Kleine nieuwtjes

Jij denkt dat 1/100 Indiërs een BMW kan kopen? Dat lijkt mij wel extreem veel?

Ik lees iets van dat top 1% inkomens afhangende van de provincie in India ergens van 25.000 dollar tot 65.000 dollar is.

Top 1% Income (2025-2026): ~₹22 Lakhs to ₹55 Lakhs per year ($26,000 - $65,000 USD).
Lijkt mij niet zo ver gezocht.

Een BMW 1-serie is vanaf 22 lakhs blijkbaar. Onmogelijk is het niet.

Ik lees iets van dat top 1% inkomens afhangende van de provincie in India ergens van 25.000 dollar tot 65.000 dollar is.

Top 1% Income (2025-2026): ~₹22 Lakhs to ₹55 Lakhs per year ($26,000 - $65,000 USD).
Lijkt mij niet zo ver gezocht.

Een BMW 1-serie is vanaf 22 lakhs blijkbaar. Onmogelijk is het niet.
Waarom zou ge als Indiër een BMW kopen als daar ontelbare goedkopere modellen leverbaar zijn die we hier niet eens kennen, voor een fractie van de prijs? Niet iedereen is een badge whore zoals de Vlaming

Waarom zou ge als Indiër een BMW kopen als daar ontelbare goedkopere modellen leverbaar zijn die we hier niet eens kennen, voor een fractie van de prijs? Niet iedereen is een badge whore zoals de Vlaming
Langs de andere kant, waarschijnlijk ook wel voldoende Indiërs die wel met een Duitse luxewagen willen rijden.
Ook al zijn er inderdaad goedkopere alternatieven.

Vorig jaar tekende BMW in India een groei op van 14%. En verkocht 18k wegens. Ze waren al de grootste luxe EV leverancier sinds 2022 en bleven dat ook vorig jaar.
Toch niet niks.

Omdat daar ook mensen zijn die status, luxe,... willen.
Moet maar eens tellen hoeveel BMW dealers zijn in Bangalore.
We zijn allemaal niet zo verschillend.

En het voordeel van India, die hebben een anti-china mentaliteit dus je hebt al minder concurrentie van Chinese merken

En het voordeel van India, die hebben een anti-china mentaliteit dus je hebt al minder concurrentie van Chinese merken
Precies dat , waarom kopen mensen anders een Lamborghini of een Ferrari?
Er zijn 1,4 miljard Indiërs en veel armen maar als je nu 1% neemt van de Indiërs heb je al een afzetmarkt van 14 miljoen mensen.
Een BMW gaat toch van meer status genieten dan een BYD ofzo.

waarom zou ge als Belg een BMW kopen, terwijl we hier ook Dacia's hebben?
en met alle respect, Belgen zijn qua stoefen met luxe nog één van de bescheidener culturen.

NIet teveel op rekenen, zoals overal speelt de portefeuille een grote rol. Chinese merken tekenen reeds 33% op van de EV-fleet in India.

waarom zou ge als Belg een BMW kopen, terwijl we hier ook Dacia's hebben?
en met alle respect, Belgen zijn qua stoefen met luxe nog één van de bescheidener culturen.
Dacia en BMW vallen op meerdere vlakken niet te vergelijken. Totaal andere auto's met volledig andere insteek.
Echter wordt het verschil tussen de Duitse "premium"-merken en de mainstreammerken (dus geen echte budgetmerken zoals Dacia of Suzuki) steeds kleiner tot bijna onbestaande, behalve dan op twee belangrijke punten:
  • prijs
  • badge (status)
Hoeveel mensen (ook/zeker Vlamingen, Walen blijkbaar minder) er niet van uitgaan dat BMW, Audi, Mercedes of zelfs VW by default "beter" zijn dan andere merken, gewoon omdat ze hun prijzen x2 doen voor gelijkwaardige of inferieure kwaliteit, ik wil ze de kost niet geven.

