Kleine nieuwtjes

Kben wat aan het chatgpt'en geslaan vooral voor die inval van rusland in japan nadat de atoombommen gevallen zijn. Dat wist ik niet.
Zo heeft Rusland blijkbaar zijn politieke invloed vergroot in korea en china en is daar dan noord korea en Mao (communisme) aan wal geraakt.

Correct?
Er is veel discussie gaande over wat Japan overstag deed gaan om de overgave te tekenen: de mirakelwapens of de Sovjetinvasie (kort daarvoor was de USSR nog een bemiddelaar om een vrede mét voorwaarden te bewerkstelligen). Ik denk dat Amerikanen graag denken dat het de atoomwapens zijn (zie bijvoorbeeld hier: It was the deployment of a new and terrible weapon, the atomic bomb, which forced the Japanese into a surrender that they had vowed never to accept), net zoals Amerikanen graag denken dat D-Day het einde van het Derde Rijk heeft ingeluid. Zo zie je maar dat geschiedenis niet neutraal is.

Het bombardement op Tokio in maart 1945 was trouwens nog dodelijker dan de atoombommen.

Wat de USSR betreft is dit wel belangrijk om in het achterhoofd te houden:

Security concerns dominated Soviet decisions concerning the Far East.[66] Chief among these was gaining unrestricted access to the Pacific Ocean. The year-round ice-free areas of the Soviet Pacific coastline—Vladivostok in particular—could be blockaded by air and sea from Sakhalin island and the Kurile Islands. Acquiring these territories, thus guaranteeing free access to the Soya Strait, was their primary objective.[67] Secondary objectives were leases for the Chinese Eastern Railway, Southern Manchuria Railway, Dairen, and Port Arthur.[68]

Rusland (en de USSR voordien) is geografisch véél kwetsbaarder dan de VS: in het westen grenst het aan de Europese Vlakte, het heeft weinig ijsvrije havens die ook nog eens kwetsbaar zijn (Kaliningrad, de Krim, Vladivistok) en het heeft een zeer lange grens die niet altijd even Russischgezind is. De VS grenst aan Canada en Mexico die geen bedreiging vormen voor de VS en heeft twee gigantische oceanen die het beschermt tegen invasievloten (naast het feit dat er geen gelijke is aan de US Navy).

eens slikken hoe 74000(nagasaki) en 78000 (hiroshima) mensen instant kunnen vermoord worden.
~25000 in 2 dagen bij 1 sequentiële aanval in Dresden. ~37000 in Hamburg bij een sequentiële reeks,… Hiroshima en Nagasaki was erg brutaal door de aard van de bom, maar zijn an sich kleiner bier vergeleken met wat de Britten en de Amerikanen in die steden gedaan hebben. Volledig in de as gelegd.

~25000 in 2 dagen bij 1 sequentiële aanval in Dresden. ~37000 in Hamburg bij een sequentiële reeks,… Hiroshima en Nagasaki was erg brutaal door de aard van de bom, maar zijn an sich kleiner bier vergeleken met wat de Britten en de Amerikanen in die steden gedaan hebben. Volledig in de as gelegd.
De vraag kan dan ook worden gesteld of ze de oorlog hebben verkort.

Met geen dag. Net zoals met de Blitz was het significante bijkomend doel de burgermoraal te kraken, wat het niet deed.
Dat is wel heel kort door de bocht en vooral gebaseerd op de wit-zwart kijk van sommige historici.

Dresden had enorm veel fabrieken die rechtstreeks bijdroegen aan de Duitse oorlogsmachine en was met zijn uitgebreid spoorwegnetwerk een belangrijke hub voor militaire transporten naar het zuiden. Bovendien hadden Westerse planners enorme twijfels over de capaciteit van de Sovjets om hun opmars richting Duitsland te blijven verderzetten en de militaire inlichtingendiensten hadden toen al signalen opgevangen dat Duitsland grote legers ging verzamelen in de Alpen om daar een last stand verdediging op te zetten, iets dat men ten allen tijde wou vermijden.

Hamburg was eveneens zeer belangrijk op productie en logistiek vlak vooral voor campagnes in Noorwegen.

Je kan de terechte opmerking maken dat strategische bombardementen in die tijd zeer onnauwkeurig waren (en dat is een understatement).
Voor de Amerikanen wordt met hun day-time raids geschat dat slechts 20% van de bommen binnen een straal van 300m rond hun doel terecht kwamen. Voor de Britten wordt geschat dat slechts 1 op 10 bommenwerpers in een straal van ettelijke kilometers rond hun doelwit terecht kwam.
Het Nordon bombsight was dan wel gesofisticeerd voor die tijd maar was naar moderne standaarden nog steeds zeer onnauwkeurig.
Om historische redenen lagen veel van die oorlogsfabrieken ook in of zeer kort bij de burgercentra waardoor er enorm veel burgerslachtoffers vielen.

Enkel van de Britten is er min of meer geweten dat bepaalde top beleidsmedewerkers positief stonden tegenover "terror-bombing" campagnes, vooral dan als wraak voor de Blitz. Voor de Amerikanen was daar geen sprake van en het enorme leed van de vuurzee in Tokyo was vooral het gevolg van inschattingsfouten. Een combinatie van de manier waarop de Japanners hun huizen bouwden en de invloed van de weersomstandigheden waardoor het vuur zich enorm snel verplaatste met alle gevolgen van dien.

Kben wat aan het chatgpt'en geslaan vooral voor die inval van rusland in japan nadat de atoombommen gevallen zijn. Dat wist ik niet.
Zo heeft Rusland blijkbaar zijn politieke invloed vergroot in korea en china en is daar dan noord korea en Mao (communisme) aan wal geraakt.

Correct?

Ook 500.000 krijgsgevangenen genomen die meer dan 10 jaar in siberie gezeten hebben om gratis te werken :wtf:
De Koreaanse oorlog is daar eigenlijk zo goed als direct uit voortgekomen.

Ik zou toch wat oppassen daarmee. De Sovjet steun voor Mao en de Chinese communisten was eerder indirect; Stalin steunde initieel zelfs Chiang Kai-Shek en de KMT. De belangrijkste factor is dat na de Russische bezetting van Manchuria het gebied werd overgenomen door de CCP wat voor hen een grote boost was als uitvalsbasis voor hun campagne. Maar de Sovjet Unie en communistisch China zijn eigenlijk nooit goede vrienden geweest.

Kim-Il Sung kreeg wel heel wat steun van de Sovjet-Unie maar ook in Korea was communisme reeds populair daarvoor omwille van koloniale weerstand, anti-imperialisme en een platform gericht op redistributie van land. Zowat alle landbouwgrond in Korea was in handen geraakt van de Japanse bezetter en Koreaanse collaborateurs, die nadien in het zuiden de regering zouden uitmaken. Dat is ook de reden waarom de VS initieel geen nationale verkiezingen wou in Korea en een opsplitsing verkoos. De Koreaanse bevolking zelf wou dat niet maar werden het slachtoffer van imperialistische spelletjes van de Sovjet-Unie en de VS. Zo'n oorlog die door iedereen vergeten lijkt te zijn maar die je wel het vertrouwen in de mensheid doet verliezen.

We zitten ongeveer al 3.5 jaar met de oorlog in Rusland en nog moeten we zitten aandringen, smeken en vleien bij de VS om voldoende wapentuig te kunnen krijgen. Waarom is men na al die tijd palaveren nog niet gestart met effectief oorlogstuig te produceren in Europa. Hoe lang gaan we er eigenlijk nog van praten?

We zitten ongeveer al 3.5 jaar met de oorlog in Rusland en nog moeten we zitten aandringen, smeken en vleien bij de VS om voldoende wapentuig te kunnen krijgen. Waarom is men na al die tijd palaveren nog niet gestart met effectief oorlogstuig te produceren in Europa. Hoe lang gaan we er eigenlijk nog van praten?
We mogen daarvoor hand in eigen boezem steken. Ik kan onze defensiebedrijven wel snappen als zij zeggen dat ze de productie niet gaan opschroeven zonder dat er bestellingen komen. De beslissing van Francken om patriot batterijen te bestellen in plaats van SAMP/T is onbegrijpelijk want de NG variant van dat systeem heeft quasi dezelfde capaciteiten als de patriot en heeft zichzelf ook al bewezen in Oekraïne waar het geprezen wordt door de UAF. De enige tekortkoming die men had was afstand maar recent zijn er testen gebeurd met een nieuwe raket (Aster 30 B1NT) die de afstand vergroot naar 150km wat nagenoeg hetzelfde is als de PAC-2 GEM variant maar met betere hit-kill ratios tegen hypersonische wapens en betere capaciteiten in bepaalde enveloppes.

We mogen daarvoor hand in eigen boezem steken. Ik kan onze defensiebedrijven wel snappen als zij zeggen dat ze de productie niet gaan opschroeven zonder dat er bestellingen komen. De beslissing van Francken om patriot batterijen te bestellen in plaats van SAMP/T is onbegrijpelijk want de NG variant van dat systeem heeft quasi dezelfde capaciteiten als de patriot en heeft zichzelf ook al bewezen in Oekraïne waar het geprezen wordt door de UAF. De enige tekortkoming die men had was afstand maar recent zijn er testen gebeurd met een nieuwe raket (Aster 30 B1NT) die de afstand vergroot naar 150km wat nagenoeg hetzelfde is als de PAC-2 GEM variant maar met betere hit-kill ratios tegen hypersonische wapens en betere capaciteiten in bepaalde enveloppes.
Natuurlijk moeten we de hand in eigen boezem steken. Het is tenenkrullend dat we hier in Europa nog altijd de urgentie niet inzien. Op deze wijze zijn we gewoon de Europese gedachte ten grave aan het brengen en met deze gedachte ook onze welvaart. We zijn gewoon de speelbal van de rest van de wereld aan het worden.

https://www.nieuwsblad.be/buitenland/tachtig-jaar-geleden-viel-atoombom-op-hiroshima/81566275.html

80 jaar geleden maar ik moet toch nog altijd eens slikken hoe 74000(nagasaki) en 78000 (hiroshima) mensen instant kunnen vermoord worden. En dan nog een hele hoop mensen nadien gestorven zijn door de stralingseffecten.
Zonder boe of ba. Politiek genomen beslissing, militair uitgevoerd... een bevel is een bevel....
Deze week op canvas een documentaire gezien met nog paar overlevenden v d atoombommen die in hiroshima en nagasaki gedropt zijn.

Die originele beelden zijn echt hallucinant.

Verkoolde zwarte lijken, gezichten en lichaamsdelen waar het vel zoals was afhangt enzomeer

Dan een paar foetussen op sterk water van geboortes erna (bvb 1 met 1 oog in het midden v h hoofd)

Edit ; gevonden .... Atomic people

Er is veel discussie gaande over wat Japan overstag deed gaan om de overgave te tekenen: de mirakelwapens of de Sovjetinvasie (kort daarvoor was de USSR nog een bemiddelaar om een vrede mét voorwaarden te bewerkstelligen). Ik denk dat Amerikanen graag denken dat het de atoomwapens zijn (zie bijvoorbeeld hier: It was the deployment of a new and terrible weapon, the atomic bomb, which forced the Japanese into a surrender that they had vowed never to accept), net zoals Amerikanen graag denken dat D-Day het einde van het Derde Rijk heeft ingeluid. Zo zie je maar dat geschiedenis niet neutraal is.
Op het moment dat de atoombommen vielen, zaten Churchill, Truman, en Stalin ook tezamen.
Stalin het Westen uitdagend en zijn eisen stellend.
De atoombommen vielen, en Stalin wist dat die weinig te eisen had. Tegen zo'n wapen waren de Sovjets niet opgewassen.

Ze hadden dus op zich een dubbele rol. Het was ook een diplomatiek drukkingsmiddel.

In hoeverre het effectief allemaal doorwoog, zullen we nooit weten. Historische visies.

Laatst bewerkt:
Vreemd, ik heb al zelfs voor 2euro of zo op een bedrag van +100 toch m'n gewone bankkaart mogen bovenhalen. Ik heb het eigenlijk nog nooit geweten dat het niet opgesplitst wordt
Hangt van het kassasysteem af, wettelijk is men verplicht dit op te splitsen, maar vele systemen kunnen dit nog steeds niet. Zo kan je in een bioshop bv zelfs met ecocheques voedsel kopen, en met maaltijdcheques een klein elektrisch apparaat...

In den colruyt gebeurd die opsplitsing als ik me niet vergis al een jaar of 4, ervoor was het ook mogelijk zonder.

Hangt van het kassasysteem af, wettelijk is men verplicht dit op te splitsen, maar vele systemen kunnen dit nog steeds niet. Zo kan je in een bioshop bv zelfs met ecocheques voedsel kopen, en met maaltijdcheques een klein elektrisch apparaat...

In den colruyt gebeurd die opsplitsing als ik me niet vergis al een jaar of 4, ervoor was het ook mogelijk zonder.
Voeding kopen met ecocheques mag gewoon. Wel onder bepaalde voorwaarden. https://cnt-nar.be/sites/default/files/documents/nl/Lijst-N-23.pdf

Klein elektro kopen met maaltijdcheques heb ik nog nergens weten gebeuren.

Al ben ik zelf een roker (goed ik rol, dus geen filters) toch ben ik voorstander van het voorstel. Ik ga al een jaar of vier zwerfvuil ruimen en sigarettenpeuken staan met stip op 1 voor het aantal stuks dat ik daarbij raap, gevolgd door bierblikjes (hoe clichématig wil je het hebben). Kan me dus wel inleven wanneer de gemeente Dison roken wil verbieden in het ganse dorpscentrum, al lijkt het me beter dat men werkt met een bewustmakingscampagne en de promotie van de draagbare zakasbakjes die je kunt verkrijgen via Mooimakers.

Al ben ik zelf een roker (goed ik rol, dus geen filters) toch ben ik voorstander van het voorstel. Ik ga al een jaar of vier zwerfvuil ruimen en sigarettenpeuken staan met stip op 1 voor het aantal stuks dat ik daarbij raap, gevolgd door bierblikjes (hoe clichématig wil je het hebben). Kan me dus wel inleven wanneer de gemeente Dison roken wil verbieden in het ganse dorpscentrum, al lijkt het me beter dat men werkt met een bewustmakingscampagne en de promotie van de draagbare zakasbakjes die je kunt verkrijgen via Mooimakers.
Persoonlijk vind ik het best asociaal wanneer mensen gewoon hun peuken op de grond gooien.

Bewustmakingscampagnes zijn allemaal mooi, maar als je anno 2025 nog altijd niet beseft dat je peuk (of iets anders) gewoon op de grond gooien not done is, gaat zo'n campagne naar ook niets meer aan veranderen.

Maar is roken zonder filter niet nog meer kankerverwekkend dan met filter?
Beter is helemaal niet roken uiteraard.

Terug
Bovenaan