Per ongeluk geweld... Als in "ik heb die per ongeluk op zijn muil geslaan, mijnheer de agent"?He, wat? Natuurlijk kan dat per ongeluk gebeurd zijn. Maakt het nog niet geoorloofd.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Per ongeluk geweld... Als in "ik heb die per ongeluk op zijn muil geslaan, mijnheer de agent"?He, wat? Natuurlijk kan dat per ongeluk gebeurd zijn. Maakt het nog niet geoorloofd.
Als in "ik was aan het rijden, keek even achterom en toen ik terug vooruit keek stond er plots een marginaal wijf voor mijn paard."Per ongeluk geweld... Als in "ik heb die per ongeluk op zijn muil geslaan, mijnheer de agent"?
Onopzettelijke slagen en verwondingen, ooit al van gehoord?Per ongeluk geweld... Als in "ik heb die per ongeluk op zijn muil geslaan, mijnheer de agent"?
Uiteraard. Dat is een juridische term. Maar niet hetzelfde als "geweld."Onopzettelijke slagen en verwondingen, ooit al van gehoord?
Maar.dat.is.geen.geweld. Geweld gaat altijd uit van een intentie tot dat geweld. Per ongeluk iemand omver rijden is geen geweld. Per ongeluk pakweg een petanque bal onoordeelkundig over uw haag gooien op de kop van uw buurman is geen geweld. Dat kan wel bestempeld worden, juridisch, als "onopzettelijke slagen en verwondingen", dat wel.Als in "ik was aan het rijden, keek even achterom en toen ik terug vooruit keek stond er plots een marginaal wijf voor mijn paard."
Om maar een voorbeeld te geven. Dat is nu toch geen rocket science, komaan zeg.
Pas toch op met die semantiek, man!Uiteraard. Dat is een juridische term. Maar niet hetzelfde als "geweld."
Geweld…
is gedrag; is een handelwijze
- [Functie] wordt gebruikt om iets of iemand te beschadigen, pijn te doen, te kwetsen of te doden
- [Activiteit of handeling] bestaat uit fysieke handelingen als schoppen, slaan, steken, trappen, duwen, of uit geestelijke handelingen als beledigen, kwetsen, pesten, verwaarlozen
- [Intentionaliteit] wordt meestal met opzet gebruikt

Het begrip “goede huisvader” - alomtegenwoordig in het Belgische burgerlijke recht - wordt vervangen door het modernere en genderneutrale “voorzichtig en redelijk persoon” in het Burgerlijk Wetboek. Dat meldt De Standaard.
en zie je daar ergens "per ongeluk geweld" bijstaan?Pas toch op met die semantiek, man!
Instituut voor de Nederlandse Taal
Wegens een storing zijn al onze websites en webapplicaties offline. We werken aan een oplossing voor het probleem in ons datacenter.anw.ivdnt.org
![]()
Moeten we nu echt ook beginnen over het verschil tussen meestal en altijd, of is het genoeg semantiek geweest voor één dag?en zie je daar ergens "per ongeluk geweld" bijstaan?
Mocht "per ongeluk geweld" bestaan, er zou niet staan "meestal" bij intentionaliteit maar iets als "kan opzettelijk of onopzettelijk zijn".
Vroeger was het meestal semantiek hier op het forum, sinds bg altijd.Moeten we nu echt ook beginnen over het verschil tussen meestal en altijd, of is het genoeg semantiek geweest voor één dag?

Ge hebt gelijk, het is genoeg geweest. Dat is het probleem met die discussies, je gaat er in mee en je verwijt elkaar eigenlijk hetzelfde.Moeten we nu echt ook beginnen over het verschil tussen meestal en altijd, of is het genoeg semantiek geweest voor één dag?
“Goede huisvader” verdwijnt uit burgerlijk recht, in de plaats komt modern en genderneutraal begrip
schrap het woord armoede uit de woordenboek en het probleem is ook opgelost.

Niets mis mee toch. Ze waren sowieso bezig aan het opkuisen, waarom dan de woordenschat niet updaten?
Geniale oplossing, dat we daar niet eerder op zijn gekomen!“Goede huisvader” verdwijnt uit burgerlijk recht, in de plaats komt modern en genderneutraal begrip
schrap het woord armoede uit de woordenboek en het probleem is ook opgelost.
Is ook broodnodig hé. Als het groot links complot is uitgevoerd zijn de goede huisvaders binnen 100 jaar quasi uitgeroeid, en dan krijgt ge enkel nog semantische discussies over dat woord in de rechtbanken. Goed geanticipeerd!Niets mis mee toch. Ze waren sowieso bezig aan het opkuisen, waarom dan de woordenschat niet updaten?

idd, als je opzocht wat "goede huisvader" juridisch betekende kwam je zo ook al bij "redelijk en voorzichtig" uit. Het is ook niet dat ze enkel dit wijzigen, heel het burgerlijk wetboek wordt geupdated dus dit was een vrij logisch moment om dit mee aan te passen. Aan de andere kant vind ik zo'n archaïsche uitdrukkingen in het wetboek wel iets hebben maar da's natuurlijk niet de functie van een wetboek.Was dat niet al sowieso zowat de gerechterlijke definitie van een "goede huisvader"?
Ach ja, ze doen maar, ik zie er weinig graten in
idd, als je opzocht wat "goede huisvader" juridisch betekende kwam je zo ook al bij "redelijk en voorzichtig" uit. Het is ook niet dat ze enkel dit wijzigen, heel het burgerlijk wetboek wordt geupdated dus dit was een vrij logisch moment om dit mee aan te passen. Aan de andere kant vind ik zo'n archaïsche uitdrukkingen in het wetboek wel iets hebben maar da's natuurlijk niet de functie van een wetboek.