Kleine nieuwtjes

Ik weet eerlijk gezegd niet in welke topic (van dit SEO-landschap) ik dit het beste plaats, maar:

The Economist heeft een ranking uitgebracht van hoe "rijk" landen waren in 2025, gebaseerd op BNP per capita, en dan correcties aangebracht. In hun woorden:

Het artikel zit achter een paywall (je kan een gratis account maken enkel hiervoor om het te lezen), maar ik wil deze figuur toch meegeven:

Bekijk bijlage 47247
Kijk naar de positie van België doorheen die "correctiemethoden".
Euuh, we werken precies niet veel voor ons loon?
En toch zouden de vakbonden graag zien dat we nog meer gratis geld krijgen, nog minder moeten werken met liefst 0 flexibilteit, dus 9 to 5 op weekdagen...

Euuh, we werken precies niet veel voor ons loon?
En toch zouden de vakbonden graag zien dat we nog meer gratis geld krijgen, nog minder moeten werken met liefst 0 flexibilteit, dus 9 to 5 op weekdagen...

Ik ben curieus hoe men "gewerkte uren" bepaalt. Waarschijnlijk is dat gewoon
BBP/Actieve bevolking

Dus we scoren "goed "omdat we een lage actieve bevolking hebben. Dat is nu niet echt iets om trots op te zijn.
Eigenlijk geen goed nieuws.

Laatst bewerkt:
Ik ben curieus hoe men "gewerkte uren" bepaald. Waarschijnlijk is dat gewoon
BBP/Actieve bevolking

Dus we scoren "goed "omdat we een lage actieve bevolking hebben. Dat is nu niet echt iets om trots op te zijn.
Geen idee hoe ze het juist bekijken.
Zonder gedetailleerde info is die laatse correctie moeilijk te interpreteren!

Was eigenlijk mijn eerste ongefilterde indruk dat ik neer pende😄

Ik ben curieus hoe men "gewerkte uren" bepaald. Waarschijnlijk is dat gewoon
BBP/Actieve bevolking

Da's typisch een mengeling van enquêtes en administratieve gegevens, elk land doet het wat anders, en niet elk land heeft daar betrouwbare statistieken over. Door de verschillende methodologieën is het niet altijd de meest betrouwbare statistiek om te vergelijken tussen landen.

Laatst bewerkt:

De privatisering van alles moet onverminderd verder gaan. Zoals terecht opgemerkt door de vakbonden zouden ze beter eens kijken waarom er niemand nog cipier wilt worden en het beroep wat aantrekkelijker maken.
als ze privé-security in de gevangenis willen, gaan ze wel wat bevoegdheden moeten aanpassen. want voor élk incident de politie moeten halen omdat je zelf amper iets mag, lijkt mij ook niet de oplossing.

Zou dat niet hetzelfde verhaal zijn als consultants bij andere overheidsdiensten, waar dat van een ander budget komt en zo de "cijfers" blijven kloppen? Ik kan me nu ook wel inbeelden dat dit een snellere oplossing is dat nieuwe mensen aanwerven, en de voorwaarden voor nieuwe mensen verbeteren gaat een serieuze kost met zich meebrengen over de jaren heen, terwijl even wat private security inhuren niet zo in het budget terecht komt.

Nu goed, het lijkt me geen goede oplossing hoor.
Als stopgap maatregel kan ik er nog wel begrip voor opbrengen maar eigenlijk onbegrijpbaar dat de situatie zo ver is gekomen en dat ook deze regering blijkbaar niet verder geraakt dan wat rommelen in de marge. Die overbevolking in de gevangenissen en alle andere problemen die daaruit voortvloeien zijn vanuit menselijk en maatschappelijk perspectief toch gewoon onaanvaardbaar.

Geen idee hoe ze het juist bekijken.
Zonder gedetailleerde info is die laatse correctie moeilijk te interpreteren!

Was eigenlijk mijn eerste ongefilterde indruk dat ik neer pende😄

Je voelt eigenlijk al aan dat er iets niet klopt omdat we plots Denemarken bijbenen in die grafiek terwijl Denemarken een stuk hoger BBP per capita per persoon heeft.
Qua market exchange zou het al niet mogen verschillen want ik dacht dat de Deense kroon een vaste koers had met de euro dus geen invloed.
Zit je met "prijsverschillen", maar puur op positie doet dat precies hetzelfde tussen België en Denemarken.
Maar dan plots haalt België Denemarken in, als we "werkuren" inrekenen. We halen Nederland in, Zwitserland in,...

