Kleine nieuwtjes

Verschuif je hier niet een beetje de discussie van “voorzorg” naar “ja maar het is niet meteen gevaarlijk”? Alé, ik ga deels akkoord ze, die norm is streng. Maar voor mij klinkt dit toch weer als zo’n typische Belgische oplossing: probleem te moeilijk? Definieer het probleem gewoon wat kleiner.
Wat is het alternatief? Vermoedelijk gigantische bedragen geld uitgeven om dat water te saneren, als dat al mogelijk is, om een miniscule hoeveelheid van een stof te verwijderen terwijl elders in de wereld er 300x hogere concentraties toegestaan worden?
Moest men dat doen zat men hier te klagen over de regelzieke EU en absurde normen en vermoedelijk corruptie met de saneringsbedrijven en weetikveel wat nog.

Dit lijkt me inderdaad een typische Europese oplossing: leg zeer strenge regels op om de burger te beschermen, strenger dat de rest van de wereld. Die regel werd nu overtreden waardoor alarmbellen afgingen en men de zaak onderzocht heeft. Wetende dat de 'overtreding' slechts zeer licht is en de regel enorm streng, kan men de regel gerust een tijdje versoepelen.
Ideaal lijkt me.

Beter dan een limiet te hanteren op basis van wat effectief gevaarlijk is, want het duurt al een zekere tijd tegen dat je opmerkt dat die limiet overschreden wordt en de alarmbellen afgaan. Daarna moet je nog de hele procedure doorlopen van onderzoeken hoe/wie/wat, kijken wat de mogelijke oplossingen zijn, ze implementeren, ... En op dat moment moet je inderdaad kostelijke maatregelen nemen, zomaar even de limiet verhogen zoals we nu doen is dan geen optie meer. Ons systeem laat toe op vroegtijdig bij te sturen.

Wat is het alternatief? Vermoedelijk gigantische bedragen geld uitgeven om dat water te saneren, als dat al mogelijk is, om een miniscule hoeveelheid van een stof te verwijderen terwijl elders in de wereld er 300x hogere concentraties toegestaan worden?
Moest men dat doen zat men hier te klagen over de regelzieke EU en absurde normen en vermoedelijk corruptie met de saneringsbedrijven en weetikveel wat nog.

Dit lijkt me inderdaad een typische Europese oplossing: leg zeer strenge regels op om de burger te beschermen, strenger dat de rest van de wereld. Die regel werd nu overtreden waardoor alarmbellen afgingen en men de zaak onderzocht heeft. Wetende dat de 'overtreding' slechts zeer licht is en de regel enorm streng, kan men de regel gerust een tijdje versoepelen.
Ideaal lijkt me.

Beter dan een limiet te hanteren op basis van wat effectief gevaarlijk is, want het duurt al een zekere tijd tegen dat je opmerkt dat die limiet overschreden wordt en de alarmbellen afgaan. Daarna moet je nog de hele procedure doorlopen van onderzoeken hoe/wie/wat, kijken wat de mogelijke oplossingen zijn, ze implementeren, ... En op dat moment moet je inderdaad kostelijke maatregelen nemen, zomaar even de limiet verhogen zoals we nu doen is dan geen optie meer. Ons systeem laat toe op vroegtijdig bij te sturen.
Fair! Heb wat erover gezocht en er is blijkbaar wel een actieplan voorzien, met brononderzoek, registratie/sensibilisering, alternatieve stoffen, en zelfs overleg met Frankrijk. Dat maakt mij i.i.g. geruststellender.

Maar op het eerste zicht klonk het gewoon weer zo typisch Belgisch: probleem te moeilijk? Dan passen we de categorie, norm of boekhouding wel wat aan zodat het minder erg lijkt. We zien dat toch vaker: begroting met wat boekhoudtrucs, sociale problemen die van de ene statistiek naar de andere schuiven, stikstofregels die juridisch worden bijgestuurd zodat niet alles blokkeert, energieprijzen die tijdelijk worden afgekocht met premies... Soms nodig, oké. Maar “ideaal” zou ik dat niet noemen.

Ideaal lijkt me.

