Kleine nieuwtjes

Ik denk dat dat ook averechts kan werken als ik bv. kijk in het Verenigd Koninkrijk waar Labour gelijkaardige taal gebruikt (bv. Starmer met zijn afschuwelijke 'island of strangers' speech) en waar Reform ruim op kop ligt in de peilingen.

Tgoh ja, noem het window dressing en al wat je wil. En akkoord dat rechtse politici de mensen ophitsen, maar uiteindelijk is die gigantische onvrede niet uit het niks ontstaan.

Geen idee wat er “straf” of irrelevant zou zijn aan letterlijk standaard economische principes. Dat zijn toch geen extreme claims die ik heb aangehaald?

Je doet trouwens exact hetzelfde als wat je mij verwijt. Dat blijft ook gewoon een aanname. Een studie voor Nederland extrapoleren naar België zonder te tonen dat de context vergelijkbaar is, lijkt me ook niet echt overtuigend.

“Vijfmaal nihil is nog altijd nihil” klopt economisch trouwens niet echt. Een effect kan nationaal klein lijken, maar fiscaal wel degelijk relevant zijn. Zelfs 1-2% verschil op miljarden liters brandstofverkoop kan al snel aanzienlijke bedragen betekenen voor belastinginkomsten.

Ik heb ook nergens “gigantisch” beweerd. If anything heb ik het misschien slecht verwoord: mijn punt was enkel dat België op een belangrijke transitroute ligt, waardoor prijsverschillen ook via dat kanaal gedrag kunnen beïnvloeden. Dat was dus eerder een mogelijke factor, geen harde claim over de grootte van het effect.

Ten eerste: brandstofconsumptie reageert wel degelijk op prijs. Prijsstijging van 10% leidt tot ongeveer 1,8% minder brandstofconsumptie op korte termijn en ongeveer 2,3% op middellange termijn. Dit lijkt klein, maar bij miljarden liters brandstofverkoop is dat fiscaal toch niet triviaal. Belastinginkomsten hangen uiteindelijk af van volume x belasting, niet enkel van belasting per liter.

Studie brandstofvraag in OESO-landen -> prijsverschillen beïnvloeden gedrag wel degelijk.

Mijn punt is dus niet dat hogere accijnzen per definitie minder inkomsten opleveren, maar dat het niet automatisch volgt dat hogere accijnzen meer inkomsten geven. Dat hangt af van gedragseffecten en volumes.

Was al aan het typen voor je het had ge-edit :p

Dat is niet wat ik gezegd heb. Mijn punt was niet dat tanktoerisme een groter effect heeft dan hogere accijnzen, maar dat het niet automatisch volgt dat hogere accijnzen meer inkomsten opleveren. Dat hangt af van gedragseffecten en volumes. Jouw eigen bron zegt trouwens dat 10% van de grensbewoners sterk reageert op prijsverschillen, wat toch net mijn punt bevestigd dat gedragseffecten bestaan, ook al zijn ze nationaal beperkt.
Je negeert het allerbelangrijkste :
Tegelijkertijd komen er door het verhogen van de accijnzen meer inkomsten bij dan dat er wegvloeien door mensen in de grensregio. In die zin valt het ons wel mee.'
Deze stelling ontken jij. Of alvast voor België. Toon dit dan ook aan.

Ik zeg ook nergens dat het "automatisch" gebeurt. Het gebeurt doordat de effecten van de hogere accijns duidelijk hoger zijn dan de gedragswijzigingen. Ik beweer ook nergens dat er geen gedragseffect bestaat. Wtf eigenlijk.

Als je kunt hardmaken dat het effect in België er niet is. Doe dat dan. Als je enkel wat economische hypotheses wilt opwerpen zonder iets inhoudelijk toe te voegen door wat semantische fabeltjes op te werpen, dan ben je bij mij aan het verkeerde adres. Onderbouw met cijfers in plaats van "volgens mij is het niet vergelijkbaar". Dit geeft nul discussie waarde. Random ononderbouwde hypotheses die kant noch wal raken, omdat er nul effectieve onderbouwing is voor waarom het effect in België plots zoveel groter zou zijn, voegen niets toe.

En nogmaals negeer je het andere punt : Prijsverschil in het "voordeel" van België kan gerust blijven bestaan, waardoor het klein aandeel tanktoerisme wellicht afneemt, maar er zeker geen tanktoerisme in de andere richting zou ontstaan. De volume-effecten zijn dan toch duidelijk in het voordeel van het verhogen van accijnzen, puur economisch bekeken?

