Kleine nieuwtjes

PS being PS. Voorstellen waar je zelfs 100% mee akkoord bent niet willen steunen enkel en alleen "omdat ze van een bepaalde partij komen", en dus wachten tot de meerderheid zelf hetzelfde voorstel lanceert, "en passant" 4.5M € weggooien vanwege uw persoonlijke vete.
Jammer genoeg de triestige manier waarop men aan politiek doet maar eigenlijk ook wel een grote weerspiegeling van hoe men maatschappelijk naar veel zaken kijkt.

dus ik geloof nog altijd dat die knal er enkel is op het moment dat de geluidssnelheid overschreden wordt.
Die knal is er altijd op het moment dat Mach1 bereikt wordt, omdat op dat specifieke moment alle geluidsgolven samengeperst worden op 1 punt op de neus van het vliegtuig (en alle amplitudes opgeteld worden). Boven Mach1 zijn er ook schokgolven, maar die zijn meer verspreid in de ruimte, waardoor door slimme keuze van vorm & snelheid die zo laag mogelijk gehouden kunnen worden in sterkte (en er dus eerder een geraas/gehuil te horen is dan een echte knal).

Maar die vliegtuigen vliegen niet sneller dan het geluid. In België zijn er 3 redenen om sneller dan het geluid te vliegen:
1) een testvlucht na herstelling (in dit geval worden buurtbewoners op hoogte gebracht)
2) Een noodgeval

Beide komen héél zelden voor. Dus de F16's die je zo ziet passeren waar het geluid pas later komt, vliegen allemaal trager dan mach 1. De reden dat ze zo snel lijken te vliegen, is omdat ze gewoon veel lager vliegen dan andere vliegtuigen.

Je kan de inverse square law wel toepassen over het volume van de knal trouwens. Hoe verder je van het vliegtuig staat, hoe minder luid de knal.

Maar wat zijn die knallen dan die we hier in Limburg vrij vaak horen? Want ik ben als "buurtbewoner" nog nooit op de hoogte gebracht.Ik woon dan wel niet in de directe omgeving van Kleine-Brogel, maar ook hier zijn die knallen nog zo luid dat ge ze echt voelt en ramen en deuren er van trillen. En dat is iets wat hier volgens mij toch om de paar weken wel eens voorvalt, dus alleszins niet heel uitzonderlijk.

Maar wat zijn die knallen dan die we hier in Limburg vrij vaak horen? Want ik ben als "buurtbewoner" nog nooit op de hoogte gebracht.Ik woon dan wel niet in de directe omgeving van Kleine-Brogel, maar ook hier zijn die knallen nog zo luid dat ge ze echt voelt en ramen en deuren er van trillen. En dat is iets wat hier volgens mij toch om de paar weken wel eens voorvalt, dus alleszins niet heel uitzonderlijk.
Hagelkanonnen van de fruittelers? :D

Die knallen ken ik uit de tijd dat ik nog in Halen heb gewoond, en die zijn minder hard en luid dan de knallen die ik bedoel. En hier in de regio hebt ge sowieso niet echt fruittelers zitten :D
Waar mijn ouders wonen hebben ze soortgelijke kanonnen tegen duiven, losse flodders. Daar is ook geen fruitteelt.

Waar mijn ouders wonen hebben ze soortgelijke kanonnen tegen duiven, losse flodders. Daar is ook geen fruitteelt.

Dan nog, die knallen die ik ken van hagelkanonnen, zijn toch nog van een ander kaliber dan de knallen die ik bedoel.

Of het zou natuurlijk moeten zijn dat men op militair domein (want daar grenzen we wel aan) frequent oefeningen doet met (zware) explosieven, geen idee of dat vaak gedaan wordt?

Dan nog, die knallen die ik ken van hagelkanonnen, zijn toch nog van een ander kaliber dan de knallen die ik bedoel.

Of het zou natuurlijk moeten zijn dat men op militair domein (want daar grenzen we wel aan) frequent oefeningen doet met (zware) explosieven, geen idee of dat vaak gedaan wordt?
das door al da bos da weggebrand is, nu klinkt dat gewoon anders.

Ik weet eigenlijk niet of er in Leopoldsburg en de schietterreinen in die omgeving met zware kalibers wordt geoefend? Hielden artillerie en de pantserstroepen indertijd hun schietoefeningen niet in Vogelsang of Lagland?

Laatst bewerkt:
Assad is met een overweldigende meerderheid herverkozen als president van Syrië. Zo overweldigend dat daar enkele miljoenen virtuele stemmen bij moesten komen, want het is twijfelachtig dat 13,5 miljoen Syriërs wel konden gaan stemmen.

Zo'n verkiezingen zijn een beetje een circus, net zoals die in Wit-Rusland. Why bother? Maar neem Assad weg en je krijgt een tweede Libië met alle gevolgen van dien. Ondanks zijn misdaden is hij nog altijd een lesser evil en een garantie voor stabiliteit.

Wel zo herinnerde ik het mij ook. Je hoorde dat lawaai pas als de F-16 al voorbij was, en er werd mij toen altijd gezegd dat die sneller vloog dan het geluid, wat je letterlijk kan nemen in dat geval. Zo een constante knal kan ik mij trouwens zeer moeilijk voorstellen, dus ik geloof nog altijd dat die knal er enkel is op het moment dat de geluidssnelheid overschreden wordt.

Als je die knal de hele tijd zou horen wanneer hij sneller dan het geluid vliegt, waarom was die dan enkel in Brussel te horen en iet over het gehele traject? Wat is de frequentie van zo een reeks knallen als hij sneller dan mach 1 blijft vliegen?
Je kan dat vergelijken met een boot zijn boeggolf. Als je aan de oever staat, en dan kijk je gewoon recht naar beneden, dan zie je het water 1x op en neer gaan. Een "knal" dus. Maar iedereen die aan de oever staat zal op een gegeven moment die golf zien. Het is ook geen frequentie van knallen, het is een continue knal die zich voortbeweegt. En het is over het gehele traject te horen, namelijk tot in Aalst en vanaf waar het niet meer te horen was, vlogen ze waarschijnlijk al niet meer op die snelheid.
Die knal is er altijd op het moment dat Mach1 bereikt wordt, omdat op dat specifieke moment alle geluidsgolven samengeperst worden op 1 punt op de neus van het vliegtuig (en alle amplitudes opgeteld worden). Boven Mach1 zijn er ook schokgolven, maar die zijn meer verspreid in de ruimte, waardoor door slimme keuze van vorm & snelheid die zo laag mogelijk gehouden kunnen worden in sterkte (en er dus eerder een geraas/gehuil te horen is dan een echte knal).
En op de rand van de kegel die een supersonische geluidsbron produceert, komen ook al die golven samen?

Dat kegelvormige drukfront is er alleen uitgesproken op Mach1, net omdat op die snelheid alle geluidsgolven op 1 punt samengeperst worden. Bij hogere snelheden zijn er meerdere drukgolven² verspreid over de ruimte (omdat het object sneller vliegt dan het geluid wordt dat terug uit elkaar gerokken), en die vallen zo niet op omdat er geen resonantie is.

(bij een aerodynamisch inefficiënt object van een groot volume/massa dat aan gigantisch hoge snelheid vliegt zijn zelfs die "kleine" drukgolven zo krachtig dat die schade aanrichten. Dan heb je inderdaad gewoon een rechthoekig gebied op het aardoppervlak pal onder het pad van dat object waar die "kegel" overschuift, met schade tot gevolg (zoals die meteoor in Rusland een paar jaar terug))

Ik versta eigenlijk niet goed waarom dit plots een nieuwsitem is, past dit binnen de huidige stemmingmakerij om te kappen op defensie?
Het was enkel nog wachten op een persconferentie van defensie dat zij geen weet hadden van testvluchten, maar ze wel sinds gisteren een vliegtuigje misten omdat iemand de sleutels had laten steken 😉

Toch een paar zaken hieruit:

‘Wat we vooral niet mogen doen, is racisme en discriminatie legitimeren’, zegt Maly. ‘Net dat is het probleem van de jongste drie decennia. Men heeft het racisme serieus genomen ‘als stem van het volk waarnaar moest worden geluisterd’. Dat heeft tot niets geleid. Het zet mensen tegen elkaar op en beeldt de andere af als oorzaak van hun ellende. Keer terug naar de grondoorzaken van de onvrede van Conings’ sympathisanten. Pak armoede, ongelijkheid en haatproducenten aan. Creëer meer kansen en werk onrechtvaardigheden weg.’
Met zijn laatste zin ben ik volledig akkoord. Maar om nu te zeggen dat racisme en discriminatie gelegitmeerd worden. Ik vind dat toch maar vreemd. Het VB is na hun zwarte zondag, in de jaren 90, toch opeens heel sterk achteruitgegaan om dan nu terug aan een serieuze opmars bezig te zijn. Dat cordon, is er toch nog altijd.

De traditionele partijen staan erbij en kijken ernaar. ‘Ik ben verrast dat iemand die wapengevaarlijk is en tot geweld wil overgaan zo veel sympathie krijgt’, zei minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden (CD&V) in het VTM-nieuws, toen bleek dat de Facebook-pagina ‘Als 1 achter Jürgen’ veel geliket werd.

Dit lijkt me toch een teken aan de wand te zijn dat onze veiligheidsdiensten eigenlijk niet genoeg geinformeerd zijn (of de minister alleszins). Zoiets blijft toch niet onder de radar?

Dit lijkt me toch een teken aan de wand te zijn dat onze veiligheidsdiensten eigenlijk niet genoeg geinformeerd zijn (of de minister alleszins). Zoiets blijft toch niet onder de radar?
Niet alleen de veiligheidsdiensten he. Het toont ook hoe ver de politiek eigenlijk begint af te staan van een deel van de bevolking.

Nadeel van de opkomstplicht zeker? "ze moeten toch naar het stemhok komen, wat maakt het dan uit dat we niet meer perfect aansluiten bij de burger/maatschappij"

Alsof er nog zoveel mensen zijn die zich identificieren met SP.a, VLD of CD&V.
je zou daar van schrikken denk ik.
Er zijn wel degelijk mensen die zich identificeren en als één blok achter een partij staan. Politiek is ook overal rond ons. We kennen allemaal wel iemand in de familie of kenniskring die aan politiek doet. Dat kan ook niet anders met onze 30 niveaus.

Terug
Bovenaan