en hoe ziet gij dat in de praktijk dan?
ge pakt die mens op.

wat is uw naam? johan
wat is uw leeftijd? weet ik niet
waar zijt ge vandaan? eritrea/pakistan/syrië/gazastrook/oekraïne
hebt ge papieren? nee

Als ge die mensen al met zekerheid kunt identificeren is het probleem in de overgrote meerderheid van de gevallen dat de gastlanden die mensen ook niet zo maar terugnemen. Ge moogt ook geen mensen terugsturen die in levensgevaar zouden verkeren als ge ze terugstuurt. Dus ja, dan begint ge weer in zo'n verhaal van (gesloten) detentiecentra, kinderen die gescheiden worden van hun ouders, een leger aan maatschappelijk werkers, een stapel paperassen, allemaal in afwachting van een onderzoek, en dan nog: zonder medewerking van het herkomstland kunt ge helemaal niks.

Ik wil maar zeggen, zo simpel is dat allemaal niet, tenzij ge het gewoon Amerika-stijl doet en mensen met militaire vliegtuigen zonder eten en drinken terug afdropt in wat gij vermoedt dat hun land van herkomst is, maar of dat nu echt beter is.

Ik ben het er volledig mee eens dat iemand die hier strafrechtelijk niet functioneert en geen verblijfsrecht hier niet eindeloos zou moeten kunnen rondcirculeren hoor. Een taskforce die zich daar mee bezighoudt kan werken maar alleen als ze ingebed is in realistische diplomatie (en daar heeft België alleen de slagkracht niet voor), beperkte (!) detentie, en harde eerlijkheid over wat wel en niet kan.
Ik besef ten volle dat zo'n taskforce absoluut niet alle problemen zal oplossen. Ik duid in mijn post zelf ook al dat er landen zijn die gewoon zouden weigeren om die mensen terug te nemen etc. Dus ik doe het allerminst voor als een wonderspons om het probleem met illegale migratie op te lossen.

Maar dat het "moeilijk" is of "zo simpel allemaal niet is" ben ik ondertussen eerlijk gezegd wel wat beu gehoord. Dat lijkt in dit land een beetje HET excuus om dingen maar niet te moeten doen, van het afschaffen van bedrijfswagens tot het aanpakken van illegale migratie.

Het kan zijn dat zo'n taskforce maar 10% van de illegalen die criminele feiten pleegt kan terugsturen. Maar in Brussel alleen al schat men het aantal illegalen op 50000, in het hele land op 150000 dacht ik. Is dat dan al niet de moeite? Zeker als die taskforce zich niet actief zou bezighouden met het opsporen van illegalen, maar enkel met het uitwijzen van illegalen die crimineel tegen de lamp lopen en dus overlast veroorzaken? Opnieuw: vergelijk eens wat zo'n taskforce zou kosten vs wat het kost om zo'n veelplegers telkens op te pakken, te berechten, de schade te vergoeden, ...

Ik denk dan dat een klein groepje oprichten dat binnen de bestaande regels (!) mensen die voor de zoveelste keer "het bevel om het grondgebied te verlaten" krijgen na het plegen van een misdaad begeleidt naar de uitgang kan helpen. Als deel van andere maatregelen, uiteraard. Het is geen wonderspons. Maar vergezocht of absurd lijkt het mij eerlijk gezegd ook niet. Toch trouwens voorbeelden genoeg van mensen waarvan men de identiteit kent trouwens? Niet elke illegaal is volledig gehuld in een gordijn van rook en mysterie.

En laat het trouwens heel duidelijk zijn: zo een "illegalenpolitie" (wat een naam trouwens) die rechten krijgt om van deur tot deur te gaan etc., dat wil ik absoluut niet. Ik zie die taskforce eerder als een onderdeel van justitie of de politie, met een beperkte "scope" zodanig dat dat niet kan uitgroeien tot ICE-achtige toestanden.

ik ben zelf ambtenaar. ik zie zelf waar de investeringen naar gaan, en wat de resultaten zijn.
dat is niet ambtenaren-bashen. hun neuzen zouden wat meer in dezelfde richting kunnen staan, als er in hun ook wat meer in geinvesteerd wordt.
'k denk dat het er vooral om gaat dat mensen denken dat het in de privé dan zoveel anders is.
Heb ook bij een bedrijf jaren alle budget zien gaan naar een compleet hopeloos project dat nadien volledig afgevoerd is.

