Maar is dat gewoon niet logisch? Hoeveel mensen kijken naar zeg eens euh of allerhande Tv pulp waar margriet hermans in voor kwam en hoeveel mensen hebben vol ontzag de paper in 1964! gelezen waar het higgs deeltje getheoretiseerd werd. Margriet Hermans is gewoon bekender. Daarom is François Englert niet belangrijker uiteraard.
Goh, “logisch” vind ik niet echt het juiste woord. Verklaarbaar, ja. En net dat is imo mij het trieste punt.
Natuurlijk kent meer volk Margriet Hermans, of eender welke BV. Als ge iemand jarenlang via tv, radio, boekskes, talkshows en clickbaitartikels door uw strot geduwd krijgt, dan blijft dat hangen. Dan krijgt ge bijna zo’n parasociale band van: “haha lol, die van den tv”, maar dat iets herkenbaarder of mediagenieker is, maakt het daarom nog niet maatschappelijk relevanter.
Ook tenenkrommende stukken waar haar “politieke leven” wordt opgepompt alsof we hier spreken over een vergeten staatsvrouw. Terwijl, met alle respect, ik heb haar politiek nu niet bepaald iets weten neerzetten dat mij is bijgebleven. Het voelde eerder aan als een verplicht “wohowhow! kijk eens hoe veelzijdig” weetje dat men erbij sleurt om het artikel wat belangrijker te doen klinken. Alsof “kwam op tv en zat ooit in de politiek” plots automatisch maatschappelijk gewicht moet simuleren. Pure domme medialogica. And it works. Lol.
Niemand verwacht dat de gemiddelde Vlaming vol enthousiasme die paper uit 1964 heeft zitten lezen. Das het punt ook niet. Het punt is voornamelijk: als België een Nobelprijswinnaar Fysica heeft, iemand wiens naam verbonden blijft aan één van de fundamentele inzichten over hoe ons universum in elkaar zit, dan zou dat toch iets meer collectieve aandacht mogen krijgen dan “ah ja, btw den diejen is dood. Hier een artikelke”.
To be clear, dit is ook geen aanval op Hermans of celebrity’s op zich, maar we leven wel in een samenleving waar herkenbaarheid vaak meer waard lijkt dan betekenis. Een BV die ziek is, krijgt wekenlang artikels en emotionele updates. Who gives a flying fuck? Een wetenschapper die mee aan de basis lag van moderne deeltjesfysica krijgt ergens een droog artikelke dat je bijna per ongeluk moet tegenkomen.