Kleine nieuwtjes

Bewustmakingscampagnes zijn allemaal mooi, maar als je anno 2025 nog altijd niet beseft dat je peuk (of iets anders) gewoon op de grond gooien not done is, gaat zo'n campagne naar ook niets meer aan veranderen.
Dit durf ik in twijfel trekken. Zoals gezegd rook ik zelf en voor mij was het ook een gewoonte om de peuk op straat te gooien.
Het is pas toen ik zwerfvuil begon te rapen dat ik zag hoeveel peuken er in de omgeving rondslingeren en ik gestopt ben met op straat te roken. Denk dat een campagne hier wel wat teweeg kan brengen omdat het zo'n onbewuste reactie is.

Dat is natuurlijk hun raison d'etre, anders hebben ze niks te vertellen.

geen aandacht aan besteden
Je hebt gelijk, geen aandacht aan besteden. En ik ben ook voorstander om daar ook gewoon niet meer aan mee te doen, puur uit ecologische overwegingen.

Onkosten wereldexpo

Ik sta er versteld van dat zo'n wereldexpo's nog gehouden worden. Die gedachte had ik al in 2020 toen ik toevallig in Dubai was gedurende de expo, en die toch even ging checken. Fraaie architecturen, maar 9 op de 10 zijn het nutteloze gebouwen met binnen wat kadertjes of bordjes tekst om wat culturele dada's of kinderlijke workshops te hosten. Een paar springen er uit met visuele effecten, maar 90% van die site vind ik verspilling van grondstoffen, energie en geld. Dat men daar aub nuttiger dingen mee doet zolang sommige mensen miserie kennen.

Je hebt gelijk, geen aandacht aan besteden. En ik ben ook voorstander om daar ook gewoon niet meer aan mee te doen, puur uit ecologische overwegingen.

Onkosten wereldexpo

Ik sta er versteld van dat zo'n wereldexpo's nog gehouden worden. Die gedachte had ik al in 2020 toen ik toevallig in Dubai was gedurende de expo, en die toch even ging checken. Fraaie architecturen, maar 9 op de 10 zijn het nutteloze gebouwen met binnen wat kadertjes of bordjes tekst om wat culturele dada's of kinderlijke workshops te hosten. Een paar springen er uit met visuele effecten, maar 90% van die site vind ik verspilling van grondstoffen, energie en geld. Dat men daar aub nuttiger dingen mee doet zolang sommige mensen miserie kennen.
Ik heb de Expo in Osaka bezocht en ik kan daar wel mee akkoord gaan. Heb absoluut geen spijt dat ik geweest ben en de bouwsels waren erg mooi maar de inhoud van de paviljoenen was vaak erg generisch. In het Duitse paviljoen durfde men het zelfs aan om reclame te maken voor Mercedes. Wat nieuwe auto's kopen te maken heeft met duurzaamheid en de toekomst van morgen begreep ik niet zo goed. Ik heb een paviljoen of 8 gedaan en ik kan me niet herinneren ergens iets gezien te hebben over bijvoorbeeld het openbaar vervoer. Veel show, weinig inhoud helaas.

Jack Wolfskin dus ook:

De Chinees is goed bezig, vanuit hun opzicht dan toch.

Stapsgewijs nemen ze hier over. Steeds meer, tot ze zichzelf onze baas kunnen noemen.

Zie maar naar hun aandeel in onze havens:

Ze doen het eerst diplomatisch en zwaaien met het geld.

We worden opgegeten, en staan vrij machteloos.

En die andere in het Oosten wiens achternaam met een P begint, vindt dat eigenlijk ook geweldig. Want ook die zien er voordeel in.

Laatst bewerkt:
Dit durf ik in twijfel trekken. Zoals gezegd rook ik zelf en voor mij was het ook een gewoonte om de peuk op straat te gooien.
Het is pas toen ik zwerfvuil begon te rapen dat ik zag hoeveel peuken er in de omgeving rondslingeren en ik gestopt ben met op straat te roken. Denk dat een campagne hier wel wat teweeg kan brengen omdat het zo'n onbewuste reactie is.

Dus je bent zelf er ook pas bewust van geworden toen je afval ging rapen en niet door een mediacampagne die het ene oor binnen gaat en het andere er weer uit?

Ik zou graag rokers die peuken op de grond gooien (of andere mensen en ander zwerfvuil), eender waar, véél strenger bestraft zien. Misschien een dagje of 2-3 afval rapen, dat werkt blijkbaar.
't zijn weer hoogdagen aan de kust, maar blijkbaar toch altijd met mensen die het niet kunnen nalaten afval achter te laten op het strand... de zee in ermee en na ons? Tja...

Interessant fenomeen in Frankrijk, waarbij de "jongere" generaties (nu ja 30'ers) zich afzetten tegen enerzijds de zéér dure boomer pensioen-factuur - vraag me af of ze in Frankrijk ook inkomsten uit vermogen zoals verhuurappartementen (in België dan nog eens vaak gebouwd met zwart geld) quasi ongemoeid laten - en anderzijds de factuur voor migratie... als daar in grootsteden de situatie vergelijkbaar is aan België/Brussel waarbij het merendeel van de leeflonen naar buitenlanders of mensen met migratie-achtergrond gaat (met de Belgische nationaliteit weliswaar op papier, dank u Verhofstadt), andermaal begrijpelijk.

Dus je bent zelf er ook pas bewust van geworden toen je afval ging rapen en niet door een mediacampagne die het ene oor binnen gaat en het andere er weer uit?

Ik zou graag rokers die peuken op de grond gooien (of andere mensen en ander zwerfvuil), eender waar, véél strenger bestraft zien. Misschien een dagje of 2-3 afval rapen, dat werkt blijkbaar.
't zijn weer hoogdagen aan de kust, maar blijkbaar toch altijd met mensen die het niet kunnen nalaten afval achter te laten op het strand... de zee in ermee en na ons? Tja...

Dat is waarschijnlijk het nadeel van nooit meer live tv te zien: ik pik amper nog mediacampagnes op, dus geen idee of er ooit al geweest zijn over roken in het openbaar.

Waar ik wel benieuwd naar ben is naar recente studies over de invloed van reclame op de generaties die er echt mee opgegroeid zijn. Zelf heb ik het gevoel er blind voor te zijn, maar oudere studies toonden aan dat het vooral op onderbewustzijn werkt dus ik sluit niets uit. Iemand uit de reclamewereld die hier licht op kan werpen?

Dom voorbeeld: ik drink al heel mijn leven kraantjeswater al geef ik zelf de voorkeur aan bruiswater. Het is pas vier jaar geleden toen ik het er met mijn vrouw eens over had, dat ik het bestaan van soda stream ontdekte en kennelijk gaat dat al veel langer mee.

Alsof mediacampagnes mensen hun gedrag gaan veranderen. Dat zijn goede herinneringen, maar ik zou eigenlijk graag eens zien hoeveel mensen daadwerkelijk hun gedrag aanpassen daardoor.
Dat is goed om mensen attent te maken op nieuwe regels of zo, maar voor de rest denk ik dat de impact eerder beperkt is.
Anders hadden we nu al wel minder zwerfvuil en minder gat en middenvakplakkers gehad

Interessant fenomeen in Frankrijk, waarbij de "jongere" generaties (nu ja 30'ers) zich afzetten tegen enerzijds de zéér dure boomer pensioen-factuur - vraag me af of ze in Frankrijk ook inkomsten uit vermogen zoals verhuurappartementen (in België dan nog eens vaak gebouwd met zwart geld) quasi ongemoeid laten

Franse onroerende voorheffing is een stuk zwaarder dan die van ons, met enkele uitzonderingen voor o.a. 75-plussers. 25% van de jaarlijkse verhuurwaarde voor aftrekken is geen uitzondering

En weer plat op de buik gaan voor dat fundamentalistisch crapuul. Arm Frankrijk...

En weer plat op de buik gaan voor dat fundamentalistisch crapuul. Arm Frankrijk...

Dat plat op de buik gaan is heus niet uniek in Frankrijk.
Fundamentalisten die zeer duidelijk en luid hun standpunt verkondigen en waarbij geweten is dat wanneer ze niet gehoord worden overgaan tot directe maatregelen, die krijgen nogal eens vaker hun zin.

Het is ook een simpele afweging. Heel de boel op stelten laten zetten of voet bij stuk houden en een film openbaar vertonen. Keuze is dan snel gemaakt.

Dat plat op de buik gaan is heus niet uniek in Frankrijk.
Fundamentalisten die zeer duidelijk en luid hun standpunt verkondigen en waarbij geweten is dat wanneer ze niet gehoord worden overgaan tot directe maatregelen, die krijgen nogal eens vaker hun zin.

Het is ook een simpele afweging. Heel de boel op stelten laten zetten of voet bij stuk houden en een film openbaar vertonen. Keuze is dan snel gemaakt.
dat is zelf op lokaal niveau he. Wie krijgt het in (veel) winkels gedaan om service af te dwingen waar ze geen recht op hebben, dat zijn degene die boertig zijn en/of zich kwaad maken. Op zich zijn degene die zich gedragen altijd een beetje de dupe en worden de boertige mensen beloond.

Allez, er is zelfs al een verschil tussen gewoon mondig zijn en lef hebben en meer introvert zijn. Ga maar een auto kopen: de introverte persoon die komt buiten zonder korting, of enkel de korting die geadverteerd wordt. De mondige extraverte persoon komt buiten met een mooie of extra korting en nog een gratis setje winterbanden of toch op zijn minst matjes voor in de auto. Luid durven zijn, wordt gewoon beloond in onze wereld.

Jack Wolfskin dus ook:

De Chinees is goed bezig, vanuit hun opzicht dan toch.

Stapsgewijs nemen ze hier over. Steeds meer, tot ze zichzelf onze baas kunnen noemen.

Zie maar naar hun aandeel in onze havens:

Ze doen het eerst diplomatisch en zwaaien met het geld.

We worden opgegeten, en staan vrij machteloos.

En die andere in het Oosten wiens achternaam met een P begint, vindt dat eigenlijk ook geweldig. Want ook die zien er voordeel in.
Het volgende alweer:

We staan precies in de uitverkoop.

Laatst bewerkt:
Klassiek voor dergelijke IT bedrijven.
Dikwijls gestart vanuit onze universiteiten op onze kosten. Moment dat ze beginnen te groeien hebben ze op korte termijn geld en geschoold personeel nodig.
Geld is er in België niet te vinden, op alles moeten ze belastingen betalen en geschoold personeel moeten ze buiten de EU zoeken.
Ondertussen infiltreerd, onder andere, China de EU via de universiteiten en hebben die direct oneindig veel geld klaar.
Als het China is dan is het wel de VS die de know-how opkoopt.

Het doet me denken aan mijn vriendin die langsging bij KBC om haar geerfde centjes in zo'n beheerd fonds van KBC te steken. Dat fonds bestond voor bijna 70% uit Amerikaanse assets, mss 10% Europees...

Waarom hebben Europese bedrijven het toch zo moeilijk om Europees geld te vinden?

91 jaar en nog bijklussen als koerier voor een transportbedrijf, ik vind het zeer opmerkelijk. Er is een groot verschil in mensen.

91 jaar en nog bijklussen als koerier voor een transportbedrijf, ik vind het zeer opmerkelijk. Er is een groot verschil in mensen.
Komt toch wel even binnen, we werkten toch wel wat samen met dat bedrijf.

Als ik dan lees “ik moet kijken hoe ik nu kan rondkomen” op uw 91ste dan vind ik dat vooral wel schrijnend.
Chapeau dat je op die leeftijd nog actief bent, maar we moeten ook wel een kat een kat durven noemen op uw 91ste heeft dat in principe geen plaats meer.

Terug
Bovenaan