Geen idee hoe ze het juist bekijken.
Zonder gedetailleerde info is die laatse correctie moeilijk te interpreteren!
Was eigenlijk mijn eerste ongefilterde indruk dat ik neer pende
Je voelt eigenlijk al aan dat er iets niet klopt omdat we plots Denemarken bijbenen in die grafiek terwijl Denemarken een stuk hoger BBP per capita per persoon heeft.
Qua market exchange zou het al niet mogen verschillen want ik dacht dat de Deense kroon een vaste koers had met de euro dus geen invloed.
Zit je met "prijsverschillen", maar puur op positie doet dat precies hetzelfde tussen België en Denemarken.
Maar dan plots haalt België Denemarken in, als we "werkuren" inrekenen. We halen Nederland in, Zwitserland in,...
Terwijl volgens sommige statistieken Belgische actieve meer werkuren per jaar doet maar andere statistieken zeggen minder per week. Dus daar is het al flou. Maar ik denk niet dat er navenant verschil is tussen een Deens werkritme en een Belgisch werkritme. Ik denk dat de Denen het beter hebben want die hebben langer ouderschapsverlof en van die toestanden...
Maar wat is het navenante verschil tussen Denemarken en België:
Activiteitsgraad van 20-64 in 2024. Belgie 72,3% volgens stabel België,
Activiteitsgraad van 20-64 in 2024. Denemarken +-80% volgens "nordics statistics database" (niet teveel goesting om lang te googlen naar een bron.)
Ja, dat is een serieus verschil en dat toont juist het grote probleem van België. Denemarken slaagt erin om 8procentpunten extra aan de slag te krijgen en die zijn nog altijd productief (want die zijn pakweg even productief als wij per uur dan.). In België smijten we 8 procentpunten gewoonweg aan de kant en doen die niks.
Dus de clou hier is:
Waarom hebben wij 8procentpunten minder activiteitsgraad ten opzichte van Denemarken: Teveel zieken? Teveel migratie die niet aangepast is aan Belgische vereisten op de arbeidsmarkt? Teveel uitkeringen? Zit men hier te ferm vast aan "voltijds werk"? Teveel werk in het zwart?...