Ik besef ten volle dat zo'n taskforce absoluut niet alle problemen zal oplossen. Ik duid in mijn post zelf ook al dat er landen zijn die gewoon zouden weigeren om die mensen terug te nemen etc. Dus ik doe het allerminst voor als een wonderspons om het probleem met illegale migratie op te lossen.

Maar dat het "moeilijk" is of "zo simpel allemaal niet is" ben ik ondertussen eerlijk gezegd wel wat beu gehoord. Dat lijkt in dit land een beetje HET excuus om dingen maar niet te moeten doen, van het afschaffen van bedrijfswagens tot het aanpakken van illegale migratie.
Er worden anderzijds wel gewoon resultaten geboekt hoor. Ik kan begrijpen dat het misschien sneller of spectaculairder mag, maar de tendens is duidelijk.

In 2024 werden er gemiddeld 105 gedetineerden per maand gedwongen teruggestuurd naar hun land van herkomst. Sinds november 2025 zitten we aan 146 per maand, vooral Albanezen en Marokkanen (beide landen waar ook al onder Vivaldi diplomatiek sterk op werd ingezet, dat wil ik ze gerust nageven). Op dat vlak doen we het de laatste tijd echt zo slecht niet en het creëert broodnodige ruimte in de gevangenissen. Daar moet imo blijvend op ingezet worden.

Ook de instroom van asielzoekers is dalende, al is dit cijfer natuurlijk ook heel erg onderhevig aan externe factoren en minder eenvoudig aan beleid toe te schrijven.

'k denk dat het er vooral om gaat dat mensen denken dat het in de privé dan zoveel anders is.
Heb ook bij een bedrijf jaren alle budget zien gaan naar een compleet hopeloos project dat nadien volledig afgevoerd is.
mja, maar in de privé wordt je misschien niet massaal geconfronteerd met besparingen omdat de publieke opinie niet vindt dat je je loon waard bent.
en het is ook niet één project waar geld verspeeld wordt, maar ettelijke. en sommige worden wel afgewerkt, maar niet gebruikt in de praktijk.

mja, maar in de privé wordt je misschien niet massaal geconfronteerd met besparingen omdat de publieke opinie niet vindt dat je je loon waard bent.
en het is ook niet één project waar geld verspeeld wordt, maar ettelijke. en sommige worden wel afgewerkt, maar niet gebruikt in de praktijk.
idd, net zoals in de privé.
en mijn voorbeeld "één project" in de zin van "het project waar ze alles op wedden, en heel de toekomst voor op't spel zetten".

Na zowel zelf in grote bedrijven gewerkt te hebben, als met kameraden erover te praten... zoals de persoon aanhaalde, het gebeurt iets minder frequent in de privé, maar 't is echt gewoon even erg daar hoor. En ja, "de markt straft dat dan af", maar dat duurt ook jaren van alle geld in een bodemloze put smijten.....

idd, net zoals in de privé.
en mijn voorbeeld "één project" in de zin van "het project waar ze alles op wedden, en heel de toekomst voor op't spel zetten".

Na zowel zelf in grote bedrijven gewerkt te hebben, als met kameraden erover te praten... zoals de persoon aanhaalde, het gebeurt iets minder frequent in de privé, maar 't is echt gewoon even erg daar hoor. En ja, "de markt straft dat dan af", maar dat duurt ook jaren van alle geld in een bodemloze put smijten.....
Als een bedrijf geld verkwist dan is de schade voor het bedrijf en niet voor de belastingsbetaler. Gooit de staat buiten dan zal de staat daar kritiek op krijgen en indien ernstig genoeg zou het (in een democratie) afgestraft moeten worden bij de volgende verkiezingen.