Zo'n systeem creëert wel veel rechtsonzekerheid. De meeste mensen doen moeite en maken kosten om in orde te zijn op basis van die norm en als anderen dan toch de norm overtreden blijkt die norm niet afgedwongen te worden. Dat ondergraaft de naleving regels en da's iets wat de EU wel vaker doet in landbouw, regels opleggen die extreem ambitieus zijn (van het type: vanaf 2030 mag X of Y niet meer), waarbij een hoop beleidsmakers goed hebben kunnen scoren en met landbouwers die dan moeten gokken of ze op het laatste moment de regels toch weer gaan versoepelen of niet. Dat gebeurt dan meestal wel als het echt onhaalbaar is maar sommigen hebben toch al moeite gedaan, of alleszins al beslissingen genomen ervan uitgaande dat dit boven hun hoofd hangt.

Als de norm dan toch hoger is in de praktijk kan je die beter al meteen duidelijk maken, niets houdt de overheid tegen om al op voorhand te monitoren als het de verkeerde kant opgaat en indien nodig maatregelen te nemen.

Net op de radio iets gehoord van Ebbenhouten schoen - ben oprecht verbaast dat dit nog bestaat en niet stuit op protest, ik snap het niet.
Ik heb het eerlijk gezegd ook altijd speciaal gevonden dat er een prijs bestaat voor de beste Afrikaanse voetballer in België. Moest men de lijn doortrekken naar de andere continenten zou dat logischer zijn, maar dan nog geef je een prijs op basis van afkomst en dat lijkt me ook maar vreemd.

Hij is veroordeeld en is dus gestraft geweest.
Dat hij dan gewoon puik werk levert en die 2de ster verdient staat daar toch los van? Dat is steeds dezelfde discussie dat we mensen moeten blijven straffen tot in den treuren.
Ik stel mij eerder vragen bij dat restaurant dat na amper 7 maanden al een ster krijgt.
Goed voor hun maar ik dacht dat je u eerst moet bewijzen?

7 maanden is naar mijn mening een te korte periode. In zo'n korte periode bewijs je helemaal niks.

ffs, nu beginnen ze hier ook al te zeveren van de brievenpost te privatiseren. Het artikel haalt tenminste al Denemarken aan als tegenvoorbeeld, maar in Nederland waar het al decennia het geval is draait het ook nog altijd vierkant... waarom moet altijd alles geprivatiseerd worden -_-.....
Sommige diensten zijn het gewoon waard om door belastingsgeld betaald te worden omdat ze van vitaal belang zijn (zoals in Nederland aangetekende post die niet correct werd afgehandeld, of zoals in't artikel in Denemarken verkiezingspost die niet toekwam).
We need this shut to just work, niet dat het geoutsourced wordt naar de eerste de beste -_-...

ffs, nu beginnen ze hier ook al te zeveren van de brievenpost te privatiseren. Het artikel haalt tenminste al Denemarken aan als tegenvoorbeeld, maar in Nederland waar het al decennia het geval is draait het ook nog altijd vierkant... waarom moet altijd alles geprivatiseerd worden -_-.....
Sommige diensten zijn het gewoon waard om door belastingsgeld betaald te worden omdat ze van vitaal belang zijn (zoals in Nederland aangetekende post die niet correct werd afgehandeld, of zoals in't artikel in Denemarken verkiezingspost die niet toekwam).
We need this shut to just work, niet dat het geoutsourced wordt naar de eerste de beste -_-...
Bepaalde zaken (nutsvoorzieningen, openbaar vervoer, postbedeling) zijn imo té belangrijk voor de samenleving om deze zomaar over te laten aan private spelers waar winstbejag het enige doel is.

Bepaalde zaken (nutsvoorzieningen, openbaar vervoer, postbedeling) zijn imo té belangrijk voor de samenleving om deze zomaar over te laten aan private spelers waar winstbejag het enige doel is.

Hoeveel belangrijke brieven krijgen we nog aan? 2 per jaar?
Daarvoor hoeft de overheid voor mij geen leger aan postbedienden in dienst te houden. Brievenpost is niet meer van deze tijd.

Daarvoor hoeft de overheid voor mij geen leger aan postbedienden in dienst te houden. Brievenpost is niet meer van deze tijd.
Zolang het deel uitmaakt van ons verkiezings & wetsproces, is't wel nog van deze tijd.
Eens er geen verkiezingsbrieven en geen aangetekende brieven meer nodig zijn, fair enough. Maar 't is duidelijk dat die dingen nog een overheidsverantwoordelijkheid zijn nu, en dat de brievenpost dus imo een overheidsdienst mag blijven.

Heel wat zaken waarvoor een aangetekend schrijven nog altijd wordt gebruikt, dan wil je toch enige betrouwbaarheid.

Verder levert Bpost hier vooral veel pakjes, en dit volgens mij met minder uitbuiting dan PostNL, GLS, etc. Dat vind ik niet erg.

'Bpost moet nationaal blijven omdat werknemers anders in flessen pissen zoals in een ander land' vind ik nu niet het beste argument.

Daarvoor hebben we de wetgeving rond welzijn op het werk.
Geen idee waarom je @Wallfish zijn punt kleiner en platter probeert te maken. Hij haalt toch het artikel aan als waarschuwend voorbeeld, niet dat morgen Bpost chauffeurs letterlijk in flessen gaan pissen zodra er iets verandert. Of ik snap het niet...?

En ja, we hebben welzijnswetgeving. Maar wetgeving op papier wil niet zeggen dat er in de praktijk geen druk, onderaanneming, targets of omwegen ontstaan waardoor mensen alsnog in slechte situaties terechtkomen. Dat is toch net het punt van zijn Amazon voorbeeld: zorgen dat we niet die richting uitgaan...

Blijkbaar is de politie weeral bekogeld tijdens een interventie om een potentiële verdachte van de roofmoord op het Antwerpse Kiel van gisteren te arresteren. Het gaat toch wel heel ver. Ik merk zelf ook een spanning in de buurt de laatste maanden die er eerder niet was.

Blijkbaar is de politie weeral bekogeld tijdens een interventie om een potentiële verdachte van de roofmoord op het Antwerpse Kiel van gisteren te arresteren. Het gaat toch wel heel ver. Ik merk zelf ook een spanning in de buurt de laatste maanden die er eerder niet was.

Geen idee. Ik merk geen spanning. Maar ik kom dan ook niet buiten :rofl:

Frank Vandenbroucke bezig horen in het nieuws, verbazingwekkend hoe iemand zo onbekwaam kan klinken.

Het blijft toch ook vreemd dat met de Corona pandemie nog niet zo lang achter ons, dat men zo laconiek over het hantavirus gaat.

”De mensen zullen thuis in quarantaine moeten zitten.” Really Frank, gaan we echt zo opnieuw beginnen? Is het nu zo moeilijk om even te zeggen dat die mensen op een militaire basis volledig in afzondering moeten tot na de incubatieperiode?

”We kunnen die mensen toch geen 40 dagen op een schip laten zitten?” Newsflash Frank, die mensen hadden zelf al duizenden euro’s betaald om weken op een schip te zitten. Die paar extra dagen of weken zullen de zaak niet maken.

Echt, elke keer ik die mens op tv zie krijg ik spontaan zin om mijn tv gewoon te verkopen.

Frank Vandenbroucke bezig horen in het nieuws, verbazingwekkend hoe iemand zo onbekwaam kan klinken.

Het blijft toch ook vreemd dat met de Corona pandemie nog niet zo lang achter ons, dat men zo laconiek over het hantavirus gaat.

”De mensen zullen thuis in quarantaine moeten zitten.” Really Frank, gaan we echt zo opnieuw beginnen? Is het nu zo moeilijk om even te zeggen dat die mensen op een militaire basis volledig in afzondering moeten tot na de incubatieperiode?

”We kunnen die mensen toch geen 40 dagen op een schip laten zitten?” Newsflash Frank, die mensen hadden zelf al duizenden euro’s betaald om weken op een schip te zitten. Die paar extra dagen of weken zullen de zaak niet maken.

Echt, elke keer ik die mens op tv zie krijg ik spontaan zin om mijn tv gewoon te verkopen.
Dat hanta virus is nu ook niet zo besmettelijk he. Akkoord op een cruiseschip zal je een hogere kans lopen maar lijkt me wel veilig om thuis uit te zieken.
Het Andesvirus is het enige type hantavirus waarvan bekend is dat het zich van mens tot mens verspreidt . Deze verspreiding is meestal beperkt tot mensen die nauw contact hebben met een ziek persoon. Dit omvat direct fysiek contact, langdurig verblijf in kleine of afgesloten ruimtes en blootstelling aan lichaamsvloeistoffen van de zieke persoon

Ik vind al die paniek nu wel nogal debiel eerlijk gezegd. Iedereen met kennis van zaken zegt dat er geen reden tot paniek is, maar omdat mensen zich COVID herinneren en toen ook niemand de overheid geloofde zal het nu wel erg zijn ofzo...

Terug
Bovenaan