Kleine nieuwtjes

Teh fuk? Dit kan toch niet?
Ik vind het eigenlijk vrij hallucinant wat je eigenlijk leest in dat artikel.

...
Bij de dienst Verkeer noemen ze hun lokaal verwerkingscentrum dan ook de ‘cashmachine’ van de stad Mechelen. “Onze commissaris is hier ooit komen roepen dat het stadhuis ons een target had opgelegd: we moesten gemiddeld drie overtredingen per inwoner halen”, aldus een bron in het Mechelse korps
...

...
Voor korpschef Yves Bogaerts is het alvast moeilijk om te ontkennen dat hij op de hoogte was, want zijn eigen zoon en voormalige schoondochter werkten als jobstudenten bij de dienst Verkeer. Ook kinderen van commissaris G.V. waren werkzaam als jobstudent, net als de kinderen van andere commissarissen en hoofdcommissarissen.
...

...
Uit de documenten die De Morgen in handen kreeg, blijkt dat de jobstudenten een essentiële rol vervullen in het doen draaien van de Mechelse ‘cashmachine’. De politiezone Rivierenland zet de jobstudenten immers systematisch en structureel in om zoveel mogelijk verkeersinbreuken te beboeten. De inzet van jobstudenten is volledig geïntegreerd in de werking van het LVC. De jongeren werken niet alleen tijdens de schoolvakanties, ook tijdens de weekends zijn er permanent jobstudenten aan het werk.
...

...
Om dat werk tot een goed einde te brengen, krijgen jongeren toegang tot het stedelijke cameranetwerk, de databank van de Dienst voor Inschrijvingen van Voertuigen (DIV) en het politienetwerk ISLP (Integrated System for The Local Police).

We hebben aan tientallen juristen en politiefunctionarissen de vraag gesteld of er situaties te bedenken zijn waarin jobstudenten toegang zouden mogen krijgen tot databanken als de ANG, de DIV, het politiesysteem ISLP of het stedelijk cameranetwerk. Het antwoord op de vraag is eensluidend: nee.

...
Wanneer er geen werk is voor de jobstudenten, dan worden ze in koppeltjes de straat op gestuurd om verkeersinbreuken met hun persoonlijke gsm te fotograferen. Op vraag van de leiding van de verkeersdienst moet een van de jobstudenten een klein beetje herkenbaar in beeld staan. Achteraf volgt hetzelfde procedé: nummerplaten opzoeken in de databank van DIV en proces-verbaal opstellen.
...


Ach ja, volgende keer dat ik de befaamde flitsvuilbak zie staan, eens uitstappen om te vragen of er geen jobstudent achter het stuur zit :P.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het eigenlijk vrij hallucinant wat je eigenlijk leest in dat artikel.




Ach ja, volgende keer dat ik de befaamde flitsvuilbak zie staan, eens uitstappen om te vragen of er geen jobstudent achter het stuur zit :P.
Dit vecht je toch aan en win je met twee vingers in de neus. Hopelijk met als gevolg dat Mechelen alle door jobstudent geïnde boetes zou moeten terugbetalen
 
De pakkans voor verkeersovertredingen moet serieus naar omhoog, maar dan wel op een legale manier. Vooral het feit dat die in zeer privacy-gevoelige databases worden toegelaten, is echt wel een no-go.
 
Dit vecht je toch aan en win je met twee vingers in de neus. Hopelijk met als gevolg dat Mechelen alle door jobstudent geïnde boetes zou moeten terugbetalen
Ik denk juist dat dit niet mogelijk gaat zijn. Als ik het goed begrijp zijn de overtredingen wel "vastgesteld" door een jobstudent maar is de feitelijk pv wel degelijk ondertekend door een politioneel ambtenaar. Ik denk dus niet dat men kan zien of je boete wel rechtsgeldig is. Best case gaan er enkele honderden mensen samen naar de rechtbank en verklaart die alle boetes die begaan zijn tussen twee bepaalde data ofzo ongeldig.

Ik vraag me wel af hoe het nu exact zit met de betrokken politiemedewerkers? Overtredingen dienen vastgesteld te worden door een agent en daar is hier geen sprake van heb ik de indruk waardoor men in feite fraude pleegt (opstellen valse pv?) en wat met de GDPR wetgeving? Dit zou toch onherroepelijk tot ontslagen moeten leiden?
 
Is inderdaad schriftvervalsing.

Denk niet dat Gdpr ermee zal te maken hebben. Wel het feit dat men oneigenlijk toegang gegeven heeft tot de databanken aan die jobstudenten.

Dan kan je ook nog de vraag stellen of die jobstudenten niet deels ook schuldig zijn omdat ze die databanken raadplegen.

Er zal in ieder geval een deel strafrechtelijke zijn en een deel onder tuchtwetgeving van de politie
 
Maar waarom is het belangrijk dat het een ander budget is? Waarom zou het verschil in uitbetalende overheid de doorslaggevende factor moeten zijn? Als er al een onderscheid moet zijn zou dit op het niveau van de werkgever-overheids moeten bestaan, want nu heb je de situatie waarbij bijvoorbeeld een gemeente sociale bijdragen betaalt op het loon van een burgemeester, en de federale overheid nadien beslist om het daarmee opgebouwde pensioen niet te betalen omdat het boven de 16.000 zit. Ik snap dat die terugrekening niet gebeurt omwille van praktische haalbaarheid maar het lijkt me wat vergezocht om daar de budgetten niet te scheiden maar dan wel een onderscheid te maken als het Europees geld is.
Is Europees geld geen geld van belastingbetalers dan? Het is ook niet zo darmen daar strenge evaluaties heeft of resultaten koppelt aan prestaties.

Europa komt niet zelden over als luilekkerland voor uitgerangeerden.
 

Man, hier ben ik echt blij om, hopelijk raakt het er ook door. Kauwgom op de grond irriteert mij mateloos. Als je uw kauwgom niet in uw bek kunt houden, dan moet je hem ook gewoon niet kunnen kopen.
 

Man, hier ben ik echt blij om, hopelijk raakt het er ook door. Kauwgom op de grond irriteert mij mateloos. Als je uw kauwgom niet in uw bek kunt houden, dan moet je hem ook gewoon niet kunnen kopen.
maar dat verandert toch niets aan het feit dat er kauwgom op de grond beland? Het gaat geen microplastics bevatten en rapper afbreken, maar mensen gaan niet minder die in hunne bek houden daardoor. Vraag me ook af hoeveel rapper het is.
 
maar dat verandert toch niets aan het feit dat er kauwgom op de grond beland? Het gaat geen microplastics bevatten en rapper afbreken, maar mensen gaan niet minder die in hunne bek houden daardoor. Vraag me ook af hoeveel rapper het is.
Dat het al geen permanent deken van zwarte vlekken op de grond zou zijn is al iets.
 
Dat het al geen permanent deken van zwarte vlekken op de grond zou zijn is al iets.
Maar je kan perfect kauwgom maken zonder kustmatige polymeren (fun fact: vaak polyvinylacetaat, ook gekend van de witte houtlijm), dus voor het straatbeeld gaat dit denk ik niets uithalen.

Dat ze dit verbieden vind ik maar correct, ik dacht zelfs dat volgens de (vorige) wetgeving er niet eens op de ingrediëntenlijst moest staan dat er kunstmatige polymeren in werder verwerkt.
 
Maar waarom is het belangrijk dat het een ander budget is? Waarom zou het verschil in uitbetalende overheid de doorslaggevende factor moeten zijn? Als er al een onderscheid moet zijn zou dit op het niveau van de werkgever-overheids moeten bestaan, want nu heb je de situatie waarbij bijvoorbeeld een gemeente sociale bijdragen betaalt op het loon van een burgemeester, en de federale overheid nadien beslist om het daarmee opgebouwde pensioen niet te betalen omdat het boven de 16.000 zit. Ik snap dat die terugrekening niet gebeurt omwille van praktische haalbaarheid maar het lijkt me wat vergezocht om daar de budgetten niet te scheiden maar dan wel een onderscheid te maken als het Europees geld is.

Volgens sommigen van onze goede vrienden zou het wettelijk niet mogen...

De vraag is alleen: mag de Belgische overheid daar juridisch gezien wel op ingrijpen? Het kabinet-Jambon kreeg intussen van de Europese Commissie kritiek voor deze plannen, omdat nationale overheden de Europese inkomsten wettelijk gezien niet mogen belasten. Volgens het kabinet doet men dat ook niet, want alleen het Belgische pensioen wordt afgetopt. Maar de vraag is of Europa dit toch niet als een indirecte belasting ziet.
Louis Michel (MR), Guy Verhofstadt (Anders) en Philippe Busquin (PS) - hier op een archiefbeeld tijdens de voorstelling van het regeerakkoord in 1999 - dreigen een deel van hun pensioen te verliezen. © Photo News / Didier Lebrun
Dat is precies waar oud-EU-commissarissen Louis Michel (MR) en Philippe Busquin (PS) op hopen. Zij vechten de beslissing om hun Belgisch pensioen af te toppen aan bij het Grondwettelijk Hof, dat wellicht een prejudiciële vraag (een vraag die gesteld wordt voordat men een definitieve uitspraak kan doen) zal stellen aan het Europees Hof van Justitie om de zaak uit te klaren. “Dat geld is geen privilege, ik heb bijdragen betaald om er recht op te hebben”, zegt Michel in de Franstalige krant ‘L’Echo’. “Dat de regels van het spel tijdens de wedstrijd worden aangepast, gaat niet.”

Vind het echter straf dat die redenering zou pakken. Want als dat het geval is... dan zijn al de besparingen die men nu realiseert op oa. de overheidspensioenen volledig illegaal. Men past de regels namelijk al continue aan hieromtrent tijdens de wedstrijd of de verschillende ambtenaren hebben ook bijdragen betaald om bepaalde pensioenen te krijgen of vroeger te mogen gaan.

Al zou je denken dat de gemeente of federaal of vlaams of een vzw van publiek recht of... ook niet allemaal dezelfde werkgever is. En is het daar dan toch ook raar dat het daar wel zou mogen. Een federaal ambtenaar is niet hetzelfde als een gewestelijke, vlaamse, brusselse of... dus het blijft raar om dan te kunnen zeggen awel als je pensioen krijgt van andere entiteiten dan toppen we die af als je boven een bepaald bedrag zit.
Terwijl als die persoon dat zou combineren met een privaat pensioen of een andere vorm van pensioen (dat geld steken in woningen of dergelijke) dat op een andere manier behandeld wordt.

Je zou dan kunnen denken van ok, trek dat dan gelijk. Of pas die harde limiet ook gewoon toe op de private pensioenen.

volgens Ai (dat is wel handig, vragen dat hem de formatting voor u al direct omzet :p):
Samenvatting verschil Wijninckx-plafond: Privésector vs. Overheid
AspectPrivésectorPublieke sector (Overheid)
Gevolg bij overschrijdingFiscale sanctie: Werkgever betaalt 12,50% taks op de pensioenopbouw.Harde limiet: Het pensioen wordt afgetopt; de ambtenaar krijgt niet meer uitbetaald.
Type pensioenRaakt vooral de 2e pijler (groepsverzekering / IPT).Raakt puur het wettelijke pensioen (1e pijler).
Controle viaDatabank DB2P (Sigedis).De Federale Pensioendienst (FPD).
 
