Kleine nieuwtjes

Dat is mij al opgevallen, dat een bijzonder grote kost van de overheid gewoon "weggesmeten geld" is.

Want die projecten hebben nu ettellijke miljoenen gekost, maar een oplossing is er niet uitgekomen, dus moeten er nieuwe projecten gestart worden die alweer miljoenen gaan kosten. En waar er geen garantie is, blijkbaar, dat ze wel afgerond gaan worden.
Maar IT en consultancy hebben een streepje voor, tis zoals een advocaat, ongeacht het resultaat - geld kosten zal het

Dat is mij al opgevallen, dat een bijzonder grote kost van de overheid gewoon "weggesmeten geld" is.

Want die projecten hebben nu ettellijke miljoenen gekost, maar een oplossing is er niet uitgekomen, dus moeten er nieuwe projecten gestart worden die alweer miljoenen gaan kosten. En waar er geen garantie is, blijkbaar, dat ze wel afgerond gaan worden.
Maar IT en consultancy hebben een streepje voor, tis zoals een advocaat, ongeacht het resultaat - geld kosten zal het
Hier bij de FOD hebben we na een jaar hard zwoegen ne GO gekregen van Businesss (rond oktober). Het was klaar voor produktie.
Cru gezegd: Wij hadden voor de afwisseling als 'slechte consultants' wel een keertje hun werk gedaan (om even cynisch te wezen). ;)

Echter: Ondertussen heeft de federale overheid heel wat wetten aangepast en die zijn nu gestemd geraakt.
Dus wat denk je dat er nu gebeurd is? Heel het project de prullenmand in want het moet nu anders. Alle kosten voor NIKS.

Ik had die vraag maanden daarvoor reeds gesteld aan de interne manager (ik zag dit al aankomen hé): Ik kreeg te horen dat ik mijne mond moest houden en het mijn taak niet is zich daarmee bezig te houden (als externe). Ja dan stopt het voor mij. Dan raap ik mijn centjes bij elkaar en klaar.

Ik lees hier dat het praktisch altijd de schuld is van die "retedure" consultants. En ja de meeste zaken in de krant gaan over zulke projecten waar de consultants hun werk slecht gedaan hebben. Maar dat is maar een deel van het ganse verhaal. Er lopen wel meer zaken fout bij de overheid.

Laatst bewerkt:
Vlaams minister van Onderwijs Zuhal Demir (N-VA) trekt de stekker uit een IT-project voor het onderwijs dat al 16 miljoen euro heeft gekost, naar aanleiding van een vernietigende audit.

Nieuwe software van 40 miljoen bij Justitie onder vuur: 'Alles werkt veel trager dan voordien'
De opstart van een nieuw computersysteem bij Justitie - dat 40 miljoen euro kost - verloopt moeizaam. Griffiers klagen over traagheid en onzekerheid over de correcte verwerking van dossiers. ‘De mensen die het systeem gebruiken, zijn op van de zenuwen.’

Factuur mislukking i-Police loopt in de honderden miljoenen, terwijl belangrijkste databank hopeloos verouderd blijft
Het stopgezette digitaliseringsproject van de politie kost de Belgische belastingbetaler geen 75,8 miljoen, maar honderden miljoenen euro's.

---

Tot zover digitalisering bij de overheid.
Terug naar word 6.0.

Ja, ik zie daar één rode loper. Mainframes die waarschijnlijk nog draaien in COBOL.

Dat is de hel om dat te migreren blijkbaar naar een moderne omgeving.
Niemand die weet hoe het al werkt.
Documentatie is allang verloren geraakt.
Een of andere grijze wijze die alles wist maar die allang op pensioen is of de eeuwige jachtvelden in is.
Iedereen wil er vanaf want dat kost al gigantisch om het te onderhouden. (Omdat dat niet gebeurde, is er sinds 2025 jaarlijks zo'n 13 miljoen euro nodig om de ANG draaiende te houden). Eigenlijk moet je de ballen hebben om te zeggen: op datum X trekken we de stekker uit de mainframe-server. Is je project niet klaar, tant pis. Pak maar een classeur.
Niemand die beslissingen durft nemen. Alles staat daar als "te valideren" maar niemand die zijn naam eronder wilt zetten.
IT vs business die clashen over prioriteiten en hoe het eruit moet zien. IT maakt iets uit frustratie, business wil het niet gebruiken. Business wil iets, IT zegt: "nee, je moet dat gebruiken, fuck you".

Dat is ook niet de meest sexy programmeertaal. Log en ouderwets. Ik heb dat ooit nog gekregen op school en dan nooit meer gebruikt nadien. Je zou als COBOL programmeur wel goed je boterham kunnen verdienen denk ik. Als je nog wilt in COBOL programmeren tenminste :-)

Naar consultants wijzen is makkelijk en eerder je eigen falen niet willen zien/negeren als overheid/politiek establishment.

Als consultant zijnde met genoeg werkmiddelen om eventueel langere betaalperiode te overbruggen, moet je eigenlijk zot zijn om geen overheidsopdrachten aan te nemen.

Dat consultants slecht hun werk doen, ligt meer aan het feit dat er gewoon niet genoeg (architecturele & organisationele) kennis & ervaring zit om iets in goede banen te lijden, zowel qua scope definitie, als complete TCO picture (configuratie, customisatie, dataimport, testen, training).

Combineer dat met slechte of onrealistische functionele analyses met verschillende stakeholders, integratie met oude slecht gedocumenteerde infra, factoren als bureaucratie/trage beslissingsmodellen/risico aversie in combinatie met waterfall wrs, super rigide aanbestedingsmodel waarbij alles dat niet precies staat be/omschreven massa’s wordt doorgerekend waarschijnlijk.

Bid managers van consultancy bedrijven hebben waarschijnlijk een field day elke keer ze een contract opstellen voor zo een klant, en waarom niet right, als je weet dat je mensen tegenover je hebt zitten die weinig ervaring hebben met de full TCO picture waarom er dan geen gebruik van maken.

Is dat misbruik maken van de situatie, is dat onethisch. Misschien, maar ik vind dat allemaal zever.

Het grootste probleem is dat er binnen ganse overheidsapparaat een totaal gebrek is aan consequenties en dat op verschillende niveaus voor complete failures. Natuurlijk ligt dat ook aan het feit dat wrs meer mobiliteit is qua politieke figuren, maar dan nog, kijk naar een Vandenbroecke. Tijdens covid hebben ze voor 70 miljoen aan voorraden moeten vernietigen, hoe die kerel er dan opnieuw in slaagt om opnieuw een ministerieel ambt te verkrijgen, waan-zin!

Serveer ambtenaren met beslissingsmacht gewoon af van enige relevante positie, zelfde voor politiekers met eindbeslissing, zo moeilijk kan het toch niet zijn? Complete (politieke) onwil om effectief verantwoordelijkheid te dragen en dit uit te schrijven in een (sanctie) charter binnen de overheid, het is toch maar belastingsgeld, who cares right ?

Al veel te lang weg uit belgië maar is er bijvoorbeeld bij die covid toestanden een degelijke onderzoekscommissie aangesteld om de verantwoordelijken aan te duiden? Als de oppositie beetje serieus is, spitten ze deze gefaalde IT projecten uit tot het bot voor lessons learned en worden er effectief sancties genomen intern qua ambtenaarij, als op politiek niveau..

Laatst bewerkt:
Dat is ook niet de meest sexy programmeertaal. Log en ouderwets. Ik heb dat ooit nog gekregen op school en dan nooit meer gebruikt nadien. Je zou als COBOL programmeur wel goed je boterham kunnen verdienen denk ik. Als je nog wilt in COBOL programmeren tenminste :)

Ik heb daar ooit Y2K aanpassingen moeten in doen :lol:

it did compute however :D

Ik snap niet waarom men altijd maar gelooft dat men iets te zeggen heeft over zulke zaken in andere landen. En het argument dat de wegen in te slechte staat zijn om een vignet te betalen, niemand verplicht je natuurlijk om over die wegen te rijden.

Op mijn wagen kleeft een milieusticker voor Duitsland en Frankrijk, en als ik doorheen Frankrijk wil rijden betaal ik bovendien péage... Dus zo verkeerd vind ik het niet als er voor België ook een sticker zou komen, al zou ik dan mettertijd waarschijnlijk ook een Nederlandse moeten kopen vermoed ik als zij er als 'wraak' één invoeren.

Natuurlijk zal Nederland meer last hebben van een Belgisch vignet dan omgekeerd.
Anderzijds betwijfel ik of de helft van de kilometers op Nederlandse wegen door niet-Nederlanders gereden wordt.

Ik snap niet waarom men altijd maar gelooft dat men iets te zeggen heeft over zulke zaken in andere landen. En het argument dat de wegen in te slechte staat zijn om een vignet te betalen, niemand verplicht je natuurlijk om over die wegen te rijden.
en, ze zijn mede een reden dat ze in slechte staat zijn. Alsof hun camions en wagens (al dan niet met sleurhut) hier geen slijtage veroorzaken

Het is natuurlijk wel zwaar tegen de Europese integratiegedachte dat iedere keer je de grens oversteekt je moet beginnen nadenken of je wel voldoet aan de administratie en je moet betalen. Grenzen oversteken wordt weer een ding dat je soms liever vermijdt.

In een Belgische context is dat bijvoorbeeld iets dat grondwettelijk verboden is voor steden en gemeenten. Die zouden met dezelfde verantwoording ook een tol kunnen doorvoeren zodat “buitenlanders” ook betalen voor hun infrastructuur maar da’s verboden geworden om de economische integratie van het land niet in het gedrang te brengen. Ik vind het wat vreemd dat die redenering niet doorgetrokken wordt naar Europese niveau, een niveau waar we nochtans actief aan integratie zouden moeten werken.

Op zich is het geen slecht idee om een speciale taskforce op te richten om zich meer bezig te houden met het terugsturen van illegale mensen, zolang dit volgens het wettelijk kader gebeurt en die taskforce niet plots vrijgeleide krijgt om iedereen met een kleurtje op te pakken en betogers neer te schieten.

Maar het heeft weinig tot geen zin om dit op landelijk niveau te doen, zeker het aspect "hefbomen gebruiken om landen te dwingen illegalen terug te nemen" is iets dat op Europees vlak dient te gebeuren.

Vandaag in DS een interview met Lieselot Danneels, professor overheidsdigitalisering UGent, die wat meer duiding geeft over waarom die projecten vaak falen. 4 op de 5 grote IT-projecten bij de overheid falen, waarbij falen wel heel breed wordt begrepen: elk project dat over tijd of budget gaan, zit in dat cijfer. Maar ook met de nuance dat gelijkaardige IT-projecten in de privé weliswaar minder, maar toch ook zeer vaak falen: 3 op de 4. Ik vind dat toch een zéér belangrijke nuance in deze discussie, want het overheids- en ambtenaren bashen gaat weer voluit.

He, dat ICE idee uit de VS die eigen burgers doodschiet... Dat hebben we hier nog niet geprobeerd, laten we dat es doen. 🤦‍♂️

Tja, het hoeft niet te verbazen dat de idioten van VB naar de huidige VS kijken en denken "dat willen wij ook!", of "hold my beer".

Terug
Bovenaan