ah ok, doordat je mij quote dacht ik dat het daar over ging.
Eigenlijk toont het net goed dat zulke gasten 0.0% schuldbesef hebben. Want in principe zouden zij grotere schaamte/schrik moeten hebben dat het openbaar komt en toch is het vooral het slachtoffer dat er schrik voor heeft. De schaamte om slachtoffer te zijn, terwijl ze net dat zijn: `slachtoffer`. Waarom is iemand beschaamd om slachtoffer te zijn? Daar kan je toch niet aan doen?
Maar daders weten dit dus en dat bewijst maar hoe verwrongen hun kijk is. Imo zijn zulke verwerpelijke mensen niet meer op het rechte pad te krijgen.
Ah, dat quoten was omdat je in die post dat artikel van die verkrachting had gepost, waar mijn artikel mee aansloot. Excuses voor de verwarring
Waarom is iemand beschaamd om slachtoffer te zijn? Daar kan je toch niet aan doen?
Tjah, omdat dat een extreem pijnlijke en vernederende gebeurtenis is om te ondergaan, je zelfwaarde wordt door zoiets volledig kapotgemaakt. Je moet maar eens online bekentenissen lezen van meisjes/vrouwen die dat hebben ondergaan. Elke keer komt daar terug, hoe onlogisch ook, dat het misschien wel hun eigen schuld is, dat ze bevuild zijn, dat ze zich kapotschamen, ..
En omdat er ook nog mensen zijn die je nog met een scheef oog bekijken, gaande van 'damaged goods' tot 'ze zal het wel gewild hebben' tot 'de vuile slet verdient het'. Die menen dat misschien zelfs niet, maar zo wordt je wel behandeld, zeker als dat (soms) anonieme online comments zijn.
Eigenlijk toont het net goed dat zulke gasten 0.0% schuldbesef hebben
Dat kind ligt daar dan half naakt en dan gaat iedereen om beurt daar op terwijl dat kind allicht ligt te schreeuwen, janken, in shock is.
Ik ga dat filmpje niet bekijken dus ik weet niet hoe het er aan toegegaan is, maar het beeld dat jullie hier ophangen is van een groep van 5 jongens die zich met geweld op een meisje hebben geforceerd en wat duidelijk tegen haar wil was. En die zaken gebeuren, en dat kan heel goed zijn dat dat hier gebeurd is. Maar het is goed mogelijk dat die gasten dat meisje keihard onder druk hebben gezet, dat dat meisje uiteindelijk uit angst niet nee durfde zeggen, niet durfde weglopen en dat die 5 gasten dachten ze gewoon toestemming hadden omdat zij uit doodsangst niet terugvocht.
Mensen hebben niet een fight-or-flight response, maar flight-flight-or-freeze response en ik denk dat je de frequentie van dat type verkrachting echt niet moet onderschatten. Want zo heb je zaken waar mensen een slachtoffer van verkrachting niet vertrouwen want "Ze vocht niet terug, dus ze zal het wel gewild hebben" terwijl de persoon compleet in panische shock is en zich niet meer kan verweren. (again, dat zie je soms ook terugkomen in een anoniem relaas van iemand die verkracht is geweest)
Dat is natuurlijk in dit specifieke geval niet belangrijk: verkrachting is verkrachting en je moet geen onderscheid maken voor de daders tussen het ene en het andere type, voor ik hier verkeerd begrepen wordt. Maar ik denk dat het belangrijk is dat (maatschappelijk) besef te ontwikkelen omdat ik geloof dat je op die manier bepaalde verkrachtingen zal kunnen voorkomen. Niet elke verkrachting is een moedwillig geweldadige aanval, sommige verkrachtigen zijn het resultaat van het negeren/niet respecteren iemands grenzen en daar moedwillig overgaan want "Als het een probleem is zal ik het wel merken zeker en dan stop ik. Ha, ze vecht niet terug, das toestemming!".
(Dat is waar dat hele 'consent' debat online over gaat: "heb ik al consent als er geen nee is of heb ik pas consent als er een duidelijke ja is? "waar verkrachting soms zelfs al wordt gedefinieerd als het afwezig zijn van een volmondig, nuchter en geinformeerd "ja".).
En voor hier weer beschuldigen rondvliegen in de zin van dat ik verkrachters wil verontschuldigen: mijn bedoeling is hier enkel om wat nuance te brengen in de hoop dat de misdaad die verkrachting is beter begrepen wordt, zodat deze in de toekomst minder gebeurt omdat mensen meer bewust zijn dat verkrachting niet enkel inhoudt dat je geweldadig iemand die zit te wenen en nee te schreeuwen tegen hun wil in penetreert.