Kleine nieuwtjes

Is tot eind jaren 90 blijven duren tot het Good Friday Agreement werd getekend. Nadien zijn de gemoederen wat gekoeld. Maar om hier conclusies uit te trekken betreffende de gewelddadigheid van generaties lijkt me nogal vreemd.

Ik ken de geschiedenis goed genoeg, ben zelfs al in Belfast geweest. Maar tussen de akkoorden en vandaag zit toch ook al meer dan twintig jaar, dus je zou kunnen stellen dat er een hele generatie jongeren is die minder wakker lagen van de zaak?

Blijft toch het feit dat je als zogezegd centrum-links politicus best zo ver mogelijk weg blijft van dat soort figuren, niet?

Veel protestantste unionisten zijn kwaad omdat er grenscontrole is tussen Noord-Ierland en de rest van het VK ipv tussen Noord-Ierland en Ierland. 😂

Ierland is Ierland, dat de unionisten dan terug in Engeland gaan wonen ipv in een de facto kolonie te blijven rondhangen.

Ik ken de geschiedenis goed genoeg, ben zelfs al in Belfast geweest. Maar tussen de akkoorden en vandaag zit toch ook al meer dan twintig jaar, dus je zou kunnen stellen dat er een hele generatie jongeren is die minder wakker lagen van de zaak?
Logisch toch dat de gemoederen bedaren als er een akkoord wordt onderhandeld waar alle grote partijen (m.u.v. de DUP) zich in kunnen vinden? Dat de spanningen nu terug oplopen heeft, lijkt me een zeer logisch gevolg te zijn van het huidige Brexit akkoord en hoe Westminster een mes in de rug van Stormont heeft gepland, niet van een toename in aggressie bij de nieuwe generatie jongeren.

ING berekent vanaf 1 juli een negatieve rente van 0,5 procent voor klanten met een saldo van meer dan 100.000 euro per rekening, heeft de bank vrijdag bekendgemaakt. De drempel voor het negatieve rentetarief lag eerder op 250.000 euro.

Meer dan 100.000 euro op spaarrekening? Dat wordt betalen. Ook in België neemt druk toe
In Nederland rekent ING bank vanaf 1 juli 0,50% negatieve rente aan als particuliere klanten er meer dan 100.000 euro stallen op een rekening. In ons land loopt het nog niet zo'n vaart, al willen de bankiers ook hier iets doen aan de vergoeding.

Dat gaan veel mensen voelen (in de veronderstelling dat andere banken en landen volgen). Zal dan opdelen worden in meerdere rekeningen, desnoods bij verschillende banken, maar men zal iets doen op termijn tegen zo'n creativiteit.

ING berekent vanaf 1 juli een negatieve rente van 0,5 procent voor klanten met een saldo van meer dan 100.000 euro per rekening, heeft de bank vrijdag bekendgemaakt. De drempel voor het negatieve rentetarief lag eerder op 250.000 euro.

Meer dan 100.000 euro op spaarrekening? Dat wordt betalen. Ook in België neemt druk toe
In Nederland rekent ING bank vanaf 1 juli 0,50% negatieve rente aan als particuliere klanten er meer dan 100.000 euro stallen op een rekening. In ons land loopt het nog niet zo'n vaart, al willen de bankiers ook hier iets doen aan de vergoeding.

Dat gaan veel mensen voelen (in de veronderstelling dat andere banken en landen volgen). Zal dan opdelen worden in meerdere rekeningen, desnoods bij verschillende banken, maar men zal iets doen op termijn tegen zo'n creativiteit.
De depositogarantie is ook €100000. Iedereen met bedragen hoger dan dat op de spaarrekening (vooral oudere mensen denk ik) deelde dat sowieso toch op?

Mijn vader indertijd was verre van financieel onderlegd maar zat wel bij meerdere banken.

Was te verwachten dat banken dat vroeg of laat gingen doorvoeren eh. De ECB heeft de depositorente al langer dan een jaar geleden laten zakken van -.4% naar -.5%, en de refirente is al sinds 2016 0%.

