Kleine nieuwtjes

Nee een echte Brusselaar spreekt 'brussels'

Alleen is 90% import ondertussen zeker?
En de meerwaarde voor de maatschappij is daar zwaar negatief
Aha, hier komt het donkerbruin sentiment.

België heeft nu eenmaal 3 landstalen, waarvan 2 dominante talen. Brussel is dus de hoofdstad van een land met meerdere landstalen. Duits kunnen we even links laten liggen aangezien die zich niet snel in Brussel gaan begeven. Je mag dan toch wel verwachten dat wanneer je als Vlaming iets aan de hand hebt in Brussel dat een agent of eender welke ordedienst die persoon kan helpen in zijn taal. Net zoals een Waal in het Frans zal geholpen kunnen worden. Ik vind het echt niet vreemd om in de hoofdstad te verwachten dat de ordediensten op zijn minst tweetalig zijn. Want eerlijk gezegd, ik spreek niet genoeg Frans om mijzelf te kunnen behelpen. Dus als een agent in Brussel mij staande zou houden, tjah als die geen Nederlands kan gaan we een klein probleem hebben.
En als je 10km verder in Waterloo wordt tegengehouden zou het volgens u dan wel normaal zijn als die agent enkel Frans spreekt?
Of als een Waal rondloopt in Kortrijk moeten de mensen ook maar ineens Frans spreken?
Dat van die 3 landstalen en Brussel als tweetalig gewest is allemaal mooi in theorie, maar dat is bedacht door mensen die geen enkele voeling hebben met de realiteit. Voor quasi elke Brusselaar is Frans de enigste realiteit. Vasthouden aan dat Nederlands in Brussel is nog iets uit de jaren stillekes.

Aha, hier komt het donkerbruin sentiment.

En als je 10km verder in Waterloo wordt tegengehouden zou het volgens u dan wel normaal zijn als die agent enkel Frans spreekt?
Of als een Waal rondloopt in Kortrijk moeten de mensen ook maar ineens Frans spreken?
Dat van die 3 landstalen en Brussel als tweetalig gewest is allemaal mooi in theorie, maar dat is bedacht door mensen die geen enkele voeling hebben met de realiteit. Voor quasi elke Brusselaar is Frans de enigste realiteit. Vasthouden aan dat Nederlands in Brussel is nog iets uit de jaren stillekes.
Nee Waterloo is Waals, Kortrijk is Vlaams.
Brussel is beide dus ja ik verwacht dan ook dat alles in beide landstalen kan als het van de overheid komt.
Toestaan dat allochtonen uw cultuur overpakken is tekenkrullend

Dan zou het ook geen probleem mogen zijn dat men aan de kust enkel het Nederlands gebruikt. Dus in de winkels op de dijk en de toeristische gebieden ook niemand meer aanspreken met Goeiedag/Bonjour. Géén tweetalige menukaarten.

Iets zegt me dat daar met een pák verontwaardiging op gereageerd zou worden. Niet in het minst van de Franstalige Brusselaars die weigeren een woord Nederlands te spreken.

Pssst, Walen zijn autochtonen....
Brussel was deel van Zuid-Brabant dat tot verenigd koninkrijk der Nederlanden behoorde

Dus als je zover teruggaat dan zijn Walen ook allochtonen in Brussel :unsure:
Dan zou het ook geen probleem mogen zijn dat men aan de kust enkel het Nederlands gebruikt. Dus in de winkels op de dijk en de toeristische gebieden ook niemand meer aanspreken met Goeiedag/Bonjour. Géén tweetalige menukaarten.

Iets zegt me dat daar met een pák verontwaardiging op gereageerd zou worden. Niet in het minst van de Franstalige Brusselaars die weigeren een woord Nederlands te spreken.
Dat zijn privé-zaken maar ja Walen en andere taal spreken is idd onrealistisch.
Meer is altijd beter, maar in Brussel is het net minder

Nee Waterloo is Waals, Kortrijk is Vlaams.
Brussel is beide dus ja ik verwacht dan ook dat alles in beide landstalen kan als het van de overheid komt.
Toestaan dat allochtonen uw cultuur overpakken is tekenkrullend
Ahja, want de tendens dat Brussel al decennialang verfranst is de schuld van allochtonen eh. 🙄🤣

Ik kom nochtans heel vaak in Brussel en hoewel ik de eerste jaren van m'n leven ben opgegroeid in Brussel en dus tweetalig ben switchen veel winkeliers en andere Brusselaars over in het Nederlands als ze mij Nederlands horen babbelen op de gsm of tegen een vriend(in). Bon, dat zijn winkeliers die alles doen voor hun commerce. Maar ook daarbuiten doen veel Brusselaars hun best, desondanks dat Brussel door en door Frans is en de gemiddelde Brusselaar in z'n dagelijkse leven enkel maar Frans hoort. Dat is meer dat je van de gemiddelde Vlaming of Waal kan zeggen.

Deze discussie is al zo oud als de straat en wordt vooral nog gevoed door mensen die amper of nooit in Brussel komen en niets afweten van de leefwereld daar.

Ahja, want de tendens dat Brussel al decennialang verfranst is de schuld van allochtonen eh. 🙄🤣

Ik kom nochtans heel vaak in Brussel en hoewel ik de eerste jaren van m'n leven ben opgegroeid in Brussel en dus tweetalig ben switchen veel winkeliers en andere Brusselaars over in het Nederlands als ze mij Nederlands horen babbelen op de gsm of tegen een vriend(in). Bon, dat zijn winkeliers die alles doen voor hun commerce. Maar ook daarbuiten doen veel Brusselaars hun best, desondanks dat Brussel door en door Frans is en de gemiddelde Brusselaar in z'n dagelijkse leven enkel maar Frans hoort. Dat is meer dat je van de gemiddelde Vlaming of Waal kan zeggen.

