Kleine nieuwtjes

Die EPC opzoek tool is terug weggehaald.

Dat vind ik zelf wel een goed ding. Heb liefst zo min mogelijk informatie van jezelf of bezittingen die online staat (zeker als de interface dan ook te gebruiksvriendelijk is zodat iedereen het makkelijk kan vinden).

Misschien een trigger om bepaalde andere databases ook wat minder opzoekbaar te maken.

Helemaal mee eens.

Los van de tool heb ik een grondige degout gekregen van het hele EPC verhaal. Of liever de renovatieplicht. In mijn omgeving zie ik dat dat de nagel in de doodskist is geworden voor jonge mensen om nog een huis te kunnen kopen. Wie heeft in godsnaam nog geld voor ingrijpende renovaties binnen de vijf jaar.

Helemaal mee eens.

Los van de tool heb ik een grondige degout gekregen van het hele EPC verhaal. Of liever de renovatieplicht. In mijn omgeving zie ik dat dat de nagel in de doodskist is geworden voor jonge mensen om nog een huis te kunnen kopen. Wie heeft in godsnaam nog geld voor ingrijpende renovaties binnen de vijf jaar.
Die plicht zoals ze nu voorzien is, behaal je met een investering van 10 - 30k€.

Het probleem is dat als je echter een deftige correcte renovatie wil doen, met lange termijnsintentie, dat het problematischer wordt voor jonge mensen omdat men nog altijd de hoofdvogel moet betalen voor het te renoveren pand.
Voor de rest zat je ook nog een beetje in de overgangsperiode waar de verwachtingen verschillend zijn (lage rente naar hoge rente, geen renovatieverplichting -> wel renovatieverplichting, 6% BTW -> 21% BTW, 10% registratie -> 6 of 3%).

Ik ben nog altijd overtuigd dat als men een een diepgaande renovatieplicht had verplicht, dat dit op korte termijn (overgangsperiode) slechter zou geweest zijn, maar op lange termijn beter voor jonge mensen.

Die plicht zoals ze nu voorzien is, behaal je met een investering van 10 - 30k€.

Het probleem is dat als je echter een deftige correcte renovatie wil doen, met lange termijnsintentie, dat het problematischer wordt voor jonge mensen omdat men nog altijd de hoofdvogel moet betalen voor het te renoveren pand.
Voor de rest zat je ook nog een beetje in de overgangsperiode waar de verwachtingen verschillend zijn (lage rente naar hoge rente, geen renovatieverplichting -> wel renovatieverplichting, 6% BTW -> 21% BTW, 10% registratie -> 6 of 3%).

Ik ben nog altijd overtuigd dat als men een een diepgaande renovatieplicht had verplicht, dat dit op korte termijn (overgangsperiode) slechter zou geweest zijn, maar op lange termijn beter voor jonge mensen.

Je noemt het een lange termijn investering, maar bijvoorbeeld buitengevelisolatie en dergelijke is een investering die zichzelf nooit terug betaald.

Dus ik zie niet hoe die verplichten jonge mensen zou helpen.

Op die manier bouwen kost gewoon veel geld daar kun je niet rond. En je moet het nog is allemaal upfront investeren. In plaats van doorheen de tijd met een iets grotere gas rekening.

En wie weet word gas zelfs nog goedkoper zoals het er momenteel naar uitziet met alle lange termijn investering in gas productie terwijl de vraag precies niet stijgt.

Het helpt natuurlijk wel de klimaat targets en daarover kan je dan discussiëren of het het waard is of niet. Maar we moeten niet doen alsof dat de betaalbaarheid voor (jonge) mensen zou helpen.

30k is veel geld voor sommige mensen.

30k op de totale som van een huis is zelden "veel geld".
30k "op overschot" is daarentegen wel voor heel veel mensen een heel groot gedrag. Daarom dat de doorsnee Vlaming die een oudere woning koopt, ineens extra leent voor renovatiewerken.
Als je geen 30k extra bij kan lenen voor een ouder huis, probeer je boven je stand te le(v/n)en.

Je noemt het een lange termijn investering, maar bijvoorbeeld buitengevelisolatie en dergelijke is een investering die zichzelf nooit terug betaald.
Waarop baseer je u dat zich dat nooit terugverdiend ? Isolatie is een investering die geen einddatum heeft op de investering. Het is ook niet direct iets dat je moet vervangen als je het van start af aan deftig voorziet. En als je het deftig aanpakt.