Terwijl volgens sommige statistieken Belgische actieve meer werkuren per jaar doet maar andere statistieken zeggen minder per week. Dus daar is het al flou. Maar ik denk niet dat er navenant verschil is tussen een Deens werkritme en een Belgisch werkritme. Ik denk dat de Denen het beter hebben want die hebben langer ouderschapsverlof en van die toestanden...

Maar wat is het navenante verschil tussen Denemarken en België:

Activiteitsgraad van 20-64 in 2024. Belgie 72,3% volgens stabel België,
Activiteitsgraad van 20-64 in 2024. Denemarken +-80% volgens "nordics statistics database" (niet teveel goesting om lang te googlen naar een bron.)

Ja, dat is een serieus verschil en dat toont juist het grote probleem van België. Denemarken slaagt erin om 8procentpunten extra aan de slag te krijgen en die zijn nog altijd productief (want die zijn pakweg even productief als wij per uur dan.). In België smijten we 8 procentpunten gewoonweg aan de kant en doen die niks.

Dus de clou hier is:
Waarom hebben wij 8procentpunten minder activiteitsgraad ten opzichte van Denemarken: Teveel zieken? Teveel migratie die niet aangepast is aan Belgische vereisten op de arbeidsmarkt? Teveel uitkeringen? Zit men hier te ferm vast aan "voltijds werk"? Teveel werk in het zwart?...

Dus de clou hier is:
Waarom hebben wij 8procentpunten minder activiteitsgraad ten opzichte van Denemarken: Teveel zieken? Teveel migratie die niet aangepast is aan Belgische vereisten op de arbeidsmarkt? Teveel uitkeringen? Zit men hier te ferm vast aan "voltijds werk"? Teveel werk in het zwart?...

Vlaanderen was 77% in 2024. Zegt genoeg zeker?

Zou dat niet hetzelfde verhaal zijn als consultants bij andere overheidsdiensten, waar dat van een ander budget komt en zo de "cijfers" blijven kloppen? Ik kan me nu ook wel inbeelden dat dit een snellere oplossing is dan nieuwe mensen aanwerven, en de voorwaarden voor nieuwe mensen verbeteren gaat een serieuze kost met zich meebrengen over de jaren heen, terwijl even wat private security inhuren niet zo in het budget terecht komt.

Nu goed, het lijkt me geen goede oplossing hoor.
Correct. Dat is zoals interim werknemers inschakelen. Da's op kosten van het jaarlijks werkingsbudget. Iemand vast in dienst nemen, valt binnen het personeelsbudget. En uiteraard betaalt ge enkel de prijs aan het bedrijf van waar ge de werknemer 'inhuurt. Geen personeelskosten whatsoever die daarbij komen kijken.

Maar eerlijk, gaat iemand de vreselijke dienstverlening en ditto vliegervaring missen?
Geeft opportuniteiten aan andere spelers om het gat te vullen dat vrijgekomen is.

USA die verrassend genoeg een goede beslissing maakt rond nutrition
Ondertussen hebben europeze landen nog een achterhaald voedselpiramide waar de meeste mensen processed supermarkt brood en ontbijgranen eten als ontbijt en schrik hebben van eieren als ontbijt.

Ondertussen hebben europeze landen nog een achterhaald voedselpiramide waar de meeste mensen processed supermarkt brood en ontbijgranen eten als ontbijt en schrik hebben van eieren als ontbijt.
Mijne man, er is al een hele week discussie over hoe geschift het is dat rood vlees en volle melk daar bovenaan staan, ossenwit en boter als gezonde vetten worden vernoemd, en verschillende reviewers duidelijk banden hebben met de vlees of melklobby.

Check het Amerikaanse Politiek topic, een dikke week geleden. En bekijk de terechte opmerkingen aldaar.

Vlaanderen was 77% in 2024. Zegt genoeg zeker?

Ja als je Henegrouwen, Luik, Brussel en Limburg schrapt, dan haal je 80% :p
Als ze in Denemarken de provincies wegdoen aan de grand van Duitsland, dan halen ze 85% waarschijnlijk.

Niet om te ontkennen dat er niet iets structureel mis is in Wallonië en Brussel. Het is een verschrikkelijke ramp daar door een op een randje corrupt bestuur van de PS decennialang.
Maar ergens is het ook cheryypicken en doen alsof we niks moeten doen in Vlaanderen. In een zogenaamd top economische regio als Vlaanderen, hoor je eigenlijk 80% -83% te halen. Betekent ook aan deze kant van de taalgrens dat er veel te veel mensen "afgeschreven" worden.

