Geen idee wat er “straf” of irrelevant zou zijn aan letterlijk standaard economische principes. Dat zijn toch geen extreme claims die ik heb aangehaald?
Je doet trouwens exact hetzelfde als wat je mij verwijt. Dat blijft ook gewoon een aanname. Een studie voor
Nederland extrapoleren naar
België zonder te tonen dat de context vergelijkbaar is, lijkt me ook niet echt overtuigend.
“Vijfmaal nihil is nog altijd nihil” klopt economisch trouwens niet echt. Een effect kan nationaal klein lijken, maar fiscaal wel degelijk relevant zijn. Zelfs 1-2% verschil op miljarden liters brandstofverkoop kan al snel aanzienlijke bedragen betekenen voor belastinginkomsten.
Ik heb ook nergens “gigantisch” beweerd. If anything heb ik het misschien slecht verwoord: mijn punt was enkel dat België op een belangrijke transitroute ligt, waardoor prijsverschillen ook via dat kanaal gedrag kunnen beïnvloeden. Dat was dus eerder een mogelijke factor, geen harde claim over de grootte van het effect.
Ten eerste:
brandstofconsumptie reageert wel degelijk op prijs. Prijsstijging van 10% leidt tot ongeveer 1,8% minder brandstofconsumptie op korte termijn en ongeveer 2,3% op middellange termijn. Dit lijkt klein, maar bij miljarden liters brandstofverkoop is dat fiscaal toch niet triviaal. Belastinginkomsten hangen uiteindelijk af van volume x belasting, niet enkel van belasting per liter.
Studie brandstofvraag in OESO-landen -> prijsverschillen beïnvloeden gedrag wel degelijk.
Mijn punt is dus niet dat hogere accijnzen per definitie minder inkomsten opleveren, maar dat het niet automatisch volgt dat hogere accijnzen meer inkomsten geven. Dat hangt af van gedragseffecten en volumes.
Was al aan het typen voor je het had ge-edit
Dat is niet wat ik gezegd heb. Mijn punt was niet dat tanktoerisme een groter effect heeft dan hogere accijnzen, maar dat het niet automatisch volgt dat hogere accijnzen meer inkomsten opleveren. Dat hangt af van gedragseffecten en volumes. Jouw eigen bron zegt trouwens dat 10% van de grensbewoners sterk reageert op prijsverschillen, wat toch net mijn punt bevestigd dat gedragseffecten bestaan, ook al zijn ze nationaal beperkt.