Dat is waarom het een lange termijnsinvestering is. Toch als er wetgeving is die zegt dat elke woning een A moet zijn tegen 2050. Het moment dat die wetgeving er niet was, was dat een volledige keuze. En is het enige potentiële voordeel de meerwaarde van zo'n woning te hebben in 2050.

Dus ik zie niet hoe die verplichten jonge mensen zou helpen.
Als iedereen die een woning koopt dit moet voorzien binnen de 5j dan zakt de marktprijs van de woningen die dit niet hebben met grofweg de kostprijs om dit te voorzien. Al is dit niet 100% correct. De marktprijs wordt bepaald door het evenwicht in vraag en aanbod. 10-30k is een investering die valt binnen de marge van een aankoop. Of dat nu veel geld is of niet.

Op die manier bouwen kost gewoon veel geld daar kun je niet rond. En je moet het nog is allemaal upfront investeren. In plaats van doorheen de tijd met een iets grotere gas rekening.
Dat is hetgeen men al 30 jaar zegt. Met als resultaat dat mensen puur esthetisch renoveren en dan klagen dat energie toch wel niet onbetaalbaar is meneer !!!!
En verwacht dat de overheid bijspringt.

En wie weet word gas zelfs nog goedkoper zoals het er momenteel naar uitziet met alle lange termijn investering in gas productie terwijl de vraag precies niet stijgt.
Ik denk dat dan eerder de accijnzen zullen verhogen hierop.
Al gaat inflatie waarschijnlijk ook nog wel een effect hebben.

Het helpt natuurlijk wel de klimaat targets en daarover kan je dan discussiëren of het het waard is of niet. Maar we moeten niet doen alsof dat de betaalbaarheid voor (jonge) mensen zou helpen.
Denk jij nu echt dat als we de renovatieverplichting afschaffen dat de woningen betaalbaarder worden ? De woning wordt verkocht voor een marktprijs. En indien er noch een verplichting noch een wens/behoefte om te investeren in energiezuinigheid dan gaat dit geen impact hebben op de betaalbaarheid van de woningen. En is de marktprijs de prijs die iemand ervoor wil geven zonder die ingrepen. Indien je het verplicht maakt dan moet elk bod rekening houden met de kosten voor die upgrade. En zal de marktprijs rekening houden met deze onkosten. Wat dan nog altijd kan zorgen voor het feit dat dit buiten de bek is van (jonge) mensen.

Denk jij nu echt dat als die verplichting er niet was, dat die 30k niet gewoon in de eindprijs zat ? Als ik 30k moet aan de kant zetten voor de verplichte renovatie, dan kan ik maximaal 30k minder spenderen aan de woning.
Maar je zit nu eenmaal met een schok bij zo'n ingreep die je de tijd moet geven om zich te stabiliseren voordat die wijziging is doorgerekend in de marktprijs.

De enige uitzondering hierop is wanneer mensen met een specifieke renovatielening minder kunnen lenen dan met zo'n renovatielening. Dan is dit ook een schok op de marktprijs.

30k op de totale som van een huis is zelden "veel geld".
30k "op overschot" is daarentegen wel voor heel veel mensen een heel groot gedrag. Daarom dat de doorsnee Vlaming die een oudere woning koopt, ineens extra leent voor renovatiewerken.
Als je geen 30k extra bij kan lenen voor een ouder huis, probeer je boven je stand te le(v/n)en.

Dat laatste vind ik wel aanstotelijk eigenlijk. De mensen bij wie ik die problematiek zie opduiken willen alles behalve boven hun stand leven. 30K maakt daar een verschil. Probeer niet zo te veralgemenen.

Dat laatste vind ik wel aanstotelijk eigenlijk. De mensen bij wie ik die problematiek zie opduiken willen alles behalve boven hun stand leven. 30K maakt daar een verschil. Probeer niet zo te veralgemenen.

Is niet echt aanstotelijk, dat is gewoon de realiteit. Er is altijd iemand die erlangs grijpt. Zelfs al zou je zeggen van we geven een subsidie van 30k om dat op te vangen. Dan schuift de marktprijs op termijn gewoon op met die 30k.

Een logisch mens denkt in zijn budget aankoopprijs + noodzakelijke uitgaven. Aangezien die verplichting er effectief al is, is het boven je stand leven als je enkel het pand en niet de verplichte renovatiewerken kan veroorloven.

Het zou eerder omgekeerd moeten zijn: EPC verplicht naar niveau X vooraleer je nog mag verhuren, renovatieplan voorleggen of je mag naar Y jaar niet meer verhuren.
Wanneer men dan nog een woning wenst te verkopen zal men dit uiteraard door trachten te rekenen in de prijs, maar dan komt er de reality check dat weinigen bereid zullen zijn die prijs te betalen en zal de prijs wel verlagen, of gaat het pand de huurmarkt op en drukt de huurprijzen.

Huidige maatregelen zijn vooral in het voordeel van de verkopers genomen met alle nadelen richting de kopers geschoven met een plicht om binnen de 5 jaar een voor veel mensen idd stevige investering te doen.

Plus die EPC zou eens gekoppeld mogen worden aan een actualisatie van het Kadastraal Inkomen. Ik betaal evenveel onroerende voorheffing voor mijn kleine appartement dat wel EPC A heeft, als sommigen met een villa met EPC F. Doos van Pandora? Openen graag, in de naam van fiscale eerlijkheid.

EPC is ook iets wat openstaat voor fraude natuurlijk, ook dat is in België een gekend probleem.

Een logisch mens denkt in zijn budget aankoopprijs + noodzakelijke uitgaven. Aangezien die verplichting er effectief al is, is het boven je stand leven als je enkel het pand en niet de verplichte renovatiewerken kan veroorloven.

Klopt, en zo zijn er véél mensen in België, ...

Het zou eerder omgekeerd moeten zijn: EPC verplicht naar niveau X vooraleer je nog mag verhuren, renovatieplan voorleggen of je mag naar Y jaar niet meer verhuren.

Dat werkt enkel indien je de renovatieverplichting ook legt bij de nieuwe koper.
Alsook moet je rekening houden met de neveneffecten op de huurmarkt.

Wanneer men dan nog een woning wenst te verkopen zal men dit uiteraard door trachten te rekenen in de prijs, maar dan komt er de reality check dat weinigen bereid zullen zijn die prijs te betalen en zal de prijs wel verlagen, of gaat het pand de huurmarkt op en drukt de huurprijzen.
Enkel indien er een verplichting bij verkoop of erfenis is om te renoveren ga je dat effect kunnen krijgen in mijn ogen.

Huidige maatregelen zijn vooral in het voordeel van de verkopers genomen met alle nadelen richting de kopers geschoven met een plicht om binnen de 5 jaar een voor veel mensen idd stevige investering te doen.
Het voordeel is voor verkopers of voor het verder uitmelken van het verhuurpatrimonium.
En ik zal eerlijk zijn, als mij de vraag gesteld wordt om voor de verhuurmarkt even 100 - 200k te gaan leggen om dat op orde te zetten, dan zie ik mij voor een groot gedeelte van de verhuurpatrimonium ook eerder zeggen van dat doe ik niet. Toch niet als particulier.

Plus die EPC zou eens gekoppeld mogen worden aan een actualisatie van het Kadastraal Inkomen. Ik betaal evenveel onroerende voorheffing voor mijn kleine appartement dat wel EPC A heeft, als sommigen met een villa met EPC F. Doos van Pandora? Openen graag, in de naam van fiscale eerlijkheid.
Ik hoop dat als we bij de volgende regering, als men weer op zoek is naar 30 miljard, dat men hier het eerste naar kijkt. Maar ik ga er zeker geen geld op inzetten...

Klopt, en zo zijn er véél mensen in België, ...

Veel mensen zijn nu eenmaal verblind door het uiterlijke vertoon. Rationeel een beslissing maken is niet evident. Voor veel mensen is een woning nog altijd een puur emotionele beslissing, dixit ze worden "verliefd" op de woning. Het is hun droomwoning...

Zuhal Demir in de weekendbijlage van Het Belang van Limburg:

- "De vrouw is meestal degene die ziet waar er werk aan de winkel is."
- "Mannen steken toch zo raar in mekaar: ze zien de huishoudelijke taken simpelweg niet."
- "Ik zeg vaak tegen mijn dochter: "Hier komen geen mannen meer binnen want mannen maken ons huisje vuil""

*zucht*
Is dit nu nodig? Stel je voor dat een mannelijke politicus dergelijke generaliserende uitspraken over vrouwen doet...

Mja, net zoals bij mijn vader alle vrouwen Satan zijn sinds zijn scheiding. Kan ik mij inbeelden dat in het geval van Demir voor haar alle mannen Satan zijn. Voor de rest schouder ophalen en voor de rest business as usual.

Al moest de puber in mij even gniffelen toen ze meldde dat er geen mannen meer binnen mogen want die maken ons huisje vuil.

Mja, net zoals bij mijn vader alle vrouwen Satan zijn sinds zijn scheiding. Kan ik mij inbeelden dat in het geval van Demir voor haar alle mannen Satan zijn. Voor de rest schouder ophalen en voor de rest business as usual.

Zoals je waarschijnlijk ook wel begrijpt gaat het vooral om de vraag: mocht je vader politicus zijn en zijn mening over vrouwen in de pers kenbaar maken, zou er dan ook met schouderophalen en business as usual gereageerd worden?

Ik word persoonlijk ook een beetje moe van dat constante 'wij versus zij'....

Daarbuiten geldt natuurlijk nog steeds: Die Gedanken sind frei....:)

Zoals je waarschijnlijk ook wel begrijpt gaat het vooral om de vraag: mocht je vader politicus zijn en zijn mening over vrouwen in de pers kenbaar maken, zou er dan ook met schouderophalen en business as usual gereageerd worden?

Indien in dezelfde context?
Ja dan zou dat ook gebeuren ja. Je hoeft niet altijd iets aanstootgevend te zoeken achter alles.

Wat er toe zou leiden dat de huurprijzen stijgen en nog minder mensen (betaalbaar) kunnen wonen. Liever niet, het woonbeleid is zo al kortzichtig genoeg. Liever een huis met epc F aan 300/maand dan geen huis aan 0/maand.

Wat is eigenlijk het verschil in huurprijs tussen een nieuwbouw appartement en eentje met slechte EPC.
Dus het procentuele verschil in prijs als al de andere factoren het zelfde zou zijn.

Het zou onlogisch zijn om verplichten te renoveren voor verkoop, want dan krijg je toestanden zoals de verplichte renovatie van een krot, waarbij je mogelijks:
- een renovatie zal hebben tot absolute minimumnormen waarna de volgende persoon toch alles platsmijt of deels opnieuw mag beginnen
- mensen die een woning uit erfenis of op hoge leeftijd willen verkopen, maar dat niet kunnen omdat de woning nog niet gerenoveerd is. Echter hebben ze niet de middelen om dat te renoveren vooraleer de woning verkocht is
- kroten die wel degelijk qua EPC mooi gerenoveerd zijn en waar de verkoper best veel moeite doet, maar die niet echt naar hedendaagse normen verbouwd zijn (genre voorkamer die overeind blijft, een woning zonder zicht op de tuin maar met kleine ruitjes zoals vroeger, geen domotica, ...). Op zich niet erg, maar weeral meer kans dat er toch nog een verbouwing volgt.

Het is nog altijd het best om de woning te laten verbouwen door de persoon die er gebruik van zal willen maken. Wat mij betreft mag je gerust de verkoop van een slecht geisoleerde woning "beboeten" door een extra % registratierechten te vragen (die eventueel dan nog naar de koper zou kunnen gaan in devorm van een renteloze lening of subsidie indien de werken binnen de 3 jaar afgewerkt is), maar dat lijkt me iets dat velen niet zullen willen.

Qua EPC ben ik overigens ook nog voorstander om niet enkel naar het verbruik per m² te kijken, maar ook het totaalverbruik van de woning in rekening te nemen. Een woning met 400m² bewoonbare oppervlakte met EPC B en slechts 3 slaapkamers is véél erger dan een appartement van 80m² met 2 slaapkamers en EPC C.

Wat is eigenlijk het verschil in huurprijs tussen een nieuwbouw appartement en eentje met slechte EPC.
Dus het procentuele verschil in prijs als al de andere factoren het zelfde zou zijn.
Ik ben op dit moment op zoek naar een appartement in de buurt van Gent, en 't verschil is toch al rap 30-40%. (Moeilijk om te zeggen natuurlijk, een appartement met slechte EPC zal niet andere factoren hetzelfde hebben als een nieuwbouwappartement, bvb verouderde badkamer en keuken).

Qua EPC ben ik overigens ook nog voorstander om niet enkel naar het verbruik per m² te kijken, maar ook het totaalverbruik van de woning in rekening te nemen. Een woning met 400m² bewoonbare oppervlakte met EPC B en slechts 3 slaapkamers is véél erger dan een appartement van 80m² met 2 slaapkamers en EPC C.

Ik begrijp niet goed wat dit zou opleveren. Wat zou je bv doen op basis van die "andere" manier van kijken?

Terug
Bovenaan