Allez nog één keer tegen de bierkaai.
Feit is dat met jouw strategie, waar je zou gewacht hebben op die daling van 3%, je geld zou verloren zijn om hetzelfde te kopen. Opnieuw, meer dan duidelijk genoeg, waarom je van de domme houden?
En dan je zelf gestartte discussie over de belastingsschijven:
Voor de belastingsschijven zie ik niet in wat het bijdraagt, buiten dat jij liever continue functies ziet en dat een Riemannsom met kleinere intervallen daarom beter is dan grotere intervallen. Ik denk dat zo'n zaken de rest van de bevolking kunnen gestolen worden. Bewijs: dit groot issue is nergens ter wereld een probleem kennelijk.
Eerlijk, het lijkt op een soort mix tussen symboolpolitiek (zoek een onbelangrijk feit en blaas het op tot een groot probleem dat moet aangepakt worden) en een ingenieursgrap (maak zaken nodeloos complex zonder praktisch nut). Ik steek er geen tijd meer in.
En zoals ik al een paar keer zeg gaat het hier over virtueel geld, dat je trouwens nooit had gezien want de woningprijzen zijn sterk gestegen dus had het je meer gekost. Zie de vorige posts van meerdere mensen, is het echt nog nuttig dat te blijven herhalen?Met die 25 000 euro kun je enkele, mutueel exclusieve, zaken doen:
- Ofwel koop je daarmee de flexibiliteit om langer te huren
- Ofwel koop je daarmee een chillere job waardoor je meer tijd hebt voor uw kinderen, hobby's, zijprojectjes, ...
- Etc.
Ik weet niet of 1) die daling op zo'n korte tijd zichtbaar zou zijn en 2) of er zelfs sowieso een daling moest komen, aangezien vraag en aanbod daar nog altijd sterk spelen. Ook lijkt het mij dat niemand de hele corona-crisis kon voorspellen.Hoe hebben ze die beschermd? Met het uitdoven van de woonbonus zouden de huizenprijzen moeten zakken.
Feit is dat met jouw strategie, waar je zou gewacht hebben op die daling van 3%, je geld zou verloren zijn om hetzelfde te kopen. Opnieuw, meer dan duidelijk genoeg, waarom je van de domme houden?
Voor mij is er een groot verschil tussen enerzijds terechte kritiek op het politiek beleid, en anderzijds klagen over een aangekondigde belastingsvermindering omdat jij 2 jaar te vroeg hebt gekocht om ervan te kunnen genieten, en je zo virtueel geld bent verloren.Uiteraard is het beter voor uw gemoedsrust om u daar allemaal geen hol van aan te trekken. Maar dat kun je over elke kritiek zeggen op ons politiek beleid. Dus vanaf nu alleen maar kritiekloos aanvaarden wat er politiek beslist wordt?
Het punt, opnieuw, is dat je die 25000 euro nooit had gezien en jouw strategie (blijven huren en later kopen aan 3%) gewoon veel duurder uitkwam.Ik doe die job niet tegen mijn zin maar het is wel een veeleisende job. Er bestaan veel chillere jobs. Alles is een afweging met inderdaad individuele verantwoordelijkheid. En van daaruit zeg ik: geef mij morgen mijn 25 000 euro terug, en ik zorg ervoor dat ik de komende 10 jaar een chillere job heb waarbij ik mijn kinderen kan zien opgroeien en waar ik TOCH nog mijn huis mee kan afbetalen.
Volgens mij is men het er unaniem mee eens dat door de verhoging op registratierechten voor alle andere eigendommen dit infeite een belastingsverhoging is. Hoera.Insert semantische discussie. Uiteraard zie ik liever minder belastingen, maar nog veel liever zie ik een strakke begrotingsdiscipline zodat de toekomstige belastingsverlagingen gegarandeerd blijven. Met gaten in de begroting nog extra cadeaus uitdelen is gewoon uitstel van nog veel grotere executies.
Ik heb nog niemand buiten jou gigantische schokken op de markt zien voorspellen hoor. Uiteindelijk stel jij gewoon voor om alles trager en in kleine stappen te doen, zonder dat er daar een nut voor is bewezen. Buiten de gevoelens van mensen die zich nu virtueel in het zak gezet voelen.De ideologische, politieke logica is in deze dat men de registratierechten wil verlagen tot een nieuw niveau. Daar kan gerust een logica achter zitten waarmee je het eens bent of oneens. Maar er zal nooit een logica zitten in het feit dat een akte die getekend is op 31 december 2021 of een akte die getekend is op 1 januari 2022 een danig verschil in registratierechten omvat. Dat is kafka. Dat is collateral dammage die perfect te vermijden valt.
Als je met "allemaal" een glazen bol bedoelt om elke waardedaling en -stijging in te plannen, ja, maar dat is een fantasietje. Als je bedoelt deze verlaging van registratierechten, dan denk ik persoonlijk dat je leven inrichting voor 3% registratierechten te vermijden idioot is, aangezien er nog 100 factoren zijn die je niet in rekening kan brengen. Zie opnieuw wat iedereen hier al een tijd zegt: jij zou geld verloren hebben.Wedden dat, als mensen het allemaal op voorhand weten, ze er wél hun leven naar inrichten?
En dan je zelf gestartte discussie over de belastingsschijven:
Ik zie hier veel pseudo-intellectueel gezwets maar geen enkel argument. Bij audio heb je de afweging tussen samplingrate, waarbij het oor vanaf een bepaalde waarde het verschil niet opmerkt, en wat praktisch haalbaar is (opslagcapaciteit, kost,...).Zolang mensen geen loon(opslag) krijgen "in schijven", zolang zal het belasten ervan "in schijven" een suboptimale poging blijven om eerlijk te belasten.
En zolang de vrije markt geen perfect simultane bokkesprongen maakt met het politieke beleid, zolang zal het politiek beleid met bokkesprongen een suboptimale poging blijven om tot een eerlijke fiscaliteit te komen.
Je kunt een analoge wereld nooit perfect discreet beschrijven. Je kunt het hoogstens discreet benaderen. En als je het dan toch probeert te benaderen, omdat je meent dat de voordelen groter zijn dan de nadelen, zorg dan dat uw samplefrequentie hoog genoeg ligt. Lees: produceer genoeg tabelletjes. Lees: hervorm uw registratierechten met 0.1% per keer. Je gaat toch ook geen CD's rippen met een samplefrequentie van 5 Hz? Daar krijg je alleen maar hoofdpijn van.
Voor de belastingsschijven zie ik niet in wat het bijdraagt, buiten dat jij liever continue functies ziet en dat een Riemannsom met kleinere intervallen daarom beter is dan grotere intervallen. Ik denk dat zo'n zaken de rest van de bevolking kunnen gestolen worden. Bewijs: dit groot issue is nergens ter wereld een probleem kennelijk.
Jouw probleem met het huidige systeem was dat het "arbitrair en oneerlijk" was. Jouw oplossing is om het even arbitrair of zelfs meer arbitrair te maken, want uiteindelijk moeten die voorfactoren beslist worden, maar gewoon veel complexer. Hoe dat eerlijker is, heb je ook niet bewezen.Functie mag gerust kwadratisch zijn. Er zijn geen algemeen geldende waarheden. Maar er wordt een curve opgesteld vanuit een bepaalde ideologische, politieke logica. Maar als je die curve een continue functie maakt, dan krijg je eerlijkere belastingen die beter in lijn liggen met de vooropgestelde ideologische, politieke logica.
"Een ander tarief uitbouwen" is wel een heel zwaar woord voor "een ander cijfertje in de formule steken en op enter drukken".
Mooier, simpeler, eerlijker.
Eerlijk, het lijkt op een soort mix tussen symboolpolitiek (zoek een onbelangrijk feit en blaas het op tot een groot probleem dat moet aangepakt worden) en een ingenieursgrap (maak zaken nodeloos complex zonder praktisch nut). Ik steek er geen tijd meer in.
Vuile leugenaars, vuile demagogen)