Kleine nieuwtjes

- 7! Mensen doodgereden
- 39 mensen gewond
- 174km/u in een dorpskern
- Gsm in de hand
- 0,67 promille alcohol in zijn bloed
1,5km na het ongeval doorgereden met een slachtoffer op zijn motorkap en één op zijn passagiersstoel

- Een verleden van Instagram stories van +220km/u
- In 2017 veroordeeld voor rijden onder invloed en het weigeren van een ademtest.
- In 2021 reed Falzone in de bebouwde kom ook al eens 122 km per uur met een auto die op naam van zijn moeder stond. Zij nam toen de schuld op haar en werd veroordeeld

maar hou u vast..
De doodrijder mocht in de zomer van 2023 de gevangenis verlaten met een enkelband en zat sindsdien thuis, in afwachting van zijn proces. Daar is hij recent papa geworden van een zoontje

Hoe kan het dat zo iemand uit de gevangenis mag? En zijn leven "gewoon" verder kan gaan?

- 7! Mensen doodgereden
- 39 mensen gewond
- 174km/u in een dorpskern
- Gsm in de hand
- 0,67 promille alcohol in zijn bloed
1,5km na het ongeval doorgereden met een slachtoffer op zijn motorkap en één op zijn passagiersstoel

- Een verleden van Instagram stories van +220km/u
- In 2017 veroordeeld voor rijden onder invloed en het weigeren van een ademtest.
- In 2021 reed Falzone in de bebouwde kom ook al eens 122 km per uur met een auto die op naam van zijn moeder stond. Zij nam toen de schuld op haar en werd veroordeeld

maar hou u vast..
De doodrijder mocht in de zomer van 2023 de gevangenis verlaten met een enkelband en zat sindsdien thuis, in afwachting van zijn proces. Daar is hij recent papa geworden van een zoontje

Hoe kan het dat zo iemand uit de gevangenis mag? En zijn leven "gewoon" verder kan gaan?
de uitspraak of hij schuldig is aan doodslag of het 'gewoon een ongeluk' was, is binnen enkele weken. Dus ja, wat Likes zegt: het zijn verkeersovertredingen en met een enkelband is er weinig kans op recidive en is het een te verdedigen keuze in afwachting van het proces. Emotioneel voelt het anders aan.
Met zo'n feiten lijkt het me wel bijna ondenkbaar dat een volksjury voor de 'spijtig ongeval' redenering zal gaan. Dat hij dat volhoudt, toont ook maar weinig schuldbesef. Dus ja, van mij mag die ook wel de zwaarste straf krijgen die mogelijk is. 1,5 km doorrijden terwijl er een dode persoon op uw motorkap ligt en een zwaargewond iemand naast u ligt, is geen 'spijtig ongeval'. 174km/u door smalle straatjes is ook geen foute inschatting die ge per ongeluk maakt of omdat ge uzelf een beetje overschat hebt.

de uitspraak of hij schuldig is aan doodslag of het 'gewoon een ongeluk' was, is binnen enkele weken. Dus ja, wat Likes zegt: het zijn verkeersovertredingen en met een enkelband is er weinig kans op recidive en is het een te verdedigen keuze in afwachting van het proces. Emotioneel voelt het anders aan.
Met zo'n feiten lijkt het me wel bijna ondenkbaar dat een volksjury voor de 'spijtig ongeval' redenering zal gaan. Dat hij dat volhoudt, toont ook maar weinig schuldbesef. Dus ja, van mij mag die ook wel de zwaarste straf krijgen die mogelijk is. 1,5 km doorrijden terwijl er een dode persoon op uw motorkap ligt en een zwaargewond iemand naast u ligt, is geen 'spijtig ongeval'. 174km/u door smalle straatjes is ook geen foute inschatting die ge per ongeluk maakt of omdat ge uzelf een beetje overschat hebt.

Hij heeft toch al lijstje aan inbreuken en veroordelingen + toont een gedrag waaruit duidelijk blijkt dat hij lak heeft aan regels
Hoezo zou de kans op recidive dan klein zijn?

Laat ons idd hopen dat hij een gepaste straf krijgt.

Hij heeft toch al lijstje aan inbreuken en veroordelingen + toont een gedrag waaruit duidelijk blijkt dat hij lak heeft aan regels
Hoezo zou de kans op recidive dan klein zijn?

Laat ons idd hopen dat hij een gepaste straf krijgt.
omdat hij binnen moet blijven met zijn enkelband en dus geen verkeersovertreding meer kan plegen?