Als een bedrijf geld verkwist dan is de schade voor het bedrijf en niet voor de belastingsbetaler. Gooit de staat buiten dan zal de staat daar kritiek op krijgen en indien ernstig genoeg zou het (in een democratie) afgestraft moeten worden bij de volgende verkiezingen.
Ok, en wat is het fundamentele verschil dan als de staat het niet doet, maar we outsourcen het naar de privé waar ver evenveel project op dezelfde manier falen?
Dat is waar het over gaat. Dat het gewoon fundamenteel lijkt dat de meeste projecten zwaar over budget gaan of zelfs compleet falen, of het nu bij de staat of bij bedrijven is.
Is't doel dat ge u gewoon beter voelt als een bedrijf een project slecht doet dan als de staat dat doet of zo, want ambtenaar is een vies woord of zo?

Bij bedrijven zijn klanten, personeelsleden, toeleveranciers, ... ook getroffen hé. Er wordt toch vooral graag het narratief bestendigd van een falende, geldverkwistende overheid.

NIet teveel op rekenen, zoals overal speelt de portefeuille een grote rol. Chinese merken tekenen reeds 33% op van de EV-fleet in India.

Dat is 66% iemand anders dan :p.

Mijn punt blijft:
Voor Duitse automerken is dit akkoord van belang want er is toch een aanzienlijk potentieel afzetmarkt voor premium wagens in India. 1% van Indiërs is niet niks, 0,5% van Indiërs is niet niks.

De grote drie Duitsers (Audi, BMW, Merc) verkopen 750k stuks in 2025 in Duitsland. Dat is absoluut niet onwaarschijnlijk dat je tussen hier en 10 jaar ook 750k stuks kan verkopen in Indië. De groei wordt juist voorspeld in het premiumgedeelte

Projectie in Indië: 6 miljoen auto's verkocht in 2030. Zelfs als je zelfs maar 5% van de markt bemachtigt als grote Duitse drie, dan is dat een halve Duitsland extra verkocht. Gaat een stuk makkelijker gaan als je veel minder invoerrechten moet doorrekenen. (En India-China, dat lijkt mij een onstabiel verhaal qua internationale handel. Daar gaan ook nog zaken nog gebeuren :p.)

Dat wel. Ik hoop toch dat deze deal niet vooral bedoeld is om één specifieke industriesector in Europa te steunen terwijl de rest meer nadelen zal ondervinden van deze deal. Fingers crossed.

Dat is 66% iemand anders dan :p.

Mijn punt blijft:
Voor Duitse automerken is dit akkoord van belang want er is toch een aanzienlijk potentieel afzetmarkt voor premium wagens in India. 1% van Indiërs is niet niks, 0,5% van Indiërs is niet niks.

De grote drie Duitsers (Audi, BMW, Merc) verkopen 750k stuks in 2025 in Duitsland. Dat is absoluut niet onwaarschijnlijk dat je tussen hier en 10 jaar ook 750k stuks kan verkopen in Indië. De groei wordt juist voorspeld in het premiumgedeelte

Projectie in Indië: 6 miljoen auto's verkocht in 2030. Zelfs als je zelfs maar 5% van de markt bemachtigt als grote Duitse drie, dan is dat een halve Duitsland extra verkocht. Gaat een stuk makkelijker gaan als je veel minder invoerrechten moet doorrekenen. (En India-China, dat lijkt mij een onstabiel verhaal qua internationale handel. Daar gaan ook nog zaken nog gebeuren :p.)
Ja maar wacht, jij sprak eerst over 10 miljoen auto's voor 1 merk. Als dat aan een tempo van 300k per jaar gaat, zijn we wel 33 jaar bezig hé.
Je bent hier gewoon aan het goochelen met cijfers.

Terug
Bovenaan