Deze discussie is al zo oud als de straat en wordt vooral nog gevoed door mensen die amper of nooit in Brussel komen en niets afweten van de leefwereld daar.
Allochtonen beperkt zich niet alleen tot de komst van Turken, Marokkanen en congolezen he. Dat is al van voor België bestond aan de gang. Maar die groepen hebben wel voor extra gezorgd.

Van oorsprong was Brussel Nederlandstalig

Allochtonen beperkt zich niet alleen tot de komst van Turken, Marokkanen en congolezen he. Dat is al van voor België bestond aan de gang. Maar die groepen hebben wel voor extra gezorgd.

Van oorsprong was Brussel Nederlandstalig
Van oorsprong was Istanbul Grieks.

Constantinopel/Istanbul werd door Moslims belegerd, binnengevallen en overgenomen. Ik weet niet of dat de vergelijking is die je hier wil maken om je punt bij te staan. :tongue:
Punt is dat geen enkele juridische constructie de omvolking kan tegenhouden. For fuck sake zelfs Vlaams Belang beseft dit ergens wel ook. BG moet nog wakker schieten.

Dus iemand die in bv. Grimbergen is opgegroeid en woont maar door omstandigheden (niet echt vergezocht) amper Frans praat, moet maar naar Antwerpen trekken als hij in een grotere stad wil rondlopen, want in de hoofdstad, omringd door Vlaanderen, spreekt men voornamelijk Frans dus ja, we geven het beter op om dat tweetalig te houden?

Vreemde logica vind ik dit, het gaat hier om hulpdiensten in een tweetalig gewest, in een drietalig land. Hoe is dat nu te vergelijken met een land dat over 100'den jaren van identiteit is veranderd? Werd Brussel toen ik niet oplette militair veroverd door het eentalige Frankrijk?

Punt is dat geen enkele juridische constructie de omvolking kan tegenhouden. For fuck sake zelfs Vlaams Belang beseft dit ergens wel ook. BG moet nog wakker schieten.

Er zijn tonnen juridische constructies om (taalkundige) minderheden te beschermen. Zeggen de (als uitdovend bedoelde) faciliteitengemeenten je iets? Ook maar afschaffen die handel dan.

Ik vind heel die taalstrijd ook soms gereduceerd tot kolder, maar dat een Nederlandstalige in het Brussels gewest niet kan geholpen worden door de politie in zijn eigen taal is triest, en dat een politicus dan zo'n non-reactie durft geven is een schande.

Laatst bewerkt:
Constantinopel/Istanbul werd door Moslims belegerd, binnengevallen en overgenomen. Ik weet niet of dat de vergelijking is die je hier wil maken om je punt bij te staan. :tongue:
Nee, wel dat de inwoners van tijd tot tijd kunnen veranderen en dat een wet of wat legalistisch gezever daar niets aan kan veranderen.
Vergelijk Brussel for all I care met El Paso, San Diego of Miami waar ooit misschien Engels dominant was maar waar Spaans/Spanglish die rol nu al quasi voor een groot deel heeft overgenomen. En doe er nog een aantal decennia bij en je kan eerder spreken over de Estados Unidos ipv United States.

Nee, wel dat de inwoners van tijd tot tijd kunnen veranderen en dat een wet of wat legalistisch gezever daar niets aan kan veranderen.
Vergelijk Brussel for all I care met El Paso, San Diego of Miami waar ooit misschien Engels dominant was maar waar Spaans/Spanglish die rol nu al quasi voor een groot deel heeft overgenomen. En doe er nog een aantal decennia bij en je kan eerder spreken over de Estados Unidos ipv United States.
Laten we de vergelijking eens maken:

Officiële taal van de VS: /
Officiële taal van België: Duits, Frans, Nederlands

Is het in die steden moeilijk om door de politie of andere hulpdiensten in het Engels geholpen te worden omdat een groot deel van de bevolking ondertussen Spaans spreekt? Ik vermoed van niet.

Zouden inwoners in die steden de uitspraken van een politicus kunnen appreciëren als die iets verkondigt als "Sorry you couldn't be helped in English, but that's part of the cosmopolitan nature of our city"?

Neen, ik zie het nog altijd niet.

Goed, maar dan voor alles hé:

"De 72 jarige duivenmelker Sylvain D wordt verdacht van zedenfeiten met 24 minderjarigen"
"De 48 jarige tuinierster Samantha VDM heeft bekentenissen afgelegd over haar betrokkenheid in een grootschalige btw-zwendel"
...

Ik heb er geen probleem mee dat gewone mensen mij in Brussel aanspreken in het Frans en zelfs niet dat ze geen Nederlands spreken. Maar Brussel is wel de hoofdstad van heel België dus ik verwacht wel dat officiële instanties beide talen (en eigenlijk alle drie) spreken.

Mijn punt was alleen dat in een discussie, met iemand die twijfelachtig staat tov immigratie en immigranten, het misschien niet effectief is om je punt proberen over te brengen door te vergelijken met een stad die manu militari is veroverd geweest door een gelijkaardige bevolkingsgroep. (cfr DVL zn great replacement theoriëen bv)

Omvolking... Je bedoelt die extreemrechtste theorie die al meegaat van bij de nazi's, maar eigenlijk geen enkele feitelijke grond heeft en sociologisch amper te verdedigen valt? Klinkt wel goed en populistisch, en daarom slaat het nog altijd aan. Een beetje als horoscopen. Maar enige waarde heeft het niet. Of we dan wakker moeten schieten daarover...

Terug
Bovenaan