Reverz
Well-known member
Ik heb de pano reportage zelf niet gezien maar wel de teaser in het journaal: dit was wel degelijk wat hij op beeld zei "ik doe x, als de wet x niet toe laat is het dringend tijd om de wet aan te passen zodat x wel gewoon kan."Het zal wel "Ik werk binnen het wettelijk kader. Indien die wet ruimte laat voor iets wat men niet wil, is het aan de wetgever om dat te veranderen." zijn geweest. Ofwel door hem fout verklaard, ofwel door de journalist fout overgenomen. Ik kan mij toch niet inbeelden dat hij zo dom zou zijn om ook te bedoelen wat er effectief staat.
Kijk, op face value heb ik geen enkel probleem met wat De Crem gisteren zei: er is een sterk argument te maken om een woning te controleren op bewoonbaarheid vóór je als stad akkoord gaat met de domicilie om zo misbreuk van huisjesmelkers tegen te gaan. Wat echter ab-so-luut niet kan is, is wat er achterliggend gebeurd: dat de duur van het domicilieproces oploopt van ~15 dagen tot meer dan 6 maand met uitschieters tot meer dan een jaar.
Ik ben 100% akkoord dat je als gemeente die controles mag doen, maar als die controle niet binnen de bv 30 dagen kan plaatsvinden, dan moet die voorwaarde by default geschrapt worden. Als de gemeente het de gemeente dan echt om het beschermen van hun inwoners te doen is dan zullen ze er wel voor zorgen dat ze die controle binnen die redelijk termijn uitvoern en niet na 6 maand...
Dat dit soort maatregelen exponentieel meer "buitenlanders" treft is ergens ook logisch. Zij bevinden zich vaker lager op de sociale ladder en zijn dus oververtegenwoordigd in de groep mensen die het type huizen moeten huren waar sterke twijfels kunnen zijn over bewoonbaarheid. Of dat een jammerlijke bijwerking dan wel een "happy accident" is, daar ga ik mij niet over uitspreken. Maar het figuur De Crem het voordeel van de twijfel geven... ik weet niet of we dat anno 2025 nog echt moeten willen doen.
Laatst bewerkt: