drie jaar cel
In een stad waar groepsverkrachters ervan afkomen met een opstelletje, zal het onderzoeken van een verkrachter op z'n eentje geen prioriteit zijn natuurlijk. Hoewel je de politie dat niet kwalijk kan nemen natuurlijk, het is gewoon een krom gerecht. (Voor de duidelijkheid: die protesterende vrouwen hebben uiteraard 100% gelijk, als één van die slachtoffers ook effectief die man z'n lul eraf zou snijden, ik zou het haar niet kwalijk nemen).

Bart De Pauw heeft de brute pech dat z'n proces in Mechelen plaatsvindt en niet in Brussel.
Kunnen we geen muur rond die stad bouwen?

Leerkracht zijn, is een job, geen missie.

En de ondergang gaat rustig verder.

Leerkracht zijn, is een job, geen missie.

En de ondergang gaat rustig verder.

Plots is het nationaal nieuws dat er een lerarentekort is.

In veel sectoren is het al jaren alle hens aan dek qua vinden van personeel. Dat wordt hoogstens eens vermeld en daags nadien sterft het een stille dood.

We stevenen af op een catastrofe en niet alleen in het onderwijs. Als ik zie hoeveel werkvolk (handenarbeid) of verplegend personeel er de komende 10 a 15 jaar in pensioen gaat, dan worden ganse sectoren personeels- en Belgenloos.

Als je de appartementensbouw in Brussel bekijkt, wie wil daar nu nog werfleider zijn met bijvoorbeeld 17 talen op de werf (en Nederlands zit er niet bij).

In veel sectoren is het al jaren alle hens aan dek qua vinden van personeel. Dat wordt hoogstens eens vermeld en daags nadien sterft het een stille dood.

We stevenen af op een catastrofe en niet alleen in het onderwijs. Als ik zie hoeveel werkvolk (handenarbeid) of verplegend personeel er de komende 10 a 15 jaar in pensioen gaat, dan worden ganse sectoren personeels- en Belgenloos.

Als je de appartementensbouw in Brussel bekijkt, wie wil daar nu nog werfleider zijn met bijvoorbeeld 17 talen op de werf (en Nederlands zit er niet bij).
wat studeren al die studenten dan tegenwoordig ? Dan moeten er toch ook aan de andere kant studies zijn die geen werk vinden ?

Kijk zelf al eens graag een match, maar eigenlijk is dat toch hallucinant wat voor problemen en geregel zo een match vaak met zich meebrengt.
Hooligan geweld is toch iets wat redelijk aanwezig is. Zolang ze mekaar in de bossen wat gaan afrossen heb ik daar weinig problemen mee.
2 weken terug was er dit

Maar als je ook ziet hoeveel politie vaak opgetrommeld wordt voor risico-matchen vraag ik mij af wie die kosten altijd draagt daarvoor en vind ik het toch jammer dat zo een dingen nog nodig zijn in 2021....

Er is volgens mij zeker een situatie (geweest) waarbij er op alles dat niet verder studeren werd neergekeken. Ook al is dat in veel gevallen nuttiger voor de maatschappij dan bepaalde bachelors waarmee je dan een job kan doen die 30 jaar geleden enkel een middelbaar diploma nodig had.

Maar veel van die sectoren die geen personeel vinden, of toch geen Belgisch personeel, hebben dat ook te danken aan werkomstandigheden. De zorgsector, waar onderaan de ladder de zorgkundigen staan die voor een beperkt loon letterlijk de stront mogen opkuisen. Ik denk dat de VDAB ongeveer elke nieuwkomer aanraadt om zorgkundige te studeren. Het resultaat is dat je krijgt waarvoor je betaalt uiteindelijk, en dan is men verbaasd dat in die beroepscategorie er veel mensen niet geloven in vaccins.

Nu, na lockdowns, ziet men ook sterke tekorten in de horeca. Natuurlijk, die mensen hebben eens gezien hoe het voelt om een normaal sociaal leven/uurrooster te hebben, waar je niet heel het weekend werkt aan een laag loon zonder extra's (tenzij zwart geld). Ik vermoed dat men over de bouwsector ook wel het een en ander kan zeggen, ik ben er niet mee vertrouwd.

Maar persoonlijk vind ik de zorgsector en het onderwijs wel een pak belangrijker voor de toekomst van het land.
Communicatiewetenschappen, TEW,.... En dan gaan ze aan de slag als consultant.
Communicatiewetenschappen is niet echt een toprichting, ik vraag me af wat voor consultant dat oplevert.

Er is volgens mij zeker een situatie (geweest) waarbij er op alles dat niet verder studeren werd neergekeken. Ook al is dat in veel gevallen nuttiger voor de maatschappij dan bepaalde bachelors waarmee je dan een job kan doen die 30 jaar geleden enkel een middelbaar diploma nodig had.

Maar veel van die sectoren die geen personeel vinden, of toch geen Belgisch personeel, hebben dat ook te danken aan werkomstandigheden. De zorgsector, waar onderaan de ladder de zorgkundigen staan die voor een beperkt loon letterlijk de stront mogen opkuisen. Ik denk dat de VDAB ongeveer elke nieuwkomer aanraadt om zorgkundige te studeren. Het resultaat is dat je krijgt waarvoor je betaalt uiteindelijk, en dan is men verbaasd dat in die beroepscategorie er veel mensen niet geloven in vaccins.

