Kleine nieuwtjes

Vandaag in DS een interview met Lieselot Danneels, professor overheidsdigitalisering UGent, die wat meer duiding geeft over waarom die projecten vaak falen. 4 op de 5 grote IT-projecten bij de overheid falen, waarbij falen wel heel breed wordt begrepen: elk project dat over tijd of budget gaan, zit in dat cijfer. Maar ook met de nuance dat gelijkaardige IT-projecten in de privé weliswaar minder, maar toch ook zeer vaak falen: 3 op de 4. Ik vind dat toch een zéér belangrijke nuance in deze discussie, want het overheids- en ambtenaren bashen gaat weer voluit.
ik ben zelf ambtenaar. ik zie zelf waar de investeringen naar gaan, en wat de resultaten zijn.
dat is niet ambtenaren-bashen. hun neuzen zouden wat meer in dezelfde richting kunnen staan, als er in hun ook wat meer in geinvesteerd wordt.

Tja, het hoeft niet te verbazen dat de idioten van VB naar de huidige VS kijken en denken "dat willen wij ook!", of "hold my beer".
Dat ze zo'n voorstel in gedachten hebben 'mmm ok ...' maar om daar nu mee af te komen nét nadat er twee doden zijn gevallen en letterlijk ne copy/paste te doen? Dat is pas echt 'idioot'. The worst timing ever. Ne slimmerik bij VB heeft plots het licht gezien.

Veel speculatie... Trump heeft ICE niet opgericht, eerder beginnen "omvormen" tot een soort privémilitie.

Twee dingen kunnen tegelijkertijd een probleem zijn: een "illegalenpolitie" (en douanecontrole) in de V.S. die ongetraind, gewelddadig en illegaal te werk gaat.

En het feit dat er in Brussel 100 000+ mensen rondlopen die daar/hier niet thuishoren en terug naar hun eigen land zouden moeten.
Ik zou dat ook graag aangepakt zien, o.a. door illegaal verhuren/onderverhuren gewoon strafbaar te stellen, met verbeurdverklaring van de woning, en/of het tewerkstellen van illegalen zwaar strafbaar te maken. Je moet daarvoor niet eens een "illegalenpolitie" hebben...
Maar laten we wel wezen: een illegale subpopulatie ten grootte van een middelgrote stad is niet gewenst en brengt overlast mee... check het aantal illegalen in onze gevangenissen (met plaatsgebrek) maar om slechts één voorbeeld te noemen.

Obama heeft nog steeds meer mensen gedeporteerd dan Trump, dus deporteren kan ook onder een democratisch Democratisch president.

Ondanks het feit dat het idee van het VB alweer heel oppervlakkig en populistisch overgebracht is en mijns inziens te hard op het huidige ICE gelijkt ("illegalen opsporen" etc.) zeg ik al enige tijd dat het volgens mij een goed idee is om, al dan niet binnen de politie, een groep op te richten die zich bezighoudt met het terugsturen van illegalen.

Hoe veel mensen krijgen er bijvoorbeeld het befaamde briefje "bevel om het grondgebied te verlaten" nadat ze zijn opgepakt door de politie voor het overtreden van de wet? In plaats van een bevel is dat veel meer een vrijblijvende suggestie. En dan ziet men geregeld dat deze personen dat straal negeren, enkele dagen later alweer opgepakt worden, datzelfde briefje mee krijgen, en zo gaat dat maar verder. Kijk maar eens naar realityreeksen over Brussel en je zal het vaak zien passeren.

Men zegt dan dat men de middelen niet heeft om dat allemaal op te volgen, maar als je uitrekent hoeveel geld de samenleving spendeert aan manuren voor de politie en de mensen bij justitie wanneer zulke illegalen alweer de boel op stelten zetten, dan denk ik dat het loon van 1 of 2 personen die zo'n illegaal begeleiden naar het vliegtuig in het niets verbleekt. Om dan nog maar te zwijgen over datgene wat niet in cijfers uit te drukken valt: het leed van slachtoffers, de rompslomp met verzekeringen, het tijdsverlies van het afleggen van verklaringen, ...

Ik weet uiteraard dat ik het simplistisch voorstel: er zijn immers ook landen die die mensen niet terug zouden nemen etc., maar als ik dan zie dat iemand met een strafblad van meerdere pagina's voor de zoveelste keer met dat "bevel" terug op straat wordt gestuurd, dan denk ik "dit moet toch beter kunnen".

Dus een kleinschalige taskforce die zich bezig houdt met het effectief uitwijzen van illegalen die hier uitgeprocedeerd zijn en criminele feiten plegen (dat "illegalen opsporen gaat me wat te ver: dat is een slippery slope richting ICE-toestanden) lijkt mij op zich eigenlijk echt geen slecht idee.

Ondanks het feit dat het idee van het VB alweer heel oppervlakkig en populistisch overgebracht is en mijns inziens te hard op het huidige ICE gelijkt ("illegalen opsporen" etc.) zeg ik al enige tijd dat het volgens mij een goed idee is om, al dan niet binnen de politie, een groep op te richten die zich bezighoudt met het terugsturen van illegalen.

Hoe veel mensen krijgen er bijvoorbeeld het befaamde briefje "bevel om het grondgebied te verlaten" nadat ze zijn opgepakt door de politie voor het overtreden van de wet? In plaats van een bevel is dat veel meer een vrijblijvende suggestie. En dan ziet men geregeld dat deze personen dat straal negeren, enkele dagen later alweer opgepakt worden, datzelfde briefje mee krijgen, en zo gaat dat maar verder. Kijk maar eens naar realityreeksen over Brussel en je zal het vaak zien passeren.

Men zegt dan dat men de middelen niet heeft om dat allemaal op te volgen, maar als je uitrekent hoeveel geld de samenleving spendeert aan manuren voor de politie en de mensen bij justitie wanneer zulke illegalen alweer de boel op stelten zetten, dan denk ik dat het loon van 1 of 2 personen die zo'n illegaal begeleiden naar het vliegtuig in het niets verbleekt. Om dan nog maar te zwijgen over datgene wat niet in cijfers uit te drukken valt: het leed van slachtoffers, de rompslomp met verzekeringen, het tijdsverlies van het afleggen van verklaringen, ...

Ik weet uiteraard dat ik het simplistisch voorstel: er zijn immers ook landen die die mensen niet terug zouden nemen etc., maar als ik dan zie dat iemand met een strafblad van meerdere pagina's voor de zoveelste keer met dat "bevel" terug op straat wordt gestuurd, dan denk ik "dit moet toch beter kunnen".

Dus een kleinschalige taskforce die zich bezig houdt met het effectief uitwijzen van illegalen die hier uitgeprocedeerd zijn en criminele feiten plegen (dat "illegalen opsporen gaat me wat te ver: dat is een slippery slope richting ICE-toestanden) lijkt mij op zich eigenlijk echt geen slecht idee.
en hoe ziet gij dat in de praktijk dan?
ge pakt die mens op.

wat is uw naam? johan
wat is uw leeftijd? weet ik niet
waar zijt ge vandaan? eritrea/pakistan/syrië/gazastrook/oekraïne
hebt ge papieren? nee

Als ge die mensen al met zekerheid kunt identificeren is het probleem in de overgrote meerderheid van de gevallen dat de gastlanden die mensen ook niet zo maar terugnemen. Ge moogt ook geen mensen terugsturen die in levensgevaar zouden verkeren als ge ze terugstuurt. Dus ja, dan begint ge weer in zo'n verhaal van (gesloten) detentiecentra, kinderen die gescheiden worden van hun ouders, een leger aan maatschappelijk werkers, een stapel paperassen, allemaal in afwachting van een onderzoek, en dan nog: zonder medewerking van het herkomstland kunt ge helemaal niks.

Ik wil maar zeggen, zo simpel is dat allemaal niet, tenzij ge het gewoon Amerika-stijl doet en mensen met militaire vliegtuigen zonder eten en drinken terug afdropt in wat gij vermoedt dat hun land van herkomst is, maar of dat nu echt beter is.

Ik ben het er volledig mee eens dat iemand die hier strafrechtelijk niet functioneert en geen verblijfsrecht hier niet eindeloos zou moeten kunnen rondcirculeren hoor. Een taskforce die zich daar mee bezighoudt kan werken maar alleen als ze ingebed is in realistische diplomatie (en daar heeft België alleen de slagkracht niet voor), beperkte (!) detentie, en harde eerlijkheid over wat wel en niet kan.

Laatst bewerkt:
lijkt me erger dat ze ginder blijven en werk naar daar outsourced wordt. Als die naar hier komen, moeten die dezelfde lonen krijgen als hier, niet?

Heb toch ook meer de indruk dat er meer vanuit India naar Europa zal komen dan omgekeerd. Meeste Indiërs kunnen Europese producten niet eens betalen.

Als zelfs maar 1% van de bevolking daar een BMW kan kopen, is Duitsland content. Dat zijn 10 miljoen Duitse premium wagens dat ze kunnen verkopen.

lijkt me erger dat ze ginder blijven en werk naar daar outsourced wordt. Als die naar hier komen, moeten die dezelfde lonen krijgen als hier, niet?
Er zit daar veel geroezemoes over "uncapped student visa" weliswaar op de minder betrouwbare sites.
Ze gaan moeten opletten in België daarmee dat Leuven en Gent niet overweldigd worden met duizenden Indische studenten want wij gaan één van de meer aantrekkelijkere zijn in de EU. We zijn goedkoop en hier heb je veel meer Engels onderwijs ten opzichte van andere landen.

Blijkbaar wel wat drama veroorzaakt in Canada. https://immigration.ca/canadas-poli...ejection-of-indian-student-visa-applications/

Ik lees online zowel dat de influx van studenten onbegrensd zal zijn, en elders dat er wel maxima op staan. Weet iemand wat het nu feitelijk is?

India eist meer verblijfsvergunningen voor Indiërs die in Europa willen werken, maar dat is geen bevoegdheid van de Europese Unie. Zo'n vaart zal dat dus niet lopen ...

Maar het is niet de politie die beslist of die mens een papiertje krijgt met "gelieve het grondgebied te verlaten" of "ticket naar een terugkeercenter"

Politie is vaak genoeg gefrustreerd dat ze iemand weer moeten laten gaan met een briefje dat die persoon zelfs niet kan lezen..

Je moet daar ook niet specifiek een dienst voor op te richten hoor om ze "te zoeken", komt er meer dan genoeg tegen

Terug
Bovenaan