Dat het al geen permanent deken van zwarte vlekken op de grond zou zijn is al iets.
ik begrijp je punt en van mij mag elke vorm van zwerfvuil hard aangepakt worden, maar ik betwijfel echt of deze maatregel gaat werken

In Den Haag kuisen de reinigingsdiensten elke werkdag de weggegooide kauwgom van de Grote Marktstraat, de belangrijkste winkelstraat. Maar het is dweilen met de kraan open. "De mensen blijven het op straat gooien", zegt teamcoördinator van de Haagse reinigingsdienst Leen Pronk. "Na 2 weken ligt alles weer vol."
allez, als het een afbraakproces van een maand is, zijn ze er nog steeds niet mee he.
Nu ja, elke stap in de goede richting is er 1, maar het blijft uiteindelijk toch de eindverbruiker die de vervuiler is.
't is zot hoe dat mensen het maar niet leren dat de natuur geen vuilbak is
 
Volgens sommigen van onze goede vrienden zou het wettelijk niet mogen...



Vind het echter straf dat die redenering zou pakken. Want als dat het geval is... dan zijn al de besparingen die men nu realiseert op oa. de overheidspensioenen volledig illegaal. Men past de regels namelijk al continue aan hieromtrent tijdens de wedstrijd of de verschillende ambtenaren hebben ook bijdragen betaald om bepaalde pensioenen te krijgen of vroeger te mogen gaan.

Al zou je denken dat de gemeente of federaal of vlaams of een vzw van publiek recht of... ook niet allemaal dezelfde werkgever is. En is het daar dan toch ook raar dat het daar wel zou mogen. Een federaal ambtenaar is niet hetzelfde als een gewestelijke, vlaamse, brusselse of... dus het blijft raar om dan te kunnen zeggen awel als je pensioen krijgt van andere entiteiten dan toppen we die af als je boven een bepaald bedrag zit.
Terwijl als die persoon dat zou combineren met een privaat pensioen of een andere vorm van pensioen (dat geld steken in woningen of dergelijke) dat op een andere manier behandeld wordt.

Je zou dan kunnen denken van ok, trek dat dan gelijk. Of pas die harde limiet ook gewoon toe op de private pensioenen.

volgens Ai (dat is wel handig, vragen dat hem de formatting voor u al direct omzet :p):

Louis Michel zijn redenering is raar want je hebt juist geen verworven rechten in die posities. Een verkozene of een minister of een statutair ambtenaar hebben geen contracten dus je kan niet claimen van "de spelregels zijn veranderd". Eenzijdige rechtshandeling dus de wetgever kan de spelregels wel veranderen bij deze.

De tweede redenering van De Gucht en Michel heeft wel logica en is volgens mij ook de reden waarom ze mogelijks gelijk gaan krijgen van een rechter (Belgische of een Europees hof) en dat je het niet kan aftoppen bij hen.

België en alle andere EU landen zijn expliciet akkoord gegaan om pensioenen van de Europese Unie, Commissie,... niet te belasten dus pensioen inhouden omdat je een pensioen hebt gekregen van de EU, is wel impliciet iemand belasten. Ofwel moet men redeneren dat een pensioen "begrenzen" niet hetzelfde is als het "belasten" van een pensioen maar ik denk niet dat dat passeert.
 
Is inderdaad schriftvervalsing.

Denk niet dat Gdpr ermee zal te maken hebben. Wel het feit dat men oneigenlijk toegang gegeven heeft tot de databanken aan die jobstudenten.

Dan kan je ook nog de vraag stellen of die jobstudenten niet deels ook schuldig zijn omdat ze die databanken raadplegen.

Er zal in ieder geval een deel strafrechtelijke zijn en een deel onder tuchtwetgeving van de politie
Gdpr omdat men personen toegang tot databanken met persoonlijke info gegeven heeft die daar op geen enkele manier zouden toegang tot mogen krijgen?
 

Waarom gelooft iedereen altijd maar weer dat openbaar terrein zomaar kan ingepalmd worden voor uw persoonlijke professionele activiteiten? Als ge geld wil verdienen mag men ook wel verwachten dat je dat doet met eigen middelen. Maar toch heeft men nog het lef om te spreken over broodroof terwijl je gewoon teert op.de maatschappij.
 
Terug
Bovenaan