Nu, na lockdowns, ziet men ook sterke tekorten in de horeca. Natuurlijk, die mensen hebben eens gezien hoe het voelt om een normaal sociaal leven/uurrooster te hebben, waar je niet heel het weekend werkt aan een laag loon zonder extra's (tenzij zwart geld). Ik vermoed dat men over de bouwsector ook wel het een en ander kan zeggen, ik ben er niet mee vertrouwd.

Maar persoonlijk vind ik de zorgsector en het onderwijs wel een pak belangrijker voor de toekomst van het land.

Communicatiewetenschappen is niet echt een toprichting, ik vraag me af wat voor consultant dat oplevert.
Onderbetaling is ook wel zo omdat men wat neerkijkt op die sectoren natuurlijk. Alhoewel er in mijn ogen een lichte mentaliteitswijziging is in mijn ogen maar dat is dan ook maar op momenten dat men u nodig heeft dat men enig respect heeft voor handenarbeid.

Hoe bedoel je ? De zorgsector en het onderwijs is een pak belangrijker voor de toekomst van dit land dan de bouwsector ?

Hoe bedoel je ? De zorgsector en het onderwijs is een pak belangrijker voor de toekomst van dit land dan de bouwsector ?
Ik vind het crucialer dat kinderen tijdens hun leerplichtjaren de nodige kennis krijgen (om bijvoorbeeld in de bouwsector te werken) of hulpbehoevende bejaarden verzorgd worden, dan dat een gebouw snel opgeleverd wordt ja. Dat dit dan het nieuws haalt, en het feit dat ze geen Belgen vinden op een werf niet (zie post waarop ik reageerde), vind ik logisch.

Daarom zijn de andere sectoren niet onbelangrijk hé.

Laatst bewerkt:
Al genoeg business analisten tegengekomen die rechtstreeks uit die richting kwamen hoor.
Ja of de zoveelste projectmanagers of zo van komen en gaan die vaak nooit weten waaraan, verscholen achter een planning in een excel.

Al bij al veel luchtjobs, maar ze bestaan nu eenmaal, en ze betalen goed. Dus tja.

Op mijn vorig werk, was er een groepje, dat nog met haken en ogen aan elkaar hing, maar waar we soms moesten mee samenwerken.
De projectmanager was een echte communicatiewetenschapster (vlot en uitermate extravert). En die er langs zat ook, maar welke fancy fuctie zij bekleedde... ook iets met analyst in de naam.

Tijdens de meeting dan telkens: "jamaar wij zijn niet technisch he, wij kennen daar niets van."
Game over dan he. Geen enkele voeling met de praktijk.

Genoeg consulting jobs waar de enige vereiste een diploma hoger dan het middelbaar, is hoor.
Of bij de overheid. Kijkt men bij veel functies ook louter naar het niveau van diploma. Je moet wel slagen in proeven sowieso.
Effectieve bijscholing in de materie volgt dan nadien.

Men lacht wel met de zoveelste psychologen, sociologen, communicatiewetenschappers,...
Van bwahaha die vinden later toch geen werk zekers.

Velen eindigen in een mooi statutair jobke bij de overheid waar ze rustig de rit kunnen uitdoen tot hun pensioen.
Laat die ingenieurs maar zweten denken die, en laat die maar hard werken om ons loon te betalen.

Laatst bewerkt:
Laat die ingenieurs maar zweten denken die, en laat die maar hard werken om ons loon te betalen.
De enige mensen die zo'n dingen denken, zijn degenen die dat hier zeggen lijkt me. Ik zie niet in waarom zoveel mensen zich altijd zoveel met andere mensen hun jobs willen bezig houden, een waarde-oordeel over uitspreken, op neerkijken, ... zonder eigenlijk te weten wat deze mensen doen.

Sorry, maar dat vind ik echt triest.

De enige mensen die zo'n dingen denken, zijn degenen die dat hier zeggen lijkt me. Ik zie niet in waarom zoveel mensen zich altijd zoveel met andere mensen hun jobs willen bezig houden, een waarde-oordeel over uitspreken, op neerkijken, ... zonder eigenlijk te weten wat deze mensen doen.

Sorry, maar dat vind ik echt triest.
Ik zit zelf ondertussen al jaren op een overheid.

Ik heb in de privé gezeten.

Ook in een overheidsgerelateerde job een tijd, waar ik tussen statutairen zat die effectief al de clichés bevestigden.
Achteraf bekeken een ware hel. Chaos en gebrek aan visie worden daar niet aanzien als gebreken, maar als een instument om zichzelf veilig te stellen.

Ik heb veel andere kennissen die bij overheden werken. Tot de meest schaamtelijke verhalen toe.

Het verschil is en blijft groot.
En statutair worden blijft een kleine lotto winnen. (Zelf ben ik geen statutair trouwens.)

Ooit 20 jobs tegelijk dat ik dacht van wat voor een gek ben ik nu, en vooral voor wie doe ik het?
Tot ik die vacature bij de overheid zag, go for it dacht ik. Nu is het nog hoogstens 1 job tegelijk, met de nadruk op hoogstens. En gatver ik durf nog te stellen dat ik 1 van de hardste werkers ben daar.

(Ok, dit gaat niet op voor onderwijzend personeel etc, en andere beroepen die dicht bij de burger staan. Dat valt ook onder overheid.)

Ik kijk niet op beroepen neer.
Ik besef wel dat veel mensen stiekem in hun polletjes lachen.

U vastpinnen in een vaste materie waarbij je safe zit tot uw pensioen, rustig werken.
Of in een wereld van presteren, en hopen dat je op uw 50ste niet wordt buitengeshot of een reorganisatie moet meemaken, om dan diep te vallen.

Terug
Bovenaan