Kleine nieuwtjes

De reden is dat de blondines vinden dat ze te veel opvallen in een aantal buurten waar mensen van Zweedse origine nog maar zo'n 20 procent van de totale bevolking uitmaken. Een 'te Scandinavisch' uiterlijk zou het risico op aanrandingen vergroten. De meisjes hopen door neutrale kledij en donkerder haar aan de aandacht van potentiële verkrachters te ontsnappen. Vaak gaat het om moslimjongeren die blonde lokken of losse kledij als een provocatie zien....
Zweden geniet een bijzonder kwalijke reputatie op het vlak van zedendelicten. Het aantal aangegeven verkrachtingen verviervoudigde de voorbije 20 jaar. In 2008 werden er meer dan 4.000 verkrachtingen aangegeven bij personen ouder dan 15 jaar - voornamelijk meisjes en vrouwen. Daarmee is het Scandinavisch land relatief gezien een trieste koploper in Europa.

Hallucinant dat vrouwen in 2021 zelfs hun haren moeten verven om zich veilig te voelen.

Hallucinant dat vrouwen in 2021 zelfs hun haren moeten verven om zich veilig te voelen.
Het gaat wel om een HLN artikel uit 2010 en ik kan de originele studie ook nergens terugvinden, dus hier kan ik niet echt iets zinnig over zeggen. Dat artikel gaat ook redelijk kort door de bocht m.b.t. het aantal verkrachtingen. In Zweden wordt 'verkrachting' veel ruimer gedefinieerd, telt men anders en o.a. door overheidsinitiatieven en bewustmaking zijn slachtoffers veel sneller geneigd om naar de politie te gaan. Vergelijken met andere landen zoals HLN doet is vrij zinloos.

Het gaat wel om een HLN artikel uit 2010 en ik kan de originele studie ook nergens terugvinden, dus hier kan ik niet echt iets zinnig over zeggen. Dat artikel gaat ook redelijk kort door de bocht m.b.t. het aantal verkrachtingen. In Zweden wordt 'verkrachting' veel ruimer gedefinieerd, telt men anders en o.a. door overheidsinitiatieven en bewustmaking zijn slachtoffers veel sneller geneigd om naar de politie te gaan. Vergelijken met andere landen zoals HLN doet is vrij zinloos.

Een beetje zoals belgie dat koploper was in corona gevallen omdat ze correct rapporteerden? :unsure:
rape is rape en dat andere landen een andere definitie aanhouden maakt geen fluit uit voor de slachtoffers van dit misdrijf hoor.

Een beetje zoals belgie dat koploper was in corona gevallen omdat ze correct rapporteerden? :unsure:
rape is rape en dat andere landen een andere definitie aanhouden maakt geen fluit uit voor de slachtoffers van dit misdrijf hoor.
En volgens officiële cijfers worden er in Canada 20 keer zoveel mensen per capita gekidnapt als in Colombia. Betekent dat dat het gevaarlijker is om in Canada rond te lopen dan in Colombia? Nee, dat heeft te maken met de nuances in de wetgeving, hoe kidnapping gedefinieerd wordt en de meldingsfrequentie.

Ik snap de nuancering maar denk dat die verkeerd voorgesteld wordt. Als je je eerder had gericht op hoe slecht het in andere landen gaat in vergelijking met Zweden, dan had je meer succes gehad. My 2 cents.

En weer waren de feiten gefilmd. Die verkrachters hebben tegenwoordig regelmatig de reflex om hun verkrachting te filmen. Is er eigenlijk al onderzoek gevoerd naar het waarom achter die reflex? Snap daar absoluut niks van. In deze zou je bijna durven stellen dat ze nog in leven was, als het niet gefilmd was...

En weer waren de feiten gefilmd. Die verkrachters hebben tegenwoordig regelmatig de reflex om hun verkrachting te filmen. Is er eigenlijk al onderzoek gevoerd naar het waarom achter die reflex? Snap daar absoluut niks van. In deze zou je bijna durven stellen dat ze nog in leven was, als het niet gefilmd was...