De laatste jaren zag je het (blijkbaar) al bijna jongeren die niet meer samen willen douchen/omkleden, en nu hebben zelfs zorgverleners al zoveel schroom dat we binnenkort gesegregeerd naar de dokter mogen. Zeer slechte zaak imo.

De laatste jaren zag je het (blijkbaar) al bijna jongeren die niet meer samen willen douchen/omkleden, en nu hebben zelfs zorgverleners al zoveel schroom dat we binnenkort gesegregeerd naar de dokter mogen. Zeer slechte zaak imo.
Dat is gewoon omdat de VRT het zo verbloemt.

Hij heeft zijn verhaal gedaan bij Mediahuis. Fragment van zijn eigen uitspraak die in het VRT artikel staat:
"We leven nu eenmaal in een maatschappij waarin alles erg gevoelig ligt, en ik wil gewoon zo correct mogelijk handelen als arts. Ik heb een panische angst dat een handeling die medisch correct is, door misinterpretatie of miscommunicatie als onethisch geïnterpreteerd wordt met een klacht tot gevolg. Probeer je daar maar eens tegen te verweren."
Idem met de uitspraak in het Nieuwsblad:
“Probeer je maar eens te verweren tegen een klacht”: Kempense huisarts Jan (60) verwijst zijn vrouwelijke patiënten door wanneer intiem onderzoek nodig is

Het is de persoon van KULeuven die VRT erbij haalt die het over schroom heeft, die huisarts legt de oorzaak voor hem toch elders... Het zal waarschijnlijk ook meespelen bij jongeren; maar hier verplaatst VRT toch de goalpost enorm want dat is niet de problematiek dat die huisarts wilt aankaarten.

Ergernis, WTF moment, of gewoon een nieuwtje, Jake Paul gaat in de politiek en wordt gesteund door...The one and only Trump

Yup, genoeg internet voor deze week denk ik.

Ergernis, WTF moment, of gewoon een nieuwtje, Jake Paul gaat in de politiek en wordt gesteund door...The one and only Trump

Mja, is eigl wel logisch.

Hoe meer ik er naar kijk, hoe meer heel het Trump gedoe logisch is. Is gewoon het eindpunt van waar onze maatschappij nu staat:
- waarheid bestaat niet meer, dus zeg gewoon wat mensen willen horen
- wat er bereikt wordt is dus irrelevant, dus het enige wat nog relevant is is charisma
- social media automatiseren al het bovenstaande via the algorithms

en ja.... wie zijn dan de logische soort mensen die daaruit naar boven komen? zie Trump & zijn kabinet.

'k hoop dat wat we nu zien gebeuren de maatschappij weer een andere richting uitduwt, maar 't zal een langzaam proces zijn...

Gohja, het is van alle tijden dat bekende mensen de politiek in gaan hé. Waarmee ik niet wil zeggen dat dat een goede trend is hé.

Zal wel de nodige views op zijn filmpjes genereren. Algoritme is moordend hé, de content moet blijven gecreëerd worden. Anders ben je snel irrelevant

dat heeft toch niks met het internet te maken?
voor mensen zonder internet is dat ook gewoon realiteit he.

Op zich niet anders dan hoe hier soms ook BV's als wit konijn worden aangekondigd door een partij.

Zo snel kan de tijd gaan, één van de eerste mede-onderhandelaars van de huidige Arizona-coalities en de Vlaamse regering is intussen al gestorven:

Naar het schijnt was hij aandachtiger bij sommige vergaderingen dan Jo Brouns of verstond hij meer van het Nederlands dan George Louis Bouchez... Mahdi zal op zoek moeten naar een nieuwe companion de route.

De cynicus in mij verdenkt politici ervan hun huisdieren te kiezen in functie van wat goed pakt op Instagram...
Ik daag een politicus uit eens gewoon een vogel of reptiel in huis te halen!

Zo snel kan de tijd gaan, één van de eerste mede-onderhandelaars van de huidige Arizona-coalities en de Vlaamse regering is intussen al gestorven:

Naar het schijnt was hij aandachtiger bij sommige vergaderingen dan Jo Brouns of verstond hij meer van het Nederlands dan George Louis Bouchez... Mahdi zal op zoek moeten naar een nieuwe companion de route.

De cynicus in mij verdenkt politici ervan hun huisdieren te kiezen in functie van wat goed pakt op Instagram...
Ik daag een politicus uit eens gewoon een vogel of reptiel in huis te halen!
Pamuk werd nog gekocht op aandringen van Sammy's ondertussen ex-vriendin, die hem enkele maanden later met dat beest liet zitten.

Dat is al heel lang bezig. Zo ook in het onderwijs, mannelijke leerkrachten in het lager en kleuter durven amper nog iets te doen dat op gelijk welke manier verkeerd kan geïnterpreteerd worden. Voor het minste roepen ze hun vrouwelijke collega's om het 'probleem' op te lossen.

Dat is al heel lang bezig. Zo ook in het onderwijs, mannelijke leerkrachten in het lager en kleuter durven amper nog iets te doen dat op gelijk welke manier verkeerd kan geïnterpreteerd worden. Voor het minste roepen ze hun vrouwelijke collega's om het 'probleem' op te lossen.
Dat gaat verder dan louter op professioneel vlak.

Als ik mijn kinderen (3 en 4 jaar) 's ochtends op school ga afzetten speel ik meestal nog een spelletje met mijn dochter (iets onnozels zoals tikkertje of gewoon wat rondrennen, omdat ze zich dan meer op haar gemak voelt). Andere meisjes uit haar klas komen dan steevast meedoen, tot het punt dat ze mij nu al redelijk goed kennen en zich soms nogal familiair aan mij vastklampen. Ik moet zeggen dat dat inderdaad redelijk awkward aanvoelt, omdat ik zelf zoveel mogelijk probeer te vermijden die kinderen aan te raken, en ik mij inbeeld hoe het naar mij toe zou overkomen moest mijn dochter het been van een random vader op de speelplaats vastgrijpen. Ik kan niet anders dan dan telkens met het gevoel rond te lopen dat dat "raar" is.

Als mijn vrouw datzelfde doet, voelt dat gewoon veel natuurlijker aan.

Pamuk werd nog gekocht op aandringen van Sammy's ondertussen ex-vriendin, die hem enkele maanden later met dat beest liet zitten.
Goed om weten dat er ten huize Mahdi in de vrije tijd ook aan politiek gedaan wordt. Iemand anders met de problemen opzadelen staat in de Wetstraat namelijk ook centraal in de strategieën.

Dat gaat verder dan louter op professioneel vlak.

Als ik mijn kinderen (3 en 4 jaar) 's ochtends op school ga afzetten speel ik meestal nog een spelletje met mijn dochter (iets onnozels zoals tikkertje of gewoon wat rondrennen, omdat ze zich dan meer op haar gemak voelt). Andere meisjes uit haar klas komen dan steevast meedoen, tot het punt dat ze mij nu al redelijk goed kennen en zich soms nogal familiair aan mij vastklampen. Ik moet zeggen dat dat inderdaad redelijk awkward aanvoelt, omdat ik zelf zoveel mogelijk probeer te vermijden die kinderen aan te raken, en ik mij inbeeld hoe het naar mij toe zou overkomen moest mijn dochter het been van een random vader op de speelplaats vastgrijpen. Ik kan niet anders dan dan telkens met het gevoel rond te lopen dat dat "raar" is.

Als mijn vrouw datzelfde doet, voelt dat gewoon veel natuurlijker aan.
Het verbaast me dat ze bij jullie niet-leerkrachten op de speelplaats toelaten. Die dan ook nog eens met andere kinderen zit te/kan spelen.
Op scholen dekken ze dergelijke risico's normaal af door collectief te weren. Hoogstens ze binnen brengen en terug buiten.

Het verbaast me dat ze bij jullie niet-leerkrachten op de speelplaats toelaten. Die dan ook nog eens met andere kinderen zit te/kan spelen.
Op scholen dekken ze dergelijke risico's normaal af door collectief te weren. Hoogstens ze binnen brengen en terug buiten.
Daar heb ik nog niet bij stilgestaan. Ik wou hier nu niet de indruk wekken dat dit op één of andere manier een "risico" zou vormen (de leerkrachten staan ook gewoon op de speelplaats dus geen idee wat iemand op dat moment juist zou kunnen uitspoken); eerder de perceptie dat ge als man veel sneller als verdacht individu wordt bekeken (en u zelf ook zo voelt zonder dat hier onmiddellijk reden toe is, hoewel het natuurlijk wel begrijpelijk is).

Eigenlijk is dit dé mobiliteitsrevolutie (in de stad). Ipv de elektrische auto, is het de (elektrische) fiets die de opmars maakt. Dubbel zoveel als in 2021 & 5x zoveel als 15j geleden. Ik zie het elke dag. Daar heeft Groen toch echt wel het voortouw genomen in Brussel. Bouw de fietspaden en ze komen.

Voor mij persoonlijk mag zo snel mogelijk de Toison D'or & het Meiserplein onder handen genomen worden.

Terug
Bovenaan