Kleine nieuwtjes

Had België geen deal/plannen met Qatar inzake waterstof?

Maar dankzij de goeie deal met Trump kunnen (lees: moeten) we toch aan miljoenen euro's dure gas en olie inkopen bij de VS.

Knap geregeld alweer.

Heavy:

aardbeving met een magnitude van 8.8
Er zijn tsunamiwaarschuwingen van kracht in onder meer Rusland, Japan, Hawaï, delen van Alaska en de Amerikaanse westkust. Ook voor Ecuador, delen van India, de Filipijnen, Mexico en Canada zijn tsunamiwaarschuwingen afgegeven, net als voor Nieuw-Zeeland en Indonesië.

Rusland heeft reeds dorpen onder water.
Andere landen zijn aan het evacueren.

--
08:07
Hawaï zet zich schrap voor tsunami: zeewater begint zich terug te trekken van strand

In Hawaï begint het water zich op verschillende plaatsen langs de kustlijn terug te trekken van het strand. Dit is een belangrijk waarschuwingssignaal voor een naderende tsunami.

Laatst bewerkt:
Ondertussen is de "warning" voor Hawaii afgezwakt tot een advies. Het ergste zou daar al voorbij zijn... Het lijkt al bij al nog mee te vallen (voor de VS).

Een kind van negen dat in zijn onschuld iemand na-aapt. De politie gaat er langs. Hebben die nu werkelijk niets beters te doen? Zouden ze ook langsgaan bij ouders van het crapuul dat onze (openlucht) zwembaden teistert of het gespuis dat Oudejaarsavond verpest?
Jongens toch, dit is zwaar overdreven.

Een kind van negen dat in zijn onschuld iemand na-aapt. De politie gaat er langs. Hebben die nu werkelijk niets beters te doen? Zouden ze ook langsgaan bij ouders van het crapuul dat onze (openlucht) zwembaden teistert of het gespuis dat Oudejaarsavond verpest?

Dat is zoals met quasi alles tegenwoordig, doe iets alleen of met enkele mensen en je wordt (relatief) zwaar aangepakt. Doe iets in grote groep, en men zal om de zaken niet te escaleren, laten betijen zolang de maatschappelijke veiligheid niet onmiddellijk in het gedrang komt, en zelfs dan zal men voornamelijk proberen de groep te verplaatsen naar waar ze geen schade kunnen berokkenen.
Dat is overigens niet gelimiteerd tot crapuul dat zwemvijvers teistert, maar dat zie je ook met relschoppers op stakingen, "activisten" die laatst een bedrijf binnendrongen en voor bijna een miljoen aan schade aanrichtten, of hooligans in een stadion die en masse bivakmutsen opzetten en bengaals vuur afsteken.

En de VRT vond het blijkbaar nodig om een kinderpsychiater erbij te betrekken om aan haar luisteraars en lezers uit te leggen dat een 9 jarige waarschijnlijk niet echt racistisch is maar de volwassenen rond zich imiteert. Het is precies alsof ik een artikel van the Onion lees.

Moest het mijn kind zijn zou ik het in de eerste plaats heel duidelijk maken dat dit absoluut niet kan en ie zou er niet makkelijk vanaf komen maar anderzijds zou ik ook die journalisten en degene die hiervoor verantwoordelijk zijn bij de politie duidelijk maken dat hun gedrag tegenover een 9 jarig kind echt wel beneden alle peil is en zien of er hier geen juridische stappen genomen kunnen worden tegen die mensen.

Laatst bewerkt:
Wat is indertijd eigenlijk de strategie geweest achter het verkopen van al die bedrijven aan internationale investeringsholdings?

Vanden Borre is in 2016 ook verkocht aan een Franse groep (Fnac-Darty). Die groep is op zijn beurt dan ook weer in handen van enkele grote holdings, die op hun beurt dan ook weer in handen zijn van... uiteindelijk is de Tsjechische miljardair Daniel Křetínský de belangrijkste aandeelhouder. Maar dit kon dus evengoed een Rus of een Chinees geweest zijn.

Op die manier is het vrij eenvoudig voor pakweg Chinese bedrijven om hier alles in handen te krijgen zonder dat we er maar enig benul van hebben.

De Grand Bazar verdwijnt in Antwerpen:

https://www.hln.be/antwerpen/shoppi...maken-voor-uitbreiding-hotel-hilton~ad790e8f/

Veel van dit soort shoppingcentra vallen of staan met een publiekstrekker, hetzij Fnac in dit geval.

Zodra een dergelijke partij vertrekt, is het buitengewoon moeilijk om de leegstand op te vullen en vaak volgt de rest vanzelf.
Is de FNAC daar dan weg?

Denk dat het al een eeuwigheid geleden is dat ik nog ben gaan shoppen in 't stad. Terwijl dat ik er vroeger zo veel kwam, maar ja, met te trouwen naar het Gentse verhuisd en 25 jaar later wonen we er nog steeds, dus afzakken naar A'pen doe ik niet meer, buiten dan eens voor een optreden te gaan zien of voor de Tall Ship Race (volgend jaar weer eentje 🥳 ). Niet dat ik veel naar Gent ga, want de tijden van uren in cd winkels rondhangen is op een bepaald moment gestopt. Maar vroeger echt wel veel uren gesleten in de FNAC daar. Cd'tjes beluisteren en dan ze een paar straten verder in de Bilbo gaan kopen omdat het daar dikwijls iets goedkoper was. :p

Veel van dit soort shoppingcentra vallen of staan met een publiekstrekker, hetzij Fnac in dit geval.

Zodra een dergelijke partij vertrekt, is het buitengewoon moeilijk om de leegstand op te vullen en vaak volgt de rest vanzelf.

Altijd beetje vreemd gevonden aan Belgie, hier in Polen heb je tientallen shopping centra in de stad, bijna elke stadswijk heeft zijn eigen. Een wijk hier heeft twee grote shopping centra net tegenover elkaar.
Winkelstraten heb je hier dan weer veel minder, en je zal ook weinig tot geen speelgoed- of kledingswinkels zien buiten een shopping centrum.

Dalilla Hermans
<<
Die Dalilla gaat in het Belgisch Paviljoen op de Wereldtentoonstelling een lezing geven met de titel ‘Seen and silenced. Being a woman of colour in Belgium’. ‘Gezien en monddood gemaakt worden. Hoe het is voor een vrouw van kleur in België’.
>>

Das ook ni echt sympathiek van ons Dalilla vind ik, op een ander zo wa gaan klagen... Foei!

Dalilla Hermans
<<
Die Dalilla gaat in het Belgisch Paviljoen op de Wereldtentoonstelling een lezing geven met de titel ‘Seen and silenced. Being a woman of colour in Belgium’. ‘Gezien en monddood gemaakt worden. Hoe het is voor een vrouw van kleur in België’.
>>

Das ook ni echt sympathiek van ons Dalilla vind ik, op een ander zo wa gaan klagen... Foei!
Je kan toch niet ontkennen dat Dalilla en Ish Ait Hamou toch op en top Belg zijn. Overal gaan klagen hoe slecht het wel niet is in Belgie.

Ik kan daar niet van bij. Ze gaat dus voor een publiek een boodschap communiceren, via de mond, over hoe ze niet via de mond kan/mag communiceren.

Nu, ik heb ook al iemand geweten op het podium die monddood werd gemaakt, maar die man kreeg een epileptische aanval en kreeg zijn kaken niet meer van elkaar, maar dat lijkt me toch iets anders te zijn.

Ik kan daar niet van bij. Ze gaat dus voor een publiek een boodschap communiceren, via de mond, over hoe ze niet via de mond kan/mag communiceren.

Nu, ik heb ook al iemand geweten op het podium die monddood werd gemaakt, maar die man kreeg een epileptische aanval en kreeg zijn kaken niet meer van elkaar, maar dat lijkt me toch iets anders te zijn.
Dat is natuurlijk hun raison d'etre, anders hebben ze niks te vertellen.

geen aandacht aan besteden

https://www.nieuwsblad.be/buitenland/tachtig-jaar-geleden-viel-atoombom-op-hiroshima/81566275.html

80 jaar geleden maar ik moet toch nog altijd eens slikken hoe 74000(nagasaki) en 78000 (hiroshima) mensen instant kunnen vermoord worden. En dan nog een hele hoop mensen nadien gestorven zijn door de stralingseffecten.
Zonder boe of ba. Politiek genomen beslissing, militair uitgevoerd... een bevel is een bevel....
Laten we hopen dat zo'n wapens nooit meer worden gebruikt, want moderne atoomwapens zijn veel krachtiger dan toen. Het militaire leiderschap verzette zich trouwens tegen een overgave, maar de situatie was onhoudbaar. Bij een invasie van Japan zou het slachtofferaantal ongelofelijk hoog zijn geweest, zowel voor de invasielegers en het Japanse leger maar zeker voor de burgerbevolking.

Laten we hopen dat zo'n wapens nooit meer worden gebruikt, want moderne atoomwapens zijn veel krachtiger dan toen. Het militaire leiderschap verzette zich trouwens tegen een overgave, maar de situatie was onhoudbaar. Bij een invasie van Japan zou het slachtofferaantal ongelofelijk hoog zijn geweest, zowel voor de invasielegers en het Japanse leger maar zeker voor de burgerbevolking.
Kben wat aan het chatgpt'en geslaan vooral voor die inval van rusland in japan nadat de atoombommen gevallen zijn. Dat wist ik niet.
Zo heeft Rusland blijkbaar zijn politieke invloed vergroot in korea en china en is daar dan noord korea en Mao (communisme) aan wal geraakt.

Gevolgen van de Sovjetaanval:

• Japan verloor permanent Zuid-Sachalin en de Koerilen (wat tot op vandaag een twistpunt is tussen Japan en Rusland).
  • De inval hielp Stalin om invloed te krijgen in:
    • Noord-Korea
    • Noord-China (wat de communistische overwinning van Mao later hielp)
  • Voor veel historici was de Sovjetinval een cruciale factor in de Japanse beslissing tot overgave – minstens even belangrijk als de atoombommen.

Correct?

Ook 500.000 krijgsgevangenen genomen die meer dan 10 jaar in siberie gezeten hebben om gratis te werken :wtf:

Terug
Bovenaan