Kleine nieuwtjes

Huizenprijzen worden bepaald door vraag en aanbod, uiteraard heeft migratie daar een invloed op. Daarnaast haalt hij meer alleenstaanden aan als drijvende factor, wat ook gewoon klopt. Woonbonus werd door elke econoom als een gedrocht beschouwd dat enkel voor opwaartse prijsdruk zorgt, dus terecht afgeschaft. Die zegt daar nu toch geen gekke dingen?
Even snel de evolutie van de woningprijzen en het bevolkingsaantal opgezocht:
  • Prijsstijging van een gemiddelde woning afgelopen 10 jaar (2016-2025): +45%
  • Bevolkingsgroei afgelopen 10 jaar: +5%
  • Bevolkingsgroei afgelopen 20 jaar: +13%
  • Bevolkingsgroei afgelopen 30 jaar: +17%
Migratie zal wel een invloed hebben op de woningprijs maar dit lijkt me op basis van deze cijfers echt niet de grootste factor.

De woningmarkt volgt het traditionele vraag en aanbodmodel helemaal niet. Interessant artikel over de woningtekort in Nederland. Er worden verschillende zaken aangehaald, o.a. het agglomeratieeffect (hoe meer rijvakken, hoe meer auto's) en de invloed van de rente op de woningprijs.

Het is dan ook enorm triestig dat de Vlaams minister-president (die de afgelopen 5 jaar ook nog eens de bevoegdheid van Wonen had) het probleem deels op migratie steekt. De oplossing voor al onze problemen lijkt het wel: minder migratie. Dit plat populisme verwacht ik van een Vlaams Belanger en niet van de minister-president.

Laatst bewerkt:
Migratie zal wel een invloed hebben op de woningprijs maar dit lijkt me op basis van deze cijfers echt niet de grootste factor.

De woningmarkt is helemaal volgt het traditionele vraag en aanbodmodel helemaal niet. Interessant artikel over de woningtekort in Nederland. Er worden verschillende zaken aangehaald, o.a. het agglomeratieeffect (hoe meer rijvakken, hoe meer auto's) en de invloed van de rente op de woningprijs.

Het is dan ook enorm triestig dat de Vlaams minister-president (die de afgelopen 5 jaar ook nog eens de bevoegdheid van Wonen had) het probleem deels op migratie steekt. De oplossing voor al onze problemen lijkt het wel: minder migratie. Dit plat populisme verwacht ik van een Vlaams Belanger en niet van de minister-president.
Om nu 1 op 1 de prijsstijging op migratie te steken is nu ook wat kort door de bocht. We hebben ook nog inflatie. Dat zal de afgelopen tien jaar vlot 25-30% geweest zijn.

De woningmarkt is helemaal volgt het traditionele vraag en aanbodmodel helemaal niet. Interessant artikel over de woningtekort in Nederland. Er worden verschillende zaken aangehaald, o.a. het agglomeratieeffect (hoe meer rijvakken, hoe meer auto's) en de invloed van de rente op de woningprijs.

Omdat ik niet anders kan dan er even op wijzen : Prijselasticiteit is dan gewoon een heel belangrijke factor. Waardoor een lage stijging in vraag toch een hoge stijging in prijs kan betekenen. En de woningmarkt is nu eenmaal vrij inelastisch. Het is niet evident om zomaar woningen bij te bouwen. Als er op een bepaald moment meer gezinnen zijn dan woningen, dan zal de prijs gewoon stijgen, want een gezin kan niet zonder woning. Er zijn weinig mensen die alternatieven hebben. Vooral jongeren zullen dan langer bij hun ouders blijven wonen, maar veel andere mensen zullen geen alternatief hebben voor een eigen woonplaats.

Verder wel akkoord overigens hoor. Migratie zal vermoedelijk één van de factoren zijn die er historisch gezien impact op heeft. Maar de relevantie voor het huidige probleem is zeer beperkt. Migratie uit het verleden kan nu moeilijk nog iets aan gedaan worden in functie van woningen. En niet-EU migratie is niet zo'n enorm aantal en zal verder een vrij kleine impact hebben tov. andere zaken, naast dat dit niet zomaar gestopt wordt.

Als je het probleem wilt oplossen, focus dan op de oplossingen en niet op de boutades over zaken uit het verleden. Dat is ook naar mijn mening gewoon populisme.

Goh ja, ik vind het nogal de semantische weg opgaan. Rente heb je geen enkele invloed op en dat agglomeratie-effect kan er inderdaad voor zorgen dat er lokaal geen gunstig prijs-effect is maar uiteindelijk zal er wel ergens anders een woning vrijkomen waardoor daar de prijs gunstiger wordt.

Afgelopen zondag vertrok de laatste vlucht van TUI fly vanaf Liège Airport.

TUI fly was de laatste passagiersmaatschappij die nog actief was op de luchthaven van Bierset.

Liège Airport, long known for its mix of cargo and limited passenger operations, has now ceased regular commercial passenger flights. According to airport records, as of the evening of 4 January 2026, no scheduled passenger services are operating at the Belgian airport.

TUI fly haalt economische redenen aan voor het vertrek en verhuist al haar Luikse vluchten naar Brussels Airport.

16 duvels?!

Ik zou spontaan hergisten ter plekke.

16 duvels?!
Die had alvast niet meer met de wagen mogen rijden. Verstandig dat hij gewoon ter plaatse blijft en zijn roes uitslaapt!

Een beetje getraind alcoholist kan wel wat verzetten, maar 16 stuks is toch extreem fors.

Ik krijg de indruk dat het misschien een dakloze is ofzo die daar inbrak, tegen de vrieskou 's nachts.
Staan een paar Duvels en hopsa, ne keer laten gaan.