Opdelen wordt al heel lang gedaan hoor en is perfect legaal, kwestie om onder het DGS te blijven vallen zoals Sylver al zei.
Maar je moet al redelijk dom zijn om zoveel geld 'gewoon' op je spaarrekening te laten staan en jaar na jaar minder waard te zien worden.
Genoeg veilige investeringen (met een goede liquiditeit) die je kan doen om dat te voorkomen en eventueel een (kleine) meerwaarde te genereren.

Ik begrijp niet dat de overheid dit gewoon niet in handen kan nemen en verderzetten. Als er dan toch gesjoemeld geweest is met subsidies dan moet men ook zorgen dat het positieve dat bereikt geweest is niet teniet gedaan wordt, anders verliezen we als maatschappij eigenlijk nog meer euro's

BDW heeft een maand geleden al gezegd (ik denk in de gemeenteraad) dat hij de werking zelf zeker wou behouden.

hopelijk communiceert men dit dan ook naar die jongeren en wacht men hier ook niet te lang mee
Dat is gecommuniceerd :

De Wever stelde de raadsleden hierover gerust. “De hal waar het Urban Center van LGU in is ondergebracht, is eigendom van de stad”, zegt De Wever. “Naast LGU hebben ook andere jongerenwerkingen er onderdak. Voor de jongeren van LGU willen we de continuïteit garanderen. Daar zullen we over waken.”

Dat is gecommuniceerd :
:wallbash: Vanwaar dan die commotie vandaag bij die jongeren?

Was te verwachten dat banken dat vroeg of laat gingen doorvoeren eh. De ECB heeft de depositorente al langer dan een jaar geleden laten zakken van -.4% naar -.5%, en de refirente is al sinds 2016 0%.

Opdelen wordt al heel lang gedaan hoor en is perfect legaal, kwestie om onder het DGS te blijven vallen zoals Sylver al zei.
Maar je moet al redelijk dom zijn om zoveel geld 'gewoon' op je spaarrekening te laten staan en jaar na jaar minder waard te zien worden.
Genoeg veilige investeringen (met een goede liquiditeit) die je kan doen om dat te voorkomen en eventueel een (kleine) meerwaarde te genereren.
Veel mensen zijn wel degelijk financieel niet zo sterk onderlegd.

Die worden bv. ook lichtjes misleid om in beleggingen van banken te stappen met mooie beloftes als alternatief.

10 jaar geleden hebben ze mij ook zoiets proberen aan te smeren.
Na het zoveelste telefoontje toch maar eens gaan luisteren wat ze te zeggen hadden.
Een tabelletje met mooie rentes naargelang de jaren opliepen. Al veel mensen waren (zogenaamd) al ingestapt.

Maar als ik dat beleggingsproduct nu zag, na al die jaren, en de beurzen hebben het ondanks corona wel zeer goed gedaan, 1,3% winst of zo was het. + jaarlijkse kosten er vanaf. Tja.
Veel mensen zullen zich wel laten vangen hebben.
Jij draagt alle risico's, de bank heeft uw geld, en ze rekenen u nog eens kosten aan.

De minder sterke kneusjes onderaan draaien ervoor op.

Uiteraard is opdelen perfect legaal.
ING loopt het risico geld te zien gaan lopen op korte termijn. Mogelijk een slechte zet dan?
Maar het zal daar dan ook niet bij blijven. Andere banken zullen gauw volgen.
De volgende grens dan 50.000? Blijven opdelen?
Ze komen de spaarcenten achterna, ze hebben ze nodig.

ING loopt het risico geld te zien gaan lopen op korte termijn. Mogelijk een slechte zet dan?
Ik denk dat ze zich daar bewust van zijn hoor, maar dat ze het geld liever kwijt zijn?
Als ze zelf moeten betalen om het geld te bewaren (minimumrente) en zelf een strafrente moeten betalen bij de ECB, verliezen ze alleen maar.

Terug
Bovenaan