Wallfish
Member
Wat is het alternatief? Vermoedelijk gigantische bedragen geld uitgeven om dat water te saneren, als dat al mogelijk is, om een miniscule hoeveelheid van een stof te verwijderen terwijl elders in de wereld er 300x hogere concentraties toegestaan worden?Verschuif je hier niet een beetje de discussie van “voorzorg” naar “ja maar het is niet meteen gevaarlijk”? Alé, ik ga deels akkoord ze, die norm is streng. Maar voor mij klinkt dit toch weer als zo’n typische Belgische oplossing: probleem te moeilijk? Definieer het probleem gewoon wat kleiner.
Moest men dat doen zat men hier te klagen over de regelzieke EU en absurde normen en vermoedelijk corruptie met de saneringsbedrijven en weetikveel wat nog.
Dit lijkt me inderdaad een typische Europese oplossing: leg zeer strenge regels op om de burger te beschermen, strenger dat de rest van de wereld. Die regel werd nu overtreden waardoor alarmbellen afgingen en men de zaak onderzocht heeft. Wetende dat de 'overtreding' slechts zeer licht is en de regel enorm streng, kan men de regel gerust een tijdje versoepelen.
Ideaal lijkt me.
Beter dan een limiet te hanteren op basis van wat effectief gevaarlijk is, want het duurt al een zekere tijd tegen dat je opmerkt dat die limiet overschreden wordt en de alarmbellen afgaan. Daarna moet je nog de hele procedure doorlopen van onderzoeken hoe/wie/wat, kijken wat de mogelijke oplossingen zijn, ze implementeren, ... En op dat moment moet je inderdaad kostelijke maatregelen nemen, zomaar even de limiet verhogen zoals we nu doen is dan geen optie meer. Ons systeem laat toe op vroegtijdig bij te sturen.