Welke inbreker die het echt doet om te stelen gaat daar blijven en dan Duvels drinken :oink:

Zenuwen staan gespannen bij Iraanse regime: is er een Amerikaanse operatie tegen ayatollah Khamenei op til?

Of de Amerikanen iets gaan uitvoeren weet ik niet, maar het rommelt weeral in Iran. Mensen zijn het regime kotsbeu en de sociaal-economische malaise blijft aanslepen. Nu ook de Tehraanse bazar zich begint te roeren toont toch aan dat de onvrede leeft bij een groot deel van de bevolking en dat terwijl het regime op zijn zwaktst staat. Opvallend is dat een aantal maatregelen gemilderd zijn wat de verplichting van hoofddoeken voor vrouwen bijvoorbeeld betreft. Een manier van het regime om de onvrede van de bevolking wat te temperen. Of de geest weer in de fles kan hangt af hoe fel het repressieapparaat nog kan reageren. Helemaal de geest in de fles krijgen gaat volgens mij niet lukken, het regime leeft op geleende tijd.

Als de mensen die deel uitmaken van het repressieapparaat meer en meer de wapens neerleggen en zich voegen bij de protesten, kan het daar wel eens gaan kantelen. Ik ga er dan ook van uit dat die mensen dikbetaald worden en veel voordelen krijgen zodat ze dat toch niet doen.

Ik zou het graag zien: een fluwelen revolutie met een stabiel regime tot gevolg. Dan krijg ik zelfs mijn vrouw overtuigd om daar eens op vakantie te gaan en het wonderlijke Persepolis nog eens te aanschouwen.

Deze CD&V'er is er bijna: Vints wil er vooral op letten dat de slinger niet doorslaat. "In de zomer laat je ook kampvuren toe bij jeugdverenigingen. Als je tegen kerstboomverbrandingen optreedt, waar stopt het dan? Laat ons dan meteen ook alle houtkachels verbieden."
Huishoudelijke houtstook zorgt voor 40%, veroorzaakt door misschien 5% van de huishoudens die hout stoken.

Anti-Oekraïns sentiment stijgt tot het hoogste niveau ooit in Polen (afin, toch sinds dat het gemeten wordt). Ondertussen 46% (ondervraagde) Polen tegen Oekraïnse vluchtelingen.

Frappante opmerkingen:
80% van de Oekraïnse vluchtelingen woont in verstedelijkte gebieden met meer dan 50.000 inwoners. En toch zijn maar 27% van de mensen in die gebieden anti-Oekraïns. Het is net waar de vluchtelingen weinig tot niet zijn, in de landelijke gebieden, waar het sentiment hoge toppen scheert met 59%.
Ook mensen die geen hoger onderwijs genoten hebben, zijn vooral tegen Oekraïners (62%) tegenover universitair geschoolden (26%).

Last but not least het heerlijke ironische cijfer dat gelovigen voor 57% anti-Oekraïnse vluchtelingen zijn tegenover 38% onder de atheïsten. So much voor love thy neighbor en all that shit. Religie kan best mooi zijn, jammer dat religieuzen het vaak verpesten.

Dus kort samengevat, de mensen die het minst met de Oekraïnse vluchtelingen in aanraking komen en het makkelijkst vatbaar zijn voor fake news en propaganda, zijn het meest anti-Oekraïns. Wat een verrassing...

Triestige wereld.

De privatisering van alles moet onverminderd verder gaan. Zoals terecht opgemerkt door de vakbonden zouden ze beter eens kijken waarom er niemand nog cipier wilt worden en het beroep wat aantrekkelijker maken.

De privatisering van alles moet onverminderd verder gaan. Zoals terecht opgemerkt door de vakbonden zouden ze beter eens kijken waarom er niemand nog cipier wilt worden en het beroep wat aantrekkelijker maken.

Frappant, geld voor hoger salaris, meer bonussen, etc is er niet, maar er is wel geld om veel duurdere private security firma's in te huren...

Frappant, geld voor hoger salaris, meer bonussen, etc is er niet, maar er is wel geld om veel duurdere private security firma's in te huren...
Zou dat niet hetzelfde verhaal zijn als consultants bij andere overheidsdiensten, waar dat van een ander budget komt en zo de "cijfers" blijven kloppen? Ik kan me nu ook wel inbeelden dat dit een snellere oplossing is dan nieuwe mensen aanwerven, en de voorwaarden voor nieuwe mensen verbeteren gaat een serieuze kost met zich meebrengen over de jaren heen, terwijl even wat private security inhuren niet zo in het budget terecht komt.

Nu goed, het lijkt me geen goede oplossing hoor.

Laatst bewerkt:
Ik weet eerlijk gezegd niet in welke topic (van dit SEO-landschap) ik dit het beste plaats, maar:

The Economist heeft een ranking uitgebracht van hoe "rijk" landen waren in 2025, gebaseerd op BNP per capita, en dan correcties aangebracht. In hun woorden:
To answer that we ranked 178 countries using three measures. The first is GDP per person at market exchange rates. It is simple and intuitive, and widely cited. But it ignores price differences between countries. The second measure adjusts incomes for these local costs (known as purchasing-power parity, or PPP). This offers a better guide to living standards but one that takes no account of leisure time: the share of people in work, and how long they work, varies by country. Our final yardstick accounts for both local prices and hours worked. See how the countries stack up below.
Het artikel zit achter een paywall (je kan een gratis account maken enkel hiervoor om het te lezen), maar ik wil deze figuur toch meegeven:

1768298292527.png

Kijk naar de positie van België doorheen die "correctiemethoden".

Terug
Bovenaan