Maar eerlijk, gaat iemand de vreselijke dienstverlening en ditto vliegervaring missen?
Geeft opportuniteiten aan andere spelers om het gat te vullen dat vrijgekomen is.

Die vliegervaring valt echt wel mee hoor.
Ik heb nu niet het gevoel dat Brussels airlines zoveel beter is. Allemaal leuk en wel dat je bij LOT en swiss een chocolaatje kan en een watertje krijgt op je vlucht, maar als een ticket 200€ duurder is dan is de keuze snel gemaakt.

Ik stel mij ook de vraag welke maatschappij dat gat gaat opvullen.

Zelf heb ik nooit problemen gehad met Ryanair. Zo lang je hun bagageregels goed leest en volgt en op voorhand incheckt en zo. Ryanair zal wel strenger zijn dan andere maatschappijen wanneer je met één van die zaken niet in orde bent, en extra aanrekenen (zal hun verdienmodel zijn). Wil je meer luxe, extra bagage etc, dan is het bijbetalen natuurlijk. Reis je met weinig bagage dan is Ryanair ideaal.

Tja, eerlijk gezegd, zal er ook er niet van wakker liggen als een vliegticket naar Spanje dat nu 30 euro kost dan 10 euro duurder wordt ofzo. Dat is dan nog veel te goedkoop. 3 euro per passagier lijkt toch peanuts, maak uw tickets dan 3 euro duurder en het is opgelost? Ik snap niet waarom Ryanair daar zo een probleem van maakt (er zal wel een bepaalde logica achter zitten zeker?)

Die vliegervaring valt echt wel mee hoor.
Ik heb nu niet het gevoel dat Brussels airlines zoveel beter is. Allemaal leuk en wel dat je bij LOT en swiss een chocolaatje kan en een watertje krijgt op je vlucht, maar als een ticket 200€ duurder is dan is de keuze snel gemaakt.

Ik stel mij ook de vraag welke maatschappij dat gat gaat opvullen.
Ja voila, als je 2 uur spendeert op het vliegtuig dan is dat geen 100 of 200 euro extra waard. Ik merk niet veel verschil tussen Brussels Airlines in feite. Ok op de duurdere vluchten zal je misschien wat meer luxe en extratjes hebben, maar neem je de goedkope vluchten (Economy Light) dan verschilt dat allemaal niet veel met Ryanair en andere low budget maatschappijen.

Laatst bewerkt:
Blijkbaar zou Ryanair sowieso al vliegtuigen weghalen uit België om elders in te zetten wegens vertraging in levering van nieuwe Boeings. En is dit dus gewoon een makkelijke manier om een externe schuldige aan te duiden.
Ècht iets voor O'Leary natuurlijk.

Tja, eerlijk gezegd, zal er ook er niet van wakker liggen als een vliegticket naar Spanje dat nu 30 euro kost dan 10 euro duurder wordt ofzo. Dat is dan nog veel te goedkoop. 3 euro per passagier lijkt toch peanuts, maak uw tickets dan 3 euro duurder en het is opgelost? Ik snap niet waarom Ryanair daar zo een probleem van maakt (er zal wel een bepaalde logica achter zitten zeker?)

Blijkbaar zou Ryanair sowieso al vliegtuigen weghalen uit België om elders in te zetten wegens vertraging in levering van nieuwe Boeings. En is dit dus gewoon een makkelijke manier om een externe schuldige aan te duiden.
Ècht iets voor O'Leary natuurlijk.
Lijkt me idd ook vooral een drogreden (al wilt die liefst vliegen van luchthavens die hem geld toestoppen ipv extra belasting heffen die passagiers betalen)

Snel even gezocht in onze buurlanden bestaat ook een vliegtak:
Nederland: 30 euro, Duitsland: 15 euro, Frankrijk 7 euro (europa, soms meer voor verder en precies ook nog aanpassingen in toekomst)

Vueling vliegt ook relatief goedkoop naar Spanje.
Ryanair is een kutmaatschappij, maar brengt zoveel passagiers naar een luchthaven, dat ze daar extra volk nodig hebben. het brengt die luchthaven amper iets op, maar het is dus wel extra werkgelegenheid.

en het is een gat dat je ook niet zomaar kan opvullen. hier op Brussels Airport zijn dat Walk-to stands, die specifiek voor Ryanair geplaatst zijn. Andere low-costs maken daar nu ook gebruik van, maar voor een gewone airline is dat niet goed genoeg. met Norwegian ben ik daar ook nog geland, maar die vluchten zijn er nu niet meer. dat was 1 winter, en gedaan.

Terug
Bovenaan