Kleine nieuwtjes

Veel mensen zijn wel degelijk financieel niet zo sterk onderlegd.

Die worden bv. ook lichtjes misleid om in beleggingen van banken te stappen met mooie beloftes als alternatief.

10 jaar geleden hebben ze mij ook zoiets proberen aan te smeren.
Na het zoveelste telefoontje toch maar eens gaan luisteren wat ze te zeggen hadden.
Een tabelletje met mooie rentes naargelang de jaren opliepen. Al veel mensen waren (zogenaamd) al ingestapt.

Maar als ik dat beleggingsproduct nu zag, na al die jaren, en de beurzen hebben het ondanks corona wel zeer goed gedaan, 1,3% winst of zo was het. + jaarlijkse kosten er vanaf. Tja.
Veel mensen zullen zich wel laten vangen hebben.
Jij draagt alle risico's, de bank heeft uw geld, en ze rekenen u nog eens kosten aan.

De minder sterke kneusjes onderaan draaien ervoor op.

Uiteraard is opdelen perfect legaal.
ING loopt het risico geld te zien gaan lopen op korte termijn. Mogelijk een slechte zet dan?
Maar het zal daar dan ook niet bij blijven. Andere banken zullen gauw volgen.
De volgende grens dan 50.000? Blijven opdelen?
Ze komen de spaarcenten achterna, ze hebben ze nodig.

Of je nu opdeelt of niet verandert niets aan het feit dat je geld minder waard wordt (gemiddelde van 1.5% inflatie + -.5% rente) als je het op de spaarrekening laat zitten.
Het enige voordeel dat je met spreiding over meerdere banken hebt is dat je zo voor x * 100,000€ veilig zit. Maar laat ons een kat een kat noemen, een complete meltdown van het banksysteem dat gaat niet rap meer gebeuren. Daar zijn de lessen getrokken in 2008 te groot voor.

Als je wat geld hebt beleg beter in obligaties, 'veilige' aandelen (genoeg aandelen die amper volatiel zijn, maar waarbij je wel mooi dividend meeritst) of als je het geld echt niet gebruikt dan is vastgoed nog het beste.

Ik vraag me eigenlijk af waarom de horeca denkt dat zij het recht hebben om de zaken zo te stellen.
Ik vraag me eigenlijk af wie of wat Pedro Facon is om te zeggen wanneer de horeca terug zou moeten opengaan.
De horeca is nu al 7 maanden dicht. Het is wraakroepend dat je op dagen met goed weer massaal veel mensen in de parken of pleinen ziet zitten met hun eigen drank (moi aussi) maar dat de terrassen dan niet mogen opendoen, terwijl die p-e-r-f-e-c-t even veel afstand tussen de tafels kunnen laten. We zitten nu al min of meer aan 2m gevaccineerden (dus de belangrijkste groepen zijn al min of meer gevaxt + doe er nog een klein maandje bij tot mei), er is geen enkele reden meer om opnieuw een lente en mogelijks een zomer naar de knoppen te helpen.

De horeca wilt zelf niet ENKEL de terrassen open doen...

Beslist men zaken in samenspraak met de ondernemingen zelf is't nog niet goed.

Een deel van de horeca, zij die niet willen kunnen perfect gesloten blijven, er is geen verplichting. Luxemburg heeft de terrassen al terug open, Nederland heeft plannen (die nog moeten goedgekeurd worden) om dit binnen 2 weken te doen. De grenzen gaan eindelijk terug open dus nu de horeca-opening nog uitstellen tot na 1 mei is de mensen de grens over jagen.

Ridders en prinsessen in de speelgoedwinkel, minder onschuldig dan het lijkt

Ale hop, ze hebben weer iets gevonden

Ridders en prinsessen in de speelgoedwinkel, minder onschuldig dan het lijkt

Ale hop, ze hebben weer iets gevonden
Hier heb ik het toch moeilijk mee hoor.
Laat ons teruggrijpen naar waar dat speelgoed naar verwijst. Het gros van de ridders was mannelijk.
Maar goed het is klare koek dat we alles wat zelfs maar ruikt naar ongelijkheid in gender in vraag moet gesteld worden.

Het is een kwestie van tijd voor mijn kinderen mij niet meer als papa mogen aanspreken maar als genderneutraal ouderwezen.

"Met alle speelgoedridders op een rij te zetten viel het op wat voor een mannelijke wereld het was", legt curator Bart Stroobants uit. "Historisch gezien moest je man zijn om ridder te worden, maar vandaag speelt dat niet meer.

Wat is eigenlijk het volgende? Dat men bij het maken van een film over de eerste wereldoorlog constateert dat de frontsoldaten in de loopgraven aan het westelijk front allemaal mannen waren (ja er waren vrouwen actief achter de linies en van voornamelijk als verpleegster) en men vervolgens gechoqueerd is dat het iets te mannelijk was daar en toekomstige films over dat onderwerp dus aangepast moeten worden?

Wat is eigenlijk het volgende? Dat men bij het maken van een film over de eerste wereldoorlog constateert dat de frontsoldaten in de loopgraven aan het westelijk front allemaal mannen waren (ja er waren vrouwen actief achter de linies en van voornamelijk als verpleegster) en men vervolgens gechoqueerd is dat het iets te mannelijk was daar en toekomstige films over dat onderwerp dus aangepast moeten worden?
Ja. :unsure:

Wederom much to do about nothing zo te lezen. Gewoon een of andere hoogeschoolde die komt zeggen dat het niet kan. Ik vraag mij eerder af wie eigenlijk nog wakker ligt van die "geleerden" hun verontwaardiging.

Ja. :unsure:

Wederom much to do about nothing zo te lezen. Gewoon een of andere hoogeschoolde die komt zeggen dat het niet kan. Ik vraag mij eerder af wie eigenlijk nog wakker ligt van die "geleerden" hun verontwaardiging.
De pers blijkbaar. En die stoken, zoals gewoonlijk, de boel nog wat feller op

Goh ja, dat is een kwestie van uitgangspunt hé. Speelgoed moet niet altijd even historisch correct zijn (films trouwens ook niet), het is maar waar ge wilt naar cateren. Zie ook die hele non-discussie over Bridgerton.

Het is in die zin best vreemd (en interessant) dat speelgoed blijkbaar meer is vastgeroest in bepaalde patronen dan films dat zijn. Ik vind het dan wat goedkoop om te zeggen "Ja maar alle ridders waren mannen dat is historisch zo" en dan tegelijk een paar draken, zeemeerminnen en kwaadaardige tovenaars in uw kind zijn kasteel te steken. Uiteindelijk is dat ook gewoon een geromantiseerd / gefantaseerd beeld van de ridderperiode dat veel later is ontstaan.

Anderzijds, als ge dan toch wat kritisch wilt zijn - hoe ziet ge het geslacht van een Lego- of een Playmobil-ventje ( :unsure: )?
Die zijn anatomisch gezien zo genderneutraal als maar kan zijn, en als je denkt dat schmink of een kromming hier en daar een geslacht aanduiden dan is dat nogal gendernormatief hé.

Want wat is er nu eigenlijk gebeurd? Een of andere academicus heeft speelgoed onderzocht vanuit een gender-perspectief. En er is zelfs een expo! Interessant toch gewoon? Ik zie het probleem niet, niemand gaat uw seksistisch transfoob speelgoed in beslag komen nemen hoor.

Los daarvan denk ik dat speelgoedfabrikanten uiteindelijk gewoon willen verkopen. Als ze meer geld kunnen verdienen door vrouwelijke ridders en mannelijke barbies aan te bieden, ga je hen dat geen twee keer moeten vragen.

Laatst bewerkt door een moderator:
De pers blijkbaar. En die stoken, zoals gewoonlijk, de boel nog wat feller op
En wat zal er veranderen, gaan ouders nu opeens geen zo'n speelgoed meer kopen? Gaan fabrikanten opeens enkel nog vrouwelijke ridders uitbrengen?
Het enige wat de pers al gelukt is is om hier grotere ruchtbaarheid aan te geven gezien er wel al enkelen hun hakken in het zand aan het zetten zijn en hun selectieve verontwaardiging aan het uiten zijn.

Geeft toe, het werkt wel he aangezien hun artikel hier ook al gedeeld is.

Het speelgoedmuseum in Mechelen opent een expo rond ridders en prinsessen, eigenlijk is dit de enige informatie die men er had moeten over geven. Net zoals in het nieuws vermeld wordt dat er ergens een tentoonstelling loopt over Rubens of Van Eyck. Daar iemand bijhalen die er plots een ethische kwestie van maakt was totaal niet nodig. Het is natuurlijk wel goede reclame want nu wordt het artikel overal gedeeld, misschien is dit wel de opzet?

Ik heb het gat in de markt gevonden;
Gender/ras neutrale speelpoppen
Geslachtsdelen kunnen verwisseld worden, alsook de haren (meerdere kapsels zijn extra te betalen 😄)
En als je de pop in de frigo legt wordt deze wit, leg je ze in de oven, wordt ze zwart

ik word slapend rijk

Terug
Bovenaan