Benieuwd welke reden ze nu weer gaan geven als ze binnen enkele maanden terug vrij rondlopen. De minderjarige zullen sowieso er vanaf komen met werkstrafje en de meerderjarige kunnen we toch niet te lang vast opsluiten want ze zijn zo jong en hebben nog een hele toekomst voor zich liggen.

Benieuwd welke reden ze nu weer gaan geven als ze binnen enkele maanden terug vrij rondlopen. De minderjarige zullen sowieso er vanaf komen met werkstrafje en de meerderjarige kunnen we toch niet te lang vast opsluiten want ze zijn zo jong en hebben nog een hele toekomst voor zich liggen.
Er zal vast als verzachtende omstandigheid alweer voor het blanco strafblad worden geopperd. Dat is tegenwoordig een vrijgeleide voor een lichtere straf.

Opsluiten en de sleutel weggooien. Maar ja, maatschappij van de tweede (of tweehonderdste, wie zal het zeggen) kans eh.

Ik vind dat zo een walgelijk gedacht.
Ten eerste al een kind van 14 verkrachten, dan ook nog het lef hebben om dat op een openbare plaats te doen.

Dat kind ligt daar dan half naakt en dan gaat iedereen om beurt daar op terwijl dat kind allicht ligt te schreeuwen, janken, in shock is.
En dan gaat ge dat nog filmen én die beelden verspreiden.

Gewoon al het gedacht van hoe dat moet geweest zijn draait mijn maag van.

Een dringende hervorming van ons gevangeniswezen dringt zich aan.
Het heeft geen zin om maximum straffen omhoog te trekken als je simpelweg de capaciteit niet hebt om ze uit te voeren. Die oefening is ook nodig, maar eerst de hervorming.

Gevangeniswezen veranderen of niet, gaat daar geen bal aan verhelpen. Sommige mensen zijn ziekelijk, pervers, en rot vanbinnen. Daar gaat niets of niemand iets aan kunnen veranderen. Zulke zaken bestaan al duizenden jaren en zullen spijtig genoeg altijd blijven bestaan.
Het feit dat die trots zijn op hun daden en die online smijten toont dat ze 0.0% schuldbesef hebben en geen enkele maatregel krijgt dat nog ontwikkeld bij zulke mensen.

Het feit dat die trots zijn op hun daden en die online smijten toont dat ze 0.0% schuldbesef hebben en geen enkele maatregel krijgt dat nog ontwikkeld bij zulke mensen.

4 groepsverkrachtingen per week in België: “Daders filmen het net om te verhinderen dat meisje naar politie stapt”

Lijkt me vreemd om je verkrachting van een minderjarige online te zwieren om te verhinderen dat de politie erbij komt, maar het kan iemand anders geweest zijn naar wie het filmpje doorgestuurd werd. Of gewoon niet van toepassing in dit geval.

Afgezien daarvan:

4 groepsverkrachtingen per week in België

Jesus fucking fuck ??

Lijkt me vreemd om je verkrachting van een minderjarige online te zwieren om te verhinderen dat de politie erbij komt, maar het kan iemand anders geweest zijn naar wie het filmpje doorgestuurd werd. Of gewoon niet van toepassing in dit geval.

Afgezien daarvan:

Jesus fucking fuck ??
het lijkt me ook vreemd om iemand te verkrachten en toch doen ze het (met 5 achter elkaar en een minderjarig slachtoffer). Ik denk dat logic and reason niet bij het profiel past.
Dit was hoogstwaarschijnlijk afgesproken werk want het meisje had maar met 1 van hen afgesproken en dan daagden de andere vier ook op.
Alle vijf hadden ze de tijd om tot het besef te komen dat ze van plan waren een serieuze mensonterende daad te begaan. Alle vijf hadden ze de tijd om rechtsomkeer te maken en de daad te verhinderen.
Het lijkt me vreemd dat geen 1 van de vijf dit gedaan heeft. Dan is uw daad online smijten niet het meest vreemde van de zaak, imo.