Iemand moet mij toch eens uitleggen hoe iemand die ontoerekeningsvatbaar verklaard en geïnterneerd is toch plots wilsbekwaam zou zijn voor euthanasie.
De zaak Van Den Bleeken is blijkbaar vergeten? Was al 30 jaar geïnterneerd toen hij euthanasie aanvroeg omwille van ondraaglijk psychisch leiden (waarvoor de vereisten nog een stuk strikter zijn) en na een juridisch gevecht toegezegd kreeg. Ontoerekeningsvatbaarheid impliceert dus geen wilsonbekwaamheid m.b.t. euthanasie.
Ik maakte me dezelfde bedenking. Al denk ik dat euthanasie in deze ruim begrepen kan worden. Ik hoorde dat het een erg agressieve hersentumor was, dus ik zou er niet van verschieten als ze gewoon de morfinepomp wat harder hebben opengezet om het leed te 'verzachten' en dat ie zo stil gegaan is.
Denk het niet. Ze hebben hem vanuit de gevangenis overgebracht naar het ziekenhuis van Turnhout, niet naar de gevangenisziekenboeg in Brugge. Dit wijst toch op actieve euthanasie.

als je de regels overtreedt van je enkelband wordt je normaal gezien wel opgesloten dus ja dat zou altijd moeten werken
"normaal" is al een probleem, want blijkbaar kan de rechter ook gewoon beslissen om je een nieuwe enkelband te geven

het was in mei vorig jaar nog niet eens strafbaar om die enkelband te manipuleren.

"normaal" is al een probleem, want blijkbaar kan de rechter ook gewoon beslissen om je een nieuwe enkelband te geven

het was in mei vorig jaar nog niet eens strafbaar om die enkelband te manipuleren.
En tot eind vorig jaar (december 2025) was ontsnappen uit de gevangenis ook niet strafbaar, is samen aangepakt met de enkelbanden

En "normaal" is gewoon wat er in theorie wordt gedaan, daar moet je nu eenmaal van uitgaan

7 mensen vermoorden (en nog enkele tientallen slachtoffers maken), voor de zoveelste keer weer mildheid genieten en de kans krijgen om met een enkelband thuis te zitten om dan een kind maken en nu dit kind gaan misbruiken om verzachtende omstandigheden te vragen. Misselijkmakend.

Zo iemand is gewoon een moordenaar hé, dat is geen ongeluk meer te noemen. 30 jaar cel zou nog veel te mild zijn, het zou 7 keer 30 jaar moeten zijn.

Nik "ik rij per ongeluk meerdere keren over mijn medewerker en ik vergeet daarbij per ongeluk de hulpdiensten te bellen" Bril krijgt 2 Michelin-sterren.

Nik "ik rij per ongeluk meerdere keren over mijn medewerker en ik vergeet daarbij per ongeluk de hulpdiensten te bellen" Bril krijgt 2 Michelin-sterren.
Hij is veroordeeld en is dus gestraft geweest.
Dat hij dan gewoon puik werk levert en die 2de ster verdient staat daar toch los van? Dat is steeds dezelfde discussie dat we mensen moeten blijven straffen tot in den treuren.

Versoepelde drinkwaternorm. Er wordt al twee jaar te hoge restanten van schimmelbestrijder gemeten in het waterwinningsgebied van Diksmuide. Oplossing? Gewoon de norm aanpassen. Je zal er maar wonen.

Versoepelde drinkwaternorm. Er wordt al twee jaar te hoge restanten van schimmelbestrijder gemeten in het waterwinningsgebied van Diksmuide. Oplossing? Gewoon de norm aanpassen. Je zal er maar wonen.
Het is wel zo dat de Europese norm een nultoleratie is (die 0,1 µg/l is de laagste hoeveelheid die betrouwbaar gemeten kan worden), in België is die nu op 1 µg/l gezet tijdelijk. In de VS is de richtlijn bvb wel op basis van toxiciteit bepaald en daar is het 30 µg/l).

Dat neemt niet weg dat het wat onnozel is om heel strenge normen te hebben en als je ze dan niet haalt die gewoon verhoogt met het idee dat er toch marge is.

Het is wel zo dat de Europese norm een nultoleratie is (die 0,1 µg/l is de laagste hoeveelheid die betrouwbaar gemeten kan worden), in België is die nu op 1 µg/l gezet tijdelijk. In de VS is de richtlijn bvb wel op basis van toxiciteit bepaald en daar is het 30 µg/l).

Dat neemt niet weg dat het wat onnozel is om heel strenge normen te hebben en als je ze dan niet haalt die gewoon verhoogt met het idee dat er toch marge is.
Verschuif je hier niet een beetje de discussie van “voorzorg” naar “ja maar het is niet meteen gevaarlijk”? Alé, ik ga deels akkoord ze, die norm is streng. Maar voor mij klinkt dit toch weer als zo’n typische Belgische oplossing: probleem te moeilijk? Definieer het probleem gewoon wat kleiner.

Verschuif je hier niet een beetje de discussie van “voorzorg” naar “ja maar het is niet meteen gevaarlijk”? Alé, ik ga deels akkoord ze, die norm is streng. Maar voor mij klinkt dit toch weer als zo’n typische Belgische oplossing: probleem te moeilijk? Definieer het probleem gewoon wat kleiner.
Ja het is inderdaad het voorzorgsprincipe. Het is mogelijk om die stof niet in het water hebben (zoals eigenlijk bijna overal de reële situatie is) dus dat wordt als norm gezet. Het is niet op basis van een bewezen risico, want dan zou je eerder bij de Amerikaanse norm zitten die 300 keer hoger ligt.

Het was eerder een antwoord op de gevolgen voor de bewoners, die zijn vrij zeker (maar nooit helemaal zeker), onbestaand.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan