Kleine nieuwtjes

Over welke belastingschijven ben je nu eigenlijk bezig? Die van de registratie/successierechten of die van de personenbelasting?

want dat laatste zijn duidelijke cijfers, maar natuurlijk arbitrair.

Iemand die een nieuwbouwappartement koopt als tweede verblijf of als opbrengsteigendom, die betaalt toch gewoon de BTW en heeft van die verhoogde registratierechten toch geen last?

Over welke belastingschijven ben je nu eigenlijk bezig? Die van de registratie/successierechten of die van de personenbelasting?

want dat laatste zijn duidelijke cijfers, maar natuurlijk arbitrair.
Personenbelasting.

Puur als voorbeeld om aan te tonen dat de overheid wel vaker last heeft van een fobie voor evenwichtige, glijdende, mooi-evoluerende formules en in plaats daarvan een voorliefde heeft voor arbitraire, idiote, kinderachtige tabelletjes.

Precies of er heeft daar niemand het 3de middelbaar gehaald waarbij je tot het besef komt dat je een relatie tussen 2 onbekenden niet per se in tabelvorm hoeft te gieten maar ook perfect, en zelfs veel beter, met een formule kan beschrijven. Dan hoeven ze ook die 100'en tabellen niet meer af te printen en volstaat één lijntje.

dat klopt. Geen idee op wie dat exact een reactie was? :p

Is op niemand een reactie hoor. Ik wou gewoon even opmerken dat diegene die plannen hadden om bijvoorbeeld aan de kust een tweede verblijf te kopen in zo een nieuwbouwproject geen nadelen zullen ondervinden. Wie een verouderd appartementje wil kopen ergens aan de kust als investering, tja die betaalt wel meer.

Is op niemand een reactie hoor. Ik wou gewoon even opmerken dat diegene die plannen hadden om bijvoorbeeld aan de kust een tweede verblijf te kopen in zo een nieuwbouwproject geen nadelen zullen ondervinden. Wie een verouderd appartementje wil kopen ergens aan de kust als investering, tja die betaalt wel meer.

Dat nadeel krijgen we er nog eens bovenop:
- Onlangs nog een quasi algemene BTW-verlaging voor nieuwbouw doorgevoerd ("want de bouwsector verdient een duwtje in de rug omwille van Corona" :rofl: Vuile leugenaars, vuile demagogen)
- En dan nu een quasi algemene verhoging van de registratierechten voor het kopen van bestaande huizen en appartementen doorgevoerd.

Goeien bal. Onze ruimtelijke ordening is nog niet genoeg naar de kloten blijkbaar. Er kan gerust nog wat meer nieuwbouw bij, fiscaal stimuleren die handel! Met aan de trekzijde de BTW-verlaging voor nieuwbouw en aan de duwzijde de algemene verhoging van registratierechten. Schaamteloos. Après nous, le déluge.

Idioten-politici.

Laatst bewerkt:
Uiteraard had ik dat gedaan. Waarom zou ik mijn flexibiliteit als huurder opgeven als ik er geen financieel voordeel uithaal?
Je hoeft überhaupt toch helemaal niets op pauze te zetten omdat je huurt i.p.v. koopt? Die obsessie om een huis te kopen bij veel Vlamingen neemt soms bizarre vormen aan precies. In die mate dat je blijkbaar heel uw leven op pauze moet zetten wanneer je geen huis kan/wil kopen. :laugh:

Wat denk je dat er meer stressvol is? Een verbouwing doen als je in verwachting bent/net een kindje hebt of er voor? Wanneer denk je dat je uw wereldreis gaat doen voor je uw huis koopt of er net na? Wanneer ga je liefst verhuizen als uw kinderen al op school zitten en vriendjes hebben of er voor/na? Wanneer ga je even die job in het buitenland proberen of de job met al het reizen? Als je net gekocht hebt/gaat kopen of er voor?

Tuurlijk zet je dingen op pauze of plan je dingen in in relatie tot wat waarschijnlijk het grootste project in de meeste mensen hun leven is.

Wat uw rant over belastingen betreft.. in welk land gebruiken ze geen schijven?

Wat denk je dat er meer stressvol is? Een verbouwing doen als je in verwachting bent/net een kindje hebt of er voor? Wanneer denk je dat je uw wereldreis gaat doen voor je uw huis koopt of er net na? Wanneer ga je liefst verhuizen als uw kinderen al op school zitten en vriendjes hebben of er voor/na? Wanneer ga je even die job in het buitenland proberen of de job met al het reizen? Als je net gekocht hebt/gaat kopen of er voor?

Tuurlijk zet je dingen op pauze of plan je dingen in in relatie tot wat waarschijnlijk het grootste project in de meeste mensen hun leven is.

Afaik heeft enkel Duitsland een systeem waarbij het op bepaald vlak geen schijven zijn maar proportioneel oploopt. Maar ook niet volledig.
En proportionele verdeling hebben we in Belgie enkel bij een aantal belastingverminderingen. Die zijn wel een pure hel om te lezen in de wet.

Euh, gewoon: y=a*x+b? Kies uw parameters.

Maar neen, in plaats van een simpele formule uit te werken (dat is te moeilijk voor alle juristen-politici waarschijnlijk) gaan we honderden tabelletjes uitbraken met arbitraire grenzen waarbij je door één cent meer te verdienen plots in een hogere belastingsschijf terecht komt. Ah ja, want daar kunnen we de cijfers tenminste letterlijk aflezen in tabel 348bis!
Welke parameters?

Het is nu toch een simpele formule. En als je 41060.01 euro verdient, dan zal die 0.01 cent inderdaad aan 50% ipv aan 45% belast zijn. Wat is daar zo vreemd in? Wat is er mis met "in een hogere belastingsschijf terecht komen"?

Uiteraard had ik dat gedaan. Waarom zou ik mijn flexibiliteit als huurder opgeven als ik er geen financieel voordeel uithaal?
Je hoeft überhaupt toch helemaal niets op pauze te zetten omdat je huurt i.p.v. koopt? Die obsessie om een huis te kopen bij veel Vlamingen neemt soms bizarre vormen aan precies. In die mate dat je blijkbaar heel uw leven op pauze moet zetten wanneer je geen huis kan/wil kopen. :laugh:
Ik vind het altijd geweldig hoe jij met vreemde scenario's afkomt en dan anderen uitlacht maar kom. Je commentaar over een obsessie slaat op niets, zie ook @zarathustra . Wij kwamen van een klein appartement en wilden iets groter. Als je dan het geld hebt om in die situatie iets te kopen waarmee je tevreden bent, lijkt me dat minder bizar dan nog eens x jaar te gaan huren om dan 25000 euro uit te sparen. Het is te zeggen, ik denk dat je op meer dan 2 jaar al meer geld toesteekt dan die 25000 euro eigenlijk.

Als jij dan je koop zou uitstellen dan moet je misschien de Vlaamse regering bedanken dat ze je van de veel hogere huizenprijzen die nu gelden hebben beschermd?

Opnieuw: nutteloze zelfkastijding. Het verbaast me elke keer hoe mensen de architect zijn van hun eigen ongeluk.

Die jobkeuze is misschien door meerdere factoren ingegeven dan louter het financiële maar dat speelt toch een heel grote rol in de beslissing. Het is natuurlijk gewoon een manier om naar dat verloren bedrag van 25 000 euro te kijken. Met die 25 000 euro kon ik 10 jaar een chillere job gedaan hebben en mijn kinderen zien opgroeien.

En natuurlijk ken je niemand die zijn leven inricht op basis van registratierechten, er is ook niemand die ze kon voorspellen. Het gaat hem dus om de voorspelbaarheid van het beleid.
Als je nu een job tegen je zin doet om alles te trekken, lijkt mij het probleem te zijn dat je een te duur huis hebt gekocht. Dat valt onder individuele verantwoordelijkheid, iets waar je meestal sterke voorstander van bent. Dit alles trouwens voor 25000 euro op een termijn van jaren.

Goh, hoe lang is het geleden dat men de woonbonus heeft afgeschaft? Met als redenering: die overheidssteun heeft alleen maar voor hogere vastgoedprijzen gezorgd.
X maanden later: Jah, vergeet wat we gezegd hebben, we gaan terug "meer overheidssteun" (lees: lagere lasten) geven om huizen te kopen zodat een huis goedkoper wordt voor de mensen. Plots niets meer te horen over marktwerking.

Zoek de logica. Nogmaals, het gaan om de voorspelbaarheid van het beleid.
Een belastingsdaling is overheidssteun, interessant. Je lijkt mijn link in mijn vorige post gemist te hebben. Ik zou ook denken dat jij als liberaal liever minder belastingen zou zien.

Euh, gewoon: y=a*x+b? Kies uw parameters.

Maar neen, in plaats van een simpele formule uit te werken (dat is te moeilijk voor alle juristen-politici waarschijnlijk) gaan we honderden tabelletjes uitbraken met arbitraire grenzen waarbij je door één cent meer te verdienen plots in een hogere belastingsschijf terecht komt. Ah ja, want daar kunnen we de cijfers tenminste letterlijk aflezen in tabel 348bis!
Mooi staaltje superioriteitsgevoel.
Dus jouw oplossing is een continue functie? En hoe is dat niet arbitrair? Zijn er algemeen geldende waarheden voor de waarde die a en b mogen aannemen? Waarom geen kwadratisch verloop? Of kunnen we het continue verloop benaderen met meer schijven?

En vooral, wat is eigenlijk het voordeel boven het huidig systeem? Je krijgt nu al aan sommigen niet uitgelegd dat het progressieve schijven zijn, en jij zou voor elke euro (elke cent?) een ander tarief uitbouwen. Mooier, complexer, nutteloos.

Zo had men hier ook de registratierechten gradueel kunnen afbouwen om tussen nu en pakweg 2031 de registratierechten langzaam van 6 naar 3% te laten evolueren. Koop je vandaag, dan is het 6.0%, koop je volgende maand is het bijvoorbeeld 5.9% enzovoort. Wedden dat niemand zich in het zak gezet zal voelen?
Maar neen, weer zo'n joekel van een voorhamer op die vrije markt loslaten met onnozele arbitraire deadlines. Krijg je weer opstoppingen bij notarissen, opstoppingen bij banken, opstoppingen bij overheidsinstanties, gesjoemel met datums, schokken in de markt, enzovoort. Altijd hetzelfde liedje.
Want met zo'n systeem zou jij je minder virtueel in het zak gezet voelen? Ik vind je bezorgdheid over de markt wel mooi, maar ik denk dat in de realiteit er weinigen van gaan wakker liggen hoor, omdat, zoals in het begin al aangehaald, mensen hun leven niet inrichten in functie van de registratierechten.

Laatst bewerkt:
Dat nadeel krijgen we er nog eens bovenop:
- Onlangs nog een quasi algemene BTW-verlaging voor nieuwbouw doorgevoerd ("want de bouwsector verdient een duwtje in de rug omwille van Corona" :rofl: Vuile leugenaars, vuile demagogen)
- En dan nu een quasi algemene verhoging van de registratierechten voor het kopen van bestaande huizen en appartementen doorgevoerd.

Goeien bal. Onze ruimtelijke ordening is nog niet genoeg naar de kloten blijkbaar. Er kan gerust nog wat meer nieuwbouw bij, fiscaal stimuleren die handel! Met aan de trekzijde de BTW-verlaging voor nieuwbouw en aan de duwzijde de algemene verhoging van registratierechten. Schaamteloos. Après nous, le déluge.

Idioten-politici.
Verlaging BTW op nieuwbouw? Enkel bij afbraak en heropbouw toch.

Dus gij ging pakweg een huis dat 300k kocht met 6% (18.000) in 2020 twee jaar wachten totdat het 3% registratierechten is en wanneer datzelfde huis op zijn minst 330K (exclusief 9.900 euro registratierechten ) zal kosten...

Iedereen die verleden jaar een eerste en enige huis gekocht heeft is er veel beter vanaf dan degene die in 2022 zijn eerste eigen huis zal kopen met verlaagde registratierechten.

Laatst bewerkt:
Dus gij ging pakweg een huis dat 300k kocht met 6% (18.000) in 2020 twee jaar wachten totdat het 3% registratierechten is en wanneer datzelfde huis op zijn minst 330K (met dus 9.900 euro) zal kosten...
Ja, en hij zou die periode dan overbruggen door te huren én met al dat uitgespaard geld nog 10 jaar rustiger kunnen werken. Maar dat heeft de Vlaamse regering hem door de neus geboord.
Ik zou denk ik een brief sturen om ze te bedanken.

Laatst bewerkt:

Ik zie echt langs geen kanten de relevantie. Je kunt perfect wereldreizen maken, in verwachting zijn, met schoolgaande kinderen zitten, ... vanuit een huurhuis.

Welke parameters?

Het is nu toch een simpele formule. En als je 41060.01 euro verdient, dan zal die 0.01 cent inderdaad aan 50% ipv aan 45% belast zijn. Wat is daar zo vreemd in? Wat is er mis met "in een hogere belastingsschijf terecht komen"?
Zolang mensen geen loon(opslag) krijgen "in schijven", zolang zal het belasten ervan "in schijven" een suboptimale poging blijven om eerlijk te belasten.

En zolang de vrije markt geen perfect simultane bokkesprongen maakt met het politieke beleid, zolang zal het politiek beleid met bokkesprongen een suboptimale poging blijven om tot een eerlijke fiscaliteit te komen.

Je kunt een analoge wereld nooit perfect discreet beschrijven. Je kunt het hoogstens discreet benaderen. En als je het dan toch probeert te benaderen, omdat je meent dat de voordelen groter zijn dan de nadelen, zorg dan dat uw samplefrequentie hoog genoeg ligt. Lees: produceer genoeg tabelletjes. Lees: hervorm uw registratierechten met 0.1% per keer. Je gaat toch ook geen CD's rippen met een samplefrequentie van 5 Hz? Daar krijg je alleen maar hoofdpijn van.

Laatst bewerkt:
Ik vind het altijd geweldig hoe jij met vreemde scenario's afkomt en dan anderen uitlacht maar kom. Je commentaar over een obsessie slaat op niets, zie ook @zarathustra . Wij kwamen van een klein appartement en wilden iets groter. Als je dan het geld hebt om in die situatie iets te kopen waarmee je tevreden bent, lijkt me dat minder bizar dan nog eens x jaar te gaan huren om dan 25000 euro uit te sparen. Het is te zeggen, ik denk dat je op meer dan 2 jaar al meer geld toesteekt dan die 25000 euro eigenlijk.
Met die 25 000 euro kun je enkele, mutueel exclusieve, zaken doen:
- Ofwel koop je daarmee de flexibiliteit om langer te huren
- Ofwel koop je daarmee een chillere job waardoor je meer tijd hebt voor uw kinderen, hobby's, zijprojectjes, ...
- Etc.

Als jij dan je koop zou uitstellen dan moet je misschien de Vlaamse regering bedanken dat ze je van de veel hogere huizenprijzen die nu gelden hebben beschermd?

Hoe hebben ze die beschermd? Met het uitdoven van de woonbonus zouden de huizenprijzen moeten zakken.
Opnieuw: nutteloze zelfkastijding. Het verbaast me elke keer hoe mensen de architect zijn van hun eigen ongeluk.
Uiteraard is het beter voor uw gemoedsrust om u daar allemaal geen hol van aan te trekken. Maar dat kun je over elke kritiek zeggen op ons politiek beleid. Dus vanaf nu alleen maar kritiekloos aanvaarden wat er politiek beslist wordt?

Als je nu een job tegen je zin doet om alles te trekken, lijkt mij het probleem te zijn dat je een te duur huis hebt gekocht. Dat valt onder individuele verantwoordelijkheid, iets waar je meestal sterke voorstander van bent. Dit alles trouwens voor 25000 euro op een termijn van jaren.

Ik doe die job niet tegen mijn zin maar het is wel een veeleisende job. Er bestaan veel chillere jobs. Alles is een afweging met inderdaad individuele verantwoordelijkheid. En van daaruit zeg ik: geef mij morgen mijn 25 000 euro terug, en ik zorg ervoor dat ik de komende 10 jaar een chillere job heb waarbij ik mijn kinderen kan zien opgroeien en waar ik TOCH nog mijn huis mee kan afbetalen.

Een belastingsdaling is overheidssteun, interessant. Je lijkt mijn link in mijn vorige post gemist te hebben. Ik zou ook denken dat jij als liberaal liever minder belastingen zou zien.

Insert semantische discussie. Uiteraard zie ik liever minder belastingen, maar nog veel liever zie ik een strakke begrotingsdiscipline zodat de toekomstige belastingsverlagingen gegarandeerd blijven. Met gaten in de begroting nog extra cadeaus uitdelen is gewoon uitstel van nog veel grotere executies.

Mooi staaltje superioriteitsgevoel.
Dus jouw oplossing is een continue functie? En hoe is dat niet arbitrair? Zijn er algemeen geldende waarheden voor de waarde die a en b mogen aannemen? Waarom geen kwadratisch verloop? Of kunnen we het continue verloop benaderen met meer schijven?
Functie mag gerust kwadratisch zijn. Er zijn geen algemeen geldende waarheden. Maar er wordt een curve opgesteld vanuit een bepaalde ideologische, politieke logica. Maar als je die curve een continue functie maakt, dan krijg je eerlijkere belastingen die beter in lijn liggen met de vooropgestelde ideologische, politieke logica.

De ideologische, politieke logica is in deze dat men de registratierechten wil verlagen tot een nieuw niveau. Daar kan gerust een logica achter zitten waarmee je het eens bent of oneens. Maar er zal nooit een logica zitten in het feit dat een akte die getekend is op 31 december 2021 of een akte die getekend is op 1 januari 2022 een danig verschil in registratierechten omvat. Dat is kafka. Dat is collateral dammage die perfect te vermijden valt.

En vooral, wat is eigenlijk het voordeel boven het huidig systeem? Je krijgt nu al aan sommigen niet uitgelegd dat het progressieve schijven zijn, en jij zou voor elke euro (elke cent?) een ander tarief uitbouwen. Mooier, complexer, nutteloos.
"Een ander tarief uitbouwen" is wel een heel zwaar woord voor "een ander cijfertje in de formule steken en op enter drukken".

Mooier, simpeler, eerlijker.

Want met zo'n systeem zou jij je minder virtueel in het zak gezet voelen? Ik vind je bezorgdheid over de markt wel mooi, maar ik denk dat in de realiteit er weinigen van gaan wakker liggen hoor, omdat, zoals in het begin al aangehaald, mensen hun leven niet inrichten in functie van de registratierechten.

Wedden dat, als mensen het allemaal op voorhand weten, ze er wél hun leven naar inrichten?

Ik zie echt langs geen kanten de relevantie. Je kunt perfect wereldreizen maken, in verwachting zijn, met schoolgaande kinderen zitten, ... vanuit een huurhuis.

Ja.. daarom dat ik net het omgedraaide zei? Veel mensen ( jij misschien niet) gaan geen huis kopen/verbouwen als ze een wereldreis willen doen dat jaar. Veel mensen gaan geen huis bouwen of verbouwen tegelijk met het krijgen van kinderen. Veel mensen gaan proberen een vaste woonplaats te vinden voor hun kinderen naar school gaan en ze niet weg nemen van al hun vriendjes. Dus ja het is perfect normaal om sommige zaken te plannen rond het aankopen van een huis.

Trouwens
Met die 25 000 euro kon ik 10 jaar een chillere job gedaan hebben

Denk je nu echt dat ~210 euro per maand het verschil maakt? Dat gezegd zijnde je hebt hier al genoeg aangehaald hoe mensen met " mindere studies " meer verdienen, ga dat dan doen? Ik werk ook in theorie onder mijn niveau, mijn collega's zijn type industrieel ing. en tech bachelors. Resultaat? Goed betaald en weinig stress.

Functie mag gerust kwadratisch zijn. Er zijn geen algemeen geldende waarheden. Maar er wordt een curve opgesteld vanuit een bepaalde ideologische, politieke logica. Maar als je die curve een continue functie maakt, dan krijg je eerlijkere belastingen die beter in lijn liggen met de vooropgestelde ideologische, politieke logica.
En die functie, betaal je dan gewoon f(x) als uw inkomen x is? Of de integraal? Want in het eerste geval kom je dan in de situatie uit waarbij iemand die meer verdient effectief netto minder zal over houden. En het 2e geval is eigenlijk een ingewikkeldere versie van wat het nu is...

Tweede geval waarbij tieners elkaar doodsteken op een week tijd. Moeten we hier iets uit afleiden, gevolgen van coronajaar ofzo?
Ik vermoed van niet. Net zoals de "stijging van de zelfmoorden" door Corona er ging komen, en dan blijkt er een daling te zijn...
Zonder een deftige dataset kunt ge totaal niet afleiden of er nu een steiging of een daling is in agressie.

Terug
Bovenaan