Muñoz
Well-known member
Aha, hier komt het donkerbruin sentiment.Nee een echte Brusselaar spreekt 'brussels'
Alleen is 90% import ondertussen zeker?
En de meerwaarde voor de maatschappij is daar zwaar negatief
En als je 10km verder in Waterloo wordt tegengehouden zou het volgens u dan wel normaal zijn als die agent enkel Frans spreekt?België heeft nu eenmaal 3 landstalen, waarvan 2 dominante talen. Brussel is dus de hoofdstad van een land met meerdere landstalen. Duits kunnen we even links laten liggen aangezien die zich niet snel in Brussel gaan begeven. Je mag dan toch wel verwachten dat wanneer je als Vlaming iets aan de hand hebt in Brussel dat een agent of eender welke ordedienst die persoon kan helpen in zijn taal. Net zoals een Waal in het Frans zal geholpen kunnen worden. Ik vind het echt niet vreemd om in de hoofdstad te verwachten dat de ordediensten op zijn minst tweetalig zijn. Want eerlijk gezegd, ik spreek niet genoeg Frans om mijzelf te kunnen behelpen. Dus als een agent in Brussel mij staande zou houden, tjah als die geen Nederlands kan gaan we een klein probleem hebben.
Of als een Waal rondloopt in Kortrijk moeten de mensen ook maar ineens Frans spreken?
Dat van die 3 landstalen en Brussel als tweetalig gewest is allemaal mooi in theorie, maar dat is bedacht door mensen die geen enkele voeling hebben met de realiteit. Voor quasi elke Brusselaar is Frans de enigste realiteit. Vasthouden aan dat Nederlands in Brussel is nog iets uit de jaren stillekes.