Ondanks het feit dat het idee van het VB alweer heel oppervlakkig en populistisch overgebracht is en mijns inziens te hard op het huidige ICE gelijkt ("illegalen opsporen" etc.) zeg ik al enige tijd dat het volgens mij een goed idee is om, al dan niet binnen de politie, een groep op te richten die zich bezighoudt met het terugsturen van illegalen.
Hoe veel mensen krijgen er bijvoorbeeld het befaamde briefje "bevel om het grondgebied te verlaten" nadat ze zijn opgepakt door de politie voor het overtreden van de wet? In plaats van een bevel is dat veel meer een vrijblijvende suggestie. En dan ziet men geregeld dat deze personen dat straal negeren, enkele dagen later alweer opgepakt worden, datzelfde briefje mee krijgen, en zo gaat dat maar verder. Kijk maar eens naar realityreeksen over Brussel en je zal het vaak zien passeren.
Men zegt dan dat men de middelen niet heeft om dat allemaal op te volgen, maar als je uitrekent hoeveel geld de samenleving spendeert aan manuren voor de politie en de mensen bij justitie wanneer zulke illegalen alweer de boel op stelten zetten, dan denk ik dat het loon van 1 of 2 personen die zo'n illegaal begeleiden naar het vliegtuig in het niets verbleekt. Om dan nog maar te zwijgen over datgene wat niet in cijfers uit te drukken valt: het leed van slachtoffers, de rompslomp met verzekeringen, het tijdsverlies van het afleggen van verklaringen, ...
Ik weet uiteraard dat ik het simplistisch voorstel: er zijn immers ook landen die die mensen niet terug zouden nemen etc., maar als ik dan zie dat iemand met een strafblad van meerdere pagina's voor de zoveelste keer met dat "bevel" terug op straat wordt gestuurd, dan denk ik "dit moet toch beter kunnen".
Dus een kleinschalige taskforce die zich bezig houdt met het effectief uitwijzen van illegalen die hier uitgeprocedeerd zijn en criminele feiten plegen (dat "illegalen opsporen gaat me wat te ver: dat is een slippery slope richting ICE-toestanden) lijkt mij op zich eigenlijk echt geen slecht idee.