het lijkt me ook vreemd om iemand te verkrachten en toch doen ze het (met 5 achter elkaar en een minderjarig slachtoffer). Ik denk dat logic and reason niet bij het profiel past.
Dit was hoogstwaarschijnlijk afgesproken werk want het meisje had maar met 1 van hen afgesproken en dan daagden de andere vier ook op.
Alle vijf hadden ze de tijd om tot het besef te komen dat ze van plan waren een serieuze mensonterende daad te begaan. Alle vijf hadden ze de tijd om rechtsomkeer te maken en de daad te verhinderen.
Het lijkt me vreemd dat geen 1 van de vijf dit gedaan heeft. Dan is uw daad online smijten niet het meest vreemde van de zaak, imo.

Ik had het specifiek over de quote van wat die professor zei in het artikel: "Daders filmen het net om te verhinderen dat meisje naar politie stapt".

Ik zei daarop dat ik het raar vond dat je dat online zet als je wilt dat de politie niet betrokken wordt, als dat zogezegd de motivatie zou zijn om het te filmen in de eerste plaats. Dan zou je dat toch bijhouden als afpersmateriaal: "Ga naar de politie en we zullen het online zetten!" in plaats van dat onmiddellijk te doen wat politie-aandacht veel waarschijnlijker maakt.

Om het misschien duidelijker te zeggen: ik trok de redenering van die professor uit het artikel in twijfel.

Ik had het specifiek over de quote van wat die professor zei in het artikel: "Daders filmen het net om te verhinderen dat meisje naar politie stapt".

Ik zei daarop dat ik het raar vond dat je dat online zet als je wilt dat de politie niet betrokken wordt, als dat zogezegd de motivatie zou zijn om het te filmen in de eerste plaats. Dan zou je dat toch bijhouden als afpersmateriaal: "Ga naar de politie en we zullen het online zetten!" in plaats van dat onmiddellijk te doen wat politie-aandacht veel waarschijnlijker maakt.

Om het misschien duidelijker te zeggen: ik trok de redenering van die professor uit het artikel in twijfel.
ah ok, doordat je mij quote dacht ik dat het daar over ging.

Eigenlijk toont het net goed dat zulke gasten 0.0% schuldbesef hebben. Want in principe zouden zij grotere schaamte/schrik moeten hebben dat het openbaar komt en toch is het vooral het slachtoffer dat er schrik voor heeft. De schaamte om slachtoffer te zijn, terwijl ze net dat zijn: `slachtoffer`. Waarom is iemand beschaamd om slachtoffer te zijn? Daar kan je toch niet aan doen?
Maar daders weten dit dus en dat bewijst maar hoe verwrongen hun kijk is. Imo zijn zulke verwerpelijke mensen niet meer op het rechte pad te krijgen.

ah ok, doordat je mij quote dacht ik dat het daar over ging.

Eigenlijk toont het net goed dat zulke gasten 0.0% schuldbesef hebben. Want in principe zouden zij grotere schaamte/schrik moeten hebben dat het openbaar komt en toch is het vooral het slachtoffer dat er schrik voor heeft. De schaamte om slachtoffer te zijn, terwijl ze net dat zijn: `slachtoffer`. Waarom is iemand beschaamd om slachtoffer te zijn? Daar kan je toch niet aan doen?
Maar daders weten dit dus en dat bewijst maar hoe verwrongen hun kijk is. Imo zijn zulke verwerpelijke mensen niet meer op het rechte pad te krijgen.

Ah, dat quoten was omdat je in die post dat artikel van die verkrachting had gepost, waar mijn artikel mee aansloot. Excuses voor de verwarring :tongue:

Waarom is iemand beschaamd om slachtoffer te zijn? Daar kan je toch niet aan doen?

Tjah, omdat dat een extreem pijnlijke en vernederende gebeurtenis is om te ondergaan, je zelfwaarde wordt door zoiets volledig kapotgemaakt. Je moet maar eens online bekentenissen lezen van meisjes/vrouwen die dat hebben ondergaan. Elke keer komt daar terug, hoe onlogisch ook, dat het misschien wel hun eigen schuld is, dat ze bevuild zijn, dat ze zich kapotschamen, ..
En omdat er ook nog mensen zijn die je nog met een scheef oog bekijken, gaande van 'damaged goods' tot 'ze zal het wel gewild hebben' tot 'de vuile slet verdient het'. Die menen dat misschien zelfs niet, maar zo wordt je wel behandeld, zeker als dat (soms) anonieme online comments zijn.

Eigenlijk toont het net goed dat zulke gasten 0.0% schuldbesef hebben
Dat kind ligt daar dan half naakt en dan gaat iedereen om beurt daar op terwijl dat kind allicht ligt te schreeuwen, janken, in shock is.

Ik ga dat filmpje niet bekijken dus ik weet niet hoe het er aan toegegaan is, maar het beeld dat jullie hier ophangen is van een groep van 5 jongens die zich met geweld op een meisje hebben geforceerd en wat duidelijk tegen haar wil was. En die zaken gebeuren, en dat kan heel goed zijn dat dat hier gebeurd is. Maar het is goed mogelijk dat die gasten dat meisje keihard onder druk hebben gezet, dat dat meisje uiteindelijk uit angst niet nee durfde zeggen, niet durfde weglopen en dat die 5 gasten dachten ze gewoon toestemming hadden omdat zij uit doodsangst niet terugvocht.

Mensen hebben niet een fight-or-flight response, maar flight-flight-or-freeze response en ik denk dat je de frequentie van dat type verkrachting echt niet moet onderschatten. Want zo heb je zaken waar mensen een slachtoffer van verkrachting niet vertrouwen want "Ze vocht niet terug, dus ze zal het wel gewild hebben" terwijl de persoon compleet in panische shock is en zich niet meer kan verweren. (again, dat zie je soms ook terugkomen in een anoniem relaas van iemand die verkracht is geweest)

Dat is natuurlijk in dit specifieke geval niet belangrijk: verkrachting is verkrachting en je moet geen onderscheid maken voor de daders tussen het ene en het andere type, voor ik hier verkeerd begrepen wordt. Maar ik denk dat het belangrijk is dat (maatschappelijk) besef te ontwikkelen omdat ik geloof dat je op die manier bepaalde verkrachtingen zal kunnen voorkomen. Niet elke verkrachting is een moedwillig geweldadige aanval, sommige verkrachtigen zijn het resultaat van het negeren/niet respecteren iemands grenzen en daar moedwillig overgaan want "Als het een probleem is zal ik het wel merken zeker en dan stop ik. Ha, ze vecht niet terug, das toestemming!".
(Dat is waar dat hele 'consent' debat online over gaat: "heb ik al consent als er geen nee is of heb ik pas consent als er een duidelijke ja is? "waar verkrachting soms zelfs al wordt gedefinieerd als het afwezig zijn van een volmondig, nuchter en geinformeerd "ja".).

En voor hier weer beschuldigen rondvliegen in de zin van dat ik verkrachters wil verontschuldigen: mijn bedoeling is hier enkel om wat nuance te brengen in de hoop dat de misdaad die verkrachting is beter begrepen wordt, zodat deze in de toekomst minder gebeurt omdat mensen meer bewust zijn dat verkrachting niet enkel inhoudt dat je geweldadig iemand die zit te wenen en nee te schreeuwen tegen hun wil in penetreert.

Geen verkrachting, maar gevechten tussen groepen met dodelijk slachtoffer en ook hier wordt alles door die mannen op TikTok gesmeten.
De politie kon al snel de deelnemers aan het straatgevecht identificeren. Ze hadden namelijk zelf filmpjes geplaatst van de vechtpartij op het sociale medium TikTok.
...
Volgens het parket gebeurde dat niet voor het eerst en zouden ze nadien de beelden van de vechtpartij op het sociale medium TikTok plaatsen.
Ik dacht eerst dat TikTok een live-functie heeft, maar blijkbaar smijten ze de filmkes NA de gevechten op social media.
Blijkbaar is het 'delen van anderen den duvel aandoen' en al gebeuren er extreme zaken, dus gewoon iets wat logisch voor jongeren lijkt?

